Jump to content

Fyll og jakt


villreinjegeren

Recommended Posts

De uvitende folkemassene har gjerne akkurat denne oppfattelsen av både jegere og HV-soldater (av en eller annen merkelig grunn). Det er faktisk bare slitsomt å prøve å fortelle en uvitende person at det ikke er slik. De har liksom gjort seg opp den mening, og da vil de ikke høre på motargumenter og sunn fornuft.

Jegere, skyttere, HV-soldater og samer - hestkuker hele gjengen... Og praktisksskyttere - jææævlig skumle folk

 

Problemet til disse gruppene, er imaget, at INGEN legger merke til at de fins engang, før noen drikker seg fulle, skyter vilt rundt seg, truer noen, banker noen, voldtar noen, gud vet ikke hva.

Hassel, i tråden om både Rugeren til Rausheim, og nå i AR15 til jakt, eksemplifiserer årsaken til dette: Vi skal ikke synes, vi skal skjemmes litt, ingen må få vite at vi egentlig vil ha ei kul rifle - osv.. Man skal ikke fortelle folk at man har en, for da kan den bli forbudt - det er TULL.

Man skal vise den fram så alle skjønner at det er normalt og ufarlig. "Man skal ikke fortelle om at man skyter på langt hold" (ok å gjøre det, bare man ikke forteller det, ay, Jmonsen :roll: ) Man SKAL, så folk blir vant til å høre det, så jakt blir normalt, Kjøtt lages faktisk ved å drepe dyr - mange forstår det, innerst inne.

 

Om Ola Nordmann fikk se jegere som går oppreist, og får se at det er skikkelige folk, om vennina til kona mi (som tror jeg er en ålreit fyr :lol: ) får se våpenskapet mitt, så skjønner hun kanskje at ikke bare gærninger har våpen (eller skjønner at jeg er sprø), og om HV redder dagen på 22. juli, så hjelper det mye.

Vi trenger PR, positiv PR, og det får vi ved å vise oss i samfunnet, tørre å være det vi er - fortelle en jakthistorie eller to i lunsjen på jobben, mellom all diskusjonen om treninga til Birken og neste maraton, og forestillingene i Kilden...

Ta med noen på banen, på jakt, wtf.

Folk trenger å bli mer vant til både jegere, skyttere, HV-soldater, og samer. Men en må gå litt forsiktig fram - man trenger ikke komme inn på Statoil hverken med AR15, eller dryppende av blod kl. 4 om natta :wink:

 

Det sagt, så kjenner jeg da folk her, på selveste Kammeret - som måtte bli fratatt både brennevin og våpen, som var drita både før og etter, og i det hele tatt burde vært sendt hjem for godt - og ble det av det jaktlaget.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67

Bra skrivd :wink:

Vi trenger mye god PR, slik at jakt og skyting blir like normalt og akseptert som annen sport og hobby.

 

Finnmark-episoden er ikke representabel for jegerstanden. Det er ikke slik majoriteten jegere er.. Men det finnes jo en minoritet med idioter i alle miljøer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange eiere med store bikkjer er idioter. Kall meg gjerne en generaliserende dust, men jeg stiller spørsmålstegn ved motivene hos endel for å skaffe seg så store hunder. "Kult" tror jeg hos mange er eneste begrunnelse.

Ingen feil på dyrene, men jo større hundens skadepotensial er - jo viktigere er det med kustus.

 

Det er ikke fullt så søtt når du ikke får kallt inn 60-kilos rottisen som når det er en pomerian på rømmen.

Link to comment
Share on other sites

Hassel, i tråden om både Rugeren til Rausheim, og nå i AR15 til jakt, eksemplifiserer årsaken til dette: Vi skal ikke synes, vi skal skjemmes litt, ingen må få vite at vi egentlig vil ha ei kul rifle - osv.. Man skal ikke fortelle folk at man har en, for da kan den bli forbudt - det er TULL. ...

 

K

 

Eh..Nei det er ikke tull, ihvertfall visst du forteller det her inne på kammeret........ :cry:

Link to comment
Share on other sites

Skal vi beholde/videreføre ett godt, fritt, og sunt samfunn med en tradisjon som skyttere og jegere bidrar til i sterk grad er det M67 beskriver den eneste løsningen mener jeg. Ellers vil framtiden ligne siste halvdelen av kulebanen til Knut Erik m.fl. :)

Link to comment
Share on other sites

Faen M67, det er lenge siden eg har lest et bedre innlegg.. :D

 

Og Pripyat, når det gjelder hunder.. De er faktisk de små rottelignende hundene som biter oftest. Enten det gjelder hunder eller mennesker, man skal aldri dømme noen ut fra deres ytre.

Link to comment
Share on other sites

Faen M67, det er lenge siden eg har lest et bedre innlegg.. :D

 

Og Pripyat, når det gjelder hunder.. De er faktisk de små rottelignende hundene som biter oftest. Enten det gjelder hunder eller mennesker, man skal aldri dømme noen ut fra deres ytre.

 

Det vet jeg. Men det er forskjell på en pomerian-bitt i leggen og en rottweiler som klemmer til alt den har i underarmen din.

Skadepotensialet er uendelig mye større, og det kan stå om livet. Småbikkjer er det bare å sparke vekk.

Link to comment
Share on other sites

Finnmark er en episode som ikke er representabel for jegerstanden. Det er ikke slik majoriteten jegere er.. Men det finnes jo en minoritet med idioter i alle miljøer.

 

 

Jeg regner med at det er litt feil i den der setninga, eller så er det jeg som ikke forstår..

 

Men mener du at jegere i finnmark ikke er representabel for resten av jegerstanden i norge?

 

@M67

 

Veldig bra skrevet! Og jeg er helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...