Jump to content

Ny demper til 6,5 Sauer


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Gamle konservative graahund skal kjøpe demper :shock:, har hørt om Hauskens, men har ellers ikke peiling. Hva vil dere anbefale dere som kjenner til dempere. Til 6,5x55 Sauer.

Link to comment
Share on other sites

I dag ville jeg ikke gått for noe annet enn en demper fra A-Tec.

 

Nå har jo A-Tec en rekke modeller, og det er sikkert noen her på forumet som kan lage en liten liste på de.

Selv har jeg falt for en TMM-5.

 

resampler.aspx?type=big&src=40782.jpg

Vekt: 410 gram

Diameter: 45 mm

Total lengde: 250 mm

Materiale: Aluminium med stål forsterkninger

Ekstra lengde på våpenet: 149 mm

Link to comment
Share on other sites

Jøss, nå står ikke verden til påske!!! :lol: Men jeg synes det er helt rett vei å gå. Jeg har to dempere så langt, en Hausken og en A-tec. Jeg merker ikke forskjell i dempereffekten på de to. Mulig det er forskjell, sikkert bare meg om ikke merker det. A-tec sin er slankere, men noe lenger. Synes den ser penere ut, og ruver mindre på børsa.

A-tec demperen min står på 6.5x55 løpet til min Blaser. Løpet er kuttet til 48cm. Hastigheten er kraftig redusert, og jeg tviler på at jeg klarer lovlige krav til elg, hjort og rein. Jeg sprenglader ikke, og har andre våpen til dette bruket, så det spiller ingen rolle for meg. Presisjonen er helt ekstremt super med demperen på! Samler på klistrelappen. Og det er ingen rekyl å merke. Jeg skyter kun med demperen på uansett, og har en totallengde på våpenet på drøye meteren. Hendig, lett, velbalansert.

Hausken demperen står på min Remington LVSF i 22-250. Dette løpet er ikke kappet, og det blir relativt langt og uhåndterlig med demper på. Mest til posteringsjakt og kråkesprenging. Presisjonen er også for denne rifla merkbart bedre med demperen på.

Begge riflene har omtrent 15 cm forskjøvet treffpunkt rett opp med demperen på.

Jeg skal kjøre innom Jakt og Friluft på vei til Oslo i morgen (jakt i Litauen fredag...) og hente 300wsm løpet som de har satt ny demper på. Blir bra på de åpne feltene i Litauen! Jeg handler A-tec også denne gangen. Moduldemper. Velger en frontmontert demper siden jeg vil beholde de åpne siktene, og kjøper en jeg kan bruke både på 300 og 375H&H løpet til min Blaser. Foreslår at du handler A-tec moduldemper du også, vinner jo tester så det griner etter. Vil du beholde de åpne siktene på Saueren din velger du frontmontert. Dersom du skyter med kikkert hele tiden er teleskopisk demper best, da blir rifla kortere totalt, og balansepunktet forskyves mindre.

Lykke til! Venter spent på testrapport.

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Har demper på alle mine rifler, men bruker mest kaliber 234win, 6,5x55 og 338wm.

Har testet A-tec, br-reflex og hausken.

 

For min del er det kun effekt og treffpunkt forandring som teller når jeg vurderer dempere, og jeg vurderer ikke anet en Hausken lengre.

Synes Hausken er så overlegen at jeg ikke lengre vurderer andre typer når jeg kjøper demper.

Link to comment
Share on other sites

'hvem demper' er som negler på kritt tavle i mine ører. Men meg om det :roll:

 

Sånn er det for meg også Morgan! :roll:

 

Over til topic, jeg var en tur på Fäviken Game Fair for 14 dager siden. Der var mannen bak Vallerud Vision demperen som ble satt i samme klasse som A-Tec i "Vapen Tidningens" test del 2. Det var også en tiltalende demper å se til. Prisen ligger fort en tusenlapp under A-Tec også. Det er Jaktpartner på Gjøvik som er importør, i følge konstruktøren.

Link to comment
Share on other sites

Eg har kun erfaring med Hausken, men er godt fornøyd :!:

 

Graahund, du skriver ikkje noe om formålet med å invistere i demper.

Kan jo vere mange grunner..... om en av dei er å fjerne munningsflammen ved skumrings-/måneskins-jakt.

Så du ser ka som foregår sekundene etter skuddet, er det Hausken som vinn testene!

Link to comment
Share on other sites

Generelt så demper stål bedre enn aluminium ved ellers like dempere (t.d. A-Tec). Men Alu er lettere, og gir mindre tyngdepunktsendringer. Stål varer "nesten" evigt, alu brenner opp med tiden (best egnet til jakt bruk).

 

Frontmontert demper bedre enn teleskopiske (med mindre volumet er betydligt større i den teleskopiske).

 

Alt dette fra tester som Etterbrenner har skrevet i diverse blader (nå sist i vapentidningen).

 

Og for stjele hans poeng, så må man vurdere hva man trenger demperen til. Og hva som er viktigst for en selv, og så velge demper utifra dette.

Kort sagt, demper til lett smygbørse. Bør være lett og kort, demping kommer i tredje rekke.

Demper til post bruk, kan være betydligt større og dempe bedre (også bedre flamme demping på større demper, viktigt ved t.d. bø jakt).

Demper til bane bruk, stål og med en akseptabel balanse (om jeg får være så fri, så er ett godt alternativ A-Tec CMM6, som jeg har selv :wink: ).

 

Jeg vil ihvertfall ikke ha dempere som overstiger 600g freme på noen børse som skal bæres omkring.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
'hvem demper' er som negler på kritt tavle i mine ører. Men meg om det :roll:

 

Her er noen tester;

http://www.villmarksliv.no/tester/jaktu ... 164752.ece

http://www.villmarksliv.no/tester/jaktu ... 224527.ece

http://www.alms.no/index.cfm?id=119425

 

Det er jaggu godt du har noe og gjøre. Kritisere andre er visst den nye sporten her på Kammeret. Hvis det låt så fryktelig i dine ører skjønner jeg ikke at du gadd svare i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Eg har kun erfaring med Hausken, men er godt fornøyd :!:

 

Graahund, du skriver ikkje noe om formålet med å invistere i demper.

Kan jo vere mange grunner..... om en av dei er å fjerne munningsflammen ved skumrings-/måneskins-jakt.

Så du ser ka som foregår sekundene etter skuddet, er det Hausken som vinn testene!

 

Tengte mest på posteringsjakt. Tror ikke jeg kommer til og bruke den i konkuranse. Ellers så ser jeg jo at fler og fler kommer med demper på stevner. Men som sagt, posteringsjakt for meg i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Har demper på 2 av mine våpen:

Hausken på Remington VLS 22-250

BR-Reflex T10M på Browning 375H&H

 

Og en tredje demper er på vei, BR-Reflex T10M på Sabatti 6,5x55. Siden det er såpass stor forskjell på 22-250 og 375H&H er det umulig å si noe om det er noe forskjell på dempereffekten. Trolig er denne forskjellen knapt hørbart for det vanlige øret. Siden 375H&H er såpass kraftig, valgte jeg en ståldemper fra Reflex i magnumutgaven. Samme årsak til at jeg også valgte samme demper på 6,5'n da jeg går med skumle planer om å bytte pipe til 308NormaMagnum eller 300Win. En kjenning har en 308Norma med Hausken i titan, den har fått noen buler på røra. Ett annet argment som lå bak mitt valg er at Reflex'n bygger vesentlig mye bakover i forhold til andre dempere, f.eks. BR-Reflex T8 bygger 20cm bakover og kun 10cm foran munningen.

Uansett om du velger Hausken, A-Tec eller BR-Reflex tror jeg du blir fornøyd, fordeler og ulemper med dem alle.

Link to comment
Share on other sites

A-tec demperen min står på 6.5x55 løpet til min Blaser. Løpet er kuttet til 48cm. Hastigheten er kraftig redusert, og jeg tviler på at jeg klarer lovlige krav til elg, hjort og rein. Jeg sprenglader ikke, og har andre våpen til dette bruket, så det spiller ingen rolle for meg. Presisjonen er helt ekstremt super med demperen på! Samler på klistrelappen. Og det er ingen rekyl å merke. Jeg skyter kun med demperen på uansett, og har en totallengde på våpenet på drøye meteren. Hendig, lett, velbalansert.

 

Litt Off Topic :oops:

Hvilke hastigheter får du nå Bent?

Hvilke kulevekter bruker du?

 

Går med noen grublerier om dagen og 6,5x55 kortet ned pipe m/demper for jakt er en av de. Om trådstarter ikke har noe imot svaret her i tråden, så send den på PM Bent

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har ikke noe imot at det svares her i tråden, det vil vel komme alle til gode :D Ellers vil jeg takke for alle tips og så får jeg prøve og sortere etter beste evne :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv har valgt alu teleskop fra A-Tec da jeg skal ha den på hundefører børse. Til ditt bruk vil jeg anbefalle som flere har gjort A-Tec frontmontert i stål. Den demper forbausende bra med bare en modul også! :) Men, da vet jeg ikke hvordan munningsglimtet blir redusert.

Fordelen er jo at du kan bruke den på konkuranse også hvis du vil pga holdbarhet. Jeg må si jeg ble overasket over hvor liten on snerten den var med såpass god effekt! :-)

Link to comment
Share on other sites

Poacher, jeg husker ikke ladningen min. Bruker Nosler Accubond, 130 grains, og synes å huske at den triller avgårde i 750 m/s. Det spiller ingen trillr for meg om den går ut i 750 eller 850 m/s, jeg bruker den til rådyr, og kulebanen er forsvinnende anderledes med de 100 m/s ekstra. Det er anslagsenergi nok. Skulle jeg ha jaktet hjort eller rein med den ville jeg ha presset mer på, og valgt en tyngre kule. Nå fikk jeg jo en knalladning over her da! Skal bli gøy å prøve, hvor får jeg handlet N-19 montro? Er det skytterlaget som har denslags? Det er kanskje tingen i dobbeltrifla også da... Hmmm, gruble gruble :D

Link to comment
Share on other sites

Poacher, jeg husker ikke ladningen min. Bruker Nosler Accubond, 130 grains, og synes å huske at den triller avgårde i 750 m/s. Det spiller ingen trillr for meg om den går ut i 750 eller 850 m/s, jeg bruker den til rådyr, og kulebanen er forsvinnende anderledes med de 100 m/s ekstra. Det er anslagsenergi nok. Skulle jeg ha jaktet hjort eller rein med den ville jeg ha presset mer på, og valgt en tyngre kule. Nå fikk jeg jo en knalladning over her da! Skal bli gøy å prøve, hvor får jeg handlet N-19 montro? Er det skytterlaget som har denslags? Det er kanskje tingen i dobbeltrifla også da... Hmmm, gruble gruble :D

 

Og hvis du klarer å få ut fingeren, komme innom homborsund en dag, og henter 9,3 kulene dine, så har vi vel alltids en flaske med N-19 og avse 8)

Link to comment
Share on other sites

hehe, det er jo sant Makkieboy! Men nå er det snart avreise til Lithauen. Herregud som jeg gleder meg! Tok med 300 wsm pipa i Blaseren, 180 Nosler Partition, henter den på Jakt og Friluft på veien, som sagt med ny frontmontert A-tec demper. Tenker det skal være god medisin for rådyra, og eventuelt gris og hjort. Ha det bra i mellomtiden, sender bilder av eventuelle bukker til Jamt, så kan han slenge de ut i mellomtiden om han gidder.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Joda, men noen går kun fra fronten og ut mens andre går bakover og omkranser løpet.

 

Da forstår jeg. Takk skal du ha. :D

Nb. hva er best ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan dele det lille som jeg har av erfaring da jeg kun kjenner til min CMM-6.

 

Fordelen med frontmonert er at jeg fikk beholde de åpne siktene, ulempen er at balansepunktet blir flyttet lenger forover enn om jeg hadde valgt teleskopdemper("bakovermontert"). Jeg innbiller meg også at sistnevnte tåler mer juling da den har foring i bakkant og får dermed støtte fra både den og gjengene på tuppen av løpet. Den frontmonterte sitter kun fast i gjengene.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålene rundt demper...hva, hvorfor og hvilken er det like mange meninger som med hundedressur....

Front montert (moduldemper)...eller bak(inn)over løpet.....BR-Flex, A-Tec, Hausken....osv

 

Selv har jeg A-tec....ikke moduldemperen men den vanlige som bygger innover løpet....er kjempe fornøy.

Skutt både bevere og bukk med den.

Link to comment
Share on other sites

Hei graahund ,

 

Jeg har jaktet med Hausken demper i noen år og er strålene fornøyd med den. Har brukt den på 6.5x55 min.

Det eneste som jeg ikke liker er størrelsen på demperen. Tenker da mest på stor diameter. Nå denne uka satte jeg på demper på 8x57 JS pipa mi til Saueren og da ble det en Alms IMS demper. Denne er liten og nett og tillater skyting med åpne sikter, men reduserer ikke lyden så mye som Hausken sin. Har skutt litt med den på bane og jeg synes den reduserer lyden nok til at jeg trykt kan skyte uten hørselsvern. Synes og at børsa ser noe penere ut med Alm demperen og jeg får ikke følelsen av å ha en svær tørkerull på pipa.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Har A-tec TMM5 på min sako 75 i kal. 30.06. På grunn av lite hastighetstap på dette kaliberet kappet eg til 52 cm med god samvittighet. Var på skytebana i Lørenskog seinast i dag og tok prøva, og den går fremdeles som en draum. Men som det har blitt pekt på her tidligere er at alluminiumsdempere er spesielt laget for "jegeren" og ikkje "baneskytteren", da ville eg heller valgt ståldemper. Siden rifla mi veg 3,4 kg uten tilleggutestyr hadde en ståldemper blitt alt for tung på rifla mi til hjortejakt i bratte vestlandslier. Igrunnen er den i tyngste laget... At den er modulbasert er heilt greit, men kjem ikkje til å benytte færra moduler av den grunn. Grunnen er at forskjellen mellom 3 og 5 moduler er forbløffende liten. Synst tyngdepunktet er heilt kurrant for meg ihvertfall.

 

Tidligare i sommar skaut eg på skytebana sammen med en som har hausken. Det var overhode ingen merkbar forskjell på lydnivået, men synst likevel det er en fordel med en slankare demper. Vekta er jo også mindre på A-tec. Eg betalte 3500,- for demperen + montering og gjenging. Du må nok opp noken lappa viss du velger Hausken.

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Kan jeg bruke 22 demper på min 22 wmr ? Fikk høre at det ikke er å anbefale på det gamle sluttstykket, men nå ser jeg på kammeret at det blir brukt.

 

Nå står det en 30 kaliber demper på børsa, men er ikke helt fornøyd, smeller bra synes jeg.

 

Noen med erfaring ? Fikk høre at det er forskjell på diameteren på kula til 22 lr og 22 wmr, stemmer dette ?

 

Som sagt, så bruker jeg nå en demper for kaliber 30 på min 22 wmr nå, vil en mer egnet demper "roe" smellen betydelig i forhold til denne.

 

Synest at smellen på min 22 wmr nå bråker litt for mye til "kråkejakt" her hjemme.

 

PS! Jeg er egentlig Felix fra sluttstykket, men brukernavnet mitt var allerede tatt her ;>) muligens jeg som har det også, men har glemt passordet, hmm. La meg få tilbake "Felix" da.

Link to comment
Share on other sites

Du får neppe redusert smellen på 22wmr om du setter på en 22 demper. Overlyds smellet blir der uansett.

En cal 30 demper har mer volum og tar således mer av krutt gassene enn en cal 22 demper.

 

Du må så langt jeg har ærfart bruke cal 22 demperen på 22lr og 22wmr om en annen.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Selv om det er like mange meninger om dempere som om hundedresur må man jo ha lov til og spørre og prøve og få noen råd da, da man selv er helt blank på det området. Har skydd dempere som pesten før, men har nok skiftet mening ja. I hvertfall til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har demper til det meste jeg skyter med, skyter mye bedre med demper enn uten.

 

Jeg begynte med demper fordi jeg hadde ei veldig lett rifle i 9,3X62 som jeg ikke likte rekylen på (mulig jeg er en pingle). Spurte børsemaker om hvordan det var å sette på en rekyldemper, han mente jeg ville være bedre tjent med lyddemper.

 

Nå er jeg helfrelst, har demper til 6,5X55, 9,3X62 og venter nå på demper til 8X57IS. :mrgreen:

 

På de jeg allerede har sitter det Br-Reflex, godt fornøyd med de. Veldig solide, tåler godt en trøkk.

På 8X57IS har jeg tenkt å montere A-Tec CMM5. Skal vel brukes mest som hundeførerrifle og i vanskelig terreng, så jeg ønsket en litt lettere demper. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg har demper til det meste jeg skyter med, skyter mye bedre med demper enn uten.

 

Jeg begynte med demper fordi jeg hadde ei veldig lett rifle i 9,3X62 som jeg ikke likte rekylen på (mulig jeg er en pingle). Spurte børsemaker om hvordan det var å sette på en rekyldemper, han mente jeg ville være bedre tjent med lyddemper.

 

Nå er jeg helfrelst, har demper til 6,5X55, 9,3X62 og venter nå på demper til 8X57IS. :mrgreen:

 

På de jeg allerede har sitter det Br-Reflex, godt fornøyd med de. Veldig solide, tåler godt en trøkk.

På 8X57IS har jeg tenkt å montere A-Tec CMM5. Skal vel brukes mest som hundeførerrifle og i vanskelig terreng, så jeg ønsket en litt lettere demper. :wink:

 

På grunn av sviktende helse blir det nok mest posteringsjakt på meg. Hva vil du anbefale på en Sauer jaktmatch 6,5x55 ?

Link to comment
Share on other sites

6,5X55 min er en Sauer Outback Norway med Jaktmatchpipe. Hvis ikke vekt er veldig viktig, er Br-Reflex en god og solid demper. I følge noen tester er det den letteste ståldemperen på markedet.

 

Jeg kuttet løpet til ca. 53cm uten at jeg husker helt sikkert nå. Taper litt hastighet, men ikke veldig mye.

Norma Oryx fabrikkammo som er oppgitt til 780m/s fikk jeg til å gå i 769m/s og 741m/s. Testa bare 2 stk.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
6,5X55 min er en Sauer Outback Norway med Jaktmatchpipe. Hvis ikke vekt er veldig viktig, er Br-Reflex en god og solid demper. I følge noen tester er det den letteste ståldemperen på markedet.

 

Jeg kuttet løpet til ca. 53cm uten at jeg husker helt sikkert nå. Taper litt hastighet, men ikke veldig mye.

Norma Oryx fabrikkammo som er oppgitt til 780m/s fikk jeg til å gå i 769m/s og 741m/s. Testa bare 2 stk.

 

Takker :D

Link to comment
Share on other sites

Dette her med hvilken demper er best er i grunnen ikkje noe lenger de er så liten forsjell på dempingen på dei typene som er. Eg hadde kjøpt etter lommeboken eg tatt de som var billigst og best sjøl ha eg hausken på min 308 og nå kommer den på 223 Men at den er best vett eg ikkje han kommer bra ut i tester. Men så er de en tin sånne tester er mye kjøpt og betalt. Men eg synest du skal tan den du føler mest for og den som de er enklest og få hjelp til og fikse vist noe skulle gå i stykker så man slipper og sende den land og strand før man får den i gjen.

Link to comment
Share on other sites

Dette her med hvilken demper er best er i grunnen ikkje noe lenger de er så liten forsjell på dempingen på dei typene som er. Eg hadde kjøpt etter lommeboken eg tatt de som var billigst og best sjøl ha eg hausken på min 308 og nå kommer den på 223 Men at den er best vett eg ikkje han kommer bra ut i tester. Men så er de en tin sånne tester er mye kjøpt og betalt. Men eg synest du skal tan den du føler mest for og den som de er enklest og få hjelp til og fikse vist noe skulle gå i stykker så man slipper og sende den land og strand før man får den i gjen.

 

 

LITEN forskjell??

I de testene jeg har sett, dempet feks Alm mellom 15 og 20db, mens hausken/A-tec lå på 25+db..... (og over 30 på det meste).

Link to comment
Share on other sites

Hva som er kjøpt og betalt gidder eg ikkje å diskutere dette er noe du finner ut av sjøl. eg har sett tester der Hausken kommer på plass nr 1 og alm på nr 2 og for ikkje så lengesiden så såg eg ein test der dei hadde testa alm med samme demper og da kom den på nr 1 og hausken var på nr 4 de var og den samme demperen og ikkje nok med de. men den som kom i mellom der var en demper eg nesten ikkje har hørt om Ase Utra og mellom der var ein alm til hmmm. så er jo så ymse hva som er best de viktigste er at den funker de er så liten forsjell at eg hører ikkje hva som er best av dei som er på topp de kan eg si. og da kjøper eg de som er lettest og eklest og få fikse vist de skulle gå noe galt med den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort testene som står i Vapentidingen. Jeg har kontakt med ASE Utra, SAI, Hausken, A-Tec, VMAC, Stallon, Alm osv. Jeg synes dette er viktig for å få frem fakta og få innpill fra de som lager produktene. Men det er info som ikke overskygger resultater som er målt etter etablerte standarder og måleapparater. Alle dempere blir sendt tilbake etter bruk og vi (jeg er ikke alene, jeg skyter mens en annen noterer resultatet. Ofte er vi både 3 og 4 om å gjøre denne jobben). Det går utrolig mange skudd og er vanvittig kjedelig. Som oftest blir alle demperene skutt flere ganger over tid for å verifisere resultat. Nå er det jakt og jeg har lånt ut dempere til venner å bekjente for å få en praktisk erfaring av andre brukere. Jeg får hverken lønn fra dem eller beholder noen av demperene etter endt test.

 

Fra mitt ståsted synes din påstand som bare vrøvl. Hvis du ikke har mere å forholde deg til enn din egen hørsel og rettferdigjøre at du selv har gjort et godt kjøp. Da er har du utrolig lite grunnlag for å hevde at testeren er kjøpt å betalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...