Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

On 8/30/2020 at 10:02 PM, Ei tohi varjata said:

Glem det, det har 0 bruk og vil kun føre til reaksjon når rett instans oppdager at det er solgt.....

Søk, vi har allerede hatt en tråd om det. 

 

Ole

Forstår at det kan føre til reaksjoner. Men en slik modifikasjon er fortsatt litt klemt i mellom lovene. Så de kanskje til og med kunne være lovlig.

 

"0 bruk" kan jeg ikke si meg enig i.

 

- Ole m.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Skrueråmuttere said:

 

Nei, dette er ikke USA og "common law". I Norge legges lovens intensjon til grunn, fremfor lovens bokstav

 

Egentlig mye lettere å forholde seg til for lekfolk...

At dette ikke er USA er jeg ganske sikker på, ganske glad for også. At intensjonene legges til grunn for norske lover synes jeg egentlig er ganske enkelt å forholde seg til. Da når man leser lovens intensjon først, og ikke prøver å finne den etterpå. Nettopp som i denne situasjonen her. Da jeg ikke kan finne en intensjon som vil ende med å forby et binært avtrekk. 🤔

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, olemk said:

At dette ikke er USA er jeg ganske sikker på, ganske glad for også. At intensjonene legges til grunn for norske lover synes jeg egentlig er ganske enkelt å forholde seg til. Da når man leser lovens intensjon først, og ikke prøver å finne den etterpå. Nettopp som i denne situasjonen her. Da jeg ikke kan finne en intensjon som vil ende med å forby et binært avtrekk. 🤔

 

 

 

Hva er bruksområdet? Bruke mest mulig ammunisjon?

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, olemk said:

Da når man leser lovens intensjon først, og ikke prøver å finne den etterpå. Nettopp som i denne situasjonen her. Da jeg ikke kan finne en intensjon som vil ende med å forby et binært avtrekk.

 

 

Tror du misforstår. Helautomatiske våpen er ikke tillatt i privat eie i Norge, og intensjonen til lovgiver er altså å forby alt som kan avfyre mer enn ett skudd per avtrekk. Binært avtrekk kan gjøre det, og vil dermed være i strid med intensjonen bak lovgivningen. 

 

Men i dette tilfellet er vi så heldige at den nye våpenforskriften forklarer dette for oss eksplisitt

 

§ 3. Skytevåpenets funksjoneringsmetode

[...]

Enkeltskudd, halvautomatisk defineres som en funksjoneringsmetode hvorav våpenet lades og spennes automatisk etter hvert skudd ved hjelp av den energi som genereres av våpenets ammunisjon eller annen tilført energi, og hvor man med et enkelt avtrekk kun kan avfyre ett skudd fra våpenet.

 

Helautomatisk defineres som en funksjoneringsmetode hvorav våpenet lades og spennes automatisk etter hvert skudd ved hjelp av den energi som genereres av våpenets ammunisjon eller annen tilført energi, og hvor man med et enkelt avtrekk kan avfyre flere patroner etter hverandre.

 

(min kursiv)

 

Det er altså rimelig åpenbart at et binæravtrekk er bokstavelig i strid med våpenforskriften, og ikke bare lovgivers intensjon.

 

Spesielt interesserte kan også lese fra forarbeidene til ny våpenlov at Justisdepartementet forutsetter at Politiet ikke kan gi tillatelse til å eie særskilt farlige våpendeler, som bl.a. defineres som deler som kan øke våpenets ildkraft. 

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, slemmo said:

Det verste her er ikke om det potensielt er ulovlig, men hvor fjott andre folk synes du er om du setter binæravtrekk i rifla.

Et binært avtrekk hadde jo aldri blitt noen permanent løsning. For meg og mange andre som har skyting som hobby, handler det litt om å utforske. Og samtidig tilogmed ha det litt gøy. De jeg omgås med når jeg praktiserer min hobby, synes sånt er gøy. Så ingen fare for noe fjott-stempel🙂

Men jeg forstår at veldig mange tenker at ordet "gøy" blandet med "skyting" betyr farlig.  

Men sånn er det nødvendigvis ikke.

Om sikkerhet er første prioritet selvfølgelig 🙂

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, slemmo said:

Har ikke sagt noe om at man ikke skal ha det gøy med skyting, men visse ting er så åpenbart noe man ikke bør drive med pga. omdømme osv.

Ja du sier noe der, omdømmet er vel kanskje den største trusselen mot nesten all skytesport med unntak av "sluttstykkettilbakeleggvåpenanvisning"🙊

Link to comment
Share on other sites

2 ting her.
risk and reward.
du oppnår gøy, som det ikke er noe i veien med i seg selv.
konsekvensen av den gøyen derimot.
Med all sannsynlighet ulovlig, og potensielt brudd på våpenlov med ombygging og innehav av automatvåpen.
Dette rammer jo bare deg og hadde jeg mangla empati så kunne jeg driti i akkurat det.
Det andre aspektet er omdømme, og konsekvens i form av detaljreguleringer i forskrift. Noe ingen skyttere er tjent med.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har nå en søknad hos politiet. Er litt forbauset over prisforskjellene over de forskjellige 10/22 i Norge. Innvollene er vel det samme uansett? Med tanke på at jeg allerede har bestilt meg en kolbe, er det vel bare å kjøpte den billigste modellen (under 3k) hos XXL og oppgradere ved behov senere? Virker billigere enn å kjøpe en av de bedre modellene som attpåtil kommer med dyrere kolber som jeg ikke en gang trenger?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 11/9/2020 at 10:09 AM, Forsete said:

Jeg har nå en søknad hos politiet. Er litt forbauset over prisforskjellene over de forskjellige 10/22 i Norge. Innvollene er vel det samme uansett? Med tanke på at jeg allerede har bestilt meg en kolbe, er det vel bare å kjøpte den billigste modellen (under 3k) hos XXL og oppgradere ved behov senere? Virker billigere enn å kjøpe en av de bedre modellene som attpåtil kommer med dyrere kolber som jeg ikke en gang trenger?

 

Korrekt. Jeg kjøpte billigste sort og har moddet den slik jeg ønsker. Nytt løp, kolbe, tofot, lyddemper + diverse mindre essensielle modder som auto bolt release, extended mag release, syntetisk bolt buffer etc. Utrolig gøy å mekke på rifla. Har også pusset ned og polert låsekassa/sluttstykket (fra fabrikk er det veldig grovt og det er "skrapelyder" når man tar ladegrep). Samlet prislapp ca. 8000,-

 

Her om dagen moddet jeg avtrekket ved å pusse ned/polere hammeren og "sear" (triggermekanismen). Avtrekket gikk ned fra 3 kg+ til litt under 2 kg - mye mer behagelig. Hvis du er "handyman" anbefales dette fremfor å kjøpe et trigger-kit til 2-3 tusen.

Edited by xxxtaur
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hvordan er det med å søke på 15 skudd magasiner om du bare skal bruke til trening..?

 

Jeg hater roterende magasiner intenst, og alternativene er å kjøpe archangel chassis og et 25-skudd magasin som er plombert til 10 skudd, alt for lange -- eller å få tak i 15 fra fabrikk...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med å søke på 15 skudd magasiner om du bare skal bruke til trening..?

 

Jeg hater roterende magasiner intenst, og alternativene er å kjøpe archangel chassis og et 25-skudd magasin som er plombert til 10 skudd, alt for lange -- eller å få tak i 15 fra fabrikk...

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt kan du bestille disse:

https://www.valmontfirearms.net/product-page/ruger-1022-eagle-magazines-x-2

 

FRmiTuq.jpg

 
10-skudds magasiner. 2 stk for 15 pund. Har bestilt der før uten problemer, men litt usikker på hvordan det fungerer nå, nå som 350 kr-grensa er fjernet. Mulig det blir fortollingsgebyr. Men magasinene går uten problemer i min helt standard 10/22.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mini rifle

 

oryx chasis(mdt)

tandemKross:F4E4E34A-D674-4617-BF4A-E58726FEF611.jpeg.3d6e15e6aa0d2e8d12ce705e3a5c69bf.jpeg

-avtrekk

-mag utløser

-trigger pins

-bolt catc

- charge handle

- er shaw pipe

-power v block og skruer

swaro 1-6 , warne ringer.

magpul  tofot, mlok.

 

ergonomien ble jo betraktelig bedre,

 

4 skudds serien 100 m med orginal bull barrel. Var jo egentlig ingen grunn til å bytte, men 40% avslag på brownells....

 

 

 

F62F8DD4-DEA8-4A31-AC0E-3CA1501EDB4D.jpeg

7F3A8132-4AF4-451B-AA6E-851CB04E9DE8.jpeg

CFC5E0B1-3764-4B4E-904C-193372F7B45E.jpeg

FEF462B2-F8AB-4BC5-A27D-41611F882FB5.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har nå fått rugeren og støtter på flere utfordringer. Merk at jeg er helt ny på lange våpen. Rugeren er standart, men har byttet til ar-15 kolbe fra FAB, ettersom jeg vil ha pistolgrep.

 

Jeg har store vansker til å kunne få et siktebilde, rett og slett.

 

- Kolben er alt for høy i forhold til siktene. Jeg må presse kinnet mye på kolben og ha kolben nesten helt ut for å kunne liksom få kornet i "tailen" i baksiktet. Dette gjør ikkenoe bedre:

-- Jeg har briller og må derfor kunne sikte "sentralt" og ikke rulle rundt med øyene for å sikte

-- Å presse kinnet, brillene og øreklokkene og bruke en ukomfortabel stilling er fysisk og psysisk belastende og krever mer konsentrasjon og det er kun stress - ingen moro. Jeg kan ikke se dønn fram i brillene, har øreklokken som flyttes / står i veien, osv.

-- Jeg er 160cm. Så løsningen om å dra kolben helt ut snakker for seg selv: det hjelper ikke med å sikte dersom jeg må holde riflen som en bue til å kunne ha kornet på plass. Da kan jeg like godt skyte uten kolbe.

-- På toppen av det, når jeg har kornet på plass så er det svært uskarpt. Denne problemen har jeg også, dog i mindre grad, med håndvåpnene mine.

 

Jeg har prøvd en kolbe fra Magpul som var litt lavere enn AR-kolber. Det var noe bedre, men absolutt ikke tilfrestillende. Dessuten hadde riflen en rød dot, så det kan være det føltes bedre pga. dot'en.

Jeg vurderer å anskaffe meg AR etter trueglow sikter, eller 10/22 AR-kolbe fra Troy som har høye, vippbare sikter, men er redd for nok et bomkjøp.

På sikt kommer jeg til å slenge på en rød punkt, men jeg har i første omgang lyst på å skyte med jernsikter.

Jeg ser på bilder at enkelte AK-modeller fremstår å ha en lavere kolbe, eller en kolbe med spissere vinkel, en AR-kolbene. Stemmer det, eller er dette en illusion?

 

Har hin dagen fått prøve flere AR i .223 for første gang. Det var veldig moro, men igjen, hadde jeg samme problem med disse riflene. Det er et helvete å få et siktebilde. Da jeg prøvde en modell med kraftig og meget lyst kikkert var alt svart, det var uhyre vanskelig å kunne "se inn" på en riktig måte. Da jeg endelig klarte det var jeg likevel ikke "i vater" og traff ikke det jeg siktet på.

 

Tar gjerne imot tips 🥲

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har nylig kjøpt en 10/22 Target.

 

Er greit fornøyd med rifla, men den orginale bolten er skjevt maskinert på et par steder så den lager slitespor på hammeren og avtrekkerhuset.

 

Jeg har sett over de typene de har på bla. Brownells.

 

Men det er montert en Kidd avtrekker og jeg tenkte da kansje å kjøpe en Kidd bolt.

 

Finnes det noen her i landet som tar inn Kidd deler?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

LvUEDZ3.png

 

Jeg som aldri skulle ha 10/22 😞

 

Men jeg "måtte" ha et alternativ til tryhard-Sakoen med stjernekikkert og totalvekt på over 7 kg, jeg hadde en Aimpoint til overs som jeg bare måtte få brukt på noe, og siden T1x med Aimpoint hadde vært litt teit, så ble det en 10/22.

Basic 10/22 Carbine med Aimpoint Micro H2, Hausken MD35, og bytta magasinutløser, sluttstykkeutløser, rekylbuffer, og kolbe.

Siden jeg er helt håpløs når det gjelder våpen som kan "oppgraderes" har jeg også bestilt en større og lengre ladehendel, siden den originale er bittefuckingsliten, og et nytt komplett sluttstykke - det originale er støpt og med utrolig mange grove stygge overflater, så dette veksler nok mye glattere.

 

Ole

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 9/19/2021 at 9:24 AM, PugC said:

er det noen som vet hvor man kan få tak i nordic components chassis? har hatt en bestilling inne hos brownies siden januar, men de har fremdeles ikke fått dem inn på lager igjen.

nå ser det ut til at de har fått dem inn igjen. endelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Våpen fiorsikriftens Paragraf 4 :

 

 

§ 4-1.Halvautomatiske rifler til jakt

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske riflemodellar som opphavleg er konstruerte for jaktbruk, og som:

1. frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,
2. ikkje er tilverka med skjefte eller annan innretning som heilt eller delvis dekker oversida av pipa, og
3. ikkje er tilverka med pistolgrep som står att på våpenet når bakstokken takast av.

 

2. Du må ha et chassis som ikke dekker Pipa.

3. hvordan denne tolkes .... er jo spørsmålet....  Dette er vel eneste sted Pistol grep er nemt i formbindelse med "halv auto til jakt"

 

DVS et Oryx chassis til 10/22 , dekker ikke pipa, og er 1 pice, dvs ingen  bakstokk som  ikke avtagbar.....----------------> OK

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

748r_bb155 skrev (2 timer siden):

Våpen fiorsikriftens Paragraf 4 :

 

 

§ 4-1.Halvautomatiske rifler til jakt

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske riflemodellar som opphavleg er konstruerte for jaktbruk, og som:

1. frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,
2. ikkje er tilverka med skjefte eller annan innretning som heilt eller delvis dekker oversida av pipa, og
3. ikkje er tilverka med pistolgrep som står att på våpenet når bakstokken takast av.

 

2. Du må ha et chassis som ikke dekker Pipa.

3. hvordan denne tolkes .... er jo spørsmålet....  Dette er vel eneste sted Pistol grep er nemt i formbindelse med "halv auto til jakt"

 

DVS et Oryx chassis til 10/22 , dekker ikke pipa, og er 1 pice, dvs ingen  bakstokk som  ikke avtagbar.....----------------> OK

 

 

Men tolkes dette som at det bare gjelder halvautomatiske rifler? 

 

tenker om jeg tar med repeter rifla mi på jakt som står i et chassis med pistolgrep? 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (2 timer siden):

 

Men tolkes dette som at det bare gjelder halvautomatiske rifler? 

 

tenker om jeg tar med repeter rifla mi på jakt som står i et chassis med pistolgrep? 

Det står «halvautomatiske rifler» i overskriften. 
Det gjelder da for halvautomatiske rifler.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, 748r_bb155 said:

1. frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,

Så hvis fabrikken har laget rifla med inntil 10 skudd, så betyr det ingen ting om man kan kjøpe et ettermarkeds 100 skudd magasin til samme rifla. Den er fortsatt lovlig?.. 

Er det rart politiet ikke vet hvordan de skal behandle våpensøknader. Jeg skjønner ikke ikke lovteksten.

Link to comment
Share on other sites

Dette er diskutert "opp og ned vegger" i flere tråder, ikke minst i denne; https://www.kammeret.no/topic/81013-ruger-pc-carbine/

Det kan jo se ut som fortolkning av akkurat den nevnte ordlyden med "patronkapasitet inntil" er så vanskelig at til og med POD ikke tør å gi seg ut på å fortelle politidistriktene hva det faktisk betyr, men toer sine hender og venter på en avklaring gjennom forskriftsendring. Om det faktisk skulle være slik at tilgjengeligheten av magasiner som tar mer enn ti skudd til et våpen vil gjøre det ulovlig, så lever de alle halvautomater med løse magasin farlig, uansett om de heter BAR, Argo, whatever.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Blei omsider den lykkelige eigar av ein 10/22 etter LANG ventetid hos våres kjære politimyndighet. Har monter magpull x22 stokk på den. Skal bytta løp om litt då ønsket om bullbarrel og mulighet for demper er tilstades. 

Dette er ei rifle min far kjøpte i sin tid og var registrert til skadedyrs kontroll då han dreiv gard. No øvetar eg garden og seg hør og bør nevnte rifle. Husker i min undgom forbannte heila rifla då presisjon var så og seia ikkje tilstedes.

Så når eg og eine gutungen var på banen for prøve skyting var det med liten forventning til presisjon. Prøvte fleire typar ammo og ingenting samla stort bedre enn 70mm skutt på 50m det ska seiast at gutungen skaut litt bedre, men ingen wow faktor akkurat slik eg huska den i ungdommen. Huska plutseleg på at det låg noko ammo frå cci i std utførelse i bilen og den vart tatt fram og presisjon vart då ca 20mm på nevnte avstand. Så konklusjon vart fort satt og viser seg til at pipa ikkje liker high velocity  ammo. Og det kan jo stemma med det som ein opplevde i min ungdomstid. Som ung og lovende var det jo sjølvsagt kraftigast ammo som var best ammo.

Mykje tekst for ingenting, men eg og gutungane kjem te og kosa oss med denna framøve :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

hei!     

 

    pga Ny lovgivning  så er det en gjeng som har  leid in advokat for søksmål  slik at vi fortsatt kan beholde og kjøpe 10/22 ,  er fremdeles mye som ikke er hogget i stein , men om noen vil slenge seg på så koster det ingenting, 

    det som er viktig er at det er mange som blir med,   er det flere som meg som bare vil mekke og  kose seg med Ruger.n sin så gi beskjed,  :)

Link to comment
Share on other sites

Kongeriket Noregs grunnlov :  

På grunn av dei spesielle reglane om korleis føresegnene i Grunnlova vert endra, står Grunnlova
over vanlege lover. Grunnlova er den einaste lova som gjeld både på bokmål og nynorsk.

dvs: alle nye Lover som er i strid med Grunnloven må vike ,

 

så vist du nekter å levere in ditt våpen

så må det gå foran en dommer. og en Dommer  er forpliktet til å følge Grunnloven som er 'hogget i stein'

at Politikere tror de kan hoppe bukk over alt av lover og bestemmelser, så vil de få seg en stygg påminner

at de faktisk ikke står over loven,

det er brudd på flere paragrafer mht tilbakelevering og for mange en latterlig erstatning.

henviser til Grunnloven § 113 og § 92, 96,97,98. 
 den viktigste  er § 97 der det står:  Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft. 

 

Så foran en Dommer . vil du få medhold og beholde våpenene dine med unntak av at de er ervervet ulovlig, eller med ulovlige tilegnede midler,

også i flg Grunnloven om du velger å levere in våpen frivillig, så har du rett på en erstatning som gjenspeiler våpenets egentlige verdi . 

Link to comment
Share on other sites

siden jeg har det her fra en tidligere Dommer,     så ba jeg sende meg en korrekt tolking

 

 

Hva innebærer det at i ngen lover må gis tilbakevirkende kraft?

 

Grunnlovens § 97 bestemmer: «Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft». Begrepet «lov» omfatter her ikke bare formelle lover gitt av Stortinget, men også blant annet forskrifter, skattevedtak med videre. Regelen skal tolkes slik at den bare rammer tilbakevirkning til skade for den enkelte.

 

Link to comment
Share on other sites

Grunnloven   er Hogget i stein.  selv om Stortinget tror de kan gjøre som de vil ..  er både politi og Dommere Pliktige til å sette Grunnloven over andre nye lover og 'Tolking og synsing mht Grunnloven er ikke verdt en dritt,, 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Enock skrev (11 minutter siden):

Grunnloven   er Hogget i stein.  selv om Stortinget tror de kan gjøre som de vil ..  er både politi og Dommere Pliktige til å sette Grunnloven over andre nye lover og 'Tolking og synsing mht Grunnloven er ikke verdt en dritt,, 

Stein og stein... Grunnloven kan helt fint, og er (heldigvis) endret flere ganger, av Stortinget. Endringer i Grunnloven - Lovdata

 

Om "tilbakevirkende kraft", tror du bør lese litt: 

Forbud mot straffelover med tilbakevirkende kraft - Jusinfo.no

§ 97 | Grunnloven (idunn.no)

 

Som mange har sagt betyr §97 at du ikke kan straffes for å ha hatt ei rifle som ble forbudt i den nye våpenloven før den nye våpenloven kom. Loven regulerer bare det som skjer etter at den er innført (21.6.2021).

Og om du har ei rifle nå, i dag, så er det ETTER at loven kom, ikke før, så argumentene om tilbakevirkende kraft er uansett helt irrelevante.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 10/22 til 3500 kroner med deler (pipe, sluttstykke, chassis, wtf) til sikkert tre ganger det, så jada, jeg er helt enig. Problemet er at dere fremstår som totalt uegna, med ingen klar tanke om hva dere argumenterer med, og dere viser 0 forståelse av lovteksten dere drar opp.

Og dere må for faaaaaaaaaader slutte å blande PC9 og PCC......

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

nei de kan de ikke så lenge du fremdeles fyller kravene til å inneha våpenet

, men det er mange som har fått det inntrykket av at de må  levere tilbake uansett,

 ikke kan selge et påkostet våpen som igjen blir umulig å selge osv ,  

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å være så diplomatisk som jeg overhode greier:

Dette har INGENTING med tilbakevirkende kraft å gjøre. INGENTING. ABSOLUTT INGEN FAENS TING.
Legg den ballen død, dere fremstår bare som usannsynlig teite og uopplyste når dere gnager videre på det.
Kan være en idé å tilegne seg en grunnleggende kunnskap rundt jus før man stiller seg på melkekassen og forkynner det gode ord om at staten er fæl og dette har de ikke lov til.
Realiteten er at det er mye rundt de siste års endringer i lovverket og POD sine krumsprang som er juridisk tvilsomme, men det har ingenting med mange sin misforståtte oppfatning av tilbakevirkende kraft å gjøre.

Edited by vass
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...