Jump to content

Wild-X, eneste flerkulturelle frilufts- og mijøorganisasjon.


Kalstad

Recommended Posts

De siste dager har vi sett oppslag omkring antatt ekstreme miljøers inngangsport til erverv av våpen gjennom kursing med Wild-X.

Har hørt om dette foretaket i noen tid. At PST har sin interesse vendt den vegen kommer vel ikke helt uventet.

Wild-X annonserer at de er en "frilufts- og miljøorganisasjon" for de flerkulturelle, med aldersgrense oppad på 22 år.

 

Under Villmarksdagene som ble arrangert på grensen mot Nordmarka, ved Sognsvann i høst, hadde også Wild-X en større lavvu med grill strategisk plassert nær inngangen til arrangementet.

En jaktinteressert sønn av en bekjent tok kontakt med Wild-X der, og fikk høre om opplegget. Det ble reklamert med at Wild-X hadde et gratis tilbud til sine deltagere, med innkvartering, transport og jakt, bla i Gausdal, nord for Mjøsa. De hadde avtale med bruk av jaktterreng med grunneiere og fjellstyre. Så langt alt vel.

 

Men så: Vedkommende var under 22 år, men fikk nokså tydelig opplyst at han ikke var aktuell som deltager, da han neppe var flerkulturell....

Såvidt jeg forstår får Wild-X også støtte fra offentlig hold. Min undring blir da om det er anledning til å utestenge noen fra kursene på etnisk grunnlag?

Jeg trodde da faktisk ikke det, dersom man får offentlig støtte?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slutt å tulle, nå. Det er selvfølgelig ikke diskriminering hvis det går utover hvite menn, og å hevde noe annet er skikkelig rasistisk, asså.

 

Men for å være seriøs: jeg er dessverre ikke overrasket. Victimhood Poker, nå også i norske jegerorganisasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er flott at det finnes en slik organsiasjon, men om hensikten er "integrering"(slik de fleste av oss oppfatter betydningen av ordet) hadde det kanskje vært en ide at det var en mix av "fremmedkulturelle" og nordmenn?

Man skulle jo tro det av å lese Wild X's egen formålsparagraf:

 

§ 2 FORMÅL

 

Foreningens formål er:

 

- Å være et flerkulturelt friluftstiltak hvo alle kan utfolde seg på lik linje, uavhengig av tro, kjønn, legning, opprinnelse og bakgrunn og hvor de som deltar gjenspeiler befolkningen.

 

... men kanskje de allerede hadde for mange nordmenn i foreningen, slik at å ta med Kalstads bekjente ville forrykke kulturbalansen slik at det ikke lenger "gjenspeiler befolkningen", og gi inntrykk av at også denne organisasjonen er Blenda-hvit?

Link to comment
Share on other sites

"Flerkulturell" er vel nytale, ordet har ingen mening. Det er ingen som går rundt med to (eller fler) fulle "kulturer", i den grad man greier å definere kultur på den måten ordet ofte brukes i media, som om det er vanntette skott mellom for eksempel pakistansk og norsk kultur der de kommer i kontakt (for eksempel inni hodene til folk).

 

Slik formålsparagrafen til Wild-X er utformet kan de ikke si at en bestemt subkulturell gruppe ikke er aktuell som medlemmer, enten det nå er folk fra Oslo Vest, svensker, trøndere eller veggiser. Hvis de endrer formålsparagrafen til å si at meningen er å gi ungdom med bakgrunn fra andre steder enn Norge en innfallsport til norsk friluftskultur, deriblant jakt og fiske, derimot, er det fullt mulig å være mer kresne på medlemsutvalget. På den andre siden kan de imidlertid neppe regne med statsstøtte med en slik vinkling.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med internett er at folk kan skrive så mangt, og at mange tror på det. Episoden med en ungdom som ble avvist fordi han ikke er flerkulturell er simpelthen blank løgn. Signaturen Kalstad som sprer slike historier har enten blitt lurt trill rundt, eller så har vedkommende andre motiver for å fortelle usannheter.

 

Det eneste som er sant i Kalstads innlegg er at vi serverte mat på Friluftslivets dag. Det gjorde vi på oppdrag fra Friluftslivets Fellesorganisasjon, som også tildelte oss den strategiske plasseringen av hensyn til matserveringen. Vi var seks personer som bruklte denne første søndagen i september på å servere mat til rundt 1000 personer, i all hovedsak med norsk bakgrunn

 

At vi skulle utestenge noen på grunn av etnisk tilhørighet for å oppfylle en eller annen merkelig kvote er bare lattervekkende. Vi har selvfølgelig ingen kvotering av medlemmer og er åpne for alle som godtar formålsparagrafen og er i riktig aldersgruppe. Maken til vrøvl og løgn skal man lete lenge etter.

 

Sannheten er at den største etniske gruppen i Wild X er nordmenn. Slik har det vært helt siden starten. Rundt en tredjedel av deltakere og frivillige ledere er norske, og har norske foreldre, besteforeldre og sikkert også olde- og tippoldeforeldre.

Flertallet av styret i Wild X, dvs 5 av ni er også norske. Dette siste har tydeligvis Kalstad som har besøkt vår nettside ikke brydd seg om å videreformidle. Jeg kan legge til at i styret for det nyopprettede lokallaget i Oslo er også tre av seks medlemmer etniske nordmenn.

 

Når det gjelder «PSTs interesse i vår retning» baserer den seg ganske enkelt på at undertegnede i egenskap av jegerprøveinstruktør tok kontakt med dem da vi oppdaget noen personer på et kurs som ga uttrykk for ekstreme holdninger. Personlig mener jeg at det er noe alle instruktører bør gjøre, og som jeg vet at andre instruktører i andre foreninger også har gjort.

 

Med vennlig hilsen

 

Tor Bach

Daglig leder

Wild X

Link to comment
Share on other sites

Kanskje representanten for Wild-X kan fortelle oss om opplegget med jakten i Gausdal? Og hvordan deltagerandelen var der.

 

Noterer meg at representanten for Wild-X unnlater å komme inn på dette temaet....

 

Kanskje det også er "blank løgn"? Dvs. "hentet ingensteds fra", som du sier... :roll:

 

Tilllater meg å tro at Wild-X er en forretningsidè, først og fremst. Ved å flagge seg som "veldedig organisasjon" kan det lettere oppnås økonomisk støtte, ikke minst fra offentlig hold? Noe som igjen trolig er forutsetning for økonomisk drift av organisasjonen?

 

Da kan jeg fordiktig melde til representanten fra Wild-X at det ikke kan utelukkes at noen kan ha til hensikt å sende ut medarbeidere for "å teste" mottaksvennligheten overfor oss andre i din organisasjon.

 

Når det gjelder den "strategiske plasseringen gitt pga. matserverign", så har jeg i dag fått opplyst av besøkende på arrangementet at det var flere "utstillere" som serverte mat.....

Vil representanten fra Wild-X benekte også det?

Link to comment
Share on other sites

Foreningen er altså open for alle under 22 år om eg forstår det rett. Fleire av innlegga her kjem med kritikk mot at foreningen ikkje er open for etniske nordmenn, noko som altså er feil ifølge talsmannen her. Kanskje ein fordel å sjekke opp med opprinnelsekilda altså foreningen sjølv før ein kjem med kritikk?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

av og til er jeg flau over å være aktiv på kammeret.no, og i dag en en slik dag.. Herregud, er det MULIG!! :shock:

 

Sakser fra "om oss" på hjemmesiden til wild x: Vi vil at minoritetsungdom skal erobre nye deler av det norske samfunnet. Vi lærer førstehjelp, orientering, bålfyring, dyreliv, jakt, fiske, matlaging utendørs, vi padler, går lange turer, bor i telt, bor i hytter, bor i gapahuk eller sover under stjernene. Vi møter rådyr, grevling, elg, mink, ørret og abbor. Vi driver forskningsfiske, jakter rådyr, fanger mink og tar jegerprøve.

 

Wild X har tilbud til gutter og jenter fra 13 til 22 år

 

Hva i alle dager skal være galt med dette da? Jeg synes det er genialt med minoritetsungdom som lærer å bruke naturen vår. Er det misunnelse over at denne organisasjonen har fått tilgang til et jaktterreng som slår ut her? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ok... det at det bare er utenlandsk ungdom som får delta er noe bull av dimensjoner... jeg er norsk, norske foreldre, norske besteforeldre, norste tippoldeforeldre, ja dere ser tegninga, og jeg er hjertlig velkommen til wildx! jeg skal bli styremedlem i akershuslkokalet til wildx. og til alle dere som tror blindt på det som står der, gjør litt researc, hvis dere hadde brukt fem sekunder på f.eks facebooksiden til wildx så hadde dere sett av det er mange nordmenn der. Og jeg kan med sikkerhet si at ingen blir utestengt på bakgrunn av kultur, religion, fødested osv

Mvh Mathias S. Brede

Stolt etnisk norsk medlem av Wildx

Link to comment
Share on other sites

Representanten fra Wild X har ikke unnlatt å sbvare på noe som helst. Jeg ga et generelt svar på sannhetsgehalten i innlegget øverst på denne tråden. Men hvis noen lurer: Av de 17 som dro til Gausdal med oss i høst hadde altså 6 av 17 etnisk norsk bakgrunn. Jeg fastholder at påstanden om at vi skule sile folk ut fra etnisk bakgrunn er blank løgn.

 

Og jada, jeg vet at andre også serverte pølser på Sognsvann, men de hadde andre hovedaktiviteter. Hos oss var det matkø hele agen. Dette kan sikkert fint bekreftes av FRIFO, på samme måte som at Gausdal Fjellstyre helt sikkert kan bekrefte at det var et solid innslag av etnisk norske ungdommer på Gausdalturen.

 

Det er sånn set en ærlig sak å ikke like Wild X, men å lyve opp historier eller lage konspirasjonsteorier om at dette skulle være en slags fordekt forretnigsdrift, det er så langt fra en ærlig sak man kan komme.

Link to comment
Share on other sites

tomlene opp for dere i wild X . liker det jeg leser på sidene deres. og liker ideen :D

lurer bare på en ting. hva skjer egentlig med de som fyller 23 år? hadde jo føltes litt leit å vært med i fem seks år og så må slutte i det nettverket. finns det planer for å utvide med en voksen forening også?

Link to comment
Share on other sites

De som har deltatt noen år ender jo ofte som frivillige ledere for de yngre.

 

Åh, jeg har ikke fått med meg at Wild-X har vært i drift så lenge, men det er jo positivt at man har et system for å kunne inkludere de som ellers ville måtte gå av for alderen.

Når det gjelder begrepene "etnisk norsk" og "flerkulturell" så er jo nordmenn med samisk bestemor et nærliggende eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Et slikt tiltak, dersom det er hva websidene deres og representanten på forumet sier, har min uforbeholdne støtte. Skulle ønske det fantes tilsvarende også for å rekruttere sportsskyttere (ikke bare jegere) inn i miljøer der de blir tatt godt vare på (og lærer en god del kultur og sikkerhet).

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Vi sparker ikke ut noen. Det er imidlertid slik at målgruppen vår, og de vi tilrettelegger gratis aktiviteter for er ungdom opp til og med 22, og dette vil sannsynligvis bli justert opp til 25. Og som sagt, vil man fortsette å være med på aktiviteter kan man bli frivillig leder.

Link to comment
Share on other sites

I sammenhengen med denne tråden er det verdt å merke seg andre av trådstarters innlegg. Jeg velger å ikke se på han som representant for den jevne bruker på dette forumet.

 

Wild-X: Stå på! Bedre tiltak er det langt i mellom. Håper at dere også får frem at det finnes andre jaktbare arter enn hønsefugl. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det lille jeg har lest her er Wild-X et glitrende tiltak. "Alle" snakker om hvor viktig det er med integrering, men man kan ikke integreres alene. Å la innvandrere oppleve den folkelige jakta er en topp idé, fortsett med det. Har også lagt merke til at innvandrere er sterkt overrepresentert på fiskeplasser her i området, og jeg synes det er flott å se at de utnytter den rikdommen som er tilgjengelig for folk i dette landet.

 

Forøvrig tar jeg sytingen til Karlstad med knusende ro, det er ingen som er mer følsom for diskriminering enn hvite priviligerte menn.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er det feigt fordi man ikke vil se "sannheten" eller fornuftig fordi tråden inneholdt mest "vrøvl"... :?:

 

Ikke godt å si - siden tråden er fjernet.

 

Mener uansett at enkelte grupperinger ikke skal være fredet og at det skal være lov å debattere om også ekstreme islamister, uten at debatten blir ekstrem.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart at en tråd om ekstreme islamister stoppes. Veldig politisk korrekt riktignok, men mest veldig feigt.

 

 

Jeg ser ingen sammenheng mellom en flerkulturell organisasjon for blant annet muslimer -og en tråd om ekstreme islamister.

 

Forøvrig er det ett viktig skille mellom islamister og muslimer. De som tolker koranen denotativt og det store flertallet som tolker den konnotativt.

Link to comment
Share on other sites

De fleste tråder får leve så lenge man holder diskusjonen saklig.

 

Det er kanskje mange som ikke har fått med seg velkomstteksten til nettopp dette underforumet:

 

"Velkommen til debatt i våpen i samfunn. Her kan vi blant annet diskutere våpenrelaterte hendelser som er omtalt i media.

Vi ønsker saklig debatt om saker som opptar oss som våpeneiere.

Merk at i dette forumet vil det modereres knallhardt."

 

Dette er premissene, og burde være forholdsvis lett forståelig.

Link to comment
Share on other sites

Gjentar at min personlige skepsis til omtalte miljøorganisasjon er styrket.

(Denne blir nok moderert bort raskt. Her skal alle meninger moderatorkorpset ikke

liker slettes, ser det ut til.

For å si det som moderatoren "Morgan Kane"så treffende sa det i denne tråd: jeg kvalmes.)

Link to comment
Share on other sites

For å si det som moderatoren "Morgan Kane"så treffende sa det i denne tråd: jeg kvalmes.)

Kalstad, det har jeg aldri skrevet.

Ber om at du holder deg for god til å illegge meg meninger ut fra din egen fantasi for å understreke ditt poeng.

Det eneste jeg har uttalt meg om Wild-X, er at ut fra det jeg kan lese ser ut til å være en positiv organisasjon, godt mulig jeg tar feil - jeg er ikke inn i detaljene omkring dette.

Link to comment
Share on other sites

For å si det som moderatoren "Morgan Kane"så treffende sa det i denne tråd: jeg kvalmes.)

Kalstad, det har jeg aldri skrevet.

Der må jeg faktisk korrigere meg selv litt, du har rett et stykke på veg; Det du skrev var:

Så om jeg har forstått dette opplegget riktig, så virker det som ett litt usmakelig forsøk på å kalle seg noe man da ikke er, for å få støtte.. :?

Det postet du i en annen av mine nyere tråder angående om jegerorganisasjoner også kan kalle seg miljøorganisasjoner med tanke på bedre goodwill.

Men igjen, du brukte ikke uttrykket "kvalmende", men "usmakelig".

Dog innen omtrent samme begrepsgruppe, vil jeg våge meg til å mene.

Link to comment
Share on other sites

Begge "sider" klarte å kjøre tråden i grøfta Kalstad.

Dere kan gjerne få ha meninger om Wild X, men bruk gjerne andre kilder enn nazi-propaganda som grunnlag for disse meningene.

Den type kilder har jeg aldri brukt. Min link gikk til Dagbladets nettside, om anmeldt vold. Dagbladet regnes neppe for å tilhøre de med blåsorte/brune sjorter. I alle fall er det ukjent for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...