Jump to content

Lisensjakt på ulv i Sør-Norge


setesdølen

Recommended Posts

Det er et mildt sagt omdiskutert tema. Likevel drister jeg meg til å tenke høyt litt her. Samtidig vil jeg sterkt oppfordre moderatorer til å vurdere det som videre kommer her! Er det for kontroversielt?

Kan vi melde observasjoner av ulv i sør-norge, dette også tenkt brukt i jakthenseende?

Bakgrunnen for tanken min er at det pågår omfattende organiseringer rundt de lisenser som er utstedt. Hvorfor ikke dele de med andre?

Ut i fra at jeg får inn mange mld om observasjoner og rykter, vil dette kunne på en måte være et meldested? SNO sitter på sitt system og det gikk i større grad an å få ut opplysninger der tidligere. Og det er på en måte helt riktig at de holder mer igjen, de skal være et juridisk og forvaltningsmessig virkemiddel.

Så..., derfor: er det noen interesse for å dele observasjoner og mld med andre her?

Link to comment
Share on other sites

Mener du det da er misbruk hvis en registrert lisensjeger tar ut ulven med hjelp av informasjon herfra?

Jeg kaller det effektiv organisering av lovlig jakt på lovlig vilt. Det er da ikke noe annerledes dette enn å tipse om et godt fugleterreng.

 

Ulveforkjemperne vil helt sikkert mene noe annet, men dette er et forum for jegere, er det ikke?!

Link to comment
Share on other sites

Det å opplyse om sportegn eller observasjoner av store rovdyr her innbefattet ulv, ser jeg som posetivt. Jeg tror det vil være med å av mystifisere de store rovdyrenes verden. Og derav en økt åpenhet fra forvaltning og forsker miljøene.

De eller den som vil utnytte dette til ulovligheter kan vi ikke hindre uansett.

Skal vi få en bedre og enklere forvaltning av rovdyr så krever det forståelse og åpenhet fra alle parter.

Link to comment
Share on other sites

Sitat:

........ ikke er binære opposisjoner.

 

Tron

 

.....

 

Sorry! Binære opposisjoner er alternativer som utelukker hverandre. Binære tall er vel 0 og 1, enten er det 0 eller så er det 1. Men som Aircooled på en mye enklere måte påpeker: jegere kan være ulveforkjempere.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Sitat:

........ ikke er binære opposisjoner.

 

Tron

 

.....

 

Sorry! Binære opposisjoner er alternativer som utelukker hverandre. Binære tall er vel 0 og 1, enten er det 0 eller så er det 1. Men som Aircooled på en mye enklere måte påpeker: jegere kan være ulveforkjempere.

 

Tron

 

Prat Norsk når du prater til legfolk, jusstermer og finnorsk er det ikke alle som skjønner, de fleste som har hatt matte på skolen skjønner at 0 1 er binære tall :evil:

 

Jeg synes også det må være greit og tipse om sportegn på de 4 store her på forumet, da vet man at det en eller flere av de 4 store i sitt distrikt, det er jo egentlig tragisk at ingen av de 4 store er etablert i Nordmarka (innen for oslo bygrense)

Link to comment
Share on other sites

Sitat:

........ ikke er binære opposisjoner.

 

Tron

 

.....

 

Sorry! Binære opposisjoner er alternativer som utelukker hverandre. Binære tall er vel 0 og 1, enten er det 0 eller så er det 1. Men som Aircooled på en mye enklere måte påpeker: jegere kan være ulveforkjempere.

 

Tron

 

Prat Norsk når du prater til legfolk, jusstermer og finnorsk er det ikke alle som skjønner, de fleste som har hatt matte på skolen skjønner at 0 1 er binære tall :evil:

 

Jeg synes også det må være greit og tipse om sportegn på de 4 store her på forumet, da vet man at det en eller flere av de 4 store i sitt distrikt, det er jo egentlig tragisk at ingen av de 4 store er etablert i Nordmarka (innen for oslo bygrense)

 

Jeg synes det er helt greit at de 4 store ikke holder til i Nordmarka da deler av dette er mitt jakt terreng.

Men dette er vel ikke helt sant,da nedre deler av Sørkedalen og Maridalen jevnlig har besøk av gaupe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er helt greit at de 4 store ikke holder til i Nordmarka da deler av dette er mitt jakt terreng.

Men dette er vel ikke helt sant,da nedre deler av Sørkedalen og Maridalen jevnlig har besøk av gaupe.

 

Blir ikke dette litt trangsynt?

Ikke hos deg, men greit nok hos oss andre?

Høstens elgjakt ble delvis spolert på grunn av at bjørnen hadde hatt sommerferien sin i elgvaldet vårt.

 

Tilbake til saken; syns umiddelbart at ideen om utveksling av opplysninger er god når det er i forhold til lisensjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har fått høre fra 3 ulike kilder at man har observert 16 ulver i følge på Lunderseter, nordøst i Kongsvinger kommune...

Stemmer dette, er det litt av en observasjon.

 

Har selv møtt det jeg tror er alfahannen i Gräsmarkflokken, som var sammen med en mindre ulv.

Dæven å stor den var! :shock:

 

Et flott dyr å se i fra bilen, men lite trivelig å møte om hunden står i los.

Link to comment
Share on other sites

Det å opplyse om sportegn eller observasjoner av store rovdyr her innbefattet ulv, ser jeg som posetivt. Jeg tror det vil være med å av mystifisere de store rovdyrenes verden. Og derav en økt åpenhet fra forvaltning og forsker miljøene.

De eller den som vil utnytte dette til ulovligheter kan vi ikke hindre uansett.

Skal vi få en bedre og enklere forvaltning av rovdyr så krever det forståelse og åpenhet fra alle parter.

 

Må virkelig si du traff rett i min mening og her.

Det er en altfor stor avstand i mellom forvaltning og vanlige folk. Derfor, om vi legger ut opplysninger om hvor og hva, vil også det være samlingspunkt for både oss vanlige, forvaltning og de som vil ty til handlinger som ikke er helt etter boka.

Men da har alle fått fokus på det. Forvaltningen kan også dermed på en måte få lettere oversikt.

Vil nok tro at det er noen som kanskje ikke vil røpe observasjoner i håp om at de får en felling selv. Ønskar også disse skitt jakt og lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...