Jump to content

Skistøvler til gammeldags rottefella binding ( den med vire)


Hedmarkingen

Recommended Posts

Kanskje et forferdelig stilbrudd til treski, men hva med slike? http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-t4-telemarkstovler-unisex-20378.aspx

 

Har selv vurdert disse til skiene mine (Åsnes Telemark fra ca 1995 - kan det være glassfibernatoplankene fra tidlig av?). Tenker at disse kan være kjekke i ulendt terreng, feks på toppjakt. Myke sko blir fort vondt å bruke når man skal forsere bratte hellinger i dyp snø.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i at Alfa Grønnland er en dritt støvel.

Den er for min fot perfekt(og har samme plassform som Alfa Skarvet som er en super NNN_BC sko). Da har jeg i til-legg eid det meste av DRITT støvlene til varg. Også alle tre skisko modellene for 75mm binding.

Men Alfa grønnland er litt trang å få inn i rottefella bindinger.

Den går lettere i rottefella kontra Volile sin kabel binding.

Trasig å måtte slipe på sålen til 75mm sko på en helt ny sko for at dem skal passe div bindinger.

Link to comment
Share on other sites

SittingDuck.

Er vel bare jeg som er en smule irritert på disse varg skoene, som ikke passer min fot.

Og jeg har kastet bort nok kr på dem.

Ble vel en smule trangsynt/lest da favoritt skoen min ble "kritisert".

Vi er vel ofte enig, men i denne sammenhengen dukker fort denne favoritt volie bindinga "di".

Denne kabel/rottefella bindingen er veldig trang for Alfa grønnland. Og veldig hard med 75mm tuppen på varg skoene som lett flises opp.

Har to sett voile bindinger, disse bytter jeg gladelig i ett sett rottefella super telemark.

Bare for å illustrere hvor fornøyd jeg er med voile.

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare jeg som er en smule irritert på disse varg skoene, som ikke passer min fot.

Og jeg har kastet bort nok kr på dem.

Ble vel en smule trangsynt/lest da favoritt skoen min ble "kritisert".

 

Mener å tolke dit innlegg tildligere her til at du anbefaler en Alfa Grønnland, og det er ingen som har kritisert de skoene, sitting duck sitt innlegg om søppelstøvel var skrevet før du la inn ett innlegg, og han referer til Forsvarets M77 når han sier det.

 

Skistøvler er som fjellsko, det er i stor grad foten som avgjør hva som passer:) Å gå med vonde sko er like forferdelig på ski som på sommeren! Du har har fått noen gode tips her, men du vel til syvende og sist prøve:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sånne fra Crispi. Enkle, har en eller annen `tex som gjør dem rimelig vanntette, og trengte ikke gå dem inn. Gnagde ikke i det hele tatt. Kjøpte dem og dro på fjellet for å gå i 4 dager i fjellet. Lengste etappen var 4 mil på "E-18" fra Finse til Haukeli, så det var ikke akkurat noen ekstremtur, men jeg har skoa fortsatt og det er lenge siden jeg gikk den turen:

crispi-sydpolen1.jpg

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Asolo lagde de beste fjellstøvlene: Asolo Snowpine (kraftigere enn de andre) , Snowfield eller Morgedal fra 80 og 90 tallet. Uslåelige på kvalitet og bruksegenskaper! Lages ikke lengre så da er det å holde utkikk etter brukt. Merk at de er små i størrelse! Så 45 er 44 etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...