Jump to content

Zeiss Classic vs Zeiss Victory


hjortejegeren2

Recommended Posts

Zeiss Victory 2,5-10x50 med lys og retrikkel 60 hos XXL på Strømmen i morgen til 8.999,- (åpningstilbud). Det er billig!

 

 

Takk for tipset, Blåhane.. Jeg kjøpte meg en slik på torsdag kveld :-)

 

Hadde en Nikko Stirling Diamond 3-12x56 fra før med Warne-ringer (Sako 85 Hunter), så dette er definitivt en oppgradering. :D

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i lavere montasje? Jeg er litt usikker på hva jeg skal ha ettersom Warne-ringene ikke har noen egen base, de bare skrus rett på skinna på låskassa til Sakoen... Sånn jeg tolker sako.fi (http://www.sako.fi/optilockproducts.php?basesrings) så kan jeg gå helt ned på extra low, ettersom den ytre diameteren på Victoryen er 56mm, men da må jeg vel kanskje kjøpe disse basene i tillegg til ringene?

 

Om noen vet hvor de har dette (har tråla noen nettbutikker uten å finne extra low noe sted) så setter jeg pris på tips...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Leupold QRW er veldig praktiske ringer, festes i Picatinny eller Leupoldfester. Da kan du ta av og på siktet uten å få treffpunktforandring. Hvordan de er å feste på børsa di, vet jeg derimot ikke noe om. Kan heller ikke si noe om hvor lave ringer du kan bruke.

Link to comment
Share on other sites

Skulle skyte inn en ny victory i dag, og der var klikkjusteringene på siktet merkelig lagt opp. Begge hjulene både for høyde og side var merket med "up/high" , at høydejusteringen er merket slik er jo vanlig, men sidejusteringen skal jo være merket "right"! Er dette en fabrikkfeil, eller hvordan burde jeg angripe dette? Det er jo forvirrende og mer krevende å stille siktet slik det er nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg plukker opp tråden igjen: var på xxl for å bestille rifle, hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en Zeiss Classic 2,5-10x50 og med lys. Jeg fikk imidlertid tilbud om en Zeiss Victory 2,5-10x50 uten lys til 7000 kroner og sa ja til det. I ettertid lurer jeg på om det ville ha vært lurere å velge Classic med lys likevel. Hva er det beste valget?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Classic med lys som jeg er strålende fornøyd med.

Den virker veldig godt i så godt som "null" lys, og det er en fintfølende dimming på den røde prikken.

Så slipper sjenerende skinn fra den. Jeg har ikke sammenlignet den mot en Victory da, så kun en side av saken. :)

Link to comment
Share on other sites

For meg er det stor forskjell på om den begynner på 2,75x eller 3x, så når du skrev dette:

Kan ikke huske at det var noe spesielt mer dorulleffekt i Classic kontra Victory?
Var jeg ikke sikker på om vi mente det samme når vi snakker om dorulleffekt.

 

2,75 = 1,1*2,5

3 = 1,1x2,75

 

Det ene fyller 90% av synsfeltet til okularet, mens det andre fyller 80% på laveste forstørring. Å mangle 20% mot 10% er i min værden dobbelt så mye dorulleffekt. Dobbelt så mye er en stor forskjell etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Litt av et fenomen med dorulleffekt, noe perifere greier man vagt kan oppfatte i sidesynet mens man holder fokuset midt i retikkelet på de aller minste forstørrelser. Oppsto vel som begrep når Zeiss introduserte Victory rundt 1997, frem til dette hadde alle kikkertsikter denne effekten.

 

Rart at det i det hele tatt var mulig å skyte den gangen.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Det ene fyller 90% av synsfeltet til okularet, mens det andre fyller 80% på laveste forstørring. Å mangle 20% mot 10% er i min værden dobbelt så mye dorulleffekt. Dobbelt så mye er en stor forskjell etter min mening.

 

Nåjo, når du setter det opp slik er jeg enig. For meg betyr det bare at jeg ikke skrur ned forstørrelsen lengre enn før dorulleffekten inntreffer, 2,75 eller 3x forstørrelse utgjør ingen vesentlig forskjell til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte på mandag en Victotry varipoint 2,5-10 T med kompensator for 10 000 hos xxl sandvika. Må ha vært et kjempe kjøp! Var egentlig intresert i en classic de hadde på tilbud, men etter en lengere prat med en meget hyggelig ekspeditør om sikter viste han meg victoryen, som lå langt inne i et skap. Kun 1 igjenn. Han hadde en til som var marginalt bedre som han sa til 12 000. antagelig en Ht,men husker ikke nå, da jeg var meget fornøyd med varipoiten. Så løp og kjøp om noen har lyst på et kupp.

Hyggelig og kunne bidra litt her også. Har fått mange goe tips

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...