Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Til informasjon.

 

10/22TD er pr.d.d. Forbudt omsatt. Den mangler typegodkjenning.

En rekke forhandlere har allerede fått brev, har lest brevet selv.

 

Ok...? Vil det ha noen følger for oss som allerede har en i odel og eie, på godkjent søknad?

Link to comment
Share on other sites

Dette kunne vært interessant å fått mer klarhet i. Jeg spesifiserte ikke på søknaden at det var en TD, og tenkte helt ærlig talt ikke over det heller.

Fikk igjen godkjent søknad på Ruger 10/22 halvauto 22.LR.

Kjøpte en takedown brukt og registrert på en annen jeger, og fikk den overført på meg, og våpenkortet kom i posten uka etter.

Står ikke spesifisert på våpenkortet mitt at det er en takedown heller...

 

Da sitter man forståelig nok igjen med noen spørsmål.

Sitter jeg f.eks teoretisk sett med et våpen ervervet på falskt grunnlag?

Kan dette ha konsekvenser for oss som allerede eier en takedown?

 

Nå er det kanskje værdt å nevne at 10/22'n min ikke lenger er en takedown, da jeg modda den inn i en fast hogue overmold nylon stokk, ikke at det nødvendigvis har noe å si for POD.

Presisjonen i orginal stokken var skuffende, med treffpunkt endring i hytt og gevær utfra hvor på frontskjeftet jeg hvilte børsa, p.g.a takedown mekanismen.

Nå er børsa innskutt på 60 meter'ish, og jeg kan skyte en tomms sammlinger dagen lang.

Og til de som mener jeg da helle burde kjøpt en standard modell i steden, så var det det som var planen. Men hvis dere har prøvd å få tak i en 10/22 i det siste,

så vet dere åssen det ligger ann med leveransene. De Norske leverandørene sier de er ikke å oppdrive, og de kan ikke engang si når de får inn flere.

Backorder lista er lang, og lille Norge kommer ikke først i køen. Så da gikk jeg for en 10/22 takedown, og den fant jeg kun brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri spesifisert modell på en søknad, søker da f.eks bare på kaliber 22LR og krysser av for 1/2 auto, på flere av mine våpenkort står det ikke engang oppført at det er 1/2 auto og på en står det enkeltskudd.

Eneste kortet hvor det står riktig er faktisk den nye Ruger 10 22 TD

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt burde det ikke være nødvendig å søke om en spesifikk modell for kjøp i butikk, der må man kunne stole på at modellen er lovlig. For kjøp av privatperson skal man vel egentlig søke om et spesifikt våpen, men jeg har aldri gjort det og aldri fått noen klager ved hverken kjøp eller salg (senest i fjor). Kan vi forvente en skjerpelse på det punktet også?

Link to comment
Share on other sites

Behov for innskjetpelser øker jo i tråd med befolkningsveksten(fortettning) og kriminalitetsbilde, så det er både logisk og ønskelig med de rette innskjerpingene. Problemet er at fokuset ligger på "hva kan vi forby" fremfor "hva bør vi forby".

Forskjellen på en ruger 10/22 carabin og en Take Down 10/22 er KUN at den kan deles. Sett bort fra at løpet har en annen utforming og festemekanisme mot kammeret er, løpsprofilen, hele mekanismen og skjeftet identisk mellom modellene. Her burde det på skjønnsmessig grunnlag kunne godkjennes/likestilles med den ordinære 10/22en, med mindre å kunne dele en rifle er en uønsket egenskap!

 

Håper i det minste godkjendingen skjer raskt både fra importørens side og fra myndighetenes...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt burde det ikke være nødvendig å søke om en spesifikk modell for kjøp i butikk, der må man kunne stole på at modellen er lovlig. For kjøp av privatperson skal man vel egentlig søke om et spesifikt våpen, men jeg har aldri gjort det og aldri fått noen klager ved hverken kjøp eller salg (senest i fjor). Kan vi forvente en skjerpelse på det punktet også?

 

Det skal du ikke se bort ifra. Det er slik det praktiseres her i Halden om dagen, kjøpe brukt av privatperson = søknad på det spesifikke våpenet, men serienummer og alt. Og det er jo innenfor regelverket, her er egentlig tilfellet at mange (de fleste?) våpenkontor er litt rundere i kanten enn regelverket legger opp til.

 

Det skal sies at det er klart jeg synes dette er tullete, og det gjør hele prosessen med å erverve våpen unødvendig langdryg og ikke minst dyr. Og at denne praksisen blir mer utbredt i årene som kommer, det holder jeg for ganske sannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

Sitter med en følelse av at dette er et utslag av et markeringsbehov et sted inne i byråkratiet.

 

Det er du ikke alene om.

 

Det handler ikke om hva som bør forbys, men hva som kan forbys.

 

Samme låskassa = samme børsa. Andre løpslengder (over 40 cm så klart), forskjellige stokker etc. er helt uvesentlig. Eller rettere sagt burde være helt uvesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon.

 

10/22TD er pr.d.d. Forbudt omsatt. Den mangler typegodkjenning.

En rekke forhandlere har allerede fått brev, har lest brevet selv.

 

 

 

Jeg fikk også en telefon fra politimesteren i Molde idag. Hun spurte om jeg hadde ervervet en ruger 10/22 TD, og jeg svarte at det stemmer.

 

Hun kunne da informere om at denne ikke var godkjent av politidirektoratet og ønsket meg en fortsatt fin dag.!!??

 

Litt usikker på hvordan jeg skulle tolke den samtalen, men regner med at de har opplysningsplikt eller noe sånt?

de kan vel ikke inndra et våpen som er lovlig kjøpt og med våpenkortet i orden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk også en telefon fra politimesteren i Molde idag. Hun spurte om jeg hadde ervervet en ruger 10/22 TD, og jeg svarte at det stemmer.

 

Hun kunne da informere om at denne ikke var godkjent av politidirektoratet og ønsket meg en fortsatt fin dag.!!??

Også bare la hun på? Ikke noen om hva du måtte/burde gjøre?
Link to comment
Share on other sites

De burde heller legge godkjentlisten til å gjelde selve låsekassen, spesielt når det gjelder "lego"-våpen som 10/22.

Joda, men hvordan vet man at det er samme låskasse uten å undersøke den aktuelle modellen? Dette er dessverre helt i henhold til regelverket, og det kommer ikke til å bli bedre i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hassel liker å fremstille forvaltningen som offer for våre onde intensjoner, det er vel ikke noe nytt. Og på en måte har han rett, de eksisterer ikke i et vakuum og hvis vi prøver å omgå deres intensjoner vil de naturligvis ta grep for å stoppe det. Men Hassel vil ikke engang holde de ansvarlig for deres egne intensjoner.

 

Etter min mening er dette bare en fortsettelse av Walter G22-saken. Der klarte et fjols i POD å kalle det for et "versting-våpen" med stor magasinkapasitet og høy ildkraft når det i praksis kun var snakk om nok et halvautomatisk salonggevær som alle andre på markedet med unntak av utseende. DirNat misbrukte så reglene om militære våpen til å nekte det til jakt til tross for at våpenet er like sivilt som alle andre salonggevær, er det noen som tror at POD og DirNat ikke snakket sammen i denne saken?

SR22 var fortsettelsen, til tross for at våpenet beviselig bare er en innpakket 10/22 klarte de å lage et rabalder over dette. Og nå ser vi at en TD som også er en standard 10/22 med et påmontert takedown-system må ha egen godkjenning. Dette er byråkratiet i et nøtteskall, de leter alltid etter mer å stikke nesa i, noe mer de kan forvalte og bestemme over. Salonggevær var et ikke-problem før G22, og man kan alltids legge skylden på disse slemme skytterne som ønsket seg et "tøft" leketøy men jeg mener forvaltningen genererte et problem utfra deres eget kontrollbehov. At dette skulle være et fremprovosert markeringsbehov kjøper jeg ikke, det er rett og slett slik de fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Når man har så stor andel offentlige ansatte i et land, der flesteparten er byråkrater, så må de jo grave nesa si nedi alt mulig for å virke som at de gjør nytte for seg. De trenger dog ikke ha noe særlig peiling på det de skal holde oversikt på heller.

Link to comment
Share on other sites

Men Hassel, forstår du ikke at når du drar den "spissen" så langt som du tidvis gjør, slik som i dette tilfellet, så er det dine innlegg som fremstår som ganske så idiotiske?

 

Kan du underbygge påstanden din om at dette er fremprovosert? På hvilken måte har jegere og skyttere tøyd strikken ved å søke på 10/22 TD til jakt? Eller hvis det er et generelt markeringsbehov som er fremprovosert - hvordan da? Og et "markeringsbehov" er uansett en særdeles dårlig og barnslig grunn, uansett hvor fremprovosert det måtte være.

 

Det å slenge ut meninger og synsing selv, for så å latterligjøre eller kreve dokumentasjon fra de som er uenige med deg, det er særdeles dårlig praksis.

Link to comment
Share on other sites

Ingen har tøyd strikke vedrørende 10/22 og ingen har sittet på kontoret sitt og bestemt for å bestemme. Her er ligger faktisk utfordringen i tolkningen av et dårlig skrevet regelverk. Men at SR22 skane har gjort at man har gått rugers .22 rifler i sømmene finner jege rimelig å anta. Spesielt når man har en del åpne tråder med argumentasjonen om at det er dustete å ikke tillatte SR22 ervervet til jakt fordi man kan bygge om en hvilkensomhelst 10/22 til det samme... Og dermed bruke innvilgede 10/22 tilatelser til SR22. Om det da er kjøper, selger eller importør som sitter med annsvaret er kanskje ikke så interessant.

 

Det er en pågående sak hvor man har forbudt en ellers godkjent halvautorifle til jakt med argumentasjonen om at det kan skaffes takistsk "kolbe med frittstående pistolgrep" til modellen... hvordan vil en slik presedens ramme 10/22 mon tro?

 

Forøvrig tror jeg ikke det er så mange onde intensjoner blant norske skyttere, men muligens en del litt lite gjennomtenkte. Når man så enkelt og greit avfeier alle innstrammninger og reguleringer som et resultat av maktarroganse og gennerelt idoiti, avfeier man effektivt egen sides mulighet til å å være med å påvirke.

 

-Når det er skrevet-

Jeg antar at denne saken løser seg minnelig og ganske snart uten særlig trøbbel

Link to comment
Share on other sites

Tja, muligheten er i allfall til stede for at man skal komme lenger med et forslag en om man sitter stille...

Jeg tenker det er en regulasjon som skylkdes manglende innsikt, politisk viss vass og rare pålegg - Som POD har endt opp med å måtte skrive og få skylden for. For noen er de sikkert skremmende å vite at det finnes håndvåpen som er "Like kraftige som en rifle" mens andre av oss er mer skeptiske til begrepet håndvåpen når det kommer til S&W's X-ramme...

Link to comment
Share on other sites

Som POD har endt opp med å måtte skrive og få skylden for.

Her tror jeg du retter baker for smed, mitt inntrykk er at JD delegerer alt over til POD som da har frihet til å generere regler etter eget ønske. Ser man på diverse uttalelser i media og deres bidrag i råd og komiteer får jeg inntrykk av at POD selv ønsker strengere regulering av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei, var ute i går for å plinke litt med rugern. Har byttet stokk og noen avtrekksdeler i det siste, og kjøpt bx25 magasin fra ruger som skulle testes. Men så kom problemene.... Etter avfyrt skudd hadde ikke mekanismen fullført ladegrep, dvs hanen var ikke spent men ny patron hadde kamret. Måtte bare bruke den som rettrekker, midt i 25 skudds magasinet gikk 4 skudd fint. Etterhvert sto tomhylser igjen i kammeret også. Brukte cci standard og winchester x22 (cci er mye mer stillegående). Har jeg bare slarvet med pussinga? Glemte originalmagasinet hjemme selvfølgelig. Kan jeg ha gjort noe feil når jeg monterte power custom trigger kitet jeg kjøpte?

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...