Jump to content

Forbudt å selge ammunisjon privat?


Arkan

Recommended Posts

Ser at det er folk som selger ammunisjon her på Kammeret.

Jeg har en del treningsammunisjon i 30-06 som jeg kunne tenkt meg å legge ut for salg, men en person sa til meg: Sitat" Tør du det da? Det er jo forbudt å selge ammo for private".

Stemmer dette? Ser ut av våpenloven at man må ha bevilling så mulig har han helt rett.

Ser at det også har vært en diskusjon rundt dette tidligere på denne linken her men jeg fikk liksom ikke noe svar.

Videre selges det ammo privat både på Finn og QXL og hadde det vært forbudt hadde vel dette blitt stoppet både av Politi og internregler til QXL og Finn eller? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tror du eller vet du dette?

 

Hvis du har fått innvilget kjøpetillatelse og fått våpenkort for et kaliber har du også fått tillatelse fra politiet til og kjøpe og oppbevare ammunisjon til nevnte kaliber.

I våpenloven, Kapittel III. Erverv m.v. av ammunisjon.

 

 

§ 14. Til den som har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen i medhold av § 11, kan ammunisjon til vedkommende våpen overlates i rimelige mengder. Denne bestemmelse gjelder likevel ikke omsetning av ammunisjon i næring, hvis ikke vedkommende næringsdrivende selv har overlatt våpenet i medhold av regler etter § 11, siste ledd.

 

For øvrig må ammunisjon ikke overlates til noen som ikke har tillatelse som nevnt i § 13 eller som ikke etter samme paragraf kan erverve ammunisjon uten tillatelse.

 

Her står det ingen steder at du kun kan/må kjøpe fra forhandler.http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/tl-19610609-001-003.html&emne=ammunisjon*&&

Link to comment
Share on other sites

 

Det står ikke noe om at du må KJØPE fra forhandler, men du må være forhandler med bevilling for å SELGE.

 

Det er sjeldent folk blir tatt for dette, men det skjer innimellom.

 

http://www.sb.no/nyheter/solgte-ulovlige-patroner-pa-nettet-1.971255

Link to comment
Share on other sites

Mikkel: Juridisk sett er nok dette å selge ammunisjon, og ikke gi bort. Du kjøper inn komponenter, produserer og selger videre. Om du går i pluss, minus eller i null spiller ingen rolle.

Men det må da være lov å bruke sunn fornuft enda...eller...?

Vi er da bare skyttere som bedriver en sunn hobby og ikke kriminelle terrorister...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
På 24.9.2012 den 11.22, Arkan skrev:

Ser at det er folk som selger ammunisjon her på Kammeret.

Jeg har en del treningsammunisjon i 30-06 som jeg kunne tenkt meg å legge ut for salg, men en person sa til meg: Sitat" Tør du det da? Det er jo forbudt å selge ammo for private".

Stemmer dette? Ser ut av våpenloven at man må ha bevilling så mulig har han helt rett.

Ser at det også har vært en diskusjon rundt dette tidligere på denne linken her men jeg fikk liksom ikke noe svar.

Videre selges det ammo privat både på Finn og QXL og hadde det vært forbudt hadde vel dette blitt stoppet både av Politi og internregler til QXL og Finn eller? :roll:

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel ikke avklart rettslig, så inntil videre tolker jeg det slik som at dersom du lager ammunisjonen til eget forbruk, men så av ulike årsaker velger å selge denne, så er det innafor. Dersom du lager ammunisjon med tanke på salg så er det ikke tillatt.

Jeg mener det er en rimelig fortolkning av Våpenlovens §21 om tilvirkning til eget bruk sett opp mot Våpenlovens §20 om tilvirkning for salg.

Og jeg har ingen betenkeligheter med å strekke begrepet "eget bruk" til å omfatte lading til kompiser til kostpris :-)

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte for en tid siden et parti ymse ammunisjon fra en bekjent som flyttet utenlands. Grunnen til at jeg kjøpte det var at det inneholdt 1500 6,5x55 som jeg så mon i. Men med på kjøpet fulgte det jo også en del annet som for eksempel ca 500 stk 223 som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. Usikker på om jeg bare kan annonsere disse for salg da jeg mistenker at de har sin opprinnelse fra forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg selger ikke ammo av prinsipp. Jeg kan mulig byttehandle kjøpe selge patroner til samling. Ellers lader jeg for andre (noen få kjente) etter avtalt ladetabell. Selvkost uten profitt. Den jeg lader til kjøper selv krutt og hetter samt kuler og bringer egne hylser til meg. Dette er vanlig praksis for mange. Jeg stiller også et visst krav til hylsesortering. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...