Jump to content

Tom for klikk på 80m!


Mildåtten

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en "demoskutt" Remington 700 tactical .223 fra Jakt & Friluft

og puttet på en ny Docter unipoint 3-12x56. Når det hele skulle skytes inn på 100 m gikk jeg tom for klikk i høyde på rundt 80m! Dvs jeg har ikke mulighet til å få skutt inn på noe lenger hold.

Jeg har prøvd forskjellige ringer, montasjer og andre Docter-kikkerter, men det endrer ingen ting.

Én løsning kan jo være å sette på en montasje med 20-30 MOA "helling", men det skal da vel strengt tatt ikke være nødvendig å gjøre dette på så kort hold? Har heller ikke lyst på utgiftene til nye ringer og montasjer...

Kan pipa kanskje være skjeiv? Her stopper i alle fall min kunnskap...

Er det noen som har vært borti lignende?

 

Alle svar mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Når det hele skulle skytes inn på 100 m gikk jeg tom for klikk i høyde på rundt 80m! Dvs jeg har ikke mulighet til å få skutt inn på noe lenger hold.

Høres rart ut. Har du prøvd å skru andre vegen? Hvis du får skutt inn rifla på 50m, så har du automatisk skutt inn på ca 150m også. Innskutt på 80m, så burde vel skuddet gå midt i på 100 også. Innskyting på 80m er vel omtrent den laveste kulebanen du kan oppnå med en 223 uten å være under siktelinja hele vegen. Da er kula såvidt oppom siktelinja før den detter igjen. På de fleste andre hold for innskyting vil kula passere siktelinja 2 ganger.
Link to comment
Share on other sites

Ja det var litt kjapt forklart av meg..

Jeg skøyt hull i hull på ca 80m og hadde ikke mulighet til å skru noe mer.

Deretter skrudde jeg av siktet, ringer og montasjer og satt på et par lavere ringer før jeg på nytt skulle skyte inn på 100m. Da lå treffene 7-8 cm under "10'ern" og jeg hadde fortsatt ikke noe mer å gå på.

 

Ille frustrerende!!!

Link to comment
Share on other sites

Midtstill skruene . legg rifla på en stødig plass slik at du kan se gjennom løpet . Sikt på et objekt på ca 100m med korset . Se hvor løpet peker.

Hvis det ser ok ut men den skyter lavt kan pipa være litt skjev. Dette gjør intet for presisjonen ,men er en utfordring med at du ikke får justert deg inn.

En løsning da er å forhøye ringer bak -lavere foran - Legge tape i bakre ring nede for å få røret opp bak. Dette er løsninger , men hvis dette er en garantisak så reklamer heller

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk igjen børsa fra j&f i dag. Måten de hadde løst det på var å legge inn to shims under den bakre montasjen som igjen førte til at butler creek'en lå i klem mellom pipa og kikkerten. Ikke akkurat gunstig... Mulig jeg er kravstor, men jeg syns jo det er en litt vel enkel og billig måte å "fikse" problemet på?! Har jo tross alt kjøpt et "nytt" våpen av dem, så de kunne vel enten gjort den god som ny eller i det minste spandert på en skikkelig skinnemontasje med litt helling på som plaster på såret etter å ha solgt meg feilvare.

Det jeg egentlig prøver å si er at jeg er skuffa over servicen. Sånn, nå er jeg ferdig med å klage.

Link to comment
Share on other sites

Det der hadde jeg aldri godtatt! Be de fikse det å en skikkelig måte eller pengene tilbake.

Dette er forøvrig et vanlig problem på Remington. Og er grunnen til at jeg aldri aldri aldri skal kjøpe en Remington til, enn den jeg allerede var så tett i pappen og kjøpte.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Shims er en billig løsning på problemet, og etter min mening ikke å foretrekke da en får ekstra løse deler under montasjen. Skinne med kant kan løse problemet - men blir heller ikke helt riktig om en ønsker god kontakt mellom skinne og låskasse (vinkelen blir feil). Har sett dette problemet på veldig mange remington og andre billige børser. Rart dem ikke produserer bakre base med litt ulik høyde. (det vil gå lite av den standarden dem har i dag i såfall)

Link to comment
Share on other sites

Ikke godta shims. Kikkertrøret kommer i spenn.

 

En grei løsning er å anskaffe Burris Signature ringer med nylonforinger. Det følger med ekstra ikkesenterte foringer for å rette opp skjevheter uten å få spenn i kikkerten. Jaktdepotet har disse trur eg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...