Jump to content

TOPPJAKTA 2012


stalks

Recommended Posts

HUFF!!! :evil:

 

Enkelte folk skulle aldri hatt børse mellom henda, og her er en av dem... Tok en morgentur, dvs fra ca kl 1000 i dag, på et par timer. Gadd ikke mer, for trua får andre stå for. Men det utrolige skjedde; jeg så fugl i et tre! Juhu... Det har jeg da vel aldri sett før her i landet som jeg kommer på i farta. I hvert fall ikke når jeg har hatt med skytejern.

 

Tråkket meg gjennom skog og kratt og brukte kikkerten flittig så fort jeg så en åpning, og plutselig, tre, firehundre meter unna, var det noe mørkt i ei bjørk, helt i toppen. Bjørker er normalt ikke mørke i toppen, spesielt når de er drivhvite av snø (det snødde litt i natt og i morgentimene). Tråkket meg nærmere og opp på en skogsvei som går gjennom området, men da var fuglen fløyet. Småbannende for meg sjøl, gikk jeg bortover veien mens jeg speidet oppover åsen for å se om den hadde satt seg et annet sted. Plutselig oppdaget jeg noe svart i det "hvitgrønne". Opp med kikkerten, og joda, der satt det jaggu en tiur i ei lita gran i tetta. Frem med børsa og trådkorset midt i fuglen, som ikke var klar over at det var en kopskalle som siktet på han. Men heldigvis for han var det nettopp det som stod der og siktet, for han fant ut at holdet kanskje var litt langt! Smyge er tingen da. Ti meter senere, og fuglen var borte.

 

Hvorfor i svarte jeg ikke skjøt, må da gudene vite! Dette har skjedd før og (i Sverige, også på tiur), på skuddhold, så en skulle jo tro jeg ikke vil ha fangst... :oops:

 

Gikk en eftasrunde og, men da var det ingenting å se.

 

Dette ble for øvrig aller, aller siste jakttur denne sesongen. Neste helg går med til unger og julegavehandling, og helga deretter er det visst de siste julegreiene som må fikses.

 

Så da rant sesongen ut i ingenting. Ikke en fugl i fryseren. Menmen, en får jo si seg fornøyd med at jeg har fått vært ute mange ganger, og bikkja har løpt milevis og blitt flink i søk (men vi har ikke fått en eneste skuddmulighet, dessverre). Og tross alt fikk jeg omsider sett fugl med rifla i sekken.

 

Forhåpentligvis kan jeg klare å fikse meg en svensketur i januar. For det er utrolig artig å se etter fuglen i snørikt landskap! :)

 

Men akkurat nå er jeg rimelig forbanna på meg sjøl her. Dette var andre skuddmuligheten totalt i hele høst. Den første var på hjortekalv hvor jeg presterte å tenke et sekund i stedet for å skyte, og nå i dag.

 

Kanskje jeg heller skulle satse på brodering eller kryssordløsing eller noe slik... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Huff, har lagt merke til innleggene dine, ko-stens. Du har jaggu hatt uflaks, både denne og forrige sesong. Mist ikke motet, før eller siden faller tiuren helt fra toppen og ned i snøen :smile:

Det skal ikke være enkelt, det er hele greia med toppjakt, synes jeg da. Håper det klaffer for deg i januar da, det unner jeg deg virkelig.

 

Må le litt også, du ser i alle fall humoren i det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Veldig synd, Ko-Stens!

Men om du valgte å ikke skyte, så var det vel fordi du var usikker. Og er man usikker, så skal man ikke angre på skudd som ikke er avfyrt. Vet av egen erfaring at det er lettere å si det enn å gjøre det..... Men jeg har virkelig anledning til å være irritert på meg selv....

 

Reiste opp på lørdag, og stoppet bilen. Når jeg tok ut sekk og gevær, hørte jeg orrhanespill like i nærheten. Så jeg gikk foran bilen og gjorde ett søk med kikkerten. Jaggu satt det ikke en orreflokk og beitet i bjørker 164 meter unna bilen..! Jeg tenkte at disse er så vant biler, siden det er ett mye brukt skisted senere på vinteren, at dette ble plankekjøring.... Så jeg bestemte meg for å ta bilder av flokken, blandt annet til denne tråden... Idet jeg fant dem i søkeren, så jeg bare vinger.. og hele flokken var borte! Så var det ikke så enkelt allikevel....

Mens jeg småbannende gjorde resten klart til avmarsj, bestemte jeg meg for å følge på ett stykke til tross for at det var motsatt kant av planlagt rute. Etter en halv time hørte jeg spill igjen. Og gjennom skogen skimtet jeg lys, altså ett hogstfelt. Jeg gikk sakte gjennom skogen, men det knakte en del i snøen faktisk. Og greiner var skjult under snøen, men det var ikke mer snø enn at de knakk med høye smell.. Så når jeg hadde 100 meter igjen ble det stilt på spillinga. Jeg var usikker på om jeg var avslørt, og gikk nok mer uforsiktig enn vanlig selv. Når jeg hadde 20 meter igjen til kanten, lettet flokken.... En hane så ut til å sette seg igjen. Det vil si, jeg så skulle passere bak ett tre for meg, men den kom aldri fram igjen. Så jeg var usikker, men hadde ikke så stor tro på det. Listet meg opp til en haug og speidet. Plutselig hørte jeg "gokk". Jeg så meg febrilsk rundt, men klarte ikke å få øye på den. Ikke så rart, for den satt i toppen av ei frøfuru, på baksiden for meg. Jeg så den først når den fløy. Litt senere kom jeg til ett nytt hogstfelt, og igjen hørte jeg "gokk". Denne gangen fikk jeg kjapt øye på den, for den satt helt i topp. Passe hold. Men den så rett på meg, og ved minste forsøkt på å få av meg rifla så fløy den. Det var dagens siste fuglekontakt, og hadde jeg visst det, så hadde jeg nok vært hjemme før tolv... Istedet ruslet jeg hele dagen, og var ved bilen i fire-tiden. En del brukbare bilder ble det, men ikke mer.

Søndag var det mer overskyet og trærne var blitt hvitrimet over natta. Jeg tenkte at det burde gjøre det lettere å få øye på fuglen. Teorien hadde nok vært rett, men det skjønte fugla også. Jeg så tre stykker, en tiur og to orrhaner, men alle satt på bakken... Hjelpeløst med rifle på ryggen da tiuren letter fra bakken 20 meter unna.....

Har fortsatt til gode å ikke se fugl i det hele tatt på en toppjaktdag. Men nå er det ikke mye om å gjøre! Er ikke mye fugl her, og om jeg får sjansen så blir det ikke skutt mange av meg.

 

Noen stemningsbilder tok jeg, dersom noen har interesse av å se.

dscn0167f.jpg dscn0175rz.jpg

 

dscn0196yh.jpg dscn0239te.jpg

 

Håper på bedre lykke neste helg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker for forståelsesfulle innlegg! :)

 

Men det var i grunn meningsløst å ikke skyte på den tiuren. Er en kløne på avstandsbedømming og tror det er mye lenger enn hva det er. Grunnet det, kjøpte jeg med laser avstandsmåler for et par år siden. Denne har vært med hver eneste gang, men den måtte jeg jo la ligge igjen på hytta akkurat denne gangen. Avstanden til fuglen var neppe over femti meter... Den ble jo ganske stor i kikkertsiktet og, så hva jeg egentlig tenkte er vanskelig å si... Burde så klart ha lagt meg ned på skogsvegen og funnet godt anlegg.

 

Ellers kan det faktisk hende at jeg muligens kan få reist på hytta igjen til helga. Øverstkommanderende nevnte på det i går kveld. Det har seg slik at jeg reiser til Trondheim neste mandag for eksamen tirsdag i "Europas transformasjon i sendmiddelalderen" på Ntnu (herregudsåkjedelig...), da jeg på mine eldre dager har blitt student på deltid. Trenger ro til å lese skikkelig (forrige eksamen gikk åt skogen pga stress med jobb og null tid til lesing hjemme), så hun nevnte jeg kunne ta med bikkja og bøker, mens hun styrer med alt ståket som er planlagt hjemme til helga. Skulle ikke forundre meg om rifla blir med oppover da, for jeg klarer ikke lese to hele dager i strekk likevel. Da kan rifla være god avkobling. :)

 

Ser det er meldt endel snø til helga og relativt mildt (4 minus og 12 - 15 mm). Hvordan oppfører egentlig fuglen seg da? Kan egentlig ikke huske å ha jaktet særlig i snøvær. Nå fant jeg jo faktisk to fugl i går, i lett snøvær, men det kan jo ha vært unntak. Virker som om det kan dette ned litt denne gangen.

 

Tenkte kanskje bikkja kunne fått løpt litt mens jeg titter etter pippip med kikkert, men vet ikke hvor smart det er? Fjotten fikk ikke løpt noe i helga. Var 19 minus lørdag og 15 søndag morgen. Litt vel kaldt for potene det.

 

Ellers ser det jo ut som om du også har hatt endel stang ut, Dagl! Men du verden så flotte bilder og skildringer du legger ut. Tenkte å ta noen stemingsbilder med mobilen (ikke sååå verst kamera på en Galaxy Note) lørdag, men den lå visst igjen på hytta den og...

Link to comment
Share on other sites

Nå tikker det mot sessong avsluttning. Alle muligheter må benyttes, bittert i januar å angre på sofaliv i desember.

Det var vakkert vær fredag og lørdag, sol og god sikt. Kaldt, og fin dokk-snø.

Fuglen likte det også, og det var en god del å se i trærne.

Det bød seg noen sjansjer, og hellet var på min side.

 

Foto0522.jpg

Foto0524.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er i Sverige denne uka, og har trasket hele dagen i dag... Nytt kaliber for sesongen; Sako 75 i 6 mm BR (Zeiss 6-24x56). Denne fikk prøvd seg på flere Orrfugl som flittig beitet i Bjørketrær, med meget godt resultat. Har byttet ut til fordel for 6,5x55 og 222 og må foreløpig si at det praktisk også har svart til forventningene. Ingen Tiur og se i dag, men gyver på igjen i grålysningen i morgen :D

Link to comment
Share on other sites

Da var sesongen over for min del. Rakk ikke fæle turen i dag, da jeg måtte reise hjem i totida, men det ble da litt trasking i snøen.

 

Gikk ut litt etter kl 0900. Det har kommet rundt 20 cm snø de siste par dagene der, så det meste var hvitt. Det var også noe snø i lufta og et lite vinddrag innimellom. Det ble en resultatløs tur, men jeg så da en tiur. Den satt imidlertid på bakken og reiste på haglehold fra en skjørtegran. Hvordan den ble var meg aner jeg ikke, for jeg kom slik at den ikke kunne sett meg, og jeg gikk omtrent lydløst. Men den reiste nå lell. Prøvde å følge med på hvor den reiste for evt å kunne gå etter, men den forsvant langt av lei.

 

Etter det så jeg ingenting. Trasket vel rundt 6 km på denne runden. Etterpå tok jeg bikkja så han fikk løpt litt tulling. Tok da med rifla, men så ingenting denne gangen.

 

Om turen ble resultatløs, ble en i hvert fall sliten nok! Det tar på å gå i 30 cm snø, hvorav de ti første var gammel skaresnø som en akkurat tråkket gjennom. Når en i tillegg må nedi hvert eneste lille hull og skli på hver eneste kvist/pinne/stokk på bakken som en ikke ser, merker en det i beina etterpå!

 

Så får en håpe en får reist over grensa en tur på nyåret. Føler meg liksom ikke helt ferdig med jakta! Høsten har gått så altfor fort, og jeg har f... ikke skutt et eneste skudd mot fugl under hele jakta! Begredelig resultat altså, men det har vært mange fine turer i skogen likevel. Bikkja jobber som en helt og det ser ut som om han gjør mye riktig nå. Bortsett fra at vi ikke har fått en eneste skikkelig situasjon. Det er vel bare gamle ringrever av stamfugl i terrenget, og de vet hvordan en lurer både folk og fe!

 

En slipper da å ha dårlig samvittighet for å ha skutt vekk fugl fra en dårlig bestand, om ikke annet. Selv om jeg var fly forbannet på meg selv at jeg ikke skjøt på en tiur forrige helg.

 

Lykke til til dere andre som fremdeles har litt tid igjen til jakt før det er over til jul! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok fri på fredag, da panikken (for sesongslutt....) kommer krypende.

Og godt var det, for forholdene var veldig bra. I motsetning til lørdag og søndag....

Det begynte også bra. Etter at det var overskyet da jeg reiste, lysnet det idet jeg skulle gå ut:

dscn0255xu.jpg

 

Like etter at jeg hadde fått på meg skier og startet, fikk jeg se en orrhane i en topp.

orrhaneutsnitt2kontrast.jpg

 

Den ble umiddelbart målt til å sitte på 209 meters avstand. Den satt trygg og rolig, og jeg trakk meg litt tilbake så jeg fikk gjort meg istand (og tatt bildet....). La meg ned, sekken som anlegg og siktet meg inn. Den satt like rolig. Jeg presset avtrekker sakte inn, og idet smellet kom så jeg at det føyk dun på venstre side. Orrhanen datt / fløy mot høyre, og jeg mistet den av syne. Jeg hastet meg oppover, men ingen spor etter hanen. Pokker også! Jeg begynte å søke i vifteform i den retning jeg så den fløy. Utpå en flate fikk jeg se små blod dråper i snøen, og fulgte disse....

blodsporjustert.jpg

 

 

Jeg klarte å følge blod-sporene, og til slutt hadde orrhanen tatt bakken. Og løpt rett inn under nærmeste tette gran. Endelig, tenkte jeg. Overbevist om at den var død. Men det var den sannerlig ikke! Når jeg tredde meg inn under grana, lettet den en meter foran beina mine - og forsvant! Jeg forbannet min naivitet, men påbegynte nytt ettersøk... Jeg fant en fjær utpå ei flate, men ingen blodspor å følge. Jeg begynte igjen å søke i vifteform, i antatt fluktretning. I tetta på andre siden av flata, fant jeg plutselig nedslaget, og spor der den igjen hadde løpt i skjul under ei skjørtegran:

blodspor2justert.jpg

 

 

Jeg tok av skier og sekk, og snek meg nærmere. Ingen reaksjon. Jeg gikk rundt, bøyde meg inn under, og fikk se halen. Tenkte på å ta tak i den, men ombestemte meg. Gikk rundt igjen og stilte meg foran. Nå sliter du, tenkte jeg.... idet jeg bøyde meg ned så fløy den opp igjen! Men denne gang rett i favna mi.... noe som ble dødens favntak for hanen! Jeg måtte kvele den, og den mistet masse fjær. Deriblandt alle hale fjærene.... men endelig ble det da en hane på meg, og det var veldig godt å finne den.

dscn0276z.jpg

 

Jeg jaktet meg videre, og dagen var fin. Jeg fikk en del fine bilder:

dscn0294vs.jpg dscn0318m.jpg

 

Det led utpå dagen, og jeg hadde brukt lang tid på ettersøket. Jeg vurderte om jeg skulle droppe selve gromplassen. Men bestemte meg for en tur lell, siden vær varslet de neste dagene ikke var bra. Jeg snek meg forbi snøtunge furuer. Plutselig ser jeg med ett tiur! Ingen tvil, selv på lang avstand var det helt klart hva jeg hadde framfor meg.

tiurutsnitt3kontrast.jpg

 

 

Når jeg oppdaget den var den på 274 meter. For langt for meg. Jeg gjorde en omgående bevegelse, og kom meg til en myrkant litt nærmere. Men da var den borte. Javel, så hadde den fløyet tenkte jeg. Men på vei tilbake, så jeg at den satt der lell. En tretopp hadde skjermet den! Jeg fikk lagt meg ned, målt avstanden til 169 meter. Litt rar stilling, hverken særlig komfortabel eller tatt ut av læreboka. Tå tiuren hadde nå sunket sammen og satt trygg og rolig. Jeg begynte å presse på avtrekkeren. Idet smellet kom, registrerte jeg ett lite napp, og mistet fuglen ut av kikkertsiktet. Da jeg fant den igjen, var den på vei nedover. Men den fløy! Ikke bra! Jeg mistet den helt av syne, men håpet og trodde at den lå der. Men vel framme fant jeg hverken fjær eller blod. Treet den satt i var i en øy omringet av myr og tjern. Jeg trålet både øya og myrene i over en halv time, men fant ikke noe mer. Jeg måtte ha bommet helt. Dårlig skyting!

Veien hjem ble lang og tung. Til tross for at jeg hadde en fugl i sekken ergret det meg skikkelig.

 

Det skulle også vise seg å bli siste dagen med bra toppjakt forhold.

Lørdag var det snø og hard vind. Jeg så tre orrhaner, men først da de lettet fra midten av buskene.

dscn0343jl.jpg

 

Søndag var det mindre vind, men veldig mye bløt snø. Igjen fikk jeg se en orrhane rett etter start. Den ble målt til 143 meter, og jeg begynte å ta av meg sekk og ski for å klargjøre. Men da jeg så opp var den borte. Jeg skulle ha trukket meg tilbake i skjul for klargjøring... Når skal man lære?

Mine NATO-planker er naturligvis ikke behandlet, og det viste seg at de kladdet som bare pokker. De fløt heller ikke oppå snøen, og turen ble svært kort. Slik så de ut da jeg var ved bilen igjen:

dscn0345k.jpg

 

Jeg avsluttet tidlig, var ved bilen i tolv-tiden.

Før jeg reiste snudde jeg meg til skogen og ønsket alle dyr og fugler God Jul. En tradisjon jeg har hatt for meg selv noen år. Neste helg er avsatt til juleforberedelser. Kanskje blir det noen tur til Sverige på nyåret, vi får se.

 

Men ihvertfall, dette var alt fra meg i år.

God Jul alle sammen!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Artig å følge med på turene dine, Dagl. Flott at du tar deg tid til å fotografere underveis, der har jeg litt å lære. Utrolig nok skjøt jeg også orren min på nøyaktig 209 meter, pussig sammentreff. Jeg fikk faktisk to sjanser, etter at det første skuddet var bom. Sjelden jeg opplever at orrfugl sitter igjen etter skudd!

 

Takk for fin historie :)

Link to comment
Share on other sites

Alt for langt hold for de fleste osv...

Minner meg om en historie ::

 

Two persons meet, and one says to the other:

- You are such a Messerschmitt!

- Eeeeh???

- Right, you are a genuine Messerschmitt!!

- What do you mean by that?

- You always know everything better!

- ... aah! You mean Besserwisser!

- ... There you are -- again!

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du er grunnen?

 

Det finnes da andre variabler enn avstand som kan føre til skadeskyting. Hva med for dårlige forberedelser, eksempelvis ikke nøyaktig nok innskyting? Hva med feil skyteteknikk? Kuldepåvirkning av kulebane? Feilbedømming av vind? Hva med stress? Det er mange feil man kan gjøre, men alle feil forsterkes naturlig nok paralellt med økende avstand.

 

Vi er helt sikkert enige i at man må søke å unngå skadeskyting så godt man klarer, men av og til hender det at man får "en uforklarlige bom/dårlig treff". Er man ikke forberedt på det, så bør man heller ikke jakte etter min mening. Selv om jeg føler meg nokså sikker på +/- 200m så fikk jeg altså en bom på orren jeg skrev om over her. Neste skuddet satt der det skulle. Foran meg var det forøvrig åpen hogstflate, så det var enten å prøve seg på nevnte avstand, eller støkke fuglen. Dette er egentlig ikke godt nok argument for å skyte, men som sagt så føler jeg at jeg kan skyte godt på den avstanden. Bommen min tror jeg kom av at jeg ikke fikk måling på treet fuglen satt i, slik at jeg måtte måle nærmeste tre ved siden av. Da jeg henta fuglen så jeg at de ikke sto ved siden av hverandre - "treet mitt" var ca 15 meter lenger unna.

 

At alle bør kjenne sin grense er vi sikkert også enige om. Men se den nyeste filmen av Ulf Lindroth. Han skal være en av Sveriges beste på langholdsskyting. Han bommer, han og! Og poenget mitt var at det går an å gjøre feil...

Link to comment
Share on other sites

Må si det var mye mer givende å lese de flotte jaktskildringene over, enn den etterfølgende bedrevitingen. La nå folk få sanke gode opplevelser i skogen, og gjerne få dele det etterpå, uten å måtte blande seg inn ved å kritisere og på den måten ha malurt i begeret. Klarte bare ikke å dy meg fra å kommentere. God jul!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere dette.

 

Men jeg vil bare redegjøre litt for mine forberedelser slik at man ikke tror at jeg rasker med meg "ælj-børsa" og skyter på alt som måtte sitte i topp....

Jeg har 30 års erfaring som konkurranseutøvende rifleskytter. Jeg har vært, og til dels fortsatt er, aktiv innen DFS, NJFF, NSF skyting med rifle.

Jeg mener således å ha en god forståelse av min egen begrensning, og ser godt når geværet er rolig nok til ett forsvarlig skudd.

Jeg har testet og utarbeidet ladning for denne kula i mitt gevær nitidig.

Jeg har utarbeidet klikktabell for denne ladning med dette gevær ut til 250 meter.

Jeg har trent med dette gevær og denne ammunisjon på aktuelle mål (viltmål med samme krav til presisjon) på hold som er både lengre og kortere enn det historien omtaler, og føler jeg behersker avstanden godt på aktuelt vilt.

Siste innskyting ble foretatt i førsten av november. Noen grader mildere, men ikke mye. Patroner oppbevares imidlertid varmt, før situasjonen oppstår. Dette er også testet.

Selvsagt har jeg avstandsmåler, og avstanden på 209 meter var eksakt. Siktet ble justert i henhold til klikktabell, og treffet viste at høyden var perfekt.

Avtrekket mente jeg var godt (liggende med anlegg på sekk, omtrent "støpt" i snøen), og jeg skjønte ikke hvorfor det traff til venstre for målet. Etter historien ble det foretatt innskyting, og det viste seg at jeg var 2 knepp til venstre. Hvorfor vet jeg fortsatt ikke, men det var altså årsaken. Etter korrigering ble det foretatt test-skyting begge de to gjenstående dagene i helgen, før jeg gikk ut. Da var innskyting korrekt, og hadde ikke forandret seg.

 

Det hadde vært så enkelt å skrive historier som kun inneholdt skudd som treffer. Unnlate å fortelle om bom og dårlige skudd. Å framstå som en som aldri gjør feil og aldri skadeskyter. Jeg velger imidlertid å fortelle om skadeskyting og bom, både i denne og andre tråder. Jeg tror ikke at den jeger som aldri skadeskyter eller bommer finnes. Husk også at mye småvilt jaktes med hagle, og samme estetikk må gjelde for dette våpen. Jeg mener ikke at man skal ta lett på bom eller skadeskyting. Det vitner kanskje den tid jeg la ned på ettersøk om. Man må alltid gjøre det en kan for å unngå dårlige skudd. Men iblandt skjer det allikevel, og da må man gjøre det man kan for å finne igjen viltet og sørge for å lære av hendelsen.

 

Jeg vil gjerne takke for den støtte som har kommet fram i etterkant.

Det gjør at det nok blir fler historier fra min kant også i framtiden.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Håper inderlig ikke du tok mitt tilsvar til småviltjegern som en antydning til at du forberedte deg dårlig, Dagl. Synes bare jeg måtte svare på nokså bombastiske uttalelser fra hans side. Noen forbereder seg bedre enn andre, og du er klart i den kategorien. Er helt enig med deg i at jegeren som aldri skadeskyter, neppe finnes. Ser frem til flere fortellinger fra både deg og andre!

 

 

selv skad skyter jeg ikke lengre. Da jeg kan beregne avstand

 

Jeg vil forøvrig hevde at det å gå på toppjakt uten avstandsmåler er langt mer uforsvarlig enn å skyte på det noen, nokså generaliserende, kaller "for lange hold", etter å ha målt nøyaktig avstand med avstandsmåler.

Link to comment
Share on other sites

ja i all hovedsak...

Hva mener du er grunnen?

selv skad skyter jeg ikke lengre. Da jeg kan beregne avstand, og vet hva skytteren (og våpen) er god for....

Hehe. Artig skrevet. Det er bare å slutte med skadeskyting. Jeg har sluttet å kræsje bilen..

 

Veldig fin historie Dagl, fortsett sånn.

Link to comment
Share on other sites

ja i all hovedsak...

Hva mener du er grunnen?

selv skad skyter jeg ikke lengre. Da jeg kan beregne avstand, og vet hva skytteren (og våpen) er god for....

Hehe. Artig skrevet. Det er bare å slutte med skadeskyting. Jeg har sluttet å kræsje bilen..

 

Veldig fin historie Dagl, fortsett sånn.

 

+1

 

Jeg har forøvrig bestemt meg for ikke å gjøre noen feil lengre.

Link to comment
Share on other sites

skyter man på en orrhana i topp på over 200meter tar man en "sjangs" det er så små marginer. Man kan enktelt forhindre skadskyting og miste fugl på og gå nærmere. Går ikke dette, så er det alltids lov og gå videre. Det er poenget. små lette kuler feks er jo veldig lett påvirket av vind. Et lite pust kan være forksjellen på blink og skade skyting...

 

Jeg var ikke helt perfekt før. Jeg gjorde de samme feilene. I dag kommer fuglen ned fra treet slik den skal. Dette har sikkert noe med erfaring og gjøre :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Har noen kjennskap til toppjakt i Överhogdal (Jämtland) i Sverige?

 

Har prøvd noen forskjellige terreng i Sverige nå, men har vel ikke funnet meg godt til rette enda. Tenkte kanskje å prøve litt lenger sør denne gangen, noen formening/erfaring fra området?

 

 

Har egentlig ikke peiling, men har hørt at et området ved østersund skal være brukbar. Men som sagt har ikke vært der selv ;)

Link to comment
Share on other sites

Så er sessongen slutt og det ble noen jakt-timer på 3 fine finaledager med ordentlig vinter og dyp snø.

Det var gledelig mye orrfugl og tiur å se, flokker på 8-10 orr og ved et tilfelle minst 12 tiur i samling.

Orren beiter bjørkeknopp og furubar og ligger ellers i dokk, storfuglen er av og til i toppene.

Ørn, rev og mår jobber intenst i det fine matfatet, det er ikke lenge en skal gå før ørna sjekker deg ut. Ved et tilfelle var det likefør ørna fikk has på tiuren da den påskutt deiset ned av treet. 200m tar tid å gå i løsnøen, var spent på hva jeg ville finne på plassen. Men tiuren greide den siste den gjorde å kyle seg ned under ei småfuru. Spor etter etter klør og brede vinger vitnet om en skuffet ørn. Hele armlengden måtte til for å dra tiuren ut.

 

Greit å bruke kikkert og avstandsmåler her.

IMGP2470.JPG"%20target="_blank

2 orrhaner beitet i furutopp, 205m. Godt anlegg, god treff på den ene.

IMGP2467.JPG"%20target="_blank

Tiurn som ørna prøvde seg på (200m)

IMGP2481.JPG

Tiurterreng..

IMGP2483.JPG

2 orrhaner og en høne beiter 194m unna, det ble en bom der, for dårlig skytestilling.

IMGP2484.JPG

Stolpefuru etter tiurbesøk.

IMGP2485.JPG

Furua etter skuddet..

IMGP2488.JPG

Bare 70m med 22-250 gir knall og fall, fileene klarte seg.

IMGP2493.JPG

Det er plenty flere der ute

IMGP2500.JPG

Orrhøna lå i dokk i hullet like bak demperen på bildet, og la i veg, forhåpentligvis mot en ny god klekke sessong.

IMGP2501.JPG

 

GOD JUL til alle jegere!

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt rapport fra Trysil (området rundt Østby og plassen).

 

Kom opp på hytta torsdag kveld, hvor trærne var kritt hvite av snø (ca 30 cm nysnø), og alt lå til rette for god toppjakt. Sto opp på tidlig på fredagen, og var ute i terrenget da det lysnet. Jeg og fetteren min startet å gå på noen store myrer innover i terrenget, men intet var å se. Etter en vel 2,5 km, dukket en svart klump opp i kikkerten på en vel 450 m. Fuglen satt litt nede i treet, og det var svært vanskelig å avgjøre om det var fugl på denne avstanden. Trasket videre, og dro frem rifla på en vel 370m, hvor jeg klart og tydelig så at det var en tiur! Gikk deretter ca 170 m (kom nærmere enn jeg trodde), og fikk se tiuren som beitet i en furu. Avstandmåleren viste 200 m, og dermed var det bare å skyte "rett" på (har en 2.22 rifle). På denne plassen fant jeg desverre ingen egnede plasser å skyte fra, og derfor valgte jeg å gå videre (den hadde ikke sett meg på dette tidspunktet). Tilslutt fant jeg en åpen og fin plass hvor jeg la meg ned for å skyte (her var jeg sikker på at jeg ville treffe). Holdet var ca 140 m (for nærme i forhold hvor lettskremt fuglen er), og jeg åpnet det første lokket på kikkerten. Deretter åpnet jeg det andre, og da fløy fader meg tiuren! :evil::evil::evil::evil:

Så utrolig nære min første tiur på toppjakt! Resten av dagen så jeg og fetteren min en 6-7 orrhaner, men dette var alt. Ble desverre ingen resultat denne dagen, men det var nære! Håpet og målet var klart for neste jaktdag!

 

Lørdagen startet bra, hvor jeg raskt fikk øye på en orrhane i en bjørk på en vel 170 m. La meg til rette, og skrudde opp forstørrelsen til x20. Første skuddet gikk noe over, og jeg lot det andre skuddet gå betydelig lavere (ca 3 cm). Etter å ha brent av det andre skuddet, satt fuglen fortsatt der, men betydelig stresset (strakk hals osv, men demperen gjorde tydeligvis jobben sin). På det tredje skuddet siktet jeg ca 6 cm lavere enn fuglen, og den deiset i bakken. Herlig :) ! Dette var en stor og voksen orrhane. Da jeg gikk bort for å hente orrhanen, fløy det 3 orrhaner rett over hodet på meg (men disse fløy langt, og jeg valgte å ikke følge etter disse). Etter å ha gått ytterligere 350-400 m, satt det ytterligere 4 orrhaner i en bjørk samt en furu. Denne gangen bestemte vi oss for at fetteren min skulle få sjansen, og vi snek oss innpå, avstanden var ca 170 m. Da vi la oss ned mellom noen busker, reiste orrhanene (vel nærme hold, og vi brukte ikke terrenget godt nok) og muligheten var borte :roll: Etter dette gikk vi innover på noen store myrer, hvor det var perfekte forhold, men ingen fugl å se. På vegen tilbake la vi turen inn mot noen nye myrer, og for å komme hit, var vi nødt til å gå i noe tett kratt. Her skremte vi opp en orrhøne som satt på bakken (så tydelig at den hadde beitet, og gått rundt på bakken)..... Kom inn på ytterligere noen fantastiske myrer, med både furu og bjørker, men det var helt tomt :| På vei tilbake til bilen hadde vi en mulighet på en røy, men denne lot vi "gå". Da det ble mørkt avsluttet vi for dagen.

 

Søndagen var vår siste mulighet, hvor vi bestemte oss for å gå i et område med noen enorme myrer. Vi gikk, og gikk, men ingen fugl var å se.... Hver eneste nye myr vi kom til, så mer innbydende enn tidligere, men resultatet uteble. Eneste interessante vi så denne dagen, var mest sannsynlig en orrfugl (så denne på en 350 m), men den var borte da vi kikket på treet fra ca 250 m. Denne dagen gikk vi fort en 6 km i flott terreng, og så ikke snerten av fugl (utenom denne potensielle orrfuglen).

 

Da er sesongen over for min del, men er ikke umulig det blir en tur til Sverige for toppjakt. For min del har dette året vært elendig med tanke på både observerte fugl, samt felte. Spesielt toppjakta har vært svært skuffende, med tanke på antall observerte fugl.

Hører gjerne fra andre som har jaktet i området i Trysil, slik at vi kan dele våre erfaringer og tips :)

 

Forøvrig så setter jeg stor pris på om noen kan tipse meg om toppjakt terreng i Sverige, med nærhet av Nybergsund i Trysil (er villig til å kjøre maks 1 time).

 

Ønsker alle en god jul og godt nyttår! :)

Link to comment
Share on other sites

Vel overstått alle sammen!

 

Jeg er litt seint ute, men vurderer en toppjakt-tur til Sverige i januar. Har lite erfaring selv, både med toppjakt og områder i Sverige. Så alle tips settes pris på.

 

Jeg har tittet på inatur.se og funnet et område i Malingsbo-Kloten, som er Sveaskog. Noen som har erfaringer med dette området? Eller andre tips på områder max 5 timer fra Oslo? Fikk også et tips om Orsa....

 

Har tittet litt på robsoft.nu også, for å få litt inntrykk av bestanden o l i Sverige. Uten at jeg egentlig fant ut så mye. Annet enn det vanlige da, noen finner fugl og noen ikke :)

 

Håper på litt hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Lokal kjennskap uvurderlig..

Det kan være en ide å finne noen svenske jaktkompiser. Ikke fort gjort, men tenk igjennom hvilke kontakter du har og om det er felles interesser... "Alle" svensker kommer fra glesbygden, og jaktmulighetene er store. Nordmenn blir satt pris på om de er fair & square.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

1: Ha godt innskutt rifle, lag deg klikktabell.

2: Svenskene (på Robsoft.nu i hvert fall) anbefaler helmantel. Blyspiss lager fort suppekjøtt iblandet fjær. Prøv å skyte på spylervæskekanne med vann med begge deler og se forskjell i virkningen. Kjøp evt en stor, hel, rå kylling, legg den på 100-metersbanen og se forskjell i virkning.

3: Ha med håndkikkert. Den skal brukes ofte.

4: Ikke bare se i toppene. Fuglene kan også sitte nedover i trærne.

5: Kjekt med avstandsmåler. Det kan ofte være vanskelig å beregne avstanden med bare øynene.

6: Ser du fugl, ikke beveg deg sideveis om den kan se deg (kan du se fuglen, kan du i grunn regne med at den har sett deg). Beveg deg heller direkte mot.

7: Ta deg god tid. Sitter fuglen rolig i treet og napper barnål, har du bedre tid enn du tror.

8: Greit med kamuflasje i noenlunde samme farge som omgivelsene.

9: Hold deg mest i skogkanten og unngå å gå rett over større flater uten trær. Husk at fuglen sannsynligvis sitter høyt i treet og har veldig god oversikt over terrenget.

10: Går du på ski, bruk skifeller. Da kan du nesten gå uten staver i motbakkene. Du sparer mye edder og galle i ulendt terreng!

11: Ha gjerne riflesekk. Rifla blir tung i lengden om du bærer den i hendene (ikke minst blir det kronglete om du har skistaver i henda og) eller har den hengende over skuldra (hvor den da gjerne blir i veien for ryggsekkreimene) eller har den på brystet, med reima rundt nakken (hvor den for øvrig gjerne kommer i veien for håndkikkerten som du gjerne kan ha i reim samme sted.)

 

Lykke til på tur!

 

 

 

Ser dårlig ut dette året for meg. Kun èn helg jeg har tid, om to uker, og ingen steder å jakte. Huff.... Samme ble det i fjor.

Link to comment
Share on other sites

punkt 2 i ko-stens liste er nok riktig. har selv hatt valgets kvaler ang kulevalg i 308w til rev,gås. har ikke hatt dette kaliberet lenge nok til å opparbeide meg egen erfaring.

etter søk her og andre steder så var resultatet sprikende ang helmantel på jakt.gikk ofte i det at viltet hadde lange fluktstrekninger noe som ikke er ønskelig for mitt vedkommende. så da ble det skutt inn på nytt med blyspiss til revejakta som står for tur nå. men tenkte at hvis jeg finner ei god kule så kansje den ville passere fuggelen uten å ødl altformye.

så i går rigga jeg opp en død fasan som jeg fikk til å ha på åtet mitt.på 60-70m sendte jeg avgårde en norma elite exspress med kombien min for å se på eventuell skudd ødleggelse.fasanen ble ganske så ødelagt...hadde tenkt å prøveskyte oryx etterpå men tror ikke jeg hadde hatt mer åte i gjen da. kunne self skutt på 100-150m mulig det hadde hjulpet,men min noe kjappe konkl etter et prøveskudd er at jeg kommer til å lade med jaktmatch hvis jeg får muligheten til gåse,storfuggeljakt engang. alternativet blir å bruke 22wmr rifla i stedet for kombien, da blir ikke fuggelen sprengt selvom jeg mister muligheten for haggelskudd med samme børsa.

Link to comment
Share on other sites

Topp topp-jakt i Vârmland denne helgen, vakkert vær og godt skiføre.

Trærne snøkledd og god sikt.

Som ventet svakt med orrfugl, og ikke allverden med storfugl.

Gjengen våres felte vel 3 tjæder og 3 orrhaner tilsammen, uten å føle at det var overkill...

Denne voksne karen ble felt på 200m med 22-250 sako fmj:

 

IMGP2850_(Large).JPG

samme fuglen:

IMGP2856_(Large).JPG

 

Fine jaktområder:

 

normal_IMGP2867_(Large).JPG

 

normal_IMGP2882_(Large).JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis, Balter!

Ser ut til at dere har kommet over bedre terreng enn meg...

 

Hadde tenkt å jakte lørdag-søndag i helga.

Men streng kulde på morran lørdag, samt at vegen var stengt med påfølgende omkjøring, gjorde at jeg feiga ut lørdag :oops:

Det ble mildere og hadde nok vært bra allikevel...

 

Søndag ble det imidlertid tur.

Nesten framme til stedet for jaktstart i de Värmlandske skoger....

dsc0583ia.jpg

Varsellampe lyste, og motoren haltet... Dårlig start på dagen!

 

Jeg vurderte å pusle meg hjemover, men i og med at jeg var framme så bestemte jeg meg for å ta en kort runde lell. Det ble derfor ikke så lang dag som planlagt dessverre. Det så ikke ut til å gjøre stort, for jeg så ikke ei fjær. Eller nei, jeg så en haug med fjær faktisk... Ei røy som trolig var tatt av hønsehauk..

dscn0888hi.jpg

 

Ellers observerte jeg reve- mår- hare- snømus- spor ad mass. Samt 10-12 skiløpere.....

Fint terreng å jakte i, men dessverre dårlig med fugl. Så beitefuruer, men det var ikke beitet i dem. På ett tidspunkt mente jeg å høre at en fugl lettet, men er usikker.

Det kan hende jeg får kommet meg løs neste lørdag, men er vel tvilsom i og med at det var så lite fugl. Men det kan jo hende..... Den som ikke er ute, får ihvertfall ikke se noe!

 

Dagen endte i kun bilder som trøst:

dscn0873q.jpg dscn0877c.jpg

dscn0890k.jpg dscn0895k.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Grattis, Balter!

Ser ut til at dere har kommet over bedre terreng enn meg...

Ikke så sikkert det, tror fuglen er jamnt fordelt i slike store skoger med nokså like forhold. Har vært mange ganger i denne trakten med magert og mistrøstig resultat, men erfaringene øker jo på.

Vær, vind og temp var riktig nå, skiføret var OK, sne på trærene, osv.

Tjædern sitter klumpvis, og det er som du vet langt mellom hver klump. Viktig å komme opp, for å få fri sikt 2-3000 meter. Masse terreng uten de ønskede svarte flekkene helt i topp.

Vi fant 3 "klumper" på steder vi kunne gjettet på utifra tidligere erfaring.

Diana ble rikelig takket og feiret, ganske viktig det også ser det ut til. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...