Jump to content

Spørsmål rundt 300 whisper


Lasse

Recommended Posts

  • 4 months later...
Hvorfor ønsker folk 300 Wihsper når 300AAC Blackout nå finnes ferdig standardisert?

Hva er egentlig forskjellen utover sami standardiseringen?

 

BLK er designet for litt tykkere hals så en får normal toleranse ved omforming av 223. Den har også noe lengre friflukt enn whisperen som kan være litt snau med de tyngste kulene.

 

Jeg endte på 30-221 siden jeg hadde tilgang på en brotsj av kjent kvalitet. Tviler på at tilgangen på fabrikkammo noengang blir spesielt god, og jeg er uansett hjemmelader, så for meg spiller det liten rolle. Litt trangere hals ser jeg bare på som positivt siden jeg liker halsdreiing.

Link to comment
Share on other sites

Litt presisering: Jeg har bare minimumsdimensjon or kammer og max for patron, for halsen er det 8,56 og 8,48mm. Brotsjen min ligger altså på minimum, mens hylsene (S&B 223) ligger rundt 8,40-8,50 etter pressing (dien gir ca 0,03mm hold). Så uten dreiing vil jeg komme godt over max for patronen, det kan man selvfølgelig gjøre om man ønsker men dette er tross alt ikke noen BR-rigg. Jeg synes 8,48 er et fornuftig sted å gi seg, så jeg dreier halsene til det (8,45 presset). Da får jeg trang pasning uten å måtte forholde meg til utfordringene tight-neck kan gi, og jevne hylsehalser med på kjøpet.

 

Vektsortering av basishylsene er en fordel, for hylser på 5,8-6,0g ble kun 1/3 heldreid på 8,45mm, de fleste ble bra på 8,40. Med hylser på 6,2-6,4mm blir 95%+ helt rene på 8,45. Så om du ikke vil dreie er det nok en fordel å bruke lette hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...