Jump to content

Hamstring av ost!


magnum_mauser

Recommended Posts

Snodig topic kanskje, men som de kanskje veit er det bestemt at tollavgiftane på importert ost skal aukast betraktelig over nyttår. Det fordi norsk ost vert ikkje vert prioritert i ostediskane. Om det skuldast at den importerte osten er for billig, eller det norske utvalget er for dårleg - er det delte meingar om :wink:

 

Men eg brukar mykje parmesan i matlaginga mi. No kostar den ca 500 kr kiloen der eg kjøper den, etter nyttår kostar den over 1500 kr kiloen. Eg kjem til å kjøpe inn fleire kilo, dele opp, vakumpakke og fryse ned. Anbefalar andre som også likar/brukar mykje av td parmesan å gjere tilsvarande - den held seg i frysaren i mangen år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hvorfor norsk "ost" ikke blir prioritert i ostedisken av kunder (bortsett fra folk som ikke eier smak) er rett og slett for den norske "osten" er fryktelig. Den eneste norske osten som er noenlunde god er Ridderosten.

 

Et eksempel er nordmenn som absolutt skal ha Norvegia på hamburgere :lol: Den gir ikke noen smak, verken varm eller kald. Blærk.

 

Når det gjelder prisen så ligger norsk og utenlandsk ost nokså likt i pris egentlig, men de som er kvalitetsbevisste holder seg langt unna den norske.

Link to comment
Share on other sites

Parmesan skal ikke øke i pris , den er på lista over de som ikke går opp i pris.

 

Men her nede åpner det et nytt reisebyrå til neste vår med Flynosnop fra kjevik til Parma , kanskej noe å satse på da en kan handle med seg rimelig opp. en kamerat bor der og Parma ost koster 100 kr kilo der for vellagra utgaven. Så alt skrus opp her .

 

tror ikek det blir noe av det da EU er gode til å gå sammen mot en felles mål og eksport stopp herfra kunne ha hjulpet på det.

 

Ikke vil det hjelpe bonden, da han vil bli enda mer latterliggjort og trakkasert med det som formål å snike oss inn i EU , og økt handelslekkasje til Sverige vil øke ennå mer .

Link to comment
Share on other sites

Dette er 100% sikkert? Eg hadde planar om storkjøp på meny på mandag - men droppar sjølvsagt det, dersom dette stemmer.

 

Parmesan skal ikke øke i pris , den er på lista over de som ikke går opp i pris.

Men her nede åpner det et nytt reisebyrå til neste vår med Flynosnop fra kjevik til Parma , kanskej noe å satse på da en kan handle med seg rimelig opp. en kamerat bor der og Parma ost koster 100 kr kilo der for vellagra utgaven. Så alt skrus opp her .

tror ikek det blir noe av det da EU er gode til å gå sammen mot en felles mål og eksport stopp herfra kunne ha hjulpet på det.

Ikke vil det hjelpe bonden, da han vil bli enda mer latterliggjort og trakkasert med det som formål å snike oss inn i EU , og økt handelslekkasje til Sverige vil øke ennå mer .

Link to comment
Share on other sites

Ja, for all utenlandsk ost smaker jo så himmelsk godt....

Hva du liker vet du bare selv, men at utvalget av ost fra hele verden vil være større enn utvalget av ost fra Norge er vel rimelig åpenbart. Noen av oss liker faktisk noen av disse utenlandske ostene bedre enn de greiene Tine leverer til Rima 100. Andre drømmer kanskje fortsatt om "biffpillen", slik at de slipper å kaste bort tid på all denne uproduktive spisingen, dem om det....

Link to comment
Share on other sites

Det som irriterer er jo at dette er en tollbariære som ikke løser det som man hevder er problemet; for lite lønnsomhet i jordbruket. Når tollsatsene går opp slik at jeg ikke lenger bruker cheddar men må kjøpe smaksløs hvitost, vil da den norske bonde få det lettere? Nei, for han leverer så mye melk som staten sier han har lov til å levere, til den prisen staten har bestemt at han skal få. Og det er ikke slik at vi har noen overproduksjon av melk heller, alle husker jo smørkrisen. Dette er symbolpolitikk som rammer vanlige folk. Tine tjener nok marginalt på dette, men effekten er nok minimal.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Ja, for all utenlandsk ost smaker jo så himmelsk godt....

Hva du liker vet du bare selv, men at utvalget av ost fra hele verden vil være større enn utvalget av ost fra Norge er vel rimelig åpenbart. Noen av oss liker faktisk noen av disse utenlandske ostene bedre enn de greiene Tine leverer til Rima 100. Andre drømmer kanskje fortsatt om "biffpillen", slik at de slipper å kaste bort tid på all denne uproduktive spisingen, dem om det....

 

Ironi er vanskelig..

 

Det er faktisk sånn at mye av den utenlandske osten en finner i norske butikker aldri havner i norske mager; de går direkte fra butikkhylla og i søppla pga datostempling. Hvorfor? Fordi Ola og Kari ikke vil ha den....

Og de som tror feks franske butikker renner over av fancy oster har neppe vært innom en ordinær fransk dagligvarebutikk; og neppe sett/opplevd hva en vanlig franskmann spiser til vanlig.

 

Alle tollbarrierer er uheldige, men denne ostesaken er blåst langt pokkerivold ut av proposjoner.....

 

ps-skal dere hamstre noe, hamstre SMØR. jeg vedder på at vi før jul vill ha en slik smørkrise igjen...

Link to comment
Share on other sites

Dersom vi hadde betalt litt mer for norsk mat, så hadde vi fårr vellagrede og smakfulle produkter også her til lands.

 

Dere er klar over HVORFOR ting er dyrere i Norge enn i Italia eller Brasil? All den tid det er automatikk i at alt unntatt maten kan være dyrt, så får vi det vi ber om. Løsningen for mange er å imporere billig mat i utlandet. Skulle ønske det var mulig å importere billigere håndverkere, byråkrater og økonomiprofessorer som Brunstad og co fra utlandet også jeg..?

 

Det er også nesten kompett umulig å fremstille virkelig gode kjøttprodukter for salg f.eks. siden kjedene bruker kjøttvrarer som lokkeprodukt, og selger disse langt under kostprisen. Sau er et godt eksempel: Lammene er ikke inne fra beitene, langt mindre slaktet, før Rema 1000 og co selger frosne lam til 29,90.!!! Hva gjør det med markedet? Løsningen er selvfølgelig i manges øyne at vi bør fjerne tilskuddene, og grensevernet, slik at vi kan kose oss med slike priser hele tiden.... Da får vi jo dette flotte utvalget i butikkene!

 

Sannheten er at kvalitet koster, og i et høykostland må det faktisk koste mer enn mange andre steder. Det kommer vi ikke utenom.

 

Dersom jeg hadde fått italienske priser på alle jeg får regninger fra i løpet av et år, ja da skulle jeg gjerne tatt italiensk pris på produktene mine også, det hadde funka det, men all den tid nordmenn sikrer privatøkonomien sin med stadige lønnsøkninger mv så blir det vanskelig å drive matproduksjon.

 

Denne ostesaken er blåst ut av alle proporsjoner - les artikkelen og lær! Dersom dere mener at vi ikke bør ha et norsk landbruk så vær heller ærlige om det, snarere enn å pakke det inn i kritikk av at man prøver å holde liv i ei næring vi fort kan trenge. Folk betaler forsikring på bilen sin, enda de ikke tror de skal krasje, forsvar bruker vi penger på, enda vi ikke tror på noen snarlig krig. Matproduksjonen gir mange nordmenn jamt f i, siden det alltid er mat å få oimportert? Det er ingen selvfølge lenger - da er det kanskje greit å ha en innenlandsk produksjon?

 

En liten enekdote: Hamstring av mat er sjelden noen god ide - det skaper bare prispress og mangel på varer. Det har vi sett gjentatte ganger, og de som taper på det til syvende og sist er forbrukerne.

 

Om jeg hadde gitt bort melka så hadde den vært dyrere enn i sverige. Tenk det!

Når man i tillegg vet at Q-meieriene subsidieres for å kunne konkurrere med Tine, som er en non-profit bedrift (de skal kun gi høyest mulig pris til bonden, gitt landbruksavtalens fremforhandlede pris) så kan man saktens lure på hvpor billig ting må bli før det er bra nok??? reflekter litt på dette dere som mener det er så innmar i dyrt å kjøpe melkeprodukter i dette landet, så kan dere jo samtidig ta en titt på egen lønnsslipp og sammenlignde den med Parmesanostens hjemland...

Hilsen frustrert bonde..

Link to comment
Share on other sites

Huff, enda mer sutring fra en bonde. Norsk landbruk er et kapittel uten sidestykke. Lite miljøvennlig, nasjonalt er det et økonomisk kriseforetak, sosialt er det også en sørgelig historie.

 

Ostesaken er i grunn egentlig en fillesak, men det viser igjen hvilken arroganse som bor i Senterpartiet/bondemafiaen. Jeg håper endelig at EU setter igang med noen tiltak ovenfor fiskeindustrien - der vi faktisk tjener penger. Norge er en netto mateksportør, på tide å ta det innover seg kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Hamstre utanlandsk ost? kunne ikkje falle meg inn. Det som eg et av det har eg råd til å kjøpe når eg vil ha det.

 

Mange klager over dårlig norsk ost med lite smak. Det skal eg vere enig i, men kva er grunnen til at den er slik?

Kor mange veit kva krav som er til produksjon av ost i Norge? Gjennom lover og reglar har mattilsynet regulert korleis du kan lage ost. Mange oster er avhengig av bakteriar som ein øydelegg her i landet når mjølka vert pasteurisert, noko som er krav om å gjere. Produsentar av kvit geitost har eit fritak fra den regelen, ellers kunne dei ikkje ha produsert den type ost.

 

 

Grunnen til at all mjølk skal pasteuriserast er at ein del av bakteriane som vert øydelagde er direkte farlige om ein ikkje er nøyen nok i produksjonen sin. Er ingen spøk å bli matforgifta!

 

 

Trenden blant folk flest er at dei vil ha ostar som ikkje er sterke på smak. Me kan bruke brunosten som eksempel på det. Folkebrunosten "Gudbrandsdalsost G35" som er ein mild ost av smak. Her er det om å gjere å produsere enda mildare brunostar eller med meir søtsmak sagt på ein annan måte.

Nei takke seg til Ekte geitost, Tine sin er brukbar men den er også litt mild i smaken etter min meining. Besøk bondens marked og smak på dei forskjellige ostane som kjem fra små produsentar. Mange gode ostar, ikkje av dei billegaste men verdt pengane som dei kostar.

 

Skal du ha billeg ost så må du kjøpe masseproduserte ostar fra Tine og Synøve Finden.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange meninger om dette tydeligvis, men det er et annet tema som ikke nevnes her og det er faktisk forbrukermakt.

 

Et eksempel. I Haugesund har vi en lokal liten økologisk osteprodusent som lager en ost som kanskje best kan beskrives som en smørbar variant av feta, med litt ulike krydderoljer i. Kjempe god sammen med røykelaks, skinke ol.

Fordi han da ikke er stor, har han ikek råd til beste plassering i kjøledisken, noe som fører til mindre salg og at varene går ut på dto. SÅ igjen.. fordi han er liten kan han ikke ta retur på utgåtte varer.. dermed skvises han ut av butikken. Meny i dette tillfellet.

 

Heldig vis er han i dag å finne på spesialbutikker som nå bare går bedre og bedre...

 

Kjøttproduskjon: En bekjent driver oppdrett av hjort. Fordi han har hjort, ikke stofe eller sau, får han ingen støtte.. Dermed må de slakte, partere og gjøre hele prosessen selv, noe som er dyrt.. noe man da må betale for... Dermed blir prisen på kjøttet høy, men kvaliteten kan ingen slå han på...

 

Jeg tror alt ender i at vi som forbrukere må være våkne, bruke småskalaprodusenter fra f.eks bondens marked og spesialbutikker. Vi har enorme mengder med kunnskap og produkter rundt i distriktene. Det må vi støtte opp om og slutte å kjøpe Norvegia ol. eller import ost.. for det er mye godt norsk..

Bare synd staten gjør det de kan for å kvele alle forsøk på nisjeprodukter...

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror alt ender i at vi som forbrukere må være våkne, bruke småskalaprodusenter fra f.eks bondens marked og spesialbutikker.

 

Det nytter i allefall ikke å sutre over dårlig utvalg i butikkene når 9 av 10 løper på Rema1000 og kjøper Norvegia rett fra palla bare den settes ned med en femmer.

 

Dette er en av utfordringene. En annen er at utvalget i norske butikker gjerne sammenlignes med utvalget en finner i butikker nordmenn besøker som turister, i byer som ofte har like mange innbyggere som hele Norge.

 

Angående nisjeprodukter så kan jo enhver gå inn og se på hvilket utvalg store norske produsenter som Gilde og Tine egentlig har - det finnes jo mye mer enn de produktene en normalt sett finner i butikkhyllene på en gjennomsnittlig norsk dagligvarehandel. Men kjøpmennene velger å ikke ta inn mer enn grunnsortimentet, fordi det er dette det går av - og de tjener mer på å selge seg tom for basisvarer enn å ha et stort sortiment stående som går ut på dato.

 

Synd men sant.

 

Forsåvidt også morsomt å se at når det varsles tolløkning på noen få tollinjer er det utrolig mange (og spesielt inklusive journalistene) som ikke klarer å få med seg at det faktisk bare gjelder noen få tollinjer, ikke alt som importeres. Sist gang tollen ble justert på ost var forøvrig i -94. Samme år som vi hadde OL på Lillehammer...

Link to comment
Share on other sites

Et godt innlegg Kiwi og hadde det vært andre tider i Europa kunne jeg delvis vært enig.

 

Problemet med Norsk proteksjonisme i disse dager er som de fleste kanskje har fått med seg at det er noe urolig økonomisk i resten av Europa, å forhøye tollsatser NÅ er direkte usolidarisk og sender et solid "vi driter i dere" signal Norge ikke er tjent med på sikt.

 

Resultatet kan meget mulig ende opp med en massiv nedgang i eksport fra Norge til Europa på en hel del produkter som igjen vil koste Norsk næringsliv mye mer enn hva det tjener på Norsk ost i Norske butikker.

Link to comment
Share on other sites

Varegg-effekten II? :mrgreen:

 

For min del tror jeg vel ikke denne forhøyinga av tollen vil "redde" norsk jordbruk, ei heller føre til vesentlig høyere inntekter for norske bønder. Det jeg derimot tror vil skje, er at de få utenlandske oster som finnes i Norge, dessverre stort sett vil forsvinne alle sammen, da den jevne nordmann helt sikkert heller tar til takke med Norvegia, enn å betale enda mer for utenlandsk ost. Og jeg tror heller ikke at dette vil få norske produsenter til å produsere det som etter min mening er god ost, da jeg tviler sterkt på at etterspørselen er høy nok til at det kan bli lønnsomt.

 

Men, det er dermed ikke sagt at jeg kommer til å hamstre utenlandsk ost...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Varegg effekten men derimot med henblikk på at Danmark allerede har varslet nedgang i Norske varer som et resultat av antatte Norske forhøyede tollsatser, EU har kommentert at de synes det er rart Norge velger nettopp DETTE tidspunktet å gjøre det på.

 

Er forskjell på eksport/import krig og en fuglunge vettu :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...