Jump to content

Behandlingstid på våpenkontoret i Oslo


Gargoyle

Recommended Posts

Må egentlig bare skryte av våpenkontoret i Oslo. De har vært raske med ekspederingen av mine søknader. Samme dag som de fikk inn søknaden min, gikk det brev ut til klubben (for å bekrefte aktivitet). Dagen etter de fikk brevet tilbake, så sendte de ut brev med at søknaden var innvilget, med informasjon om betaling for søknad.

 

Jeg må si at det er skikkelig bra.

 

Hyggelig service er det også. Jeg ringte for å høre hvordan det gikk her om dagen, og fikk høre at brev var sendt ut samme dag med info om betaling for våpensøknad. Hun gav meg kontonummer og betalingsinfo over telefon, for at jeg skulle slippe å vente på brevet (som kom neste dag).

 

De er godt innenfor 3 uker behandlingstid. Det som tar tid er informasjonsinnhentingen fra klubben (obligatorisk i Oslo). Hvis klubben hadde vært rask med å fylle ut papirene fra Politiet hadde nok behandlingen av søknadene vært på godt under 2 uker.

Link to comment
Share on other sites

Det som tar tid er informasjonsinnhentingen fra klubben (obligatorisk i Oslo).

 

Er det ikke søkeren selv som kontakter klubben og får anbefalingsbrev?

I hvertfall i Bergen så skal hele søknaden med alt av dokumentasjon sendes til klubben først, og så får man den i retur med et anbefalingsbrev. Så tar man dette med til sin lokale politistasjon, hvor de så krever betaling - og sender søknadene til våpenkontoret for behandling.

Link to comment
Share on other sites

Klubben "anbefaler" ingen verdens ting (selv om enkelte klubber liker å tro det) og har ikke anledning til å kreve søknaden fremlagt for seg. Egentlig er alt dette politiets oppgave å innhente, men det er vanlig praksis mange steder at de overlater til søkeren å fremskaffe informasjonen på egenhånd. Som regel vil vel det gjøre søknadsprosessen mer strømlinjeformet.

Link to comment
Share on other sites

Levert søknad for ca 1 mnd. siden og fikk nesten bakoversveis over hvor fort det gikk.

Leverte søknad i resepsjon kl 1615 mandag ettermiddag(egentlig stengt men "sneik" meg inn.)

Telefon neste morgen kl 1000(tirsdag) med et lite spørsmål ang søknad, som ble ordnet pr. tlf.

Brev i posten onsdag kl 1100, faktura betalt før kl 1300 samme dag. Registrert hos Oslo Våpenkontor samme ettermiddag.

Så gikk det litt tregere men stemplet og godkjente søknader lå i posten mandag morgen.

Altså en meget raskt behandlingstid og på ingen måte sammenlignbart med andre offentlige etater i Oslo.(les Plan og Bygg, næringsetaten, bymiljøetaten osv...........der går det treigt der.)

 

Superfornøyd

:overrasket::overrasket::overrasket::overrasket:

Link to comment
Share on other sites

I Oslo må du legge ved startkort og medlemskort ved våpensøknaden (når du har våpen allerede).

 

Politiet sender så ut ett brev til klubben, som de må besvare. Dette gjør de alltid. Jeg la ved signert treningslogg og anbefalingsbrev fra leder i klubben med søknaden, men det er ikke godt nok.

Mulig de er bekymret at disse dokumentene kan være laget og signert av søkeren selv.

 

Uansett hyggelig personell på våpenkontoret i Oslo :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en ordning som fungerer.

 

Det beste for vår del hadde vært om klubben bare kunne videresendt søknader og anbefalingsbrev rett til våpenkontoret, siden de likevel sitter med alle nødvendige papirer. Men det returneres oss før vi selv må gå innom lokal politistasjon, først og fremst for å betale men også slik at de kan gjøre en "kjenning-av-lokalt-politi-men-ikke-noe-rulleblad"-sjekk før de videresender søknaden til våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...