Jump to content

sikkerhet på jakt


side by side

Recommended Posts

Med bakgrunn i tragiske hendelser som har skjedd i under jakt vil jeg sette fokus på hva vi som jegere kan og bør gjøre for å unngå uønskede hendelser under utøving av jakt .

Personlig så bruker jeg å ha på orange caps og jaktvest , samt at vi bruker jaktradio for og sjekke om hvor vi er .

Jeg jakter for det meste skogsfugl uten hund og synes det er viktig og vite hvor jaktkompisene befinner seg .

Hva er det dere andre gjør for å sikre dere og andre ??

Håper vi kan la de hendelsene som har vært ligge, og fokusere på hva som bør gjøres for å unngå slike hendelser i fremtiden

 

2m842sk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at:

 

Caps/vest eller annen bekledning i signalfarge hjelper, men for å sitere Neil Stephenson:

Because if you've put yourself in a position where someone has to see you in order for you to be safe -- to see you, and to give a fuck -- you've already blown it

 

Jeg tror det er viktig å skyte , trene og håndtere våpenet sitt mye. Hvis du ikke vet 100% hvordan det virker, ikke bruk det! (Klarer du ikke å justere kikkertsiktet selv, er sjangsene store for at det er andre, viktige momenter med våpenet ditt du ikke mesterer også...)

 

Så er det å terpe på å holde igjenn skudd... "ingen" har oversikt over sikker bakgrunn på et "øyeblikks skudd" Har du ikke tid til å observere.. Ikke skyt.

 

Og skog er ikke sikker bakgrunn...

 

Men alle kan gjøre feil, også jeg. Så tenk litt på hvordan man posterer i et jakt tereng, og hvordan man går på jakt der man beveger seg sammen... 45graders sikkerhets vinkel er ikke bare noe dumt noen har funnet på i UD.2.1

Link to comment
Share on other sites

Fin trådstart. I utgangspuktet utn å vera fordømmande. Bra !

 

Personleg er eg skeptisk til bruk av "løvkammo" og liknande.

 

Tenk om jegerprøven kunne ha ein "psykologisk" test kring i kva grad jegeren er i stand til å lata vera å skyta i ein tvilsam situasjon. Dette er vel heilt utopisk, eller.....

Link to comment
Share on other sites

Var i Danmark på fasanjakt ifjor, der var det et absolutt krav å ha noe lett synbart på seg, minimum lue som guttungene på bilde har, synes igrunn dette er en god ting, selvom den som løsner skudd på jakt skal strengt tatt skal forvisse seg om trygg bakgrunn, uansett er vi dessverre alle mennesker og svært tilbøyelige til å feil og dårlige vurderinger enten det gjelder jobb, jakt eller andre ting i livet. Således er alle ting som kan bidra til økt sikkerhet en god ting som hjelper oss å fatte de rette beslutninger. Dessverre vil det alltid skje uhell, vi må bare alle gjøre vårt beste for å forebygge det.

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhet på jakt..

Håper det ikke gjør noe men eg repeterer dette her..

 

 

1. Behandle alltid våpen som om det er ladd.. Alltid være bevist på at løpet peker i sikker retning. Bære våpen slik at munningen alltid peker opp.

Gå ut i fra at hvert skytevåpen kan være ladd. Behandle det derfor alltid som ladd.

 

2. På vei til post så går vi med "tomt" våpen og sikra våpen.. fordel å ha sikring der sluttstykke er låst når våpen er sikra.. kjedlig å komme fram til post og oppdage at sluttstykke er borte. eller gå med sluttstykke i sekken.

 

3. En god kikkert ... Bruk ALDRI våpenet og kikkertsikte til å sjekke bevegelser i terrenget.. våpenet skal du ikke sikte mot noe annet enn det mål det skal skytes mot...

 

 

4. Når alle er på postene.

Her er det mange som mener vi kan kamre og sikre våpen.. men eg mener at vi kan kamre patronen når vi veit hva vi skal skyte mot. og ikke kamre patron før det.

 

 

5. Når du oppdager bevegelser i terrenget så sjekk grundig med en god kikkert.. og når dyret kommer så sjekker man om det er dyr som skal felles.. da kamre man våpen med patron og venter til dyret er i en posisjon hvor avstand er kjent og der er ""sikker bakgrunn""

 

 

6.. Når alt stemmer så går skuddet.. ta raskt ladde grep for eventuelt påfølgingsskudd.

Følg dyret med kikkerten om det går noen meter før det detter.

 

7.. Husk Husk at du har et ladd våpen... Husk at du skal kamre ut patron før du går fram til dyret.. ... ...

 

8.. Og når dyret ligger der det skal og du skal sette fra deg våpen ..

"" ut med magasin og tøm våpen ""Gi eller sett aldri fra deg et ladd våpen - selv ikke for et øyeblikk..

Link to comment
Share on other sites

At jegere MÅ bruke vester og/eller caps i signalfarger, at man hvert 5 minutt sier fra i jaktradio hvor man er eller et forbud mot camo er bare falsk trygghet.. Og kva med turgåere og andre som ferdes i naturen, skal de også tvinges til å kjøpe inn jaktradio og klær i signalfarger, skape enda større utrygghet blandt dem og enda mer motstand mot jakt?

Det eneste som hjelper er å slavisk følge Jeff Coopers 4 regler for våpenhåndtering http://thefiringline.com/Misc/safetyrules.html" target="_blank" target="_blank

Ser de brytes altfor ofte, spesielt av personer som mener de veit "alt" om våpen og skyting. Eksempelvis regel 4 ("Be sure of your target") er relevant her. Man SKAL være sikker på bakgrunn når man skyter, huske på at kuler ikkje på magisk vis stopper når de treffer viltet og være 100% sikker på at det er en sikker bakgrunn bak viltet. Et granfelt, busker, blå himmel (kulene vil faktisk lande et sted før eller siden) eller fjellvann (vann => rikosjetter) er ikkje nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at signalfarger, refleksvest, bjelle, GPS/RFID eller hva det nå måtte være gir en falsk trygghet. Dette med hva som er sikker bakgrunn og å være sikker på hva man skyter på ble terpet en del på under jegerprøvekurset jeg tok. I Norge er det vel ikke uvanlig å treffe på turgåere i jaktterrenget. Da blir det farlig - mener jeg - å danne grunnlaget for tankegang a la "well, it ain't wearin' orange, let's shoot it".

Link to comment
Share on other sites

Adarma: å være bombastisk hjelper ca lite.

Om man ikke kan erkjenne at feil kan og vil skje, sender man en god søknad til Murphys Hit Parade..

Det er ikke falsk sikkerhet å bruke signalfarger i jakttida, men det utgjør naturligvis ingen vernevest..

Jeg er oppvokst på landet, og i jakttida ble vi ungene kraftig instruert at vi skulle ha sterke farger og gjerne snakke/synge om vi gikk i skogen. Mulig selvfølgelig at en og annen elg unngikk kula på den måten, men vi ungene unngikk det ihvertfall!

 

Du har naturligvis rett i at ansvaret for skuddet er hos skytteren. Allikevel er det i alles interesse å bidra til at alle kommer hele hjem. Også soppsankere. De har naturligvis ikke lytteplikt på det lokale jaktlagets frekvenser, men at jegere på post gir info om egne og andre bevegelser er bare et gode.

 

Sikkerhet er oppbygget lagvis. synlighet og informasjon er to viktige lag.

 

Coopers fire gyldne er et utmerket utgangspunkt. Men, bare et utgangspunkt.

 

Ydmykhet og erkjennelsen om at det kan hende meg er kritisk viktig.

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhet på jakt..

Håper det ikke gjør noe men eg repeterer dette her..

 

 

1. Behandle alltid våpen som om det er ladd.. Alltid være bevist på at løpet peker i sikker retning. Bære våpen slik at munningen alltid peker opp.

Gå ut i fra at hvert skytevåpen kan være ladd. Behandle det derfor alltid som ladd.

 

2. På vei til post så går vi med "tomt" våpen og sikra våpen.. fordel å ha sikring der sluttstykke er låst når våpen er sikra.. kjedlig å komme fram til post og oppdage at sluttstykke er borte. eller gå med sluttstykke i sekken.

 

3. En god kikkert ... Bruk ALDRI våpenet og kikkertsikte til å sjekke bevegelser i terrenget.. våpenet skal du ikke sikte mot noe annet enn det mål det skal skytes mot...

 

 

4. Når alle er på postene.

Her er det mange som mener vi kan kamre og sikre våpen.. men eg mener at vi kan kamre patronen når vi veit hva vi skal skyte mot. og ikke kamre patron før det.

 

 

5. Når du oppdager bevegelser i terrenget så sjekk grundig med en god kikkert.. og når dyret kommer så sjekker man om det er dyr som skal felles.. da kamre man våpen med patron og venter til dyret er i en posisjon hvor avstand er kjent og der er ""sikker bakgrunn""

 

 

6.. Når alt stemmer så går skuddet.. ta raskt ladde grep for eventuelt påfølgingsskudd.

Følg dyret med kikkerten om det går noen meter før det detter.

 

7.. Husk Husk at du har et ladd våpen... Husk at du skal kamre ut patron før du går fram til dyret.. ... ...

 

8.. Og når dyret ligger der det skal og du skal sette fra deg våpen ..

"" ut med magasin og tøm våpen ""Gi eller sett aldri fra deg et ladd våpen - selv ikke for et øyeblikk..

 

Kan finnes unntak(klatring o.l) hvor jeg ikke er komfortabel med kamret børse, men under jakt er børse alltid kamret og sikret. For meg er jakt det øyeblikket jeg lovlig kan avgi skudd på bytte. Lunch og div. tilfeldige møter med andre er selvfølgelig unntatt. Føler at jeg stiller med handicap hvis jeg på bruke tid/lyd på å kamre børsa. Når det gjelder børsa så er den aldri(i felt) med patroner utenfor mine hender. Når den er satt fra meg, så er patronene i lomma mi.

 

AS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

av de ulykker som har skjedd, så er det vel slik at det er mest jegere som skader jegere....
Det var et grelt tilfelle av "feilskyting" i Trøndelag for noen år siden. Da gikk det heldigvis ikke ut over mennesker, det var en svart elghund som ble felt av en rådyrjeger, som sannsynligvis "så" et rådyr (vitnepsykologi er et interessant forskningsfelt). Hunden ble ført i et 2 m langt bånd av en elgjeger, som sikkert fikk opp både puls og blodtrykk, når det smalt like ved han, og hunden falt sammen. Det hører med til historien at hunden og elgjegeren gikk på nabovallet, der "rådyrskytteren" ikke hadde jaktrett.

 

Det mest graverende med den saken skjedde imidlertid ikke i skogen, men inne på et kontor. Forholdet ble (selvfølgelig!) anmeldt - men politiet henla saken! (samtidig som de utferdiget forelegg til folk som ikke hadde hatt våpenet tilstrekkelig tildekket i bilen - !)

Link to comment
Share on other sites

Tryggleik på jakt har ein del med kommunikasjon å gjera.

Det å synast, det å bli sett av andre jegerar er god kommunikasjon.

 

Går me ein del år attende var lysbruk av køyretøy i traffikken ikkje påbode.

Motorsykklistande brukte lys for å bli sett. Klokt!

I dag er dette påbode for alle køyrande, og mc-folket må gå eit skritt vidare for å tryggja seg.

No køyrer dei med refleksvest, gjerne fjernlys og gul hjelm.

Å verna om seg sjølv best mogleg er klokt.

Å gå svartkledd ein mørk haustkveld langs ein sterkt traffikert veg er: (lesaren sitt eige synspunkt!)

 

På søket etter ei kodla trakka eg nesten på jegeren i lauvkamo.

 

Kva med å påby jegerane å nytta signalfarge ved ettersøk?

Link to comment
Share on other sites

Ser flere og flere jegre bruker signalklær. Og det er posetivt.

Men jeg er skeptisk til å innføre flere påbud og fororninger enn det som vi har. Påbud i lovs form er med å svekke tiliten til lover og regler.

Skal alle som går i naturen iføre seg signalfarger? vi jegre er i mindretall som brukere av naturen.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke påby signalfarger (som er viktig for å bli sett lettere hvis ulykken skulle være ute når man er på tur forresten), så er vel ett forbud mot guille ett nærliggende ønske?

 

Som jeg har sagt før, hjelp meg slik at jeg ikke ender opp som en drapsmann, vær synlig på jakt. (og i trafikken sef.)

 

Radio er sikkert ett kjekt redskap, jeg jakter aller mest alene, men har radioen på scan alikevell. Kjekt hvis noe skulle skje, ikke sant?

 

Sikker våpenhandtering og å ikke gjemme seg i lyngen tror jeg er det viktigste

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd, kan aldri terpe nok på sikkerhet. På elgjaktlaget mitt har vi i år ekstra fokus på sikkerhet, selv om det flere år siden noen hadde et vådeskudd (da ned i bakken under lading). I tillegg til de vanlige reglene har vi lagt inn rutiner som alle må følge, ingen patroner i magasinet før drevet har startet og sluttstykket skal ikke igjen før man skal skyte, eller at det er stor sjanse for at man skal skyte. Nå har vi også folkedrev så sikkerheten, kommunikasjon, linje blir ekstremt viktig. Skytesektorer på hver post, full signalfarge o.s.v. Dette kan ikke terpes på nok.

 

Selv har jeg opplevd å finne patron i kammeret da jeg kom hjem, dobbel rutinesvikt. Kan ikke fatte det den dag i dag, ble en stor skuffelse, men jeg var på andre tanker da jeg la våpenet i bilen. I dag sjekker jeg heller en ekstra gang selv om jeg VET at jeg sjekket for to minuter siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det må til en holdningskampanje ang dette temaet.

Starter de på Jegerprøven så er mye gjort de neste 10 årene.

Jeg syntes også kleslevrandørene gjør en god jobb da de lanserer klær som er godt synlig.

 

Selv mener jeg det er min forbannede plikt å sørge for at jeg er synlig, og at jeg ikke utsetter meg selv for fare i enhver situasjon være seg på jakt, i trafikk, på ferie, i fjellet osv.

Hver og en må ta tak i dette, noe påbud/forbud trenger vi ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kvifor skal folk få dette til å dreie seg om forbod eller ikkje ? Såvidt eg veit er det ikkje påbode å bruke relfleks når ein går tur etter vegen. Det er alltid sjåføren sitt ansvar å køyre forsvarleg,men det hjelper meg lite om nokon skulle køyre på meg fordi dei ikkje såg meg. Difor brukar eg refleks i mørket. Om nokon likevel skulle bli påkøyrt på tross av at dei brukte refleks er vel ikkje det noko argument for å ikkje bruke refleks, eller falsk tryggheit som er begrepet einkelte her brukar om signalfargar på jakt.

 

Skulle eg gått på tur i eit område der nokon driv jakt så hadde eg ikkje tatt på meg kamuflasjeklede,men lett synlege klede. Det var skyttaren sitt ansvar om han traff meg fordi han ikkje såg meg i bakgrunn når han skaut, men det hjelper det meg lite om eg blir skoten.

Lag ikkje dette til ein debatt om ja eller nei til forbod, la oss heller diskutere kva ein kan gjere for å miske faren for ulukker. Så lenge ein har med mennesker å gjere så kan feil skje, gløym aldri det.

Link to comment
Share on other sites

Aschehoug og Gyldendals Store norske ordbok

Vådedød - død som skuldast ulukke.

Vådeskot - bli drept ved eit vådeskot

 

Ta hjortejakt

Om du kler deg i orange blaze eller kamo brun/grønt så reager hjorten likt på dette.

Men me menneske trur kamo brun/grønt er lurt ut frå vårt fargesyn.

Fargen orange blaze virkar skremmande på oss jegerar.

Du blir så utruleg lett å oppdaga av kven?

 

Eigen tryggleik er viktig.

Signaleffekten til andre slik at kommunikasjon ikkje blir feiltolka er eit ansvar me alle har.

 

I fleire statar i USA er det påbod om eit minsteareal med signalfarge på jakt.

Kan eit slikt påbod redusera vådeskot på storviltjakt med 25% er det stort.

Link to comment
Share on other sites

I fleire statar i USA er det påbod om eit minsteareal med signalfarge på jakt.

Kan eit slikt påbod redusera vådeskot på storviltjakt med 25% er det stort.

 

Jada, men i USA har de ikke allemannsretten, og det er flere skrekkhistorier hvor forbipasserende blir skutt, for deretter omtrent å bli skjelt ut for å ikke være oransje.

Vi kan ikke påby alle å gå i knall-oransje i hele jakttiden, men jeg anbefaler alle å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier ikke å bruke oransje/røde klær på jakt. Jeg kan "flippe opp" hatten min, slik at den blir halvveis rød - dette gjør jeg som oftest da jeg jager. Stoler 100% på de jeg jakter med, selv om det kanskje ikke er bra nok.

 

Uansett, jeg venter med å sette skudd i våpenet frem til jeg har gått litt ut i skogen og hvor man kan forvente at man møter på dyr. Eventuelt legger jeg kun skudd i magasinet, og venter litt lenger med å ta ladegrep. Rifla mi bråker en del når jeg skal lade, og det er litt kjedelig å vekke halve skogen fordi jeg skal lade.

Dersom jeg går med noen, og har skudd i våpenet, så tenker jeg hele tiden på hvor munningen peker. Sikringen blir alltid dobbeltsjekket, og jeg lader våpenet (mot sikker bakgrunn) med sikringen på - slik at når jeg tar ladegrep, så er rifla alltid sikret til å begynne med.

 

Det er gjerne slik med hjortejakt at man til tider har veldig dårlig tid på seg, og man må være stille. Da er det noe herk å begynne med ladegrep når dyrene kommer i full fart forbi deg.

 

For hver lyd jeg hører, så går jeg alltid ut i fra at det er et jageren som kommer - for som oftest, så er det det. Sikter aldri før jeg er helt sikker på at det er en hjort, og da skal jeg se hele dyret. Kikkertsiktet blir heller ikke brukt til å speide ut i terrenget, det har jeg håndkikkert til. Det hender selvsagt at jeg ser igjennom kikkertsikte for å forsikre meg om at det ikke er dugg på kikkertsiktet og lignende.

 

Våpen tømmes ved klatring, elvevading og lignende. Det tømmes også når jakta anses som ferdig, og det begynner å bli mørkt.

 

Det kan selvsagt bli sikrere, men vi har aldri opplevd vådeskudd eller noe som kunne resultert i det.

Link to comment
Share on other sites

Iht Espen Farstad er det ca. 1million jaktdager mellom hver dødsulykke. 0 filosofien er nok godt tenkt, men da må vi ligge strak ut på sofaen og da øker risikoen med at sofa blir største dødsårsak.

Men godt mulig som en venn av meg sa: 70% av jegrene skulle aldri hatt lov å jakte, de andre er det så som så med!!!!

Hver dag når jeg kjører bil er jeg en halvmeter fra å krasje med motgående bil, det snakkes lite om og folk dør hver dag nesten i trafikken.

Ja det er farlig å leve, helt for jævlig det som skjedde i helgen, og det blir desverre ikke den siste.

Kanskje jaktlederene kan bli flinkere å gjennomgå en risikovurdering med laget før jakta?

Kutte ut store jag der folk går manngard i hytt og pine, uten å vite hvor folk er?

Skyte hjorten på bøen der en har full kontroll på bakgrunn?

Link to comment
Share on other sites

Alle fysiske aktiviteter har et faremoment i seg. Bedriftsfotball har en skade risiko, alpint har skaderisiko, fjellklatring er farlig, bading i sjøen er farlig osv... Vi kan redusere risikoen, men så lenge vi er i skogen på jakt er det en viss risiko å bli skadet. Skader på grunn av skytevåpen er vel den minste risikoen vi har. Klatring i bratte steinurer, vading av elver, kjøring til jaktområdet og bruk av ATV er nok forbundet med større risiko enn bruk av skytevåpen.

 

Uansett når man skyter mot noe må man være sikker på hva det er, å nødvendigvis skille ku og kvige på elgjakt er ikke det viktigste, men å vite sikkert hvilken dyreart man skyter på er et minimum.

 

Jeg har selv vært på hjortejakt og hatt dyr i kikkerten ved lite lys og avstått fra å skyte, nettopp fordi jeg ikke kunne helt 100 % sikkert vite om der var en hjort, rådyr, elgkalv, liten ku eller en stor hund i siktet.

 

Vi må huske å kose oss i skogen, færre blir skadet på jakt enn på jobb uansett.

Link to comment
Share on other sites

Først, jeg er skytter, ikke jeger, så det å gå på jakt kan jeg ikke noe om. Men, jeg leser her at mange synes turgåere burde ha på seg synlige klær, gjerne signalfarger. Det å gå på tur kan jeg litt mer om.. Men når er det jaktsesong i mitt turterreng? Nei det vet jeg ikke noe i det hele tatt om. Så hvordan mener dere at helt vanlige "sivile" turgåere skal kunne vite når det er jaktsesong og dermed ta med seg refleksvesten på skogs/fjelltur. Ikke stol på turgåere, tror ikke de fleste av de vet noe om jakt i det hele tatt.

 

Dette er ikke for å lage en stor diskusjon, men bare til ettertanke.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på denne.

 

For noe år siden var jeg på reinsjakt i et kjent posteringsområde. Jeg var på vei til en av posteringsstedene hvor jeg mer eller mindre snublet over en kar som satt i fjellduk med fjellkamo. Når jeg likevel hadde ødelagt posteringen kalte han opp to andre på den samme sletta, som reiste seg opp ikke langt unna.

 

Poenget er at ingen av de tre var mulige å oppdage selv om man hadde sett på direkte på dem med kikkert. Jeg var sikker på at jeg var alene.

 

Etterpå tenkte jeg at det jo er umulig å ha en sikker bakgrunn når folk sitter i kamo som gjør dem 100% usynlige.

Link to comment
Share on other sites

På reinsdyrjakt får jegern utdelt kort på dyret/dyrene jegeren får felle.

På jakområdet er det et stort antall andre jegere som har kort på samme området uten at folk vet om hverandre.

Derfor er det ekstra viktig å bruke håndkikkerten minst like mye for å se etter folk som å se etter dyr.

Når folk i tilleg kamuflerer seg på denne måten blir det umuig å vite hvor det er folk.

Har bare 1 sesong bak meg på fjellet men mitt inntrykk er at folk med normale klær ser man på laange avstander.

Link to comment
Share on other sites

Tryggleik på jakt er meir enn korleis ein går kledd.

Då det var uråd å oppdaga jegeren frå vanleg helikopter, måtte

ein ta SeaKing og termisk kamera i bruk i søket.

Med signalfarga jaktklede kunne ein kanskje funne jegeren tidlegare.

 

Meld frå på samband om kvar du går.

Sei frå når du nærmardeg postlinja.

Plystring er greitt å nytta for å lokalisera avstand og retning.

 

Våpenløpet skal aldri rettast mot eit menneske.

Lading og tømming skjer med løpet peikande oppover.

Finger rører kunne avtrekkar når skot skal løysast.

 

Kor viktig er det i tett skog å smyga seg fram som eit rovdyr?

 

GPS, varme klede, mat og drikke er goder i utsette tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i de forrige innleggene. Merker selv at etter at det ble vanlig å bruke refleksvest langs vegen, er det blitt lettere å overse en person som går uten refleksvest.

 

Jeg vil fortsatt helst være han med refleksvest jeg da.

 

Selv jakter jeg stort sett alltid som hundefører med jakke i blaze camo, og oppfordrer postene til å ha på seg orange caps. Ikke bare på grunn av sikkerheten, men fordi det er enklere å se hvor folk er - av rene praktiske årsaker. Jeg ser rett og slett ingen grunn til å ikke ha på signalfarger under jakt på elg og rådyr. Det er ikke sånn at jeg driter i om jeg skaper en falsk trygghet i forhold til de som IKKE har på signalfarger, men jeg vil i allefall gjøre mitt til å slippe å bli gått ettersøk på.

 

Og angående folks oppfatning av jegere har i allefall jeg oppfattet at folk flest opplever det som betryggende at ikke jegerne vises som noen signalflagg oppe i marka, kontra at vi driver og gjemmer oss bort i camofarger. En slipper i allefall mistankene om at en driver med noe suspekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sterkt for signalfarger. Senest forrige helg under hjortejakt opplevde jeg adrenalinstøtet i magen da jeg så bevegelsen mellom trærne , men i samme sekund så jeg også orange fra båndet som jaktkameraten har rundt hatten sin. Det er greit å få avklart så tidlig som mulig at det er folk foran posten. Ikke det at jeg tror så dårlig om meg selv at jeg tror jeg hadde løftet rifla til skulderen selv om jeg ikke hadde sett signalfargen. Men det hadde tatt meg noe sekunder mer å identifisere det som bevegde seg. Og sikkerhet dreier seg om barrierer. Jo flere jo bedre, innen praktiske grenser. Og barrieren som signalfarge utgjør er så enkel å bruke at det er for dumt å ikke gjøre det.

Men når vi snakker risiko og jakt må vi ha tungen rett i munnen. For noen år siden omkom ett par basehoppere inne i Lysefjorden ved Kjerag. Og noen røster dukket opp i media og mente at denne hoppingen måtte forbys. Siden den var så farlig. Daværende politimester i Stavanger, Gunvor Molaug satte skapet på plass. Hun fortalte media at den desidert farligste fritidsaktivitet man kunne holde på med i Norge , hvis man målter død&skader pr. utøver/timer var sportsdykking. På andreplass kom alpinsport. På tredje kom basehopping. Jakt var ikke engang på listen. Så å gå rundt i angst når vi er på jakt er ikke nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

En slipper i allefall mistankene om at en driver med noe suspekt.

Helt enig!

All aktivitet og innehav av skytevåpen er i seg selv ganske suspekt, så det er enda en god grunn til å forby hele greia. :mrgreen:

I grunn noe av kjernen i problemet, så lenge folk tror at enhver befatning med skytevåpen, er suspekt! :roll:

Den holdningen burde være noe alle som driver med jakt og skyting, burde forsøke å snu.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt på post en gang, og det var delvis skyet, og mørkt, men månen tittet frem innimellom.

Så det var skytelys, når månen var der.

Vi var 3 mann som var ute den kvelden.

1 ble plassert ved siden av et stort jorde som han skulle dekke, og vi to andre skulle dekke to andre jorder.

Vi oppdager en stor kolle, og bestemmer oss for å forsøke å få den.

Da jeg er kommet på min post, og har gitt signal til den andre om dette, begynner det å regne kraftig og det blir stup mørkt.

Kompisen min skremmer dyret i min retning, og jeg ser at "noe" kommer forbi min post på ca 50 meter.

Men jeg velger å IKKE skyte.

1. Fordi jeg er ikke 100% sikker på hva som er foran meg.

2. Fordi jeg ikke har 100% kontroll på jaktkompisen min.

 

Det var dyret som gikk forbi, men jeg angrer IKKE.Jeg har "mistet" flere dyr, fordi jeg ikke var 100% sikker, og har aldri angret på det.

 

Men jeg kan også gjøre feil. Og vi kan aldri eliminere bort alle feil som vi kan gjøre.

I mørke og skumring, må du ha ganske sterke farger for å bli sett.

Da kan du i grunn egentlig eliminere bort sjangsen for å få dyr.

Kommunikasjon er nøkkelen.

Det kan redde liv.

Og hver 100% sikker på hva du skyter på.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mulig jeg spør dumt og OT, men er det ikke vanlig at man i sånne situasjoner som over (storvilt med begrensede kvoter osv.) får vite om det er flere som jakter i samme område?

 

På reinsjakt jakter man gjerne over store områder, feks en kommune. Man har ingen kontroll over hvor jegerne er - de kan være hvor som helst og det er svært viktig at man følger med på andre jegere og prøver å finne dem i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For hagle må det vel være godt nok. Når det gjelder rifle så blir spørsmålet hva er mest sannsynlig; at en kule faller ned og treffer noen eller at den treffer stein og går opp igjen? Jeg peker alltid ned, men når jeg tenker meg om er jeg ikke heeeeelt overbevist om at det faktisk er best, litt avhengig av hvor jeg er selvfølgelig...

Link to comment
Share on other sites

Løpet opp er sikker retning når man bruker det som en ekstra sikkerhet i tillegg til alle andre ting.

Det er langt mindre sannsynlig at et evt vådeskudd treffer noen, og er skadelig, enn om du peker ned mot mulige steiner.

Men da snakker vi selvsagt om i en jaktsituasjon som gjerne er litt unna bebyggelse, på en skytebane eller lignende kan det være helt anderledes.

 

For hagle er alltid himmel sikker bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

[...] Jeg peker alltid ned, men når jeg tenker meg om er jeg ikke heeeeelt overbevist om at det faktisk er best, litt avhengig av hvor jeg er selvfølgelig...

Har ett arr i pannen etter å ha testet "sikker retning" 45 grader ned til venstre samtidig med en litt uoppmerksom, flau og idiotisk utgave av "tøm våpen, kontroller"... heldighvis var værnebriller på og kaliberet var bare .22WMR...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...