Jump to content

Fyll og jakt


villreinjegeren

Recommended Posts

http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og ... /1.8341749

 

Fy faen sier jeg bare, disse skulle mistet retten til å drive med jakt, eie skytevåpen, ha hunder og førerkort for livstid.

 

Må bare håpe at dette er untaket, og at alle vi andre oppfører oss på en positiv måte i forhold til jakta og omgang med dyr og våpen.

Dette tjener overhodet ikke jegernes sak :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jævla idioter. Litt fyll til skogs får være lov, men da med våpen forsvarlig satt bort - og ikke minst hunder i trygghet, kanskje inni et lunt bur med teppe og vann samt en liten godbit...

 

Og hvordan blir det da med jakt/ håndtering av skytevåpen dagen derpå?? Hvordan er kontrollen med våpen i fylla??

 

Treffer jeg på jegere "på fest" i skauen med våpen (naturlig nok) ikke langt unna, styrer jeg godt utenom koia/ leiren for å si det sånn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, synes ikke man skal sette seg til doms over absolutt alle som drikker litt mye på kvelden på elgjakt...

Så lenge ting er innelåst/forsvarlig satt bort og ting er på stell så har det vel hendt alle at 2-3 halvlitere har blitt til 6-7...

Folk håndterer alkohol veldig forskjellig, mange som er helt fine dagen etterpå...

Link to comment
Share on other sites

Jævla idioter. Litt fyll til skogs får være lov, men da med våpen forsvarlig satt bort - og ikke minst hunder i trygghet, kanskje inni et lunt bur med teppe og vann samt en liten godbit...

 

Og hvordan blir det da med jakt/ håndtering av skytevåpen dagen derpå?? Hvordan er kontrollen med våpen i fylla??

 

Treffer jeg på jegere "på fest" skauen med våpen (naturlig nok) ikke langt unna, styrer jeg godt utenom koia/ leiren for å si det sånn.

 

som sagt, forholdene ellers er av betydning. Nå tror jeg folk her inne har et ganske variert syn på hva som konstituerer "fyll" - Jeg tenker da som sagt en situasjon der folk tar seg en 6-7 halvlitere og blir litt brisne.

 

Var på reinsjakt i fjor og på fjellstuen der vi bodde ble det livlig utover natta. Våpnene var låst inne på rommene, folk satt oppe til 3-4 og de med størst lakenskrekk var ikke overraskende også blandt de siste ut på vidda dagen etter.

 

Jeg gidder ikke leke alkoholpoliti og drive å vurdere hva som er forsvarlig og ikke forsvarlig i enhver sammenheng. Så lenge våpnene er langt vekke og folk tar seg noen halvlitere så får det gå på SKJØNN.

 

Jeg jakter forøvrig heller med en hyggelig kar som tar seg en øl for mye om kvelden enn en sirompa paragraf-rytter som sitter med alkomålern oppi RÆVA halve kvelden!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fy faen sier jeg bare, disse skulle mistet retten til å drive med jakt, eie skytevåpen, ha hunder og førerkort for livstid.

 

Jeg skal ikke sette meg til doms over noe jeg vet lite om - i teorien kan alt sammen ha vært en serie uhell :roll: Men det er vel god grunn til å tro at de ligger an til en reaksjon svært lik den Villreinjegeren beskriver.

 

Hadde nå f.eks. NJFF (eller NOJS) vært like snare til å fordømme dette offentlig, som de var den gangen en gjeng på Kammeret fullt lovlig skjøt noen geiter - så hadde det kanskje reddet litt anseelse blant folk?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel også andre eksempler på at folk går amok i staurfylla, med våpen og skarpe skudd - - dette fra Rogaland, for eksempel.

 

Det virkelig illevarslende er jo at i saken fra Rogaland, nevnte politiet "7-8.000 i bot". Slik oppførsel må da være mye mer kvalifisert til ubetinget fengsel, inndragning av våpen, og fradømming av retten til å gå på jakt, enn om en gårdbruker skyter en ulv på innmarka, eller en bjørn i fjøset?

 

Men slik er det visstnok ikke - hvertfall ikke etter norsk rettspraksis :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hadde nå f.eks. NJFF (eller NOJS) vært like snare til å fordømme dette offentlig, som de var den gangen en gjeng på Kammeret fullt lovlig skjøt noen geiter - så hadde det kanskje reddet litt anseelse blant folk?

 

Finnes det noe informasjon om dette ute på det vide internettet?

 

For å komme med en kommentar til saken. Uansett hvor full du er så er det langt fra noen unnskyldning eller grunn til at du er kapabel til å gjøre noe slikt som dette. Jeg må nesten si at det er "greit" nok at de blir så fulle at de brenner ned atv og lavvo, det har hendt før. For meg blir det virkelige tragiske her at de i tillegg tar et liv av en hund på en såpass bestialsk måte. Må bare få sagt at jeg synes det er illevarslende at folk som dette har tilgang til våpen.

Link to comment
Share on other sites

Gjeiteskytesaken var et kroneksempel på at idiotisk posting på kammeret førte til at gapestokken kom frem i media, ikke noe hverken Nojs eller andre bør forholde seg til etter mitt syn. Men det har da ikke noe med denne tråden å gjøre.

 

Jeg har vært i et jaktlag med fyll, for mange år siden. En kar der ranglet rundt i elgskogen full og i bakfylla med halvautoen avsikra... Jaktleder ville ha ham med på grunn av at han hadde gode hunder. Dro hjem fra den jakten og meldte meg ut, og det er jeg glad for. Fint med noen øl på kvelden, ugreit med fulle og fyllesyke jegere. Både fordi det blir dårlige jegere av det, og fordi det er like ugreit med bevæpna fylliker som rattfylliker.

Link to comment
Share on other sites

Har tygd litt på denne saken nå og har prata litt med kolleger og venner, og må innrømme at vi ler litt av hele greia. Det er tragisk - greit nok - men det er nå alikevel noe tragikomisk over hele greia. Det er jo en milliard ølbokser strødd over hele stedet til tross for forsøk på å rydde opp :lol::lol:

Oppbrent ATV, dau hund... det med hunden er jo litt trist, men hvis man kan le av denne youtubevideoen kan man vel le litt av dette også..

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=7xiin3Y5s9s" target="_blank" target="_blank

 

 

1349091798000_Politibilde_4530599978x1200r.jpg

1349090828000_Dagen_derp__4530498298x1000r.jpg

1349090828000_Dagen_derp__4530498298x1000r.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gjeiteskytesaken var et kroneksempel på at idiotisk posting på kammeret førte til at gapestokken kom frem i media, ikke noe hverken Nojs eller andre bør forholde seg til etter mitt syn. Men det har da ikke noe med denne tråden å gjøre.

 

Jeg har vært i et jaktlag med fyll, for mange år siden. En kar der ranglet rundt i elgskogen full og i bakfylla med halvautoen avsikra... Jaktleder ville ha ham med på grunn av at han hadde gode hunder. Dro hjem fra den jakten og meldte meg ut, og det er jeg glad for. Fint med noen øl på kvelden, ugreit med fulle og fyllesyke jegere. Både fordi det blir dårlige jegere av det, og fordi det er like ugreit med bevæpna fylliker som rattfylliker.

 

Problemet er når den som drikker en del bokser øl (eller annet) ikke lenger innser at våpen i hendene ikke akkurat er greia akkurat nå... eller at en er for "trett og uopplagt" (med skallebank) dagen der på men likevel skal "manne seg opp" å bruke dagen til jakt. Da kan det fort bli farlig.

Link to comment
Share on other sites

Det går jo ikke klart frem om hele jaktlaget var på pub eller ikke, men utifra det lille jeg kan lese i mellom linjene var det vel neppe hele laget som dro. Flere våpen var jo blitt kastet på bålet, det gjør man jo ikke med gode jaktkameraters våpen... jævlig rar sak! :P

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en viss mulighet for at det ikke var noen i jaktlaget som stod bak denne fadesen, om alle dro på puben og leiren stod ubevoktet kan noen andre ha ramponert den. Det unnskylder dog ikke flatfyll eller manglende kontroll på våpen, så disse kommer neppe til å jakte igjen (lovlig) med det første. Og det er kanskje like greit, om de hadde skutt en stor elg ville vel myndighetene tro at russerne hadde krysset grensa.

Link to comment
Share on other sites

En tragisk sak, både for de involverte, for hunden og for jegerstanden generelt. At det har vært både større mengder alkohol og uvettig våpenbehandling involvert, er hevet over enhver tvil.

Men det begynner kanskje å se ut som det har vært et hevnmotiv et sted her også. Da er det kanskje ikke så overraskende at dette skjer akkurat her. Få steder klarer folk å bli så kraftig uvenner, få steder er de villige til å gå lengre for å "gjøre opp" uvennskapet, få steder er de gladere i børst, og få steder er de mer utagerende etter å ha inntatt den nevnte børsten enn nettopp på Finnmarksvidda. Når alt dette røres ihop kan mye skje...

Link to comment
Share on other sites

Herregud for et "jaktlag". Tragisk med bikkja. En av jaktlagets lakoniske kommentarer var at det var synd med hunden, da den var ung og lovende. Må si jeg blir sjokkert over hvordan enkelte behandler og ser på dyr.

 

Hele greia virker jo litt filmaktig hvor man tar den helt ut a la utdrikningslaget - men dette er nok et bevis på at virkeligheten kan overgå fiksjon.

 

De har altså klart å brenne opp en hund, en ATV, en lavvo samt delvis noen våpen :shock::shock::shock: .

 

De har konsumert nærmest industrielle mengder alkohol. De dro så på pup for å feire videre :shock:

 

Håper gutta får seg en kraftig smekk fra øvrigheta - sjelden har vel det vært mer på plass enn her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hm. etter mitt år oppe i finnmark så husker jeg at bedre venner enn folket der kan jeg ikke ønske meg. men heller ikke verre fiender. Slik som det er fremstilt i dagbladet blandt annet kan det jo også se ut som at noen andre har vært der. virker så helt overdrevet til at det er jaktlaget selv som har gjort alt.

Brudd på reglene for oppbevaring er det kanskje. de burde ha trukket lodd og så hadde en stakkar blitt igjen og passet på våpnene. At mange som jakter/fisker/gjør dugnad eller på annet vis er borte fra familie og kona drikker mer enn de burde er ikke noe nytt. men siden det heter at enhver er uskyldig til det motsatte er bevist så syns jeg det blir litt i overkant å beskylde jaktlaget for både hunden , rotet , bålet . oppbevaringen/kontroll på våpen er noe annet.

 

Jeg vet jegere som etter å ha skutt et dyr velger å ta neste dag fri, og da tar de seg en skikkelig fest siden de vet de ikke skal jakte dagen derpå.

Alkohol og våpen hører ikke hjemme, det stemmer men det er ikke noe i veien i å pakke bort geværet og så ta seg en fest. om det hadde vært i nærheten av hjemhuset og en setter geværet i skapet. så er det jo like tilgjengelig som om en legger det i teltet og lukker teltåpningen igjen. Det er holdningen til når en lar våpenet stå i ro som betyr noe. ikke om det ligger i safen eller under bordet.

Link to comment
Share on other sites

For min del er det riflene på bålet som er det springende punkt mht. "sabotasje".

 

Kan bare ikke se for meg at noen på jaktlaget slenger sine egne eller lagkameraters rifler inn i glørne, uansett hvor fulle de er..

Det med bikkja og ATV`en kan krediteres Murphys lov, men akkurat de riflene stusser jeg litt ved..

Tror det er mer til denne historien enn hva som er kommet frem så langt..

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare tragisk. Det verste er i grunnen at ikke-jegere (det går f.eks en stoooor diskusjon på et hundeforum) er av den oppfatning at slik ER jegere. Sånn i det store og hele - vi raver rundt i fylla og fyrer løs på alt og alle når vi er på jakt.

DET synes jeg er en skummel oppfatning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette er en ulykke og begrunner med dette:

Lavvoen tar fyr etter dem er gått ved at noe er falt på glørene i lavvoen, kanskje noe tøy som henger til tørk.

Og etter bildene så er kjøretøyet veldig nært lavvotomten og har tatt fyr. Hunden er festet til kjøretøyet og fått panikk og trekt kjøretøyet slik den velter og kvelt seg selv i panikken.

Også har vi dette med alkoholen/ølbokser så tipper jeg dem ikke har drukket alt det der på en kveld og husk dem har jaktet siden starten av august og er 6 mann så det kan bli noen bokser hvis alle har tatt 3-4 bokser hver kveld etter endt jakt kan bli en stor antall løpet av en mnd.

Det eneste jeg kan se er galt i denne saken er dem har forlatt våpen uten tilsyn og tror nok det er vel det saken ender med.

Link to comment
Share on other sites

en hund klarer ikke å velte en slik ATV- de veier jo mange hundre kg.

 

Men, har sett at kjøretøy har startet av seg selv pga brann. Så det er jo en teoretisk mulighet.

Men det blir jo bare spekulasjoner uansett.

 

Regner med denne saken blir grundig etterforsket så de kommer til bunns i hva som har skjedd

Link to comment
Share on other sites

@Jaktlykke:

De uvitende folkemassene har gjerne akkurat denne oppfattelsen av både jegere og HV-soldater (av en eller annen merkelig grunn). Det er faktisk bare slitsomt å prøve å fortelle en uvitende person at det ikke er slik. De har liksom gjort seg opp den mening, og da vil de ikke høre på motargumenter og sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...