Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
http://cstmtech.com/10-22bs2g/" target="_blank

 

Holder bolten åpen etter siste skudd. Lykke til å få den til Norge.

 

//Svein

 

Hversågod:

Du behøver begge disse for å få låst bolten etter siste skudd ;)

 

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /713000160

 

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /713000159

 

Men om det lønner seg? Jeg vet ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

har tatt av rødpunkt sikte og erstattet det med en vortex 3-9x50, testet hvor godt rifla kunne samle skudda på 50m,

ble negativt overrasket, med top-shot målte jeg en sammling på 10 cm :shock: , noe av det mest ubrukelige jeg har klart og prestere,

fikk lik resultat med eley subsonic, og med cci velocitor,stinger og diverse remington ammo, min cz skyter nesten hull i hull på 70m så skytter er utelukket,

hva kan forventes av en ruger 10/22? hvor "gode" :roll: sammlinger kan en få med en orginalt?

har prøvd med forskjellige stokker,med og uten løps-bånd,tofot osv, kjøpte den NY for under ett år siden begynner og bli veldig fustrert over hvor dårlig den sammler :evil:

Link to comment
Share on other sites

hva kan forventes av en ruger 10/22? hvor "gode" :roll: sammlinger kan en få med en orginalt?

har prøvd med forskjellige stokker,med og uten løps-bånd,tofot osv, kjøpte den NY for under ett år siden begynner og bli veldig fustrert over hvor dårlig den sammler :evil:

 

ikke prøvd på 70m med min , men helt original med std 4x32 Nikko sikte og stokk m/ løpsbånd så samlet den vel på rundt 5 cm på 50 meter. Bytta så til target stokk og da spredde den merkbart mer.

 

En kompis kjøpte seg en takedown i høst, han har heller ikke fått den til å samle bra men der er avtrekket helt :evil: "lawyer proof" så det holder.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Hei alle sammen.

 

Etter å hatt rugern stående i skapet i 2 år pga elendig trykke og møkkakolbe har den fått oppgradering med kidd two stage trykke, kidd sluttstykke, mcmillan x-22 stock og en pipe med en twist. Har også beddet inn en versapodpinne i fronten for bipod-feste.

 

Tanken er å få trykket så likt blasern som mulig. Blir å bytte siktet til swarrebarren 2-12x50 siden jeg bare bruker aimpointen på blasern.

 

normal_IMG_7815.jpg

 

normal_IMG_7816.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min innmelding forsvant visst i database-reverteringen, here goes.

 

Plukket opp en ny 10/22 her om dagen, i laminat-stokk. Følgende har blitt gjort:

 

-Satt inn modifisert bolt release

-Satt inn Tuffer Buffer

-Montert picatinnyskinne på

 

Følgende skal gjøres:

-Bytte stokk (Magpul Hunter X-22-stokk er på vei)

 

Stokken skal få QD sling mount og picatinny-skinne for tofotmontering, og den skal nok få optikk av noe slag også; litt usikker på om det skal bli en kikkert eller bare et rødpunkt-sikte.

Link to comment
Share on other sites

razumny anbefaler på det sterkeste å bytte eller trimme avtrekksmekanismen, for den blir ikke noe bedre med tiden..

 

Brendjord, har du gjort noen justeringer på avtrekket? synes stage 1 er litt langt så kunne tenkt meg korte inn det litt.

 

Har skrudd lite på avtrekket da jeg er ganske happy med hvirdan det var rett ut av boksen:) jeg har i tillegg oppgradert med flat trigger(rett avtrekker) som er helt konge å skyte med, anbefales!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er ikke så ofte innom kammeret.no, er nok ikke så hel-nerd på dette som endel av dere andre, men fant jo denne tråden da. Kjøpte en heldempet for endel år siden av Alm Våpen og fant kjapt ut at jeg måtte gjøre noe for å forbedre den. Det ble Hogue Rubber Overmolded stock (fra Alm tro ?) og Kidd 2-stage trigger (fra Rude Fat Dog)

 

Ikke like kul som det mange av dere andre har men utmerket til å rydde frukthagen for trost. Det jeg har lest nå i det siste (og sett at jeg kan få godsaker fra scr.nu) gjør at jeg nok må foreta noen flere investeringer...

 

normal_Ruger.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Minner om denne fra forumreglene;

Vi vil ikke ha:

- Bilder og diskusjoner om "taktiske" ombygginger av halvautorifler ervervet for jakt.

 

Dette med hensyn til jegere og skytteres omdømme ut fra ett offentlig forum.

Det gikk med en del innlegg i dragsuget til fjernet innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, .22lr halvauto innen NROF, NSF eller metallsiluett blir ikke jaktvåpen. (Flere er det vel ikke tror jeg..) Sånn sett er begrunnelsen for fjerning feilaktig.

Men, i disse tider.. der 10/22 stort sett er ervervet for jakt, er vi som jegere/skyttere ikke tjent med å publisere bilder av noe som kan skremme våpenmotstandere på flat mark. Vi trenger ikke stå der med bensinkannen og fyre opp mer enn nødvendig.

Mange av oss har "taktiske" stokker, som ofte vurderes uhensiktsmessige og ender opp som støvsamlere eller skifter eier. Om alle skulle legge ut bilder av sine våpen i taktisk konfigurasjon, så fremstår vi mer som ett amerikansk forum med fokus på selvforsvar og SHF scenario, enn jakt og sportsskyting.

Så ja, jeg bommet sånn sett med begrunnelsen for fjerning. En klage må eventuelt tas mot mod sjef.

 

For ordens skyld. Kommentarer til moderering skal tas via PM. Ikke kommenter denne post videre i denne tråden. Tilbake til topic nå ;)

Link to comment
Share on other sites

Min 10/22 begynner å nærme seg klar. Utgangspunktet var en helt standard 10/22 i laminat-stokk. Så har jeg gjort følgende:

 

-Byttet rekylbuffer til en Tuffer Buffer

-Installert automatisk bolt release

-Byttet stokk til en Magpul Hunter X-22 med QD-sling mount cups på begge sider og picatinnyskinne foran for montering av tofot

-Montert picatinny-skinne og kikkertsikte

 

Følgende gjenstår:

-Bytte magasinhendel

-Bytte ladehåndtak

-Snu sikringen (jeg er links-skytter)

 

På sikt skal jeg nok få den kappet et par cm og gjenget for demper også.

 

Så langt er jeg godt fornøyd; ergonomien er betydelig forbedret med den nye stokken, og jeg gleder meg til å få testet den skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tapco stokken fra brownells, passet glimrende på 10/22 target med 42 cm løp, ble 84.5 cm med rekylkappa som fulgte med.

Men hvor lenge plastikken blir på våpenet før laminatstokken kommer tilbake er usikkert, men nå passer den bedre til barna :-)

Link to comment
Share on other sites

Tenker på å skaffe meg en 10/22 for jakt og jakttrening (og ikke minst moro) men jeg lurer litt på forskriften:

§ 5.Godkjente halvautomatiske rifler til jakt

...

Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

'skytevåpenet ... lovlig omsatt før...'

 

Betyr det at modeller som har blitt solgt før 12. mars 2012 er lovlig til jakt eller bare eksemplarer som ble solgt før 12. mars 2012. Med andre ord er det fortsatt lovlig å jakte med en 10/22 som er kjøpt i går? Eller er det bare lovlig å jakte med en 10/22 som ble kjøpt før 12. mars 2012?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det der handler bare om evt typegodkjenning.

 

Dvs alle merker/modeller av halvauto .22 LR rifler som har vært lovlig solgt/ervervet før forskriften tredde i kraft, er automatisk typegodkjent. Men rifler av nye type/design må typegodkjennes på lik linje med andre halvauto rifler i andre (grovere) kaliber

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da fant jeg en veldig grei 10/22 på finn. Ble solgt som 'light varmint'. Antar at det er det som også er kjent som 'LVT', Light Varmint Target.

 

Kjøpte den uten siktet, men har midlertidig montert en Leupold 3-9x40 som byttes mot en eldre Weatherby Premier 2,75x40. Må bare få tak i noen lavere ringer.

 

4800 NOK for rifle, demper, plast case, BX25 mag og ca 1500 skudd. Og den er egentlig ny, serial no. fra 2015 eller nyere.

 

20160622_225710.jpg

 

Tipper det vil ikke ta lang tid før den har en Magpul stock :mrgreen: (denne standard trestocken er ikke nær lang nok).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hører mange sier så; vi får se hva det blir til med tiden, men den skal minst ha tusen skudd med originalt avtrekk før jeg begynner å tenke på det. Synes forøvrig heller ikke avtrekket var noe å klage på ut av boksen.

 

Vel ... Jeg antar jeg ikke (igjen) trenger å fortelle deg mitt syn på avtrekk du trenger taubil til... ;)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Melder meg da inn med en ruger takedown.

Har bestilt meg Power custom sear og hammer fra brownells samt en houge overmolded thumbhole stock. Prøvde å bestille fra midway via jetcarrier.com men det blei fort stoppet. Prismessig kommer brownells faktisk like godt ut.

 

Så spørsmålet. Er det noen som har montert Power custom settet og kan dele erfaringer med montering og bruks følelse på dette. Syns det va litt i overkant mye for en kidd drop inn.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål: Tok med min 10/22 på dynamisk stevne for å skyte steel challenge og fikk masse matefeil.

Var stadig mating fra ett magasin som kilte seg eller kula ble bøyd i patronen.

Originalt Ruger 25 skudds magasin og CCI Standard som ammo.

 

Jeg har bare byttet magasinutløser på den til en lengre en, resten av innmaten er original.

 

Hadde tenkt å polere lett på leppene til magasinet men er det noe annet som kan gjøres?

Den var nypusset da jeg stilte.

 

Fikk forresten høre at på mini-rifle var vinner alltid den med minst funksjonsfeil så dette var ikke helt ukjent forsto jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ruger BX-25 magasinene fungerer mye bedre etter at man åpner dem og forer opp "tappen" som er fast i magasin-followeren, som fjæra spinner seg opp på. En gammel .22lr tomhylse delt i to, og pusset med litt sandpapir/fil, blir en passende foring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...