Jump to content

handle på nett (ebay)?


joakim88

Recommended Posts

Jeg handler en god del på ebay og har gjort det i mange år. Som nevnt over, kjøp fra selgere som bruker PayPal. Om de ikke oppgir at de sender til Norge er det mulig å sende selger en forespørsel om de er villig til å eksportere eller sende til f.eks. JetCarrier, de fleste er samarbeidsvillige. Se også på feedback-ratingen til selger. Er den under 100% positiv, gå inn og les de negative eller nøytrale tilbakemeldingene før du bestemmer deg for å handle med vedkommende. Jeg har bl.a. opplevd å gjøre rene røverkjøp som følge av at relativt ferske selgere har lav feedback-rating ut fra en enkelt msiforståelse eller en vanskelig kjøper som har ført til en negativ karakter som trekker uforholdsmessig mye ned på totalkarakteren. Er du i tvil går det også an å spørre selger om detaljer rundt negativ feedback og hvordan saken har vært håndtert. Handler du med et firma er dette sjeldent noe tema i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

har som regel gått bra når jeg har handlet på ebay. har bare en kjip hendelse og det var en kar som brukte sinnsykt lang tid på å sende en leupold kikkert. måtte opprette sak via Ebay før varen dukket opp.

 

Sjekk produktnummer fra produsent slik at du er sikker på at du kjøper rett vare

sjekk at de sender til norge. (send PM til de og spør om de kan) ofte skriver de sender bare til US men du kan få de til å sende til europa.

Sjekk kjøpers omtale før du kjøper noe

Opprett Paypal

IKKE SEND kredittkortinfo utenom Ebay, da gjelder ikke ebay sin dekning.

ikke kjøp noe hvis du absolutt er avhengi av at det kommer raskt, selv om selger sender raskt har jeg opplevd at tollen i oslo bruker lenger tid på å sende pakken over fjellet enn selger bruker fra kina eller usa :twisted:

 

håper dette er til hjelp

Link to comment
Share on other sites

Handler over snittet av småting på ebay. Så jeg har konto der, samt en paypal konto. Men det å kjøpe noe som begynner å koste litt måtte jeg forsikre meg om at var greit. Så slipper jeg sitte med sjegget i kassa:)

Men da skal jeg prøve å bestille meg ett, det er jo faktisk litt å spare på det ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kameraer er det du vurderer?

 

Bestilte et Acorn 6210 fra Kanada, til 20% av pris i norge. For godt til å være sant? Stemmer! det kom aldri, men fikk pengene igjen via E-Bay.

 

Ellers har jeg handlet en del på E-bay, har som regel gått bra. Har det vært noe har selger enten sendt nytt, eller fått pengene igjen.

Legg deg litt under 200, om du vil unngå moms-fellen. Har prøvd et par ganger der kursen min og tollen ikke har vært like, og jeg har gått på en "smell"

Link to comment
Share on other sites

Kjøper støtt og stadig fra ebay, aldri hatt noen som helst problemer. Det jeg opplever veldig mange selgere på ebay gjør, er at de automatisk sender varene som "Gave" og/eller påfører verdi under 200,- (Handelsvarer) eller under 1000,- (Gave). Da får du ikke "fortollingsgebyret" til svindelbedriften Posten AS på 120,- ekstra i tillegg til moms.

 

Det eneste som kan være et problem på ebay er at det tar tid å få varer fra utlandet. Men det raskeste jeg har opplevd er 4(!) dager fra USA til min postkasse :shock: Det er raskere enn å handle i Norge!

Link to comment
Share on other sites

Handler på Ebay hele tiden.

Husk 25% MVA i tillegg på prisen (frakt inkl).

 

Hvis varen koster over 200 NOK ja.Under dette er det ikke MVA,tull eller toll

 

Selvfølgelig :)

Jeg går ut i fra et viltkamera koster mere enn 200kr.

Skulle du finne noen under denne prisen, så går jeg ut i fra det er svindlerugler i mosen.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig som Cardinal skriver.

 

Koster varen under 200, er det ikke mva, uansett hvor mye frakt er på.

Koster varen over 200, er det mva, inkludert mva på frakt

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244981&epslanguage=no

 

Helt riktig..

Nå bør mennesker som ikke vet hva de snakker om holde pølsefingra unna tastaturet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, bare varen.

 

Dvs varen koster 190 pluss 50kr i frakt, får ikke mva.

Koster den 205 pluss 35kr i frakt, (dvs samme total pris som over) må man betale mva på 240kr.

 

 

Nei, + frakt ;) Alltid vært varen + frakt sålenge jeg har handla fra ebay

 

Her blander dere sammen med momsgrunnlag som er vare+frakt, men tollgrensa er 200 for vare.

Link to comment
Share on other sites

Handler masse på ebay, og er veldig fornøyd. Paypal er også kjempebra.

 

Vil du være sikker på at selgerne sender til Norge, gå inn på ebay.no.

 

Vil du ha stort utvalg innen våpen/laderelaterte ting, - ebay.com.

 

Jeg sjekker ofte begge.

 

Ebay.no skal søke på diverse nasjonale ebay rundt om i verden, men har prøvd nokre kryssøk og opplever at ebay.no ikkje får med seg alt. Bruker sjølv ebay.co.uk som også søker andre ebay lokasjoner, opplever at denne får med seg meir.

 

Som sagt av andre, paypal er enklast. Har registrert kredittkort på paypal og bruker paypal så ofte som mogleg, også på løpande abonnementtjenester som spotify og skype. Då blir det kun ein plass å oppdatere kredittkortinformasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...