Jump to content

Taksering av Våpensamling


S.O.N

Recommended Posts

Hvem er det som er regnet som kompetent og seriøs til å taksere verdien på en

våpensamling i Norge. Er det Norsk Historisk Museum, eller er det andre ?

 

Da snakker vi om våpen som er fra 1700-tallet og helt til moderne tid, og med

eksemplar som det blant annet finnes bare 1-av i Norge.

 

Vil kun ha seriøse tips.

Link to comment
Share on other sites

Det spiller ingen rolle hvor folk befinner seg i denne sammenhengen.

Den som er kompetent og seriøs vil bli spurt om å dra der dette befinner

seg, og reisen blir dekket.

 

For meg er det litt uklart om det er såkalt offentlig taksering på slikt i regi

av f.eks museum, eller om det er takst som utøves av spesielle firmaer med

nødvending våpenhistorisk kompetanse.

 

Men det finner vi vel ut av.

Link to comment
Share on other sites

Museer er totalt avhengige av utenforstående ekspertise, og firmaer med den typen kompetanse finner du ikke i Norge.

Den beste løsningen er å kontakte Trond her på kammeret, eller hans alter ego på svartkrutt.net, det er nemlig ikke så mange andre jeg vet om med kompetanse til å fortelle deg om skandinaviske våpen fra 1650-1890 er i original tilstand eller renovert/ombygd i den grad at det påvirker originalitet og verdi.

 

Den eneste ulempen for en eventuell selger av en våpensamling er at Trond er drepende konsis når det gjelder reell verdi kontra fantasiprisene enkelte forespeiler seg når det gjelder gamle våpen.

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent, er Trond Schønning på Blomqvist den eneste "autoristerte" takstmannen på våpen. Han er kunsthistoriker med en imponerende grad innsikt i DkN og norske våpen. Han har arbeidet på Blomqvist i en årrekke og har brukt de siste ti årene på å spesielisere seg på våpen. Men - det koster.

 

Jeg vil i utgangspunktet ikke ha benyttet meg av en samler, dels fordi vi gjerne har en "skjult agenda" og dermed ikke er helt til å stole på, dels fordi de fleste av oss stort sett bare har spisskompetanse innen et relativt snevert område. Men, en seriøs samler vil i hvert fall kunne fortelle deg hvilke modeller det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sier, det er råd det står respekt av. Dette med priser er jo en vanskelig sak, spesielt med folk som ikke har snøring. De forholder seg gjerne til hva de har betalt, som er langt over det som de i "gode sirkel" har ordnet de for. Samlere derimot har sin egen mening om hva ting burde koste uavhengig av hva du kan få for de til disse "amatørene".

Link to comment
Share on other sites

Dessuten er det vel slik at "verdi" ender opp med å være hva andre faktisk er villig til å betale for noe...

 

Ja, og dersom det er relativt få som har mulighet til å kjøpe, og disse har en egeninteresse i å holde prisene nede, så blir det fort bare det som er ekstremt sjeldent som faktisk er verdt noe.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg verdivurderer er det gjerne tre ganske så forskjellige verdier jeg setter på et våpen. Den ene er en salgsverdi, denne ligger gjerne på 70-75 % av auksjonspris inkl. 20 % salær og gir i praksis den potensielle selgeren noe mer enn om han hadde solgt den via en "vellykket auksjon".

 

Den andre er samlerverdi. Den verdi jeg opplever at et våpen vil ha for samlere. Denne kan i enkelte tilfeller ligge godt over oppnådde auksjonspriser, andre ganger langt under. Årsaken er at samlere av og til er sløve og ikke oppdager perler på auksjoner, andre ganger at det er et våpen med høy dekorasjonsverdi og minimal samlerverdi (f.eks. kammerlader med kappet skjefte).

 

Den tredje er reanskaffelsesverdi - for kjøp innen "rimelig tid". Denne skal og bør ligge godt over de to andre verdsettelsene og er den man bør oppgi i forbindelse med forsikring.

 

For å konkretisere dette med Norges vanligste flintlåspistol - M1772. Denne har, etter min mening, en objektiv samlerverdi på ca kr 12 000, men selges ofte på auksjoner for opp mot kr 20 000 inkl salær. Den siste jeg kjøpte, for et par uker siden, var tilnærmet strøken og kom meg på snaut kr 9000 inkl moms levert Norge: http://www.hermann-historica.de/auktion/hhm65.pl?f=NR_LOT&c=2456&t=temartic_S_GB&db=kat65_s.txt. Men dette påvirker likevel ikke verditakseringen min. Dette var bare flaks - eller noe slikt.

 

Hvordan vil jeg så verdsette denne? M1772 har en historisk godt etablert verdi på (minst) kr 12 000, i dette tilfellet blir derfor salgsverdien kr 12 000. Samlerverdien vil jeg sette til kr 12-13 000, mens reanskaffelsesverdien vil jeg sette til minst kr 20 000.

 

Hadde jeg kjøpt den av en privatperson i Norge, ville jeg ha betalt kr 12 000 for den i denne standen, men på auksjon eller i antikvitetsforretninger er det "lov" å legge budene så lavt som mulig, men slik at man likevel får gjenstanden.

 

For så å ta et noe vanskeligere eksempel - M1740 pistolen. Denne er sjelden og har hatt en etablert samlerverdi på ca kr 25 000 i årevis, men merkelig nok omsettes den for tildels mindre enn M1772 på auksjoner. Jeg har sett strøkne eksemplarer gå for tilslag på kr 15-16 000 på samme auksjon hvor en M1772 gikk for over kr 17 000. Den siste jeg kjøpte, fikk jeg for ca kr 15 000 inkl. salær - jeg kjøper en del i utlandet. Til tross for at jeg her er noe uenig med meg selv - ville jeg her ha satt salgsverdi til ca kr 20 000, samlerverdi fortsatt til kr 25 000 og reanskaffelsesverdi til kr 35 000. Det vil kunne vise seg å være vanskelig å få kr 20 000 for den.

 

Og så et lite stikk til lurendreierne. På de aller fleste militære våpen er det klare, etablerte verdier. Dersom man har brukt mye tid og penger på å bygge opp kunnskap, kompetanse og bibliotek, er det "lov" å kjøpe billig, men det er ikke lov å snyte og bedra. Kjøper man en gjenstand for under ca 70 % av etablert markedsverdi for gjenstanden, er dette etter min mening å snyte og bedra. Ved f.eks. en tilslagspris på kr 10 000, må kjøperen ut med kr 12 000 og selger får typisk kr 8 000 - eller 66,67 % av det kjøperen betaler. Går man derfor under 70 % av markedsverdi, føler jeg at man rett og slett bedrar selger - såfremt ikke selger er et auksjonshus eller en antikvitetshandler som allerede har "svindlet" den opprinnelige eier - da er som nevnt, alt lov.

 

Det eneste unntaket er om man kjøper en samling på 15-20 våpen eller flere, da bør man tilby minst 70 % for det enkelte våpenet, men en viss kvantumsrabatt bør kunne oppnås (det er neppe alt som er like interessant for den enkelte).

 

Kommentarer imøteses.

Link to comment
Share on other sites

Er det kanskje et katana sverd du mener? En krigsprodusert katana med maskinert klinge - kr 2-3 000, en krigsprodusert katana med gammel klinge, vesentlig mer, en krigsprodusert katana med signert klinge med kjent signatur, enda mer til mye - dette under forutsetning av at den er komplett med balg og at det ikke er gått skår av eggen eller er rust.

 

Du finner noen villedende optimistpriser her: http://militaryitems.com/store/index.php?main_page=index&cPath=269_288.

 

Trond Schønning kan sikkert hjelpe deg bedre enn jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Fra kr 500,- og oppover - helt avhengig av tilstand, om den er Colt produsert og hvilket utstyr (gravyre o.l.) den måtte ha. Som spørsmålet er stilt, kunne du faktisk nesten like gjerne spurt "hva er en revolver verdt" eller "hva er et skytevåpen verdt".

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...