Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

Samme som fredrikw sier her. Jeg har heller ikke noe treffpunkt forandringer. Skyter mye på 100mtr med denne. Innskytes også på 100mtr. Jeg har også ganske seig deling av rifla.

Var litt skeptisk i begynnelsen til deling hele tiden men jeg fant ut at poenget med takedown var borte hvis den ikke skal kunne deles.

Sa ikke du att rugern samla som den va dritings på 100 meter ? Min ruger er innstilt på 65 meter å samler bra nok til å treffe en kråke. På 100 meter treff æ no av og til Men min er jo heilt standard

Link to comment
Share on other sites

Har skutt den mye på bane. Og ja den skyter som den var dritings i forhold til cz. Med 22lr. Avtrekk bytte og finjustering av løpsskruen samt shimse ut forskjeftet for å unngå press fra tofot, så er det blitt mye bedre.

Bruker du orginal stokk så hiv barrelband i søpla og sjekk løps og skjefte skruene med momentskrutrekker.

Vet ikke hva folk forventer av presisjon i en slik på 100mtr.

 

 

 

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har hatt min Takedown i litt over et år nå. Må si meg meget fornøyd. Det har falt en del fugler for den. Har i det siste satt på tofot og kolbeforhøyer. Har ikke fått prøvd det ennå, men det lover bra. Har fått beskjed fra Posten om at det mest trolig kommer lave QR-ringer i dag. Da smetter det enkelt ned i bagen. Slik ser det hele ut.

normal_20161115_231614.jpg

 

normal_20161115_231857.jpg

 

normal_20161115_231624.jpg

 

normal_20161115_231635.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer nok det. Har sjekket rundt etter tofot som er liten og nett som passer på denne børsa. Det er håpløst å finne. Synes at festeanordningene på noen av de jeg har funnet er klumpete eller omstendige å feste. Forskjeftet er så smalt så de fleste toføttene vil være bredere. Siden det er en Takedown vil jeg også at tofoten skal kunne demonteres kjapt.

 

Tofoten er laget av to forskjellige føtter. Teleskopbeina er biltema, disse er kappet for å passe inn i den lengre Hatsan-foldemekanismen. Innfestingen på foldemekanismen er kappet av og det er satt inn en 6mm umbraco bak. På toppen har jeg festet anlegget for stokken fra biltemafoten som endestopper for vugga. I forskjeftet har jeg borret inn en bitsholder som blir holdt på plass av en tverrgående bolt bak løpsbåndet. Denne kan rotere slik at tofoten ikke trenger å stå plant.

 

Kolbekappen er et rør fra sentralstøvsuger som er bakt i stekeovn, formet over kolben, lakkert svart og festet med borrelås. Her kommer det en løsning med skinner og setskrue etter hvert, men det får holde inntil jeg har tenkt ferdig løsningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei,

 

Noen som vet hvor godt en 10/22 liker ammo fra S&B? Noen med erfaring?

 

Ser jaktdepotet selger denne ammo'en til 0,59,- per skudd ved kjøp av kasse, og ble litt interessert.

http://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/salongriflepatroner/22-long-rifle/22-lr-s-b-standard

 

XXL virker jo å ikke lenger å føre Top Shot, eller er jeg helt på viddene?

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen, ville bare komme med en anbefaling til spesiellt alle som har valgt å gå for en magpul stokk till rugern. Kjøpte deres MS4 reim og et M-lock feste i framkant for å ha en rask justerbar reim. Dette fungerer helt utmerket og lengden kan justeres i et handsveip.

 

Kanskje et dumt spørsmål, Vegard, men hvorfor har du montert reimen slik at den er festet på venstre side fremme, men høyre side bak? Har det ikke mer for seg å ha begge på venstre side? Så du hadde gjort det samme på 590en din, så tenkte du kanskje hadde en god grunn :D

Link to comment
Share on other sites

 

Umulig å få tak i Norge så langt jeg vet. Jeg kontaktet HC Mags direkte i fjor og de henviste meg til riflemags.co.uk. Etter noe frem og tilbake var svaret av riflemags.co.uk i august 2016 følgende:

"We would love to send them but this is a general problem with US sourced magazines.

 

While we have permits to ship magazines to most EU countries, the US government export department force us to agree to a single end destination country only, in this case the UK. We are looking at some solutions for this but it will not be until the new year at the earliest."

 

Dessverre ennå ikke mulig å bestille til et annet land enn UK så langt.

Link to comment
Share on other sites

 

Jupp har et slikt.

Funker bra, litt fiklete med mange ting å huske på men repeterer kanon.

400 skudd gikk raskt, enkleste å lade med 20skudd i listene.

Men magasinet stikker langt ut, er enklere og lettere å finne en god skytestilling med 10 skudds magasinet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må nok bli med her jeg! Selv om jeg ikke har kommet lenger enn å vente på godkjent søknad. 

Men det passer vel kanskje like bra, så jeg kanskje kan få noen innspill på børsa jeg tenker å gå for.?

Det jeg har sett for meg er en presis, tung og stødig "target-shooter" som jeg kan plukke ut av stokken og over i en ATI Ar-22 stokk, for å så forvandle den til en mer hendig taktisk rifle for dynamisk skyting.  Eneste som som jeg kan se som en utfordring her er vel vektfordelingen med tungt løp i taktisk stokk?

Har sett for meg å ta utgangspunkt i en 10/22 target, for å så kappe og gjenge løpet for lyddemper, nytt avtrekk og noen andre smådetaljer som ladearm og gummibuffer.?

Høres dette ut som et ålreit utgangspunkt for rifla jeg er ute etter å bygge? Eller går en taktisk og en presisjonsrifle bare ikke overens??

Takker for svar!?

 

Edited by olemk
Link to comment
Share on other sites

Ganske så "stock" enda. Må få byttet ut avtrekket etter hvert men ut over det er jag happy so far:

10/22 med Houges overmold stokk (Våpen-Søilens distributor-exclusive modell, Vortex Crossfire II 3-9 x 40, a-tec wave, tuffer buffer, kina-kopi versapod.

IMG_3371.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ble en spontantur til Drammen på fredag etter å ha henta en rykende fersk våpensøknad på politikammeret? Gikk te med fil, drill, 800 og 1200 våtslipepapir, våpenfett og en liten 4mm setskrue før jeg ideheletatt hadde skutt med børsa. Det som ble gjort var å file ned ryggen på hammeren som møter avtrekket slik at krypet ble forkortet, (turte ikke ta for mye riktignok, bedre at det kryper enn at det smeller når det ikke skal.) så tror ikke jeg får orginalavtrekket så mye bedre enn det er nå? 

Fila også ned sporet i boltreleasen, så denne ble "automatisk"

polerte opp flatene i avtrekket, innside i låsekasse, stanga til rekylfjær og glideflatene på sluttstykket og la på bittelitt fett. ?

Eneste som er litt trist er de skyhøye montasjene jeg hadde liggende. Må få tak på noen lavere fort! Hehe

IMG_0464.JPG

IMG_0465.JPGSto ingenting om smidd løp på nettet så ble litt overaska når jeg fikk se denne typen løp med egne øyne, liker utseendet ihvertfall!?

IMG_0466.JPGFikk også borra et hull på 3,3 gjennom avtrekker så setskruen på 4mm gjenget seg perfekt inn med akkurat passe motstand, justerte denne til at akkurat avtrekket slapp hammeren og forsikra meg om at avtrekket fortsatt må resettes etter at skuddet har gått selv om man holder avtrekker inne. 

Edited by olemk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
55 minutter siden, TheScaryHairyMan skrev:

Ser det ligger en rå ATI stokk til 10/22 ute nå på Finn.no, noen tanker om denne?

Første tanke er at den er ulovlig, da totallengde blir under 84 cm med foldet kolbe.

Etter min mening er den stokken alt annet enn rå også... 

Har du sett på Magpul x22 hunter?

Edited by toor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, TheScaryHairyMan skrev:

Ser det ligger en rå ATI stokk til 10/22 ute nå på Finn.no, noen tanker om denne?

Det er nok "hengselen" som er minuset med denne med tanke på hvordan den ser ut, kjennes og gjør totallengden blir kortere enn lovlig. 
Plusset med denne er vel at det er en av de stokkene med pistolgrep og justerbar kolbe, som det faktisk er nogenlunde enkel å montere/demontere for grundig rengjøring.
ATI's AR-22 stokk som på bildet over her er det ikke like lettvindt med, der må også evt optikk av og på igjen.
 
 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, toor skrev:

Første tanke er at den er ulovlig, da totallengde blir under 84 cm med foldet kolbe.

Etter min mening er den stokken alt annet enn rå også... 

Har du sett på Magpul x22 hunter?

Synes denne stokken er helt fin, men jeg liker ting som er litt mer "tacticool". 

Her i Norge er jo "tacticool" sett på som noe negativt.

Helt enig i at Magpul x22 hunter stokken er flott, tror det må bli en sånn stokk på neste 10/22 jeg kjøper.  

 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Federal86 skrev:

Synes denne stokken er helt fin, men jeg liker ting som er litt mer "tacticool". 

Her i Norge er jo "tacticool" sett på som noe negativt.

Helt enig i at Magpul x22 hunter stokken er flott, tror det må bli en sånn stokk på neste 10/22 jeg kjøper.  

 

Jeg har selv sansen for "tacticool" i ulike sammenhenger, men disse ATI stokkene er bare ikke helt min greie. Jeg har testet de både på 10/22 og Mini 14, men satt ved begge tilfeller igjen med en sånn "billigræl" følelse - i mangel på et bedre ord.

Jeg har en 10/22 TD som jeg har oppgradert med Kidd 2-stage avtrekk, Kidd bolthandle, kidd extractor,
Magpul X-22 Hunter TD stokken og et par andre ting. Jeg syntes denne stokken er kul, funksjonell, og den
kompliserer ikke demontering/puss.

IMG_20170410_170121.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, TheScaryHairyMan skrev:

Lurer på en ting. Hvordan er pusserutinene deres? Ser noen sier presisjonen har mye å si på takedown-skruen og hvor hardt den er festet til, men den må av hvis en skal pusse inni kammer. 

Du kommer ikke utenom å ta ut skruen for å få tilgang til kammer/bolt, nei, og det er helt klart noe som bør gjøres som en del av regelmessig vedlikehold.

Jeg bruker ikke momentnøkkel for å få akkurat samme Nm hver gang - kun håndstramming, og peronlig har jeg ikke opplevd verken varierende presisjon eller endring av treffpunkt før/etter puss.

Det som _kan_ påvirke presisjon og treffpunkt er derimot "adjustment knob"  som de kaller det på takedown versjonene. Er denne for løs blir det fort slark og varierende presisjon.
Men dette gjelder altså kun takedown.

Edited by toor
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ruger kommer med egen integrert demperløsning for 10/22 takedown 

 

Litt synd at dempere er sidestilt med ballistisk missilteknologi i amerikansk eksportlovgivning, selv om den vel hverken behøver å være bedre eller billigere enn en løsning fra Alms. (Jeg synes amerikanske dempere generelt virker overprisede) 

 

Snedig løsning med "over/under"-bafler. Har noen sett noe lignende, eller kan forklare fysikken bak? 

Edited by Lille Arne
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe mer imponerende fysikk i den der enn i en hvilken som helst annen demper, forbrenningsgassene får et større volum å ekspandere i før de kommer ut i friluft slik at trykkdifferansen og dermed lydtrykket blir mindre når gassene endelig kommer ut. Den fasongen som er valgt virker mer som et valg for å unngå høyere siktelinje.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng. Heller geometri enn fysikk. Jeg lurte litt på passasjen her: "The pushed-cone baffle geometry has been stretched to utilize the volume under the barrel maximizing suppression of the gunshot without disturbing the travel of the bullet." Men det er kanskje bare markedsførings-mumbo-jumbo. 

 

Skulle tro det ville vært produksjonsteknisk enklere å bare lage en vanlig sylindrisk demper med eksentrisk passasje for kula. Men nå blir den smalere og på et vis mer elegant. På litt avstand vil den jo se ut som verdens nusseligste over/under. 

Edited by Lille Arne
La til sitat
Link to comment
Share on other sites

Etter mye om og men er min 10/22 så komplett som den blir med det første. Utgangspunktet var den billigste 10/22-en jeg fant, som så har fått en del ettermarkedsdeler, og litt modifikasjon:

 

-Magpul Hunter X-22-stokk

-Ruger BX Trigger

-Tuffer Buffer

-Auto bolt release

-Nordic Components Mag release

-Links sikring

 

Løpet er kappet på 42 cm, og gjenget for demper. Stokken har en kort Picatinny-skinne under, for bruk med tofot, og et reimfeste foran til høyre på stokken, som også fungerer svært godt til å indeksere høyre tommel på rett plass.

 

Kikkerten er en sliten Bushnell Elite 4200, med forstørrelse fra 1,25-4X. Jeg skyter stort sett på laveste forstørrelse, og er godt fornøyd med hvordan oppsettet fungerer.
 

I videoen under ses noen av skuddene mine i går. Når jeg konsentrerer meg, samler den 10 skudd på en 1x1cm klistrelapp på 25 cm stående, og når jeg skyter raskt setter jeg 25 skudd på rappet i en standard IPSC Popper. Det er mer enn godt nok for min bruk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...