Jump to content

Er det vansklig å svare på pm til folk?


Mas-36

Recommended Posts

Hei vet ikke om det bare er mot meg, men det er fryktelig mange som spør om priser osv på pm. De får svar. De leser svar. Også hører du ikke mere?

 

Er det så vansklig å svare folk på en pm? Var varen for dyr/stygg/rar eller annet. Så skriv det i svaret :evil: Ikke bare kutt kontakten.

 

Er dritt lei av dette her inne.

 

Noen som opplever det samme og er enige?

Link to comment
Share on other sites

Det opplever jeg på finn.no også. Folk tar kontakt og spør om noe, også hører jeg ikke mer.

 

Samme andre veien. Jeg spør på en annonse og får aldri svar.

Opplever det samme ofte på Finn.no. Tror mangelen på svar kan skyldes at objektet er solgt, at selgeren ikke gidder fjerne anonsen før den går ut på tid. Det er egentlig litt dårlig gjort.

Link to comment
Share on other sites

Føler meg litt truffet her, måtte se etter i PM-boksen om jeg hadde spurt trådstarter om noe. Har ikke det ;)

 

Ja, jeg kan god svare takk når jeg får svar på noe jeg lurer på, men synes egenlig ikke jeg skylder det når det burde ha stått i "annonsen"

 

Spør jeg på PM om noe som ikke er annonse-relatert, takker jeg selvfølgelig alltid for svar.

Link to comment
Share on other sites

Tja, er ikke udelt enig i at det er manglende folkeskikk i tillfellet du beskriver.

Når man må skrive en PM for å få vite noe som burde stått i "annonsen" (pris, bilder f.eks.)

Så synes jeg ikke man forplikter seg til å gi noe svar eller "forklaring" på hvorfor det ikke var av interess alikevel.

 

Spør man derimot om andre spesielle ting og får svar, synes jeg et svar tilbake er fortjent.

(mener jeg har normal folkeskikk)

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker vi i hine hårde dager hadde en time eller to i norsken på ungdomskolen om hvordan man svarer på offentlige brev osv...

Det er ikke sikkert det hadde vært dumt å innføre en time eller to i skolen med undervisning om hva "folkeskikk" og god oppførsel er på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Det mest irriterende synes jeg er folk jeg ikke har snakket med før som sender PM med diverse spørsmål om alt mulig rart uten å engang takke for svar. Jeg bruker faktisk tid på å svare på PM'en og da forventer jeg et kort og greit "takk".

Sender samme person ny PM en annen gang har jeg lite lyst til å svare..

 

Edir: Dette gjelder ikke kjøp og salg, men ting jeg har skrevet o.l

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hm... ser poengene. Er ikke alltid jeg svarer tilbake når jeg sør om noe. E.eks. er det noe som er uklart av annonsen også fører forklaringen til at produktet ikke er for meg så pleier jeg skjelden og svare mer tilbake. Tidforbruk for begge om en skal svare videre uten at det har noen mening ( utenom litt høfflighet ). Noe annet hvis en sender mer enn bare en forspørsel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg løfter denne igjen, da det er på plass med en påminnelse :twisted:

 

Jeg har i det siste sendt PM'er til folk som har annonser under Ønskes kjøpt, og det virker som om de tre siste jeg har sendt til rett og slett driter i å svare. Det er ##¤&"?$£€ irriterende!!

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg misforstår, men jeg ser ikke det store problemet her. Ett "svar" er en respondering til ett "spørsmål"! De som ønsker tilbakemelding på noe, behøver kun å avslutte meldingen med ett spørsmål, og da bør motparten svare. Hvis det ikke er noe spørsmål, er heller ikke motparten forpliktet til å gi en tilbakemelding. Dette er kun en bekreftelse på at han ikke kaster bort tiden på pisspreik. Ett godt eksempel på pisspreik er en beskrivelse av at man ikke er interessert i noe, da null respons egentlig er beskrivende nok.

Link to comment
Share on other sites

Ikke enig. Det koster ikke så mye å skrive "Takk for meldingen, men jeg er ikke interessert". Og for den som har lagt litt arbeid i teksten (detaljerte beskrivelser av hva man kan tilby fex), er dette bra, så kan man heller fallby tingene sine til nestemann.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig koster det ikke mye å gi en tilbakemelding. Det koster heller ikke mye for deg å avslutte med: "er du interessert?". Uansett er det vel innlysende at du tilbyr varen til noen andre, når du ikke får respons hos første?

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker vi i hine hårde dager hadde en time eller to i norsken på ungdomskolen om hvordan man svarer på offentlige brev osv...

Det er ikke sikkert det hadde vært dumt å innføre en time eller to i skolen med undervisning om hva "folkeskikk" og god oppførsel er på nettet.

 

Og nettopp dette avgjør om jeg svarer på PM.

 

Når jeg spør om noe på en tydelig og høflig måte, og signerer med navn, foventer jeg noe annet enn "Nei" eller "solgt"- som gjør at jeg ikke svarer tilbake.

 

Når folk svarer "den er solgt, hilsen xxx" svarer jeg tilbake "ok, takk for svar, mvh...."

Link to comment
Share on other sites

Spør folk meg om ytterligere opplysninger så svarer jeg - forventer ikke noe mer fra personen før han eventuelt har bestemt seg for kjøp.

Spør jeg andre om ytterligere opplysninger og får svar - så svarer ikke jeg noe mer før jeg evt har vurdert det til et kjøp.

 

Verste jeg vet er "spam" hvor de svarer.... ok, den er grei... etc. jeg har ikke behov for å få noen kvittering på at de har lest og forstått (da hadde jeg skrevet "erkjenn") Jeg gir heller ikke noen slikt tilbake på noe jeg har spurt om og fått svar på.

Link to comment
Share on other sites

Enig med SKO1338. Når jeg sender et svar forventer jeg at du har lest og forstått innholdet - du trenger ikke kvittere på mottak - det er bare støy for meg. Men svar dersom noe er uklart eller du ønsker å fortsette prosessen...

Link to comment
Share on other sites

Enig med begge dere, men for meg kommer det an på hvordan kommunikasjonen har vært i forkant. Noen ganger synes jeg det blir riktig å svare, andre ganger blir det bare mas.

Eksempler på dette er at jeg skriver en tekstmelding, legger mobil i lommen - får ny tekstmelding der det står "OK". veldig irriterende :evil::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har opplevd dette ett par ganger på Finn.no i det siste, men da er jeg kjøper. Spør litt om det som skal selges, det svares rimelig kjapt med en gang men så vil jeg kjøpe varen, nei så blir det tyst.🤔 Forbanna irriterende🤬. Den ene Annonsen er der fremdeles ”sist endret 27 Jan” 

Kan de ikke bare skrive det i annonsen, at de ikke vil selge.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Prøver å svare på pm her, på finn. Ja nesten alltid. Det spørs.

De som sender spørsmål får svar, de som skambyr, ikke alltid eg gidder å svare på skammbud eller om noen prøver å forklare meg hvorfor de bør få den billigre.

Når eg har satt ein minstpris så er den fast, da er det bare å velge å ikke kjøpe den av meg om man mener den er for dyr.

 

Det har hendt at meldigen fra kammeret om ny PM har havnet i min søppelpost å da kan det hende det har tatt lengre tid enn nødvendig å svare på PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...