Jump to content

Åtejakt vinteren 2012-2013.


Kråkejeger

Recommended Posts

Hvordan går det med åta deres? var på åta her om dagen og kasta ut ca 40 kg med fisk og slapp ut lukteåta. Hadde vært rev der, men naturlig nok hadde den ikke begynt på sauen. Nå kan ikke reven her klage, har elgben der, to sauer, kyllinger og MYE fisk. Skal bare prøve å holde meg unna nå... noe som kan bli vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja nå sliter jeg med en riktig luring. Virker som om denne er fullstendig klar over det når jeg sitter i barhytta. Hadde en tre m. framom glugga siste morran før jul. Den tverrsnudde og dro der den kom fra. Fikk nok vær av meg eller spora mine. Satt to timer i går natt og inatt. Det gikk fra ti blå og klar himmel til fire blå og snø på de to timene jeg satt inatt. 7 cm nysnø og spor i skogen rett bak åte etter jobben idag.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å skyte rev fra en barhytte uten at du har ideelle vindforhold, god avstand fra åtet, eller har satt opp skjulet utifra hvor reven har sin trekkrute. Har selv god erfaring med skytetårn. Endel planlegging og arbeid å rigge til et brukbart tårn, men det funker til gjengjeld kanonbra til mye forskjellig vilt.

 

På åtet mitt slenger jeg mye forskjellig. Slakteavfall fra hjort, hundefor utgått på dato, brød, middagsrester, ei og anna høne, osv. Da er jeg sikker på at det blir litt leven med fugler på dagtid og masse lukt, som kan lokke nye rever på åtet. Erfaringsmessig er gris og høne revens favoritt, men EU-regulativer tillater ikke spredning av slakteavfall i særlig grad, så .... :trist:

Link to comment
Share on other sites

Barhytta er satt sammen av tjukk pressening og veifilt og kamonett. Så det er ikke akkurat gjennomtrekk der. Men har vel innsett at det må snekkres litt i sommer. :idea: Men er som du sier avhenig av riktig vind. Men sånn det er lagt opp her så er det som regel ikke no problem.

1ikiv6.jpg

jkjfnl.jpg

Vet jeg har skrevet veldig varmt om gamepoint. Men har blitt nysgjerrig og kjøpt en eske cci v-max til min 17hmr. Så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å skyte rev fra en barhytte uten at du har ideelle vindforhold, god avstand fra åtet, eller har satt opp skjulet utifra hvor reven har sin trekkrute. Har selv god erfaring med skytetårn. Endel planlegging og arbeid å rigge til et brukbart tårn, men det funker til gjengjeld kanonbra til mye forskjellig vilt.

 

På åtet mitt slenger jeg mye forskjellig. Slakteavfall fra hjort, hundefor utgått på dato, brød, middagsrester, ei og anna høne, osv. Da er jeg sikker på at det blir litt leven med fugler på dagtid og masse lukt, som kan lokke nye rever på åtet. Erfaringsmessig er gris og høne revens favoritt, men EU-regulativer tillater ikke spredning av slakteavfall i særlig grad, så .... :trist:

 

 

Fra 2006 ble det lov med husdyr til åte hvis det ikke er mistanke om smittsomsykdom på det døde dyret,står om det på jeger.no

Link to comment
Share on other sites

Hadde reven på 20m framom barhytta i går kveld.Den kom i trav så jeg rakk ikke få på noe skudd. Reven går ikke på selve åte enda driver bare å surrer rundt. Tror denne også hadde skabb,så den bare ett par sekund i mørket så jeg skal ikke være skråsikker. Typisk når jeg har bestemt meg for å ta vare på pelsen ett år så er det bare skabb :evil::twisted::evil:

Link to comment
Share on other sites

Kjempebilder av ørna.

Gratulerer. Har bilder av mye forskjellige kreaturer selv, tatt med viltkamera, men ørna mangler.

Har hatt med viltkamera på villreinjakt noen ganger, men ravn tar seg av avfallet før ørna slipper til :mrgreen:

PICT1791_12_zps73edaee0.jpg

 

Voffen liker også avfall. Blir litt gass ut av det i etterkant :mrgreen:

PICT0018_zpsfd9311ed.jpg

Link to comment
Share on other sites

Til dere som ikke har strøm på åteplassen; prøv å montere en bryter på lampa som er tilkoblet bilbatteri. :idea:

 

Slå på lyset når reven er på åta. Dette gjør jeg på mine tre åter og det fungerer bra. En av åtene er på en avsidesliggende seterstøl, men reven reagerer som regel ikke om lyset kommer på. Garanterer selvsagt ikke at en og annen rev kan stikke, men slå av lyset igjen og reven kommer nok tilbake. Det er verdt å prøve for dere som sliter med lys. Dette medfører, for meg i hvert fall, flere jaktbare netter.

 

 

 

Sme

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig reiv det godt i nesa da jeg kom hjem fra jobb igår.Har vært stille her siden jeg tok den siste her 14 dager siden. Men nå er det nok en brunstig kar på plass rundt åte igjen. Har også ett spørsmål ang.skabbrev? Er disse like opptatt av å markere revir og parring osv. Lurer fælt nå fordi jeg har banna på at det ikke blir noe barbering før det henger en fullpelsa rødrev på veggen :shock: . Første jeg tok for sesongen var fin resten har vært skabb disse kom på(rundt) åte med relativt korte mellomrom men det har som sagt ikke vært trafikk her på to uker. Tenker også å vente ett par dager til før jeg prøver meg :?: .

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har ein gamal seig J... gåande på åta. Sleit med same reven siste del av sesongen i fjor. Problemet er at han er sporadisk innom åte, og har uforutsigbare nattevaner. Men ein tampong med revepiss ved åta før eg setter meg ut for natta bør vel gjere susen? Ville ikkje henge ut tidlegare, for er livredd for at han då kjem tidlegare på kvelden. Åta ligg 200m unna garden, så han kan sikkert stikke innom der på lyse dagen utan å verte sett. Sit i eit trekkfullt gamalt grisehus, så teknikken er å vere på plass før klokka 11-12, så eg slepp å fryse i for mange timar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har prøvd åtejakt på rev for første gang i år.. å Sitter med noen tanker rundt dette.. Ser på snøen at det vandrer mye rev rundt åte. men ingen spor på selve åte. Bruker slakteavfall etter hjortejakten som åte. Sprer også hundefor rundt åte som det ser ut til at reven går på.

 

Jeg sitter i en bu 80m fra åte. revene som kommer viser ingen tegn til å være meg.

Men jeg har sitet mange timer uten å se en rev.. Så prøvde jeg hareskrik. ikke så mye som gjør nor man lokker rev. men litt pulser her å der.. Alle gangene jeg har prøvd dette har det dukket opp rev.. men det tar gjerne en time så kommer det en snikende.. Har skutt en liten hannrev og en stor hannrev på dette sist helg. Noen som har opplevd det samme??

 

Virker også som det er brunsttid nå. Vet ikke om dette kan ha noe innvirkning på om reven blir "tregere" mot åte da?

Kanskje gå på XXL å kjøpe en revebrunst fløyte? Noen som har prøvd???

 

Børge

Link to comment
Share on other sites

Skyter flesteparten av revene rundt åtet. At de kommer helt inn er unntaksvis for min del. Det skjer som oftest når man sover det. :wink:

Fryktelig dårlig sesong her, skutt 3 rever i år, en i sommer og to på åtet rett før jul. Foret med 30 liter grisesuppe, opphogde og kokte smågriser, så skulle ikke være åtet det er noe feil på. Skutt tosifret to år på rad, og så en sånn sesong, ikke bra for selvtilliten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får neste år tilgang på slakteavfall frå hjortejakt: Skinn, føter, innmat..... For å hindra at reven knabbar med seg åte, kunne eg sjølvsagt frysa inn dette i blokker med vatn. Men har tenkt å laga ei stor "korg" av armeringsnett og fylla slakteavfallet opp i denne. Nokon som har efaring med liknande prosjekt.....? :)

Link to comment
Share on other sites

Denne lå 50-60m på utsiden av garasjen mandags morgen. Har kun vært borte å festet det fast i et tre med en stål tråd. Rigget opp litt ekstra lys på garasjen, dyttet en skrivepult intill vinduet og rigget til med stressless og varme.. Sittet der fra 23.30-05.30 begge nettene nå siden det ble tatt, men reven har ikke vært tilbake enda, så får håpe den snart tar turen, regner jo ikke med den bare dreper tar hode å lar resten ligge....

 

Er i ei kultur beite som er veldig åpen, er litt lett skog på ca 1mål rett ved der det ble tatt.. Veldig åpent med jorder på alle kanter så den må over endel åpent tereng for å komme frem..

 

 

DSC_0442.jpg

 

Har å et jakttårn, som er som ei tett hytte 4.5m over bakken. Har foret litt på reven der å, men har viltåker der resten av året så skeptisk til å ha for mye mat der. Skutt en rev der i vinter, er avhengig av månelys..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har tenkt å ha åte ett sted hvor det ikke er mulighet for strøm. Noen som vet om en helt genial måte å løse dette på? jeg er utetter kunstig lys vær natt. Har tenkt på solcelle, men vet ikke om det holder.

 

Bruk et 12 volts led lys med automatisk på og av på kveld og morgen, fritidsbatteri og også evt solcelle tilkoblet.

Jeg er usikker på hvordan tilgangen til brukbare av 12 volts led lys det er å få tak i her i Norge, men en del butikker i Sverige som spesialerer seg på villsvin åter og jakt, har en del bra. Du kan kjøpe mye av det på nettet.

 

Men det er veldig viktig å forholde seg til loven som krever at lyset skal være fastmontert på vegg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...