Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

Syns der er på tide at ruger får seg sin egen tråd.

 

Så tanken var her at vi kan dele litt erfaring og tips til modifisering av riflen. Samt presisjon på div hold, og ikkje minst bilder av våre rifler.

 

Sjø så eier eg en Ruger takedown å er fornøyd med den så langt, den er dønn orginal, men kommer nok til å gjøre div små ting med den ettervert.

 

 

DSC03179.jpg

 

DSC03178.jpg

 

DSC03162.jpg

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg med her jeg og, selv om jeg ikke har noen bilder å komme med akkurat nå.

 

Min er en nyinnkjøpt Takedown variant, dønn standard enn så lenge med en Eotech 512 på toppen (det var det jeg hadde liggende, og jeg hater virkelig jernsiktene den kommer med).

 

Liker børsa veldig godt så langt, men jeg synes nok det kunne vært litt mindre fall i kolben. Høyden funker flott med de originale (og fæle) jernsiktene, men jeg ser den blir litt lav med ting montert på toppen.

 

Planlagt videre arbeid blir vel å få fiksa litt på avtrekket samt finne en egnet kikkertløsning.

 

Spørsmål til dere andre som har Takedown: Børsa har jo to skruer som fester stokken, en som holder kolbe og kassedelen og en som fester forskjefte til løpet. På min sitter den en messing (eller annet gult metall) bøssing som avlaster mellom plasten og skruen i kassa, mens skruen til forskjefte og løp ligger rett på plast. Stemmer dette, eller har de glemt en liten bit når de skrudde sammen min? Jeg synes det ser litt rart ut bare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må vel melde meg inn i denne klubben jeg også da :P

 

Dette er rifla mi sånn ca. slik den ser ut i dag :)

 

http://clanremedy.net/gallery/images/ruger.jpg" target="_blank

 

Jeg hadde tenkt å duracoate den til 2 farger, men det lar vente på seg.

 

 

Må si den rifla til Rausheim der så helt sykt rå ut :) Er det en archangel stokk eller noe?

 

Cloud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmål til dere andre som har Takedown: Børsa har jo to skruer som fester stokken, en som holder kolbe og kassedelen og en som fester forskjefte til løpet. På min sitter den en messing (eller annet gult metall) bøssing som avlaster mellom plasten og skruen i kassa, mens skruen til forskjefte og løp ligger rett på plast. Stemmer dette, eller har de glemt en liten bit når de skrudde sammen min? Jeg synes det ser litt rart ut bare.

 

Det er bare 2 skruer, en til kasse og en til løp, + den plast greia i front, den har eg tatt av grunnet at eg bruker 2-fot. Den messing du snakker om klarer eg ikkje å se for meg, ta et bilde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er desverre slik at ingen av mine våpen er jeg så misfornøyd med som min Ruger 10/22 stainless.

Får snakke for meg selv og min egen, men presisjonen er crap!

Av all amo kjørt igjennom kammer og pipe så er "beste" samling 70mm+ på 60m. Å jada, har byttet stokk til en søt, hendig tommelhull laminate stokk, beddet og stått i.

Hadde det ikke vært for nåværende våpenlov så hadde den vært på finn.no med det samma :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre slik at ingen av mine våpen er jeg så misfornøyd med som min Ruger 10/22 stainless.

Får snakke for meg selv og min egen, men presisjonen er crap!

Av all amo kjørt igjennom kammer og pipe så er "beste" samling 70mm+ på 60m. Å jada, har byttet stokk til en søt, hendig tommelhull laminate stokk, beddet og stått i.

Hadde det ikke vært for nåværende våpenlov så hadde den vært på finn.no med det samma :twisted:

 

Jøss! Jeg traff alltid innafor en snusboks (100 meter) med cci standard med den originale trestokken og løpsklemmen på. Jeg har ikke fått testet samlingene enda pga kikkert. Skal legge ut samlinger på prosjekttråden min etter jeg får på en kikkert. Kjøpte Norma Jaktmatch .22lr som må testes ut :)

Link to comment
Share on other sites

Da ble jeg også bitt av Ruger TD basillen etter å ha lest diverse tråder her inne, her med montert tofot fra Biltema(Ruger TD har ikke remfester originalt) og med A-TEC CMM-4 men har bare 3 moduler for bedre plass i vesken som følger med, demper like bra for det.

Har litt høye montasjer til denne 4x32 kikkerten men tror det er mulig å få 4 mm høye montasjer så da blir det vel litt bedre.

25 Skudds Butler Creek måtte jo bestilles med en gang :smile: men fikk dessverre feil farve.

Kan disse lagres med skudd i uten at fjøren blir svakere :?:

r7Vv4.jpg

 

yzrZp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Omregistrering av bruksområde pleier å være fort gjort og koster deg vanligvis ingenting. Ta en telefon til ditt lokale våpenkontor og hør med de.

 

Om den stokken er grei for jakt eller ikke kommer dessverre veldig an på hvem du spør. Personlig synes jeg den er helt grei, men det er det nok mange som ikke er enige i. Mal den gul eller rosa, det hjelper nok en del. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Selv om jeg har hatt den en stund nå, så får jeg nesten melde meg på i klubben selv. Er den lykkelige eier av en 10/22 utstyrt med ATI Fiberforce stokk, og en 4-14x44FFP med ML16-retikkel, VC-avtrekk (komplette TG2000) og litt annet småsnacks. Den er mer presis enn han som bruker den så langt, og bedre skal det bli. Også er den ... morsom å bruke (og enkel å jobbe med)

 

//Svein

 

Edit:

p.s. Den er på "KØ"-bruksområde, så jeg er ikke av sorten som tusler rundt i skauen med tacticoolet 10/22 og later som jeg er Rambo sin rabiate slektning.

Link to comment
Share on other sites

Vel, utmeldt og utmeldt. Du skal ikke se bort ifra at det dukker opp noe i posten i nærmeste fremtid. :winke1: Men TD har jeg ikke lenger, det er sant.

 

Hvilken prisklasse tenker du på når du sier billig rødpunkt? Du får jo ting fra Kina for noen hundrelapper, men det er jo airsoftgreier som ikke er mye å rope hurra for. Selv brukte jeg en Eotech 512 og den fungerte fortreffelig, men den koster jo noen tusenlapper da. Skulle jeg hatt et dedikert rødpunkt til en TD ville jeg også absolutt valgt noe mindre.

 

Når det gjelder billig tofot så går det jo an å begynne med den fra Biltema. Jeg er ingen tofotekspert, men det virker helt grei og ganske så solid, særlig for pengene. Jeg kjøpte den korte modellen til kjerringa for å prøve ut da ingen av oss har brukt tofot før, og inntrykket mitt er som sagt bra. Ingen vugge, men masse høydejustering å gå på. Den sitter bunnsolid i et vanlig rembøylefeste både på min Rem700 med McM stokk og hennes Tikka T3.

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Ut ... okk-45526/" target="_blank

 

EDIT: Forresten, jeg kan sikkert ta den med til tirsdag så du får tatt en titt.

Link to comment
Share on other sites

Var ute idag med selvanviser og vanlig blink,og skjøt på distanser fra 60 til 130 meter med 10/22'n.

Prøvde desse Visishot blinkene,som anviser hvor kula traff. Ganske genialt egentlig,slapp dermed å ta med spottekikkerten :wink:

Monterte på en 2fot før eg reiste,og fikk skutt endel serier i strålende sol mot slutten av dagen :D

 

Ammunisjonen er Federal CP hullspiss 36gr. Fungerer veldig greit i denne rifla,fikk dog 2 patroner som ikke avfyrte(duds) iløpet av dagen.

Siktet er en BSA Sweet 3-9x40

 

Blir nok flere turer i uka som kommer !!

 

 

 

o7lbzrv9d3yyowk98b7u.jpg

 

66gtmwkoiuntpnq6anr2.jpg

Link to comment
Share on other sites

På første serien på 130m datt blinken ned,så vart for det meste på selvanviseren eg skjøt på dette holdet(var for lat til å gå bort å rette opp skiva igjen hehe..)

Men å påstå at det var noe særlig tett samling ville nok vært en løgn,da det begynte å blåse litt utover dagen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

er tofoten festet hved bare å fjerne skruen i bunn av løpsbåndet og bruke den som reimfeste for montering av tofot? hvordan fungerer dette isåfall... har en biltema tofor jeg tenkte å sette på min egen td, og vurderte å gjøre det på den måten

Link to comment
Share on other sites

Kjøp et remfeste og skru det inn i stokken vel, det er nok det greieste.

 

Jeg har ikke så lyst til å ødelegge stokken ved å surre det til under montering, har du noen tips eller erfaringer?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke løpsbåndet,dvs. viss du tar ut skruen som holder dette så kan du feste f.eks en Biltema 2fot på hullet i denne viss du ikkje vil montere reimfeste/skrue i stokken din.

Det fungerer,men bør behandles fint da det er litt lealaust i innfestninga i plasten.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp et remfeste og skru det inn i stokken vel, det er nok det greieste.

 

Jeg har ikke så lyst til å ødelegge stokken ved å surre det til under montering, har du noen tips eller erfaringer?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Du kan ikke surre det til, det er jo bare å borre et lite hull å skru inn en slik skrue :wink:

remfeste.jpg

Link to comment
Share on other sites

Problem løst. har nå fått på tofot basen til Stoney Point, ved å tilpasse løpsbåndet så den sitter i det.

 

kanskje ingen elegant løsning, men jeg tok en tapetkniv og skar av og tilpasset skrueinfestingen på løpsbåndet slik at jeg fikk montert basen på det. Så tredde jeg løpsbåndet på plass igjen og etterstramet SP basen, slik at den og løpsbåndet sitter som det skal. Så nå har jeg mulighet til kjapt og enkelt bytte mellom tofot for liggende eller knestående på både X-bolt og 10/22.

 

Så da ser den altså slik ut:

img_0790.jpg?w=224&h=300

 

og med tofot på:

img_0788.jpg?w=300&h=168

 

Forøvrig kan det nevnes at det var såpass morro og skyte inn at det gikk 60 skudd rimelig kjapt... Og med tofot nå på plass, blir det vel en ny tur ut en av dagene for å fin kalibrere.

Link to comment
Share on other sites

Må vel melde meg inn med min rusfrie 10/22, simpleste utgave med plast avtrekk.

Foreløpig oppgradert med Boyds Evelution stokk (For å fungere for hele familien, også links).

Stokken er litt kort for en på 191cm på strømpelesten, så jeg må vel finne på noe.

Avtrekket er forferdelig (og da er det 100% bedre enn det var), så det står nå først på listen over "to do". Tips mottas!

Siktet er ett gammelt slitt Simons 4x40, men det er avtrekket som er begrensningen nå.

Løpet er kappet og demper montert (Ingen premie for å gjette hvilken :wink: ), ny rekylbuffer skal bestilles (hvilken anbefaler dere?).

 

Børsa er moro den, og med ett par Ruger 25skudds magasiner. Kan familien ha det gøy, men til jakt er den ubrukelig med det avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Monterte Tuffer Buffer i min TD forrige uke, enkelt å montere var det i hvert fald. De boltene som må demontere mere eller mindre datt ut når kolbe ble fjernet.

Tuffer buffer ble montert gjenomå trykkes på plass med handkraft.

Tenkte prøveskyte i kveld, men det virker kurrant.

De ble sendt i vanligt bobbleplastkonvolutt.

 

@Lindskog, har noen ekstra hvis du trenger til ditt prosjekt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har tøffere buffer på min heldempede, men funderer på om jeg skal gå tilbake til stålpinnen. Synes det er litt knotete når man skal ta ut sluttstykket, min sitter temmelig godt fast.

Lydmessig er det litt mindre Hollywood-lyd ved ladegrep, så den demper nok litt av ladelyden.

Link to comment
Share on other sites

Eg er fornøyd med Tufferbuffer'n,merker godt en dumpere lyd på sluttstykkegangen,og er tilfreds med at det er mer skånsomt mot de bevegelige deler og låskassa.

Er såpass greitt å få den ut og inn ved demonteringrengjøring at den er kommet for å bli.

Link to comment
Share on other sites

Bestillte, så jeg får se selv (ikke så mange kronene). Slik det er nå så smeller det ihvertfall godt i låsekassa når sluttstykket stopper, ikke særlig ideelt med demper.

 

Lurer jo endel på dette med avtrekk, slik det er i dag må jeg konsentrere meg noe sykt for å få avgårde brukendes skudd. Ser enkelte har montert Volquartsen og PC avtrekk, jeg antar det er snakk om komplette avtrekk til en mindre formue?

Link to comment
Share on other sites

Får vel melde meg inn i klubben jeg også.

 

RUGER 10/22 VLEH Tactical 22LR.

Den kommer orginalt med hogue stock og 2-fot.

Har satt på a-tec demper (m/2 ekstra moduler), et billig sikte og en reim.

 

Det er også montert volquartsen Automatic Bolt Release <---- Denne anbefaler jeg på det sterkeste. 157,- på midway.no

 

Veldig førnøyd med denne salongen :)

 

Har en tapco intrafuse ( http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/147556" target="_blank" target="_blank" target="_blank ), men den er jeg ikke noe fornøyd med. Kjøpte den i et svakt øyeblikk, men liker ikke "tactical" stilen. Den er forsåvidt til salgs for en veldig billig penge om noen er int. Den er kun skrudd på en gang og aldri skutt med. (Obs. den er til tykt løp.) Vi snakker 500,- plus frakt eventuellt.

 

4.jpg

 

3.jpeg

 

2.jpeg

 

1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...