Jump to content

Åtejakt vinteren 2012-2013.


Kråkejeger

Recommended Posts

Hei, lager nå en tråd hvor alle som driver med åtejakt kan legge igjen en komentar. Det jeg vil vite er hvordan åteplassen din er, både med hvilken åte og hvor i landskapet den er plassert og om det er mange hus i nerheten. Du må også oppdatere når reven har vært på åta og om du har fått skutt mange, og gjerne om du har lys eller ikke. Lykke til med åtejakta i vinter gutter og jenter, jeg selv lagt ut åte på den ene åteplassen jeg har, har ikke vert noe aktivitet enda, tror heller ikke det kommer til å bli så mye da det er i ett område med noen hus, hva tror du?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Åteplassen min er lagt opp slik. Åte i nord barhytta mi i sør har skog i nord nordøst og øst. Det går rådyrtrekk som også reven benytter seg av ca 20m. ovenfor altså nord nordøst for åteplassen som også ligger ca. 40m. fra huset jeg bor i. vest og sydvest er det gammel hogging som nå begynner å bli ganske risete. Med dette opplegget får jeg veldig god hjelp av månen når det er aktuellt. Ellers har jeg skrudd opp en 30watts fasadebelysning (led) så det er egentlig måneskinn på åte året rundt.

Er bra med bebyggelse i nærheten men alt er syd og vest for åta. Kan nok skyte mer rev men har ikke varme i barhytta. Så det begrenser seg til ett par timer i slengen når det er kaldt. men har utvklet en del knep. 1. Dama går liksom tur med hunden og da stikker jeg meg inn i hytta. 2. dama vrir om dørlåsen etter jeg har gått ut ca. 5 min. Dette fordi jeg mistenker at mikkel ofte har dagleie i nærheten. 3. Har en sti som resultat av mange års hundelufting like ved åta denne lot jeg snø igjen ifjor=null besøk gikk opp stien igjen og hadde besøk to netter senere. Mikkel reagerer på alt som er unormalt. Hvis åte snør ned og det er labert besøk skyter jeg noen luftehull i snøen med luftbørsa. Det er trange forhold ca. 30m.skytehold. Reven kommer ofte bare 10m. nordøst for barhytta så her gjelder det å sitte stille. Har nå kjøpt stoney point til anlegg. Sånn er det hvertfall her.

Redskap: Sako quad 17hmr med Sako 22 demper Hawke kikkert med rødprikk i trådkors.

Skitt jakt i vinter. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som i fjor. Veldig bedagelig jakt. Står opp når det piper i varsleren, tusler ned på stua og åpner et lite vindu. Får godt anlegg og plukker reven 100 m unna, ved steingarden der åteplassen ligger. På husveggen har jeg lyskaster, 12v m/omformer og timer. Reven har ikke nubbsjans til å se meg, da han kun ser lyset. Har ikke behov for å vente på månen.

 

Åteplassen er et lite anlegg med flere groper med nedgravd slakteavfall. Sper på med hundepellets når jakta begynner. Utpå vinteren hiver jeg nedpå et påkjørt hjortevilt. Da blir det ekstra liv med kråker og ravn på dagtid som trekker inn nye rever.

Jeg har tre sensorer på åteplassen, og disse registrerer det meste av rev som nærmer seg. Noen rever lusker forbi uten at jeg blir varslet, men det er tidsspørsmål før de går på åtet.

 

Rifla er ei Sako Vixen i .222 rem med hjemmeladet 30-40 grs. reveammo. Kikkerten er en Zeiss FL 4-16x50 med ret. 60. Da har jeg nok forstørrelse. På enden av løpet sitter den en demper som tar mye av lyden og jeg hører når jeg treffer.

 

Håndkikkerten er en noen år gammel Eschenbach 8x56. Den er jeg veldig godt fornøyd med.

 

Åtejakt på rev er, nest etter hjortejakt, en veldig kjekk og fornuftig fritidssyssel.

 

IMGn_1911.jpg

Bilde0679.jpg

Link to comment
Share on other sites

Åteplassen er på et lite jorde i skogen, med mye vilttråkk. Har hatt åte der siden i sommer, og besøket ser ut til å være bra. Forer med slakteavfall, kylling og hundefor.

Prøver å supplere åta en gang i uka eller annen hver uke. Gleder meg til å se om all forberedelse gir resultater.

 

Her er bilde fra plassen:

 

20121021_133650.jpg

 

Ønsker du å lese mer om byggingen av åtebua kan du sjekke ut denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=46006

Link to comment
Share on other sites

åte mitt ble lagt ut for ca 2 uker siden, 38-40m fra husveggen hjemme, har en 300W lampe jeg bruker som jeg har satt på en 10L bytte med en del aluminiumsfolie inni så jeg får sentrert lyset mer mot åte og lyser faktisk opp akkuratt det jeg trenger av lys i den gata der. åte mitt består jo av det jeg har, smågris/litt større gris,slakteavfall,brødskiver og litt div middagsrester.

 

har også et til åte med bare slakteavfall litt lengre unna hjemme, men det fins det ikke aktivitet på da jeg har ei bikkje som løper at og fram på det, men er no da en og annen rev som løper på det da :)

 

utstyret jeg bruker er en weatherby mark v i 300 winmag toppet med meopta meostar 4-16x44 og en hausken whisper wd506

Link to comment
Share on other sites

Har åtet ved en åkerkant ca.120 meter fra huset, 1000 metring med batteri og lader, bryter i vindusposten på soverommet. Murs alert bevegelsessensor, våkner av alarmen, skrur på lys, åpner vindu og skyter. Behagelig og fin jakt :) Bruker 22.wmr for det meste, men har en 308 i bakhånd. Skal å hente ett påkjørt rådyr i dag, ellers har jeg hatt ut elghoder fra jakta i ca.3 uker, ikke fora på noe særlig i sommer da det går en ganske populær utvei rett forbi åtet 8) (ikke i bruk på vinteren) Vurderer og sette opp 2 lys til for å få mer bredde på lyset, er ca.20 meter brei stripe jeg kan se bra i nå, men ofte at reven tuller rundt på åkern ved åtet, så mulig jeg får flere sjanser med mer lys. OG NEI, reven reagerer ikke når jeg skrur på lyset! :lol:

 

Har ett åte til bak fjøset på hjemgården, ca.40 meter fra fjøsveggen. Bruker oftest sau og fisk her. Murs alert varsler her og, ikke noe problem selv med ett par km avstand.

 

Skal ordne ett åte til ved ei hytte vi har i jaktterrenget etter hvert, her blir det å sitte når det er måneskinn. En del jerv som ferdes der også, så kan bli spennende.

Link to comment
Share on other sites

Åta mi ligger ganske nøyaktig 68 meter fra soveromsvinduet, og 68,2 meter fra senga. Driveway patrol'n piper og jeg plukker opp rifla fra gulvet, åpner vinduet, og forhåpentligvis skyter reven. Alt uten å løfte på dyna :D

Konstant lys på fra det mørkner om høsten til jeg husker å slå det av etter jakta, jeg bruker to stk 3 watt led lamper fra jula, montert ca 40 meter fra åte. Desverre ligger åta mi mellom elva og hytta slik at det det blir ikke skikkelig aktivitet før elva fryser, men når den fryser blir den en hovedvei for reven ned til fjæra.

 

For øyeblikket ligger det ferske rester av sel, hundefor svellet i blod, og matrester. Det har haglet inn med bilder fra vilkameraet de siste to døgnene, ser ut som nøtteskrika i ommrådet virkelig digger selspekk :? I tillegg ligger det en nedgravd gjeit på åtet som jeg satser på skal trigge reven til neste år.

 

Regner med å spe på med litt gris utpå vinteren. Et annet triks jeg skal prøve er å slepe et par oppharva griseskrotter fra fjellet og ned med snøscooteren, vi har scooterløypa 5 meter fra åte og reven følger ofte den inn :winke1:

 

Noen som har testa svovelsyre? Tenker å prøve kjøttdeig med litt svovelsyre i for å se. Det er hvertfall en nøkkelingrediens i fremmstillingen av reve og minkfor for å heve apetitten på foret.

Link to comment
Share on other sites

slik at det det blir ikke skikkelig aktivitet før elva fryser, men når den fryser blir den en hovedvei for reven ned til fjæra.

Har litt samma opplegg her. Fra åtet til badevinduet, 115 meter. Og har merket meg at på høsten er det lite aktivitet. Men når snøen kommer og innsjøen nedenfor fryser slik at det blir lettere å trekke inn mot åtet fra skogene rundt, har jeg besøk av rev hver natt. En natt skjøt jeg to rev på 5 minutter kl 2 om natta. Hentet de med en gang, og dagen etter var det ferske revespor som var kommet etter mitt nattbesøk på jordet.

 

Merker at et rådyrkadaver kan ligge urørt lenge, så kommer det et snøfall og vips - så kommer mikkel for å spise.

Link to comment
Share on other sites

Satt ute litt på morran idag og glodde. Bare ei skjære som landet men den var veldig skjeptisk til rågeita som ligger der var bortpå og hakket i snuta og skvatt unna. Kom tilbake og prøvde seg såvidt i øyekroken og skvatt unna. Usikker på om det var liv i denne eller ikke. Veldig morsomt å se på. :P

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd å lage skjul til reven slik at han skal tørre å komme lengre ut på jordet?

Blir fort lange hold hvis det skal ligge i skogkanten

Tenker å klippe en del busker og kvitter, stikke dette i snøen slik at det blir en åpen sammenhengende sti ut mot året, men stoppe plantingen en 5-6 m unna selve åtte slik at det blir lett å se reven komme snikende, men at han føler seg litt tryggere på vei ut mot åtte.

 

Noen som har prøvd dette eventuelt hva tror folk om dette?

Link to comment
Share on other sites

Fikk nylig beskjed om at jeg kom til og se bilde av to turgåere på kameraet jeg har ved åta når jeg henter det... de ble nysgjerrige da de såg rådyret som låg der... så de gikk bort for å se... hvor lang tid tror dere det vill ta før reven tørr komme på åta nå? Har ikke vært rev på åta endå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt bikkjefor med godt hell! Kjøp en kjempesekk med "first price"-for til ca hundrelappen så burde du ha en god stund.

Har også gode erfaringer med å lage en "sti" med fōr fra skogkanten og ut til åtet mitt. Da kan man ofte lure ut de som ellers er litt skeptiske til å forlate skogens skjul. Ellers er jo reven som alle andre og tar enkleste vei, så ved mye snø tråkker jeg opp en sti evt. kjører et spor med traktor eller skuter, men det er kanskje allmenkunnskap her i gården :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Noen som kan disse reglene med bruk av lys på reveåte??

 

Må flytte åtet på grunn av grunneiers hund er mye på åtet og blir borte for eier. Meget stort iretasjonsmoment for han og jeg må være venner med han da det er svigerfar...........

 

Før var det slik at lyset skulle være vegmontert.

 

har lest et eller annet sted at det nå skal være fastmontert.

 

Hvis det er nok at det er fastmontert, så kan eg flytte det ut i skogen og feste lykt på en trestamme og koble på et bilbatteri.

 

Er dette lovlig eller kan jeg bli tatt for overtredelse av viltloven??

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Har hørt akkurat det samme, at det ikke lenger trenger å være fastmontert til vegg :)

 

Dette har jeg lest om,men husker selvsagt ikke hvor jeg leste det :wink:

 

Men det er ingen ting som er vedtatt enda.Det de vil endre lovgivningen til er som dere sier at lyset kun skal være fastmontert da på påle,tre,vegg,stolpe,stein el.Dette gjelder kun ved Revejakt.

 

Mulig det var Jakt og Fiske jeg leste det i..Har gitt bort bladet nå så får ikke sjekket

Link to comment
Share on other sites

Sakse sakse

 

3.2.3 Bruk av kunstig lys under åtejakt på rev

 

Gjeldende rett

 

Etter viltloven § 20 tredje ledd er bruk av kunstig lys tillatt under åtejakt på rev når lyskilden er fast anbrakt på husvegg.

 

Departementets forslag

 

Viltlovens krav om at lyskilden skal være ”fast anbrakt på husvegg”, kan virke unødig begrensende med hensyn til den mest effektive plasseringen av åte. En noe mer fleksibel formulering anses mer tjenlig, for eksempel at man nøyer seg med formuleringen ”fast anbrakt” eller ”fast montert”. Miljøverndepartementet foreslår derfor en endring av bestemmelsen i tråd med dette. Dette åpner for å inkludere lyskilder som er montert på for eksempel stolpe eller tre. Departementet foreslår følgende endring i viltloven § 20 tredje ledd:

 

”Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, med følgende unntak:

 

- Åtejakt på rødrev, når lyskilden er fast montert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal opp å postere på åte etter fuggel på morran. Venter bare på at mikkel som lusker rundt åte skal våge seg frampå nå. Tok unna to hannrev her. Og nå er det nye spor i snøen her dette lover bra for vinteren. Passer på å fylle på med rester og gammelt brød hver dag nå. Går helst ikke opp i barhytta med samma skoa som jeg går på åte med. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Skal muligens prøve meg på åtet til den lokale JFF på nyåret, fra ei campingvogn med lyskaster montert.

Et lite spørsmål bare: på det aktuelle åtet, er det i praksis to åter; ett på haglehold og ett på 65m. Når lyskaster er montert, hvor "lite" kikkertsikte kan man da bruke? En viss optisk kvalitet må nok kreves, men hva med objektivets diameter? Kan lyset fra lyskasteren "erstatte" det man får fra et sikte med f.eks. 56m objektiv, slik at ett med 40mm blir OK sålenge lyskasteren er på?

Link to comment
Share on other sites

Har ordnet med lykt til åtet og batteri

 

Lykten er en standard billykt, batteriet er et 95 amp batteri av nyere type

 

Noen som vet hvor lenge en kan forvente at det er strøm på dette batteriet??

 

Hytten som er utgangspunkt for jakten er et stykke fra vei og jeg regner med å måtte dra batteriet opp og ned på et akebrett

 

Noe jeg håper å måtte gjøre minst mulig, da dette blir tungt....

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt at lyset skal stå på hele tiden? I så fall må du kjøre mye akebrett... Jeg har 2*120 ah. Batterier på 10w led. Lampe. Med fotocelle. Slår seg på kun når det er mørkt. Lyser i 3-4 uker før jeg bytter batteri med et annet sett. Da er det solceller i tillegg. Men. Korte dager nå så får ikke mye hjelp i det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I staden for å bruka HUNDEFOR på åta til reven, er det nokon som har prøvd PELSDYRFOR ? Det vert fortalt at dette inneheld mykje FEITT (som både hundar og rovdyr set pris på. Dessutan skal det vera BILLEGARE (enn kva... ?) Har også høyrt om hundeeigarar som har brukt pelsdyrfor til hundane pga prisen. Utan at hundane har vist tegn på mangelsjukdomar. NB Eg har ikkje prøvd dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...