Jump to content

Hjelp: Våpensøknad!


norman

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er 17år og har jegerprøven. Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe hagle. Har søkt litt her inne og på nettet generelt, men finner ikke svar på det jeg lurer på, så jeg prøver å spørre her :)

 

Kan jeg gå alene til lensmannen og spørre om våpensøknad, eller må jeg ha med meg foreldre?

 

Har hørt rykter om ein ny våpenlov, må jeg ha våpenskap for den hagla da? Eller slipper jeg dette?

 

Er det ellers noen tips dere har til ein fersk jeger som skal søke om sitt første våpen??

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Du får utlevert våpensøknaden,men må ha underskrift av foreldre/foresatte siden du er under 18år. Den nye våpenloven har ikke tredd i kraft enda,så søker du nå kan du ha 4 våpen før kravet om våpenskap er tilstede. (ved halvauto,fra første våpen)

Link to comment
Share on other sites

Du kan like gjerne handle våpenskap, først som sist. Endringen tilsier at det vil bli innført krav om skap fra første våpen og hvis du da er våpeneier får du ca ett år på å tilpasse deg de nye bestemmelsene - mao kjøpe skap.

 

Og bare for å være litt petimeter, så er det en ny forskrift som kommer, ikke en ny våpenlov... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke hvis Høyre og FRP kommer til makten neste år - da tipper jeg de vil gjøre alt i sin makt for å få det bort... :)

 

Forresten så må du huske å ta med betalt jeger-avgifts-kort på lensmannskontoret når du skal søke, siden de tar kopi av det for deg. Husk også at det koster 860,- i gebyr å søke om sitt første våpen. Det blir billigere når du skal kjøpe ditt 2. og 3. våpen.

 

Hvis du er heldig, slik som meg (søkte før jeg ble 16), får du søknaden tilbake "Inv. - OK" to dager etterpå... :P

Link to comment
Share on other sites

et annet tips også:

Hvis du er i nærheten av tanker om å kjøpe f.eks en sallong eller noe, så er det en og samme pris om man søker på ett eller 4 våpen når man leverer de inn samtidig. Og de er gyldige i 6 mnd'er, med mulighet for utvidelse til 3 mnd'er ekstra. Så hvorfor ikke søke samtidig. Du må ikke bruke søknaden, men da slipper du å betale hvis du om 4-5 måneder til finner ut at du har lyst på en salong å trene med f.eks..

 

som sagt, bare et tips.. jeg søkte på hagle og rifle samtidig, men kjøpte rifla først, deretter hagla en mnd senere..

Link to comment
Share on other sites

Tidligere så var det noen våpenselgere som annonserte at de ga søknadsgebyret i rabatt for førstegangs-våpenkjøpere. Mente bl.annet Jaktdepotet hadde dette.

Fint tiltak (protest) mot dette gebyret så det er synd hvis de har sluttet med det.

Så forøvrig ikke noe til dette når jeg skumleste siste katalogen.

Lykke til som våpeneier.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle gode svar!

 

Dere har vært til kjempe god hjelp, og har gjort slik at ein ung jeger har tatt mot til seg og har nå søkt om hagle!

Satser på raskt og positivt svar!

 

Kan også nevne at jeg sannsynligvis kjøper ei Baikal kal. 12.

 

Takk skal dere ha!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...