Jump to content

Ny demper til 6,5 Sauer


Guest graahund

Recommended Posts

Hva som er kjøpt og betalt gidder eg ikkje å diskutere

 

Hvis du ikke er villig til å diskutere eller forsvare slike påstander får du også holde deg for god til å komme med de.

 

At forskjellige tester gir forskjellig svar er helt normalt og forventet, forskjeller i oppsett og vektlegging av resultater vil kunne gi tildels store utslag på endelig score. At du tolker dette som om testerne er kjøpt og betalt er en krenkende påstand ovenfor de som har gjort testen, og da bør du også ha noen fakta å komme med.

 

Fulmen

Link to comment
Share on other sites

nei du de er greit du tester og de må du bare gjør. eg har ikkje anklaget dei som tester men testene som står i noen blader. eg har ikkje nevnt vereken blad eller nettside men eg skal se om eg ikkje kan finne i gjen dei bladene og så skal du få se. men da forventer eg at du kan gi meg et svar siden de er samme demmpere som er brukt men så forsjellig poeng. eg skal heller ikkje dømmer deg for dine tester. du er sikkert flink til de du gjør ellers så hadde du ikkje fått gjort de. men kan du si meg er alle tester like bra som din??? eller kan de vere noen betaler litt mer for og komme opp hmmm.

Link to comment
Share on other sites

stemmer de om den er kommet eller kommer snart vett eg ikkje men eg skal snakke med Hausken i kveld så kan eg forhøre meg da. snakket med han for noen mnd siden og da var prototypen klar.sånn som eg skjønet han

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beklager å avbryte "kjøpt og betalt" diskusjonen, men men... :|

 

Hørte noen rykter om at hausken skulle komme med en ny demper.

Står ingenting på hjemmesiden hans.

 

Noen som veit noe om dette?

 

Jeg vet, det er en slanket utgave av STD demperen hans som nå veier 395g på min kjøkkenvekt og var den beste demperen i forhold til størrelse når vi testet sist. Hausken har også endret noe av geometrien og dia på hull i første baffel for å minske riskikoen for skuddbule. Det var dagens fakta.

 

Så nå må jeg vel ringe Hausken for å avtale et passende beløp til min konto!

Link to comment
Share on other sites

Litt forklaringer om å teste. Vi bruker en std for hvordan demper skal være plassert i forhold til måler med avstand, vinkel og høyde over bakken. Fordelen med det er at du har like forhold for sammenlikning til tidligere tester gjort på samme måte. Atmosfæriske forhold varierer og gjør sitt på målt resultat. Dvs målt dB med og uten demper vil variere med dagens værforhold. Men forskjellen i mellom dem; dropp vil være lik. Vi måler 90 grader på munning. Måler du ved øre til skytteren vil det skille omtrent 10dB til våre målinger. En som gir ca 150dB i vår test, vil ha virkelig verdi ved skytterens øre på rundt 140dB. Men dette vil variere noe med løps og demperlengde. Derfor måler vi i forhold til dempermunning.

 

Poeng er jeg ikke glad i. Opplevelsen på en demper er så sammensatt at det vil ofte bli feilaktig.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha rimelig tjukk pipe før det kreves neddreing.

 

De fleste kan du tilpasse alle løpstykkelser. Det er også en del variasjoner på hvor tykke løp de forskjellige merkene greier.

 

Har selv en mauser med veldig tykt løp, der fikk vi ikke på Br-Reflex, men A-Tec skal visst gå bra. Har den inne for montering nå.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Da ble det A-Tec moduldemper. Etter endel funderinger gikk jeg for den. Har og snakket med fagfolk som børsemaker ol. Håper den fungerer greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Graahund: Håper det er greit at jeg låner tråden din litt.

 

Jeg skal også ha meg dempere.

Siden jeg er helt blank på dempere har jeg noen spørsmål om hvilke dempere jeg bør vurdere

 

1:

Demper til 223 Howa 1500, Skal dempe såpass at jeg ikke trenger hørselvern på jakt.

Rifla brukes både til post og smyg, og brukes bare med kikkertsikte.

Har lest meg til at de fleste dempere leveres bare ned til 6.5, er dette tilfelle?

Jeg har veldig lav montasje på kikkerten, kanskje dumt spørsmål, men vil ikke demperen dekke litt av siktet?

Hva er lønnsomt ang pressisjon, ballanse, bør pipa kappes? evt. hvor mye?

 

2:

Demper til 30-06 Zoli 1900, Skal dempe såpass at jeg ikke trenger hørselvern på jakt.

Rifla brukes både til postjakt, og brukes bare med kikkertsikte.

Jeg har også veldig lav montasje på denne kikkerten.

Hva er lønnsomt ang pressisjon, ballanse, bør pipa kappes? evt. hvor mye?

Link to comment
Share on other sites

1: Hausken mini. Frontmontert, så du må kappe en del men det er en liten og lett demper, så du trenger ikke å ta så mye som med en større modell.

 

2: A-tec Maxim. Ingen grunn til å kjøpe noe annet om ikke vekta er ekstremt viktig. Billigst av A-tec-demperne. Test deg frem til hvor mange moduler du trenger å ha på for å jakte uten demper.

 

Alternativt: Bruke maxim'en på begge. .30-demper på .224 fungerer greit nok.

Link to comment
Share on other sites

har nå bestilt meg en Thompson Center The Icon Weather Shield bolt rifle i 308, med en a-tec maxi demper..

 

nå leser jeg at mange kapper løpene osv.. er det en fordel? hvorfor gjør dere det? er det dyrt?

 

har samme rifla med hardcore demper... jeg kappet min til 45 cm og jeg skyter "hull i hull" med den... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

okey.. begynt å tenke litt på å kappe løpet jeg også. men må prøve med orginal lengden først:)

 

 

et spørsmål som absolutt ikke har noe med lydemper å gjøre.. hva synes du om våpenet??er litt skeptisk til thompson men den har fått mye skryt.,

Link to comment
Share on other sites

Var selv skeptisk før innkjøpet. Fabrikanten er "ny" og våpenet fant jeg ikke så mye om på nettet heller.

Vurderte alt fra tikka, sako heym tom. blaser men valget falt på TC ICON WS I 308 og jeg er veldig fornøyd :) Balansen er fin avtrekket er bra og presisjonen er helt TOPP! :)

 

edit: var på banen med orginalt løp 3-4 ganger og skjøt men etter at demperen ble montert er jeg ennda mere fornøyd :)

 

Hmmm jeg skryter jo av rifla som om jeg skulle eid fabrikken selv. :shock::)

Link to comment
Share on other sites

1: Hausken mini. Frontmontert, så du må kappe en del men det er en liten og lett demper, så du trenger ikke å ta så mye som med en større modell.

 

Kan nevne at jeg kjøpte en slik i vår til min .222. Jeg har kappet løpet ti cm, og demperen bygger drøyt elleve, så børsa blir like liten og hendig som før. 140 gram er genial vekt. Med andre ord er det helt greit å ha på demperen hele tiden under jakta. Man trenger ikke rote rundt i sekken etter den digre, tunge demperen når man trenger den. Det er det store postive ved den.

 

En må imidlertid være klar over at dette ikke er noen demper for mengdetrening på skytebane. Det er heller ingen demper for bruk uten hørselvern om man skal skyte mer enn et par skudd.

 

Jeg ble nokså skuffet etter å ha prøvd den. Fikk bra forhåpninger etter å ha lest test, samt pratet med folk som hadde prøvd slik og sa den var veldig bra. Er klar over at den demper en god del mindre enn de større demperne, nettopp pga størrelsen, men når jeg fikk piping i ørene etter første skudd, samt at rekylen fremdeles var der (ikke mye i .222, men likevel), fikk forhåpningene en liten knekk. Når man i tillegg må vente ti minutter etter hvert femte skudd pga varme, ja da tar det tid. Føler egentlig at jeg like godt kunne klart meg uten, faktisk.

 

Har for øvrig også en femten, tjue år gammel Alms, fått av en vennlig sjel her på forumet, type diger (rundt 27 cm og bygger kun utover), og den er enorm i forhold. Trenger ikke hørselvern, blir ikke varm før etter maaaange skudd, og børsa er kjemisk fri for rekyl, men akk så uegnet på jakt pga lengde og vekt (må da nærme seg kiloen!). Hadde faktisk tenkt å gi den bort til en verdig trengende, men jaggu trenger jeg den selv til test og trening!

Link to comment
Share on other sites

Graahund: Håper det er greit at jeg låner tråden din litt.

 

Jeg skal også ha meg dempere.

Siden jeg er helt blank på dempere har jeg noen spørsmål om hvilke dempere jeg bør vurdere

 

1:

Demper til 223 Howa 1500, Skal dempe såpass at jeg ikke trenger hørselvern på jakt.

Rifla brukes både til post og smyg, og brukes bare med kikkertsikte.

Har lest meg til at de fleste dempere leveres bare ned til 6.5, er dette tilfelle?

Jeg har veldig lav montasje på kikkerten, kanskje dumt spørsmål, men vil ikke demperen dekke litt av siktet?

Hva er lønnsomt ang pressisjon, ballanse, bør pipa kappes? evt. hvor mye?

 

2:

Demper til 30-06 Zoli 1900, Skal dempe såpass at jeg ikke trenger hørselvern på jakt.

Rifla brukes både til postjakt, og brukes bare med kikkertsikte.

Jeg har også veldig lav montasje på denne kikkerten.

Hva er lønnsomt ang pressisjon, ballanse, bør pipa kappes? evt. hvor mye?

 

Hadde omtrent same problemstillinga som deg her for ei lita tid sia. Skulle ha demper til Star Baikalen i .223 og til Remington Seven i .308W.

 

Løysinga mi blei å kjøpe ein dempar og bruke denne på begge. Endte opp med ein A-Tec CTM4 for 30-kaliber. Denne er lett og slank. Kappa pipa på .308 max, og ingenting på .223, denne blir kun brukt i glugga og på bukkejakt, .308 er meir mobil og lett og kort børse er eg blitt glad i. På .223 mister du mykje hastighet kontra i .308 ved kapping av løp, og hastigheten er viktigare for meg i ei åtebørse/bukkebørse enn i ei meir eller mindre rein elgbørse.

 

Har ikkje bilde, men på .308 avslutter demparen 2-3 cm. framfor fortreet på stokken, og totallengda er ikkje avskrekkande, dog litt lenger enn før. Har kanskje mista 50 m/s på utgangshastigheten, men det bekymrer meg svært lite.

 

Eg har ein S&B 1-4x22 på .308, og på minste forstørrelse ser ein demparen i underkant av siktebildet, ikkje meir enn at det er heilt uproblematisk. Såg løpet i kikkerten før montering av dempar au.

 

Demparen dempar bra på .223, sjølv om det er ein 30-demper.

 

Betala 3800,- på Jakt og Friluft i Arendal.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips. Tenkte faktisk ikke på at jeg kan bruke samme demperen på begge.

Nå gikk nok en langer glipp av 3-4 lapper igjen ;)

 

Egentlig har jeg ikke lyst til å kappe løpet på noen av de, men om eliten mener det er nødvendig

så hører jeg på dem.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Nei, det er det du sjølv som må avgjere etter dine behov :wink:

 

Som i mitt tilfelle; ei børse som er relativt stasjonær i bruken såg eg ikkje poeng i å kappe, derfor blei 223'en gjenga på original lengde. Skogsbørsa vil eg ha kort og hendig, og kappa difor deretter.

 

Med dempar så fær du eit lengre våpen, om du kan leve med det så er det ikkje poeng i å kappe i det heile tatt, spesielt ikkje om du i utgangspunktet ikkje har lyst til å kappe :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...