Jump to content

Første rifle! Kom med anbefalinger :)


Cyber

Recommended Posts

Hei, har nå lyst å kjøpe meg rifle. Denne skal da brukes til storvilt og gås, men jeg har også lyst til å prøve meg litt på langholdskyting da kompissene mine driver litt med dette. Hvilket kaliber bør jeg satse på? Hvilket merke ? Jeg ønsker å kjøpe en rifle inkl. optikk for rundt 15.000, er student så har nok ikke råd til så mye mer enn det.

 

Tusen takk for svar !: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enkelt :!::mrgreen:

Rifle:Remington sps varmint i 308w(http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=5907" target="_blank)

Kikkert: Meopta Meostar R1 4-16x50(http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=367" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank)

Prut deg til et pakketilbud med god montasje(14000,-)? Bruk et par tusen på hylser(ammo) og du har noe du ikke (trenger å) bytte® ut.

 

PS:Skal du skyte mye? Ikke hør på de som sier at rekyl ikke er ubehagelig i 308W på en lettere børse(liggende på bane 40-50 skudd) 8):mrgreen: .

 

PS2:Dere andre på kammeret :!::evil: Ikke begynn å sutre på at trådstarter ikke har lest alle trådene som omhandler førstekjøp av rifle :!::!:

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Enig i. 308. Men kjøp rifle som ikke har myk gummistokk som du kommer til å skifte likevel. De billigste riflene er ikke kjent for fenomenalt gode syntstokker. Tikka T3 med trestokk og med Meopta, Zeiss Classic eller lignende på toppen skulle kunne gå under 15 kanskje. Browning A-bolt kan være et bra alternativ med god syntstokk. Sliter muligens med å komme under 15 totalt, men det vet en ikke før en har spurt.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler tykk profil på pipa, som gir børsa en vekt nærmere 4 enn 3kg. lettere å finne ammo som går godt for langhold. Tyngre pipe lider heller ikke like mye under variasjon av press på stokk(tofot) er min erfaring. Det er egentlig få "varmint-type" rifler til under 8000,-. Er vel kun Remington, Savage, Howa? eller vet noen andre om flere?

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Begynn nå ikke å rote med Remington...

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=37488460

 

Denne funker til alt du har nevnt. Glem 308..

 

Kjøp en montasje- lån deg en kikkert av en kompis. Trenger ikke å koste 20.000,- og stå PMII på siden for å leive noen skudd mot horisonten.

 

Hvis du melder deg inn i et skytterlag så er de kompis og selger deg billig ammo og alt slags rart med denne børsen i armkroken.

Hvis de ikke er samarbeidsvillige så kjøper du noen Converse AllStar sko og fester lissene på baksiden. Da er du med i gjengen.

Link to comment
Share on other sites

Ruger Hawkeye Sporter. Førsteklasses laminatstokk, kontra å kjøpe ei rifle med billig syntetisk stokk. Rifla er helt rustfri, og stokken tåler juling from here to kingdom come !

Avtrekket er ofte litt trått på Ruger, men det er enkelt å få stilt silkemykt på Hawkeyeèn.

 

Ring Våpensøilen i Bergen og bestill, så får du akkurat det kaliberet du vil ha. De fleste ordinære våpenhandlere sitter inne med kunn ettpar av de mest solgte på lager. 8500,- kr, og du har enda 6500,- til en kikkert.

 

Når det gjelder patron og kaliber. kan det være du får mange forslag. Du sier dette er første rifle, da regner jeg med at du ikke er noen "habil rifleskytter". Derfor må du ikke la deg lure til å ta noe som sparker for hardt.

308 Winchester er foreslått, den er fin, lav rekyl. Sporteren kommer også i 270 Winchester og 280 Remington. Begge disse er gode til storvilt, og du får gode kuler med grei ballistikk.

Sporteren kommer også i 30 - 06, "storebroren" til 308 Winchester. du vinner litt hastighet, og 30-06 håndterer også kuler helt opp til 220 grain, en klar fordel over 308 Winchester.

 

Ellers pleier jeg alltid å råde til å kjøpe brukt. Det er det smarteste en kan gjøre, i hvert fall når det gjelder rifla. Du kan få ei nesten ubrukt rifle til sterkt redusert pris.Her er et eksempel, Tikka rifle og god kikkert for 14000 :

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=36849518" target="_blank

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke Remington? Vet det er kjedelig, men som oftest så funker det :!: Alle vet at det ikke har den deiligste sluttstykkegangen, de stiveste syntstokkene, den "sikreste"(boltlås) sikringa, den BESTE presisjone eller det beste utseendet. Men den scorer mer enn bra nok på presisjon, og upåklagelig funksjonering samt et uendelig utvalg av prisgunstige dubbeditter å "hore opp" børsa med, hvis en føler for det i fremtiden. Forøvrig så kan det være lurt med ny førstebørse hvis en ikke vet hva en skal passe på ved bruktkjøp(Man får som oftest mest for pengene ved å kjøpe gode årganger av enkelte børser).

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke Remington? Vet det er kjedelig, men som oftest så funker det :!: Alle vet at det ikke har den deiligste sluttstykkegangen, de stiveste syntstokkene, den "sikreste"(boltlås) sikringa, den BESTE presisjone eller det beste utseendet. Men den scorer mer enn bra nok på presisjon, og upåklagelig funksjonering samt et uendelig utvalg av prisgunstige dubbeditter å "hore opp" børsa med, hvis en føler for det i fremtiden.

 

Du skriver mye bra her, men må nok rette litt på deg. Dette gjelder da SPS som du nevnte tidligere.

Sluttstykkegangen håpløs, virkelig. Jeg kjenner jeg blir sint hver gang jeg må ta et ladegrep med denne riflen.

Syntstokken er så myk at en ikke kan bruke tofot. Hva som skjer med det, vet ikke jeg!

Presisjonen er mildt sagt varierende, fra ok til helt håpløst elendig.

Avtrekket er som å løfte stuebordet med pekefingeren + litt kryp selvfølgelig.

Det finnes masse oppgradringer/dubbeditter til den. Tror du det finnes fordi rifla er så bra i utgangspunktet?

 

Dersom du er i en våpenbutikk og selger begynner å nevne remington, ta lua de og gå ut!

 

Det eneste som er greit med Remington, er at om du treffer en som har det, så vet du at han mest sannsynlig ikke vet så mye om våpen. Greit å vite når du lurer på hvem du skal høre på.

 

@Trådstarter. Vær så snill å søk? Sånn bittelitt? Så ser du raskt at du enten skal kjøpe en tikka T3 i 6.5x55, eller noe brukt.

Link to comment
Share on other sites

Tror myke stokker gjør et to-fot/venstre hånd bøyer stokk som varierer presset på låsekassa, men har erfart at tunge piper er mindre sensitive på dette. Har Remington Sendero SF(1) i 300wm(denne har stokk fra hs-precition+pipe fra Krieger) men avtrekket er selvjustert(finnes guider på nett) og bra nok. Denne skyter den berømte fyrstikkeska på 200m. Har faktisk tilgode å høre noe negativt om denne børsa fra noen(som har prøvd den)? Syntes også sluttstykkegangen fungerer utmerket :!: Skyter/treffer fint 3 skudd i elg på 2 sek :D . Når det gjelder skyting så har jeg mer enn nok å irritere meg over/passe på, slik at evt. lite "smooth" sluttstykkegang glatt blir oversett. :mrgreen:

 

Har selv også en Ruger M77? LS target i 22-250, tror denne kommer i 308w også. Også fornøyd med denne børsa.(Trykkpunktsavtrekk). Faktisk god (nok) presisjon(Barnes Tsx 50grs gir 15mm 100m) Billig og bra :!::mrgreen:

 

Har også Miroku M-bolt ss(=Browning A-bolt) i 308, med bongobongo syntstokk. Denne skyter i en vertikal 6-7cm stripe etter trykk på to-fot, men med trening/fokus så skyter denne børsa utrolig bra til tross for tynn pipe. God børse med tre låseklakker og relativt "smooth" sluttstykkegang. Anbefales.

 

Tror det selges dubbeditter fordi, det av en eller annen MERKELIG(mye for penga?) grunn :idea::?::mrgreen: er solgt så hinsides mange av disse kassene(R700) at det er store penger i ettermarkedet.

 

OT:PS:Har og skyter en del med Trg-22, (men trener flere skudd med Remingtonen da dette er den primære storviltbørsa), så har noe å sammenligne med :)

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Begynn nå ikke å rote med Remington...

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=37488460" target="_blank

 

Denne funker til alt du har nevnt. Glem 308..

 

Kjøp en montasje- lån deg en kikkert av en kompis. Trenger ikke å koste 20.000,- og stå PMII på siden for å leive noen skudd mot horisonten.

 

Hvis du melder deg inn i et skytterlag så er de kompis og selger deg billig ammo og alt slags rart med denne børsen i armkroken.

Hvis de ikke er samarbeidsvillige så kjøper du noen Converse AllStar sko og fester lissene på baksiden. Da er du med i gjengen.

Det der er et knall kjøp! Litt tung selv etter slanking men du verden for et skytterjern. Er vanskelig å få til bedre avtrekk enn det disse har rett ut av esken, enkelt og billig å bytte løp og fantastisk presisjon. Med tiden kan et jaktløp i 308 være veldig lurt da 308 er egnet bedre til kutting for å få en lettere børse og litt mer hendig lengde. Man får også homogene kuler som er godkjent til storvilt til 308. Ikke noe must for mange men kjekt å ta med seg.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

howa, rimelig og god børse. vil egentlig anbefale deg å investere i det du syns er pent og passer deg og ditt bruk.

så må du se på presisjonskrav, og kaliber, har vært i samme situasjon som deg, og endte opp med en browning a-bolt ss kammret i 308. som jeg er meget fornøyd med, den oppfyller alle mine krav og treffer der den skal når jeg gjør min del av jobben.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Skyter også links, jeg har hatt rem, tikka, sako, kjøpte min shultz&larsen dl97 i 04. etter dette så ble de andre riflene solgt, nydelig avtrekk, sluttstykke gange som smør, å meget bra presisjon rett ut av eska, 308win er ikke så dumt, for å holde det litt rimelig se på en classic dl, da kan du enkelt bytte pipe om du får andre behov,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Du skriver mye bra her, men må nok rette litt på deg. Dette gjelder da SPS som du nevnte tidligere.

Sluttstykkegangen håpløs, virkelig. Jeg kjenner jeg blir sint hver gang jeg må ta et ladegrep med denne riflen.

Syntstokken er så myk at en ikke kan bruke tofot. Hva som skjer med det, vet ikke jeg!

Presisjonen er mildt sagt varierende, fra ok til helt håpløst elendig.

Avtrekket er som å løfte stuebordet med pekefingeren + litt kryp selvfølgelig.

Det finnes masse oppgradringer/dubbeditter til den. Tror du det finnes fordi rifla er så bra i utgangspunktet?

Jeg har den stokken du referer til selv og samler under 15mm med rifla. Det er tatt ut litt fremme på stokken og løpet treffer ikke stokken med mindre jeg tar tak og klemmer rundt den. Avtrekket er såre enkelt å justere lettere enn stuebordet ditt og kryp finner du på de fleste originalavtrekk.

 

Pussig hvordan folk hater på R700, forsvaret i USA burde jo etter aigende i tråden kaste alle sine M24 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, har nå lyst å kjøpe meg rifle. Denne skal da brukes til storvilt og gås, men jeg har også lyst til å prøve meg litt på langholdskyting da kompissene mine driver litt med dette. Hvilket kaliber bør jeg satse på? Hvilket merke ? Jeg ønsker å kjøpe en rifle inkl. optikk for rundt 15.000, er student så har nok ikke råd til så mye mer enn det.

 

Tusen takk for svar !: )

 

Ser du har fått mange råd om ulike fabrikat.

 

Tenkte derfor eg kan nevne nokon moment å tenke på ut over fabrikat.

 

Optikk er like viktig som våpen. Bruktmarkedet er din venn for begge deler.

 

Skyter du med hagle fra før eller reknar du med å jakte med hagle seinare?

I så fall kan det vera verdt å vurdere ei rifle med sikring på kolbehalsen. Ikkje høyr på dei som seier at du venner deg til andre typer sikring uten nevneverdige problem. Ja du venner deg nok til det, men i ein travel situasjon opererer fingrane etter ryggmarksrefleksen, det du er mest vant med. Irriterande å gå glipp av ein situasjon fordi ein fomlar med sikringen. Ikkje høyr på dei som kjem til å gi meg pepper for dette heller! :D

 

Eit dårleg avtrekk kan bli bedre etter ein runde hos børsemaker, men jo bedre utgangspunkt jo bedre sluttresultat. Avtrekk er viktig!

 

Ligg unna våpen der bolten kjennest ut som den går i sand, smør er det du er ute etter.

 

Ein dårleg stokk kan bytast ut, så ikkje sjå deg blind på den som sit på våpenet sjølv om det beste sjølvsagt er eit våpen med bra stokk i utgangspunktet. Rett kolbe er ikkje spesielt gunstig i kombinasjon med kikkertsikte, betre å finna ein Monte Carlo stokk med kinnstøtte som løfter auga opp til ein naturleg posisjon for kikkerten.

 

Ignorer åpne sikter, det er irrelevant eller enda til negativt da det kan komplisere lyddemper om det skulle bli aktuelt. Og det blir det før eller seinare :)

 

Kaliber er ikkje avgjerande med mindre du har spesielle behov. 308 er bra, 30-06 er bra, men 6,5x55 er kanskje bedre hvis du vurderer gås og annan fuglejakt.

 

Uansett om du kjøper nytt eller brukt så ta ein tur til børsemakar for bedding og trimming av avtrekk.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Mauser M67 i 6,5x55 til ca 1000kr Bruk 1000-1500kr for å montere kikkertbaser og sikring. Kanskje kappe løpet og montere lyddemper ca 2000kr(tilbud mange plasser)

 

Da har du igjen masse penger til kikkert og ammunisjon av de 15000kr og ei rifle som går som ei stråle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du nevner storvilt, gås og langhold...

 

Da ville jeg IKKE kappe løp...

 

Kalibervalg blir 6,5x55, 6,5x284 Ett eller annet 7 millimeter kaliber WSM kanskje? .308 eller noen av de raskere der, 300 WinMag

 

Men om du ikke har tenkt å lade selv er det i grunn 6,5x55 Swedish mauser og .308 Winchester som utmerker seg.

Selv har jeg valgt 300 WinMag, med lengst mulig løp, til ca samme bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig enig med de som anbefaler brukte børser. Det hender jo at det kommer meget påkostede børser på finn. Noen ganger fra kammerfolk som har tenkt og jobba mye med dem. Prisene samsvarer ofte ikke med antall kroner og timer lagt ned i våpnene.

 

Kort sagt: Utmerkede våpen med utmerkede komponenter til prisen av en ny fabrikkrifle.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en pakke med Howa og et rimelig kvalitetssikte. Leupold el.

Det er min anbefaling! :winke1:

Mannen bør jo kjøpe en links rifle når han er links skytter. Dessverre leveres Howa ikke i links. Støtter opp om forslagene med Browning A-bolt eller en Ruger M77 Hawkeye. Begge er solide og driftsikre rifler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet som deg for litt siden..

Hadde bestemte meg for en Browning x-bolt SS i 6,5x55, som jeg dro til forhandleren for å kjøpe. Hos forhandleren fikk jeg også kjent litt på en Sako 85 Finnlight som forøvrig bestemte seg for å bli med meg ut døren :D Så det ble ikke x-bolt på meg...

Ble litt dyrere enn tenkt, men utrolig fornøyd med kjøpet :)

Så nå har jeg problemet med å finne en passende kikkert...

- Arne K N

Link to comment
Share on other sites

Her skal du få ett ærlig svar på hva du mest sansynlig burde kjøpe deg, uavhengig av penger.

En brukt Blaser R93 i links (hvilken som helst bare den er billig, men helst 6.5x55/308 eller noe slikt), bruk resten av livet til å "hore" den opp med GRS stokk, løp montasjer og sikter.

 

Liker du konseptet, sparer du deg garantert penger og frustrasjoner årene sett over ett.

 

Jeg bruker i dag en S&L Victory med KKC stokk (med flere løp til), og vurderer likevel å anskaffe en R93 om det kommer en rekende rimelig når det passer seg slik. Rett og slett fordi det er den beste "pakken" man i dag kan ha.

 

Alternativet er flere rifler, da bruksområdene dine egentlig spriker litt (sier ikke at ikke en rifle ett kaliber kan gjøre jobben 6.5x55, 308, 3006 og alt i mellom).

 

Storviltrifle, dempet, kort og hendig, helst 308w og opp (kappet 6.5x55 gjør også susen på alt mindre en Elg, men da ryker jo langhold).

 

Langhold, lang gjerne dempet men med full lengde på løpet, helst 6.5x55.

 

Gås, begge ovenfor kan brukes, alt etter bruken.

 

Anbefaling er å kjøpe brukt. t.d. Kjappt søk på finn

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37559320 Liker ikke plaststokken, men investerer man senere i en GRS (5K) blir rifla bra den.

Link to comment
Share on other sites

Skyter ikke links, men har hatt links våpen,, og det funket greit. Men så brukte jeg den mest på liggende skyting.

Stående ladegrep kan bli kronglete.

 

Mente bare at hvis han finner ulinks våpen med bra tilbud, så burde han ikke legge til grunn at det må være links når men er links skytter.

Link to comment
Share on other sites

De siste årene er utvalget av links rifler blitt vesentlig bedre så hvorfor skal man da kjøpe en høyrerattet rifle? Dessuten er man med på å støtte opp om produksjonen for links våpen. Kjøp en links rifle du Cyber. Alt føles mer vel og rett med det. Punktum!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Må nesten hive meg på denne links diskusjonen.

Jeg kjøpte meg høyrerattet rifle som førstegangsjeger for mange år siden, grunnet nettopp dårlig utvalg på links og like dårlig økonomi.

Skal du ligge på bane å skyte er det vel greit, men er du uheldig ute på jakt og må klemme på et 2 skudd i en stresset situasjon kan jeg garrantere at du angrer på at armen er på gal side. Styr unna!!!

 

Du kan jo prøve kompisene sine våpen på løpende elg, så ser du hva jeg mener.

 

Har nå flere rifler i links, og kan gå god for browning x-bolt. Driftsikker og som noen andre er inne på lengre oppe her: ladegrep går veldig smooth iforhold til enkelte amerikanske utgaver som blir foreslått.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryter også inn...

 

Jeg er venstrehendt, men har høyrebørse og trives med det på banen. For meg er det unaturlig, av en eller annen grunn, å skyte links! Rare greier, men jeg er nesten 50-50 venstre-/høyrehendt da. 65/35 venstre/høyre eller noe.

 

MEN. Venstrehendte har ofte også venstredominant øye, har jeg forstått. Da kan det fort bli klønete. Selv har jeg vært lite på jakt med rifle, men de siste par årene har det blitt mer. Blant annet har jeg postert litt på rev.

 

Forrige vinter brukte jeg .222'en min. På bane samler den ned mot 7 mm på en god dag. Normal samling er 15 - 20. Så overraskelsen var stor da jeg bommet på fire av fem rev. Den siste som datt, fikk et nakkeskudd på 70 meters hold. Jeg siktet ikke der... Altså, selv om reven døde i smellet, var det et elendig skudd. Takk til Bergerkula som gjorde jobben! Den mest hårreisende bommen kom på en rev som stoppet femti meter unna, snudde bredsiden til og ga meg tidenes sjanse. Sjansen kan sammenlignes med et straffespark i fotball, hvor keeperen går ut av målet... Jeg bommet! Var både frustret, fortvilet og forbannet og skjønte lite. Jeg kan da skyte for svarte!

 

Etterpå har tankene og teoriene kommet. Etter nøye funderinger har jeg kommet frem til at i stressede situasjoner, er det lett å flytte fokus fra sikteøyet til det dominerende øyet i det man skal trekke av. Greit nok om sikteøyet også er det dominerende øye, men ikke når det ikke er det. I ettertid har jeg tenkt litt på dette, og jeg kan faktisk ikke huske noensinne å ha sett dyra jeg har skutt på gjennom siktet! Det samme gjelder hagleskytinga mi. Det kan selvsagt også hende at jeg har for stor tro på rifla. .222 er tross alt grei å skyte bra med, og siden jeg stort sett alltid skyter bra med den, kan det jo hende jeg har blitt for nonsjalant.

 

Men gjett om jeg var pinlig berørt da kompisen ble stående og glane på "superskytteren" som han kalte meg etter en tur på banen. Jeg banket inn samlinger under 20 mm hele tiden. Han kom aldri under 30 med sin .223. Han skjøt 23 rev, jeg skjøt èn i vinter...

 

En kan så klart trene opp det eller bruke hjelpemidler for å unngå problemet, men det enkleste er, bruk rifle som passer til det dominanet øyet! Hos venstrehendte er det gjerne det venstre øyet og motsatt.

 

Jeg har to rifler og ei hagle i skapet som jevnlig tas ut. Har ikke råd til nye våpen, så jeg må trene på å stresse ned, konsentrere meg ekstra om oppgaven og kanskje bruke hjelpemidler. Et hjelpemiddel er å sette noe foran venstreøyet slik at jeg ikke klarer å se med det. Kan i hvert fall hjelpe på sikt tror jeg. Skal på hjortejakt i helga, og jeg har problemet mitt i tankene. Det er godt jeg har fått svar på teoriene mine (både fra meg selv og andre), og det vil hjelpe om det kommer et dyr foran trådkorset. Jaggu skal jeg konse!

 

Så min konklusjon er. Er du venstrehendt, sjekk om du har venstredominant øye. Stemmer det, kjøp links og ikke gjør det vanskelig!

 

Prøvde for øvrig ent Rem 700 .30-06 i links for en tid tilbake. En kompis som hadde kjøpt den og slet stygt med samlingene. Jeg nappet rifla fra han og banket i vei fem kjappe stående. Alle innenfor storviltkravet. Så joda, jeg burde nok hatt linksrifle, men inntil videre får jeg klare meg med det jeg har og trene på skyting, konsentrasjon og stresse ned.

Link to comment
Share on other sites

Jaktrifle?

Her er kanskje en outsider.. Ruger #1 Light Sporter - kaliber forslag = 30-06.

Enkelt og greit, stabil og ikke noe rallmikk. Uavhengig av venstre/høyre skytter. Avtrekk må ofte tunes på de nye.

Langholds sport krever egen og annen redskap, mener jeg.

1301.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...