Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

Går med havesyke og kjøpslyst her, men hva skal kjøpes? Lyst på tactical solutions med magpul stokk til takedownen, men har vel strengt tatt mer igjen for å oppgradere avtrekk. 

Men hva er fornuftig oppgradering av rifla i forhold til at den skal brukes for mengdetrening, kos og opplæring. 

BX avtrekk, volquartsen...? Så på Brimstone men de leverer vel ikke til Norge.

 

Jeg er forøvrig ikke redd for å selv bytte ut deler i salongen, så å foreslå deler til avtrekk e.l. Er helt innafor. 

 

Kan ikke helt forsvare både nytt løp og stokk pluss bruke 4-5 tusen på avtrekk iallefall 😛

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ønsker å oppgradere salongen med KIDD Interchangeable Magazine Release System, men er ikke tilgjengelig i noen norske nettbutikker (som jeg har sett). Hvordan er det å kjøpe dette fra USA og få sendt det hit? Har prøvd å lete etter svar på forumet, men finner ingen gode svar. 

Men er denne delen i det hele tatt en våpendel (i USA) å regne? Her i Norge er det ikke det. Hvordan vet man om et produkt er en "ITAR del" eller ikke? Dette er utrolig frustrerende, for man ønsker ikke å bryte noens lover.  Kan dere kloke hoder hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om den svenske siden, og det kan være en mulighet. Har nå en bekjent på ferie i USA som kan ta med seg delen, men dersom det blir sjekk eller noe så vet jeg ikke hva som blir konsekvensen til den personen, of det vil jeg ikke risikere å sette den i. Takk for svar, men er det flere som kan bidra så kjør på!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Stjernelund ville ikke sende til meg. Det meste av Kidd-deler kan kjøpes fra Dlask Arms i Canada, de sender til Norge.

Posten Norge regner selv en springfjær kjøpt til våpen som våpendel og kjører på med ordinær fortolling, så pass på å fylle opp handlevognen når du først handler.

Har kranglet mye med Posten om deres feiltolkning av regelverket, men ikke kommet noen vei.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har gått til innkjøp av en standard 10/22 carbine SS/synth, og planlegger en del modifikasjoner 😄

Skulle gjerne hatt tips til butikker som selger utstyr til disse. Ser det er meget godt utvalg over dammen men de færreste sender internasjonalt. Noen som vet om noen butikker som gjør det? Fikk med meg tipset om Dlask arms. Noen flere? Hvilke norske nettbutikker har best utvalg? (vet om brownells). Tenker da mest på utvalg av stokker. 

Noen som har erfaring med ATI Ruger 10/22 Strikeforce R22?

Edited by arnegun
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, arnegun skrev:

Har gått til innkjøp av en standard 10/22 carbine SS/synth, og planlegger en del modifikasjoner 😄

Skulle gjerne hatt tips til butikker som selger utstyr til disse. Ser det er meget godt utvalg over dammen men de færreste sender internasjonalt. Noen som vet om noen butikker som gjør det? Fikk med meg tipset om Dlask arms. Noen flere? Hvilke norske nettbutikker har best utvalg? (vet om brownells). Tenker da mest på utvalg av stokker. 

Noen som har erfaring med ATI Ruger 10/22 Strikeforce R22?

Foreslår at du skyter litt med Ruger`n din, og sjekker ut hvor godt den går. Altså hvilken presisjon du får ut av den. Om den oppfyller kravene dine, så kan du jo kjøpe til utstyr og slikt. Bare dumt om du bruker opp masse tid og penger på ei børse som kanskje ikke fungerer godt og ikke samler skuddene godt nok. Disse Ruger`ne er faktisk nokså variable, både mtp presisjon og driftssikkerhet. En grunn til at de er rimelige, sant. Av en eller annen merkelig grunn er faktisk skyting mer morsomt når børsa fungerer, og man treffer det man sikter på. Om ikke målet bare er å ha ei oppstæsja børse for å pøse ut fulle magasiner kjapt, da.

 

Gjør deg kjent med børsa di først i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Skal selvfølgelig prøve ut børsa først som du sier :) Har ikke noe langholdsambisjoner for denne, tenker heller å ha på rødpunktsikte og bruke den som ei plinkebørse på relativt korte hold. Kjøpte den egentlig mest for byggeprosjektet i seg selv, så får vi se hvor mye den faktisk blir brukt og til hva. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, arnegun skrev:

selvfølgelig prøve ut børsa først som du sier

 

Det er stort sett grei presisjon i 10/22'er av nyere årgang. Men som det skrives over kan de være litt kresne på ammunisjon. Jeg har en 10/22 Target som kun går skikkelig bra med Eley Force. Med "skikkelig bra" mener jeg til 10/22 å være! Tror jeg har lagt ut bilder av noen samlinger tidligere i tråden. 

 

Angående den ATI-stokken, så ser den fryktelig leketøy-plastic ut i virkeligheten. Det samme med den til Mini-14. Har aldri eid en selv, men sett disse flere ganger i aksjon på banen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, FredrikW skrev:

 

Det er stort sett grei presisjon i 10/22'er av nyere årgang. Men som det skrives over kan de være litt kresne på ammunisjon. Jeg har en 10/22 Target som kun går skikkelig bra med Eley Force. Med "skikkelig bra" mener jeg til 10/22 å være! Tror jeg har lagt ut bilder av noen samlinger tidligere i tråden. 

 

Angående den ATI-stokken, så ser den fryktelig leketøy-plastic ut i virkeligheten. Det samme med den til Mini-14. Har aldri eid en selv, men sett disse flere ganger i aksjon på banen.

 

Jeg fryktet vel at den sikkert blir litt plastic fantastic. Går nok for noe annet. Skal teste presisjonen med TopShot idag da det er det jeg har for hånden akkurat nå, og så tenkte jeg å bestille en pakke med https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3223&prodid=16659 å teste etterpå. Hørt at disse skal gå godt i 10/22, selv om det sikkert finnes individuelle forskjeller.

Link to comment
Share on other sites

På 2.10.2019 den 10.42, arnegun skrev:

"...plinkebørse på relativt korte hold.."

Ja, da er driftssikkerhet primært viktig. Hyggelig å teste .22 ammo da. Litt morroskyting skal man ikke kimse av, mange gode skyttere som starta der. Det fine med plinking er at lærer sså mye; våpenhandtering, vurdering av sikkerhet kontinuerlig, skyte kjapt, bare du er "våken". Kanskje du er langt på vei med en kolbeforlenger. Om du kjøper et skikkelig rødpunktsikte, kan du jo benytte det på anna børse seinere også, sant. Lykke til, la høre av deg hvordan blikkboksjakta går 😎

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, BC.Airn skrev:

Ja, da er driftssikkerhet primært viktig. Hyggelig å teste .22 ammo da. Litt morroskyting skal man ikke kimse av, mange gode skyttere som starta der. Det fine med plinking er at lærer sså mye; våpenhandtering, vurdering av sikkerhet kontinuerlig, skyte kjapt, bare du er "våken". Kanskje du er langt på vei med en kolbeforlenger. Om du kjøper et skikkelig rødpunktsikte, kan du jo benytte det på anna børse seinere også, sant. Lykke til, la høre av deg hvordan blikkboksjakta går 😎

 

Eier en grei mengde våpen fra før, både ett og tohånds, men dette er faktisk min første 22lr 😲 

Var en tur på bana ista og plinket avgårde noen hundre skudd. Utrolig artig børse uten tvil, og ikke minst billig moro 😁 ser for meg at det lett kan balle på seg med oppgraderinger på denne. Fortsatt usikker på hvilken stokk jeg skal gå for. Gjerne noe med litt karabinpreg, uten at det nødvendigvis trenger å bli så alt for tacticoolt. Noen tips? 

 

Har også kikket på avtrekk fra Hornet som ser lovende ut uten å koste skjorta (ruger1022triggers.com). Videre tenker jeg å få på demper samt rødpunkt. Er det noe brukbare sikter å få tak i for et par tusenlapper max? Er jo lite rekyl på en .22lr så trenger vel ikke det mest solide greiene :)

 

2 timer siden, Mas-36 skrev:

@arnegun Har skutt med mye 22lr de siste 2 årene. Testet mye rart og med flere våpen. Den Federalammunisjonen der er knallgod om rifla di liker den ;) Den kan også være helt ræva(presisjonsmessig) funksjon har alltid vært god i de få våpen jeg har testet. 5 stykk bare :P

 

Kjørte noen hundre topshot gjennom den idag, kun to matefeil. Går seg vel kanskje til etterhvert også. Samlet rundt snusboksen på 25m stående med åpne sikter og dårlige lysforhold så tror presisjonen er helt grei og den blir nok bedre med skikkelige siktemidler :)

Skal bestille meg ei eske med federal å teste. Blir kanskje mindre gris i mekanisme og løp med mantlede kuler også?

Edited by arnegun
Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha en stokk du kan bygge videre på og oppgradere så ville jeg valgt et aluminium chassis. Har selv et t22 chassis på min, men det finnes rimeligere chassis også. Se for eksempel på crazy ivan eller nordic components.

 

Angående ammunisjon så veksler min best med cci standard, mini mag og sk standard plus. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Lien skrev:

Om du skal ha en stokk du kan bygge videre på og oppgradere så ville jeg valgt et aluminium chassis. Har selv et t22 chassis på min, men det finnes rimeligere chassis også. Se for eksempel på crazy ivan eller nordic components.

 

Angående ammunisjon så veksler min best med cci standard, mini mag og sk standard plus. 

 

Hvor kan jeg handle disse? Sendes jo praktisk talt ingenting utenlands fra USA...

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Lien skrev:

Om du skal ha en stokk du kan bygge videre på og oppgradere så ville jeg valgt et aluminium chassis. Har selv et t22 chassis på min, men det finnes rimeligere chassis også. Se for eksempel på crazy ivan eller nordic components.

 

Angående ammunisjon så veksler min best med cci standard, mini mag og sk standard plus. 

 

Crazy ivan ser lovende ut. Ser at de sender internasjonalt også :) Er det slik at alle kolber og handguards som følger AR-15 standarden vil passe på denne? AR-15 blir som et standarisert system mtp. gjenger, dimensjoner etc? Spør sikkert dumt men akkurat dette har jeg liten erfaring med...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, arnegun skrev:

 

Crazy ivan ser lovende ut. Ser at de sender internasjonalt også :) Er det slik at alle kolber og handguards som følger AR-15 standarden vil passe på denne? AR-15 blir som et standarisert system mtp. gjenger, dimensjoner etc? Spør sikkert dumt men akkurat dette har jeg liten erfaring med...

Det ser ut som dette er standarisert ja, men den kan kun bruke karabin buffertube stokker. Skal du bruke a2 buffertube stokk trenger du en liten adapter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Receiver extension" til AR har standardiserte gjenger, som Lien skriver passer karabinrør rett på, riflerør må du ha en overgang pga. en liten knott som låser den mot kassa, og uten den adapteren er den vanskelig å få til å stå i ro.

 

Husk at rifla må være minst 84 cm med kolben i innerste posisjon/foldet inn om du har foldekolbe!

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

"Receiver extension" til AR har standardiserte gjenger, som Lien skriver passer karabinrør rett på, riflerør må du ha en overgang pga. en liten knott som låser den mot kassa, og uten den adapteren er den vanskelig å få til å stå i ro.

 

Husk at rifla må være minst 84 cm med kolben i innerste posisjon/foldet inn om du har foldekolbe!

 

Ole

 

Takk for hjelpa. Har ikke planer om foldestokk så skal nok klare å holde meg innenfor norske regler :)

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Det er grei skuring, men det fremkom kanskje ikke helt av innlegget mitt; med innskyvbar kolbe måles lengden på rifla med kolben i innerste posisjon. Så med kort pipe og skyvekolbe må du også huske på at den må være minst 84 cm.

 

Ole

 

Det er jeg klar over :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, arnegun skrev:

Blir kanskje mindre gris i mekanisme og løp med mantlede kuler også?

.22lr er og blir grisete ammunisjon å skyte med, men ja slike kobberkledde patroner legger igjen mindre fett og blyrester enn vanlige kuler.

 

Lykke til, 22 er kjempemoro og utilgivelig når det kommer til skytterfeil ;) 

 

Noe å tenke på når det kommer til ammunisjonen er hva du skal bruke den til. Plinking på hold opptil 50 meter duger det meste. Men skal du skyte små blink og gjerne opp mot og over 100 meter må ammunisjon og børse passe godt sammen. Har aldri skutt med 10/22, men de har jo ikke rykte på å være superpresise uten å bytte alt av deler først :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

BX-25 er egentlig et veldig godt og pålitelig magasin, men, det krever en del vedlikehold. Men, ikke mer enn å stadig sørge for å etterstramme skruene og bruke litt tynn olje i selve mekanismen. Om matemekanismen (trommelen) blir for tørr eller slarkete får man konsekvent problemer. En sprut feks wd-40 og en etterstramming av skruene er det som skal til for å få mine til å virke feilfritt. Har også surret et par omdreininger med isolasjonstape rundt magasinene, over skruene, slik at jeg slipper den evinnelige etterstrammingen...   

Edited by rhb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, rhb skrev:

BX-25 er egentlig et veldig godt og pålitelig magasin, men, det krever en del vedlikehold. Men, ikke mer enn å stadig sørge for å etterstramme skruene og bruke litt tynn olje i selve mekanismen. Om matemekanismen (trommelen) blir for tørr eller slarkete får man konsekvent problemer. En sprut feks wd-40 og en etterstramming av skruene er det som skal til for å få mine til å virke feilfritt. Har også surret et par omdreininger med isolasjonstape rundt magasinene, over skruene, slik at jeg slipper den evinnelige etterstrammingen...   

 

Vel, mine splitter nye magasiner er både ren og stram, og likevel upålitelige, så dette varierer tydeligvis. Har forsøkt trikset med tomhylse i trommelen, noe som muligens hjalp litt, men de er fortsatt ikke bra. Skal prøve å smøre de, men dette skal ikke være nødvendig i følge Ruger.

 

Sliter spesielt mye med hollowpoints, disse har en tendens til å stuke nedover med skadet/bøyd kule som resultat. Ser det er svært mange som har samme erfaring som meg jfr. Google...

 

Hvilke tredjepartsmagasiner regnes for å være de beste? Butler creek?

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, arnegun skrev:

 

13 minutter siden, arnegun skrev:

Hvilke tredjepartsmagasiner regnes for å være de beste? Butler creek?

 

  De eneste andre magasinene jeg har prøvd er Archangel sine. Har to og det ene funker som det skal og det andre bare når det selv vil. Hvordan Butler Creek fungerer, vet jeg ikke. Men, ser jo at det er en god del av dem er ute, så folk kjøper ihvertfall dem og bruker dem...

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bjornehi skrev:

Jeg har 1. Gen av disse, litt knotete fram til man for taket på ladeteknikken inn i magasinet. 

https://hcmags.com/

Med disse sparer du i hvertfall tommelen mye ved lading, for man kan fort tømme et magasin relativt kjapt 😃

 

Ser interessant ut de der! Synd de ser ut til å være utsolgt over alt... Er de pålitelige eller blir det mye feilveksling med disse også?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei! Er det noen her som har handlet høyere/lavere kinnstøtte til sin x22 stokk? Føler jeg har runda internett for norske sider som selger magpulstokkene. Har sendt brownells mail ang. de forhøyerne dem har til magpulstokken til Remington 870, om de kanskje kunne passe. Men har ikke mottatt noe svar enda.. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 2.2.2020 den 23.23, olemk skrev:

Hei! Er det noen her som har handlet høyere/lavere kinnstøtte til sin x22 stokk? Føler jeg har runda internett for norske sider som selger magpulstokkene. Har sendt brownells mail ang. de forhøyerne dem har til magpulstokken til Remington 870, om de kanskje kunne passe. Men har ikke mottatt noe svar enda.. 

 

Finner de ikke spesifikt til denne kolben, men de bruker samme som 870 kolbene som du nevner her ja mener jeg. Kjøpte ett sett med 2 selv. Høy og ekstra høy. Vet ikke helt hva de heter på nett.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei. Vet ikke hvordan praksisen er i dag,men når jeg sjekket opp dette for ca 6 måneder siden så fikk jeg beskjed at så lenge en skal kjøpe fra private så må det søkes på det spesifikke våpenet med alle opplysninger som står på våpenkortet. 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, aps said:

om det er dssn trenger du følgeskriv, du skriver på modellen, og løpslengde over 16" feks. 

 

skriv på spesifik modell. 


Takk, da vet jeg det. Eg håpet å kunne få innvilget 10/22 sånn generelt og velge senere. Da må jeg nok finne noen rifler å prøve før eg søker. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...