Jump to content

Mye dritt i demperen. En potensiell fare


tailgunner

Recommended Posts

Monterte demperen på rifla i går. Den har stått i bua i måneds tid etter ganske mye bruk forrige fritur. Den er et par år gammel og har vel vært brukt 2-3000 skudd.

 

Før skyting gløtter jeg gjennom pipa, men ser ikke lyset i andre enden. Peker løpet mot gulvet og da ryr det ut dritt. Holder den så over bordet og kakker litt. Da så det slik ut:

 

normal_demper.jpg

 

Store mengder kom ut og mest sannsynlig er det like mye igjen inni demperen. Siden jeg ikke demonterer modulene hver gang jeg skyter så er det heller ikke noen moduldemper lenger. Dem sitter bom fast. Litt skeptisk nå ja :?

Link to comment
Share on other sites

oj! Ja nå ble jeg litt nysjerrig på stell og vedlikehold av demper. Tips og metoder? (Har kjøpt brukt salong m demper, kun skutt et par hundre skudd og ikke gjort noe vedlikehold på den enda..)

Hva har du gjort/ikke gjort Harstadmannen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville "badet" den i WD40 over natta, deretter brukt et håndkle eller noe og vridd til f**nskapene løsnet. Så gjort en grundig rengjøring og sett etter eventuelle skader.

 

Men sant skal sies, dempere er forbruksvare (men er ingen unnskyldning for dårlig vedlikehold). Hva slags kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Nja, Jeg har vært slapp med rengjøringen. Har egentlig tenkt som så at demperen byttes sammen med løpet og at det ikke var noe stress. At slammet kunne bygge seg såpass mye opp og løsne tenkte jeg ikke på. Nå kobler jeg vann på demperen og lar den ligge i badekaret over natten med konstant trykk så blir det olje og tørking.

 

Salongdemperene jeg har hatt har aldri bygd opp like mye slam, selv etter mange 1000 skudd, men det kan hende jeg var mer nøye med vedlikeholdet før.

 

Harstadmann?? :oops: Ibestadmann bosatt i utkanten av Harstad! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis løpsbrennere, men demperbrennere derimot :lol:

Neida, den skal tåle ihvertfall 2-3000 skudd.

 

Det ser egentlig mest ut som kruttslam det som datt ut så tror ikke det er noe galt med selve demperen (bortsett fra at du ikke kan demontere den, enda :P ) men du bør få rensket den før du bruker den igjen. Jo mer dritt som ligger inni, jo dårligere demper den også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått meg en lærepenge! Dette skriver jeg bare for at andre skal slippe å gjøre samme feil som meg :oops:

 

Demperen skal renses grundig, oljefiltertengene letes frem og i fremtiden skal demperene mine renses i kraftig lut regelmessig!

 

Reduksjon av volum og demping er en annen bakdel jeg ikke har tenkt på :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Men hvorfor skal man ta denne jobben egentlig? Jeg leser at dere er redd det skal løsne noe og falle inn i løpet. Den ser jeg forsåvidt. Lite trolig i mine øyne, men er dette eneste grunnen?

 

Siste taler sier noe om grader, hvorfor skal disse fjernes?

 

Har tre dempere og ingen er rengjort en eneste gang, så om det er gode grunner til det, så tar jeg jobben. ;)

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Støtter fredrik her. Har en BR-demper som ikke kan åpnes + en Hausken som kan demonteres. Sistnevnte er åpnet en gang, mest for nysgjerrighetens skyld etter noen hundre skudd. Inni var det sannelig ikke mye gruff å bry seg om, så den ble skrudd sammen igjen og brukt videre. BR- demperen har noen tusen skudd nå, og det har aldri kommet løse fragmenter ut. Dere som har så god tid at dere demonterer og pusler med demperne deres, tar dere full overhaling (demontering) av motoren i bilen for hver 50 000 km? Har inntrykk av at mye av disse tankene om rens av dempere er konstruerte problemstillinger. Forstår at noen av dere som har opplevd fjoner inne i demperen tenker litt på dette. Lader dere selv og bruker uegnet krutt?

Link to comment
Share on other sites

mye av gruff i dempere kan komme fra olje og fett fra smøring av gjenger osv, skytes det kuler med carbonbelegg og/ eller hjemmeladet med sent krutt kan vel dette påvirke også. har hatt Northern star (lukket ase demper) , s&l dempere og jaktdepotet sin Sonic skutt varmt på halvauto/ helauto (ase ) og de er etter tusenvis av skudd fra 6.5 og 308 veldig rene, skitten ja men ikke noe mer enn litt belegg. Er derimot mer i min demper som jevnlig er gjort ren(22-22wmr) uten blyammo(mantlet). tror oljen og fettet vi legger igjen blir til rusk ved bruk. Dette er bare personlige observasjoner og er overrasket over ase og de lyddempere jeg har neglisjert å rengjøre er så rene. Har på en moduldemper ikke fått av alle modulene ved periodisk rengjøring, og når jeg senere har fått løsnet disse modulene er de mye renere enn de jeg har hatt oppe og renset/ oljet.

Link to comment
Share on other sites

Lyddempere skal alltid skrus av løpet etter trening/avfyring med demper montert, danner seg en gas inni demperen som til slutt legger seg inni løpet og ødelegger pipa,så om det er 1 skudd eller 20 på banen. ta alltid av demperen etter avfyrt skudd,også er det lurt å vaske den 2-3 ganger i året med salo og varmt vann. kommer ann på hvor mye du bruker demperen,Og det er mange som sliter med at demperen sitter veldig etter skyting..varm skyting med demper'n og at man skrur igjen demperen/modulene for hardt er årsaken til dette.

 

 

 

hvert å se denne :winke1:

Link to comment
Share on other sites

de militære lukkede demperne skulle vi kun dusje innvendig av og til når forholdene og lang latenstid var et problem(med olje), gjør det fortsatt med mine lukkede ståldempere. litt røyk på de første skuddene men går fort over. såpe og vann i disse ståldempere vil vel lage mye trøbbel med rust da de er vanskelige å tørke. se på ase sine sider da de har en enkel vedlikeholdsplan. såpe og vann på moduldempere høres veldig fornuftig ut :-) og det er vel det de anbefaler samt et egnet varmebestandig guffe til gjenger som kobberpasta etc.

 

edit: men for å være tydelig , jeg har aldri pusset mine lukkede ståldempere, kun satt de varmt og dusjet sprayolje innvendig før lang tid i skapet. Jeg har aldri og ser ikke grunnlag lenger for å pusse demperne, modul el lukket. Dette er mine observasjoner og på moduldemperne åpner jeg kun bakkammer og sjekker før jeg smører gjenger og setter bort. min ase Northern star er ved inspeksjon etter ca 4000 runder 308(mye auto) ikke gjengrodd eller problemer med, går nok tilfredstillende uten redusert effekt noen tusen til :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Menneh; hvorfor? ;)

 

 

 

Trenger ikke å pusse børse pipa di heller, går ann å skyte lenge uten å gjøre...men vi alle pleier å dra igjennom den noen ganger av sommer på skyterbana :winke1:

 

er vel som nevnt tidligere i tråden, at demperen demper dårligere.. og blir liggende mye krutt slam å drit som jeg ihvertfall vil få ut av demperen...og lettere å demontere om man har modul demper, men ville gjort selv om det ikke er modul demper.er vel som alt annet greit å få ren gjort utstyret litt iblant :D

Link to comment
Share on other sites

Nei, altså: riflepipa MÅ pusses en gang i ny og ne for å opprettholde presisjonen. Så det blir ikke en helt god sammenligning. Om man ikke pusser den så bygger det seg opp med diverse som etterhvert vil påvirke presisjonen.

 

Og at demperen demper dårligere etterhvert som det bygger seg opp med karbon (eller hva det sorte støvet er), har jeg lest det stikk motsatte om og. Så om det er tilfelle eller ikke, stiller jeg meg kritisk til. Selv har jeg ikke merket noe hørbart på noen av mine dempere som har gått noen tusen skudd nå.

 

Jeg mener ikke å kverrulere i det hele tatt her, men det kan virke som mange her inne påtar seg en jobb som er direkte unødvendig. Men jeg kan samtidig forstå det med å sitte å kose med skytejerna sine og gi dem en god runde TLC. :)

Link to comment
Share on other sites

Og at demperen demper dårligere etterhvert som det bygger seg opp med karbon (eller hva det sorte støvet er), har jeg lest det stikk motsatte om og. Så om det er tilfelle eller ikke, stiller jeg meg kritisk til. Selv har jeg ikke merket noe hørbart på noen av mine dempere som har gått noen tusen skudd nå.

 

 

ja akkurat,men jeg tror ikke det gjør noe skade på demperen og du vasker den 2-3 ganger i året, kunne vært moro å sett hvor lenge en demper hadde funket uten noe som helst vedlikehold. jeg har både Hausken og A-tec...og har sett det er forskjellige produsenter som anbefaler forskjellig vedlikehold,men jeg tror det er mange som lar demperen sitte på børsa etter jakta/treningen..jeg vet ikke om det skader pip,men har fått beskjed av børsemaker,og forhandlere..og da går jeg ut i fra at dem vet hva dem snakker om,ikke vet jeg..men sikkert greit å få ut krutt og dritt en gang i blant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er mange som lar demperen sitte på børsa etter jakta/treningen..jeg vet ikke om det skader pip,men har fått beskjed av børsemaker,og forhandlere..og da går jeg ut i fra at dem vet hva dem snakker om,ikke vet jeg..men sikkert greit å få ut krutt og dritt en gang i blant.

 

Demper skal av raskt ja, er skrevet mye om dette tidligere her på forumet av meget kompetente skribenter :-)

Link to comment
Share on other sites

Lyddempere skal alltid skrus av løpet etter trening/avfyring med demper montert, danner seg en gas inni demperen som til slutt legger seg inni løpet og ødelegger pipa,så om det er 1 skudd eller 20 på banen. ta alltid av demperen etter avfyrt skudd,også er det lurt å vaske den 2-3 ganger i året med salo og varmt vann. kommer ann på hvor mye du bruker demperen,Og det er mange som sliter med at demperen sitter veldig etter skyting..varm skyting med demper'n og at man skrur igjen demperen/modulene for hardt er årsaken til dette.

 

 

" target="_blank

 

hvert å se denne :winke1:

 

Hvorfor bruker du zalo når du først skal vaske demperen? Ville tro det fantes noe som er bedre å bruke enn det når man først tar bryet med å vaske demperen.

Link to comment
Share on other sites

Opplever at det henger "blanke" seige dråper inn mot senterhullet på min A-tec-TMM4 demper. Dette gjerne kombinert med fukt/regn i luften.

 

Ble veldig overrasket første gang jeg observerte dette, har rengjort demper regelmessig etter dette. Selv etter 10-20 skudd og en tur ut på jakt etterpå i vestlandsvær kommer disse snikende frem.

Var en stund redd for at dette ville være til hinder for kula, noen som vet om dette ville påvirket presisjonen??? :forvirra:

det er helt sikkert at kule/kruttgass måtte passere dette for å få kula ut.

(Demper tas av etter hver tur på bane/jakt. Ammo Norma og federal ferdigrulla)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Enig med Fenris1, aldri problemer med BR demperen. Den demper bra, tåler mange skudd, solid og krever ingen kveldskos med Zalo eller annet rensemiddel. Den er tyngre enn mange alu-dempere, men da slipper man rens og bekymring seg for dritt og møkk. Det er også noe å tenke på når man skal kjøpe demper.

God jul til alle i hi og heim!

Link to comment
Share on other sites

En av demperne mine er blitt brukt til å teste ut varmebestanddigheten på forskjellige overflatebehandlinger, det er en BR Reflex T4. En typisk test er 200 skudd på 15-20 sekunder. (da lyser den i sterkt sollys)

Den har gått noen slike runder, og i tillegg er den vært i "vanlig" bruk, tipper den er gått ca 6-7000 skudd, og da med en god del patroner som er kjent for å produsere mye dritt.

Den er aldri blitt rengjort, og er heller ikke laget for å demonteres. Hatt den i 8 år, og har gitt den en dusj med syntetisk motorolje etter bruk.

Tok en titt med lykt inni den nå, og den er litt erodert i hullet i den første bafflen, ikke så lett å få sett noe lenger inn, men den fungerer fortsatt som tiltenkt.

 

Vedlikehold er stort sett av det gode, uansett hva det gjelder, men det går an å overdrive :) Og for noen er det balsam for sjelen å sitte å gnikke på stål og treverk (eller plast) Driver man det langt nok sliter vedlikeholdet mer på gjenstanden en selve bruken.

Link to comment
Share on other sites

Hiva min A-tek Maxim i ultralyd bad uten å skru den opp.Kjørte en 5-6 frekvenser på 4 min Vatnet i vaskeren blei i allefall skikkelig svart.Hadde oppi en dash Zalo.Rista ut noen flak med svart gugge.Etter vask fylte jeg demperen med rødsprit og litt olje.Demperen står på en 7mm rem mag.Har aldri brydd meg med å skru opp seksjonene på denne og nå sitter de fast.Klarer ikke å løse dem med handkraft.

Link to comment
Share on other sites

Drit i å vask (aludemper med stålforsterkning) demper. Blir fort rust uansett hva du gjør. Mye arbeid med demontering og rengjøring med Q-tips og stålull samt sarving av kobberbørste når du først begynner. Knot med demontering kan også oppstå - noe som er viktig med moduldemper ifm. rengjøring. Hadde en runde med min forrige uke. Mye arbeid for lite rengjøring. Demper er forbruk. Sjekk for klar åpning før skyting er vel det eneste jeg kommer til å bruke tid på heretter:)

Link to comment
Share on other sites

 

" target="_blank" target="_blank"

 

Litt OT, men han her er en artig skrue.

2minutter ut i filmen sier han "den tredje og kanskje minst viktige fordelen er lyddempingen" Og han mener at de som kun har nytte av det er skyting i tettbebygd strøk og for ettersøksjegere.

 

Øøøh, nei! Alle har nytte av lyddemping! Tinitus er ikke gøy. Og det er hovedgrunnen til at jeg har dempere på alle mine rifler. Mindre rekyl er en bonus. Jeg har skutt flere dyr uten lyddemper og har ikke opplevd det som noe stort problem av at børsa spretter faenivold. Trikset er å holde i børsa :winke1:

 

Og kobberpasta som han anbefaler er vel heller ikke særlig lurt.

Link to comment
Share on other sites

Legger ved bildet av "groing" i demperen, nå har den ligget en stund siden forrige jakt..

Det er "groing" i ca hvert ledd i demperen

IMAG1568-5.jpg

 

DA er det bare å peise på å skyte gjennom guffa som ligger i demperen slik dere ser på bildet??? :?:?:?

Link to comment
Share on other sites

FN G1

Det du formodentligt har testet, er udelukkede evnen til at tåle varme, ved et uinteressant lavt tryk.

En Br Reflex er vel dimentioneret til kalibre med krudtmængde svarende til mindst 300WinMag 75grains krudt. Det du har testet, er vel "ponnykalibre" med en krudtmængde på ca 25 grains. Det er ikke noget særsynt at den kan klare et tryk på omkring 1/3 af det den er dimensioneret til, selvom den bliver lidt :wink: varm.

Når du skriver, at hullet i første baffer ikke er væsentligt eroderet, mener du da den baffer som er tættest på pibens munding, eller mener du den baffer som er tættest på fronten af dæmperen.

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i Ignorant, testen ble ikke gjort for noe annet en å se om "duraheat" tålte ekstremvarmskyting, men skrev det fordi denne demperen har vært godt brukt, og aldri rengjort innvendig utover å ha ristet ut noe "koks"

 

Med den første bafflen mener jeg den som blir inn mot pipen. (BR demperen er teleskopisk)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...