Jump to content

Partizan ammo fra XXL, er den noe tess?


BowFreak84

Recommended Posts

Har prøvd partizan kuler, som jeg har ladd sjøl, samt innkjøpt ferdig ammo. Brukbar presisjon i min Sako, men alt for dårlige hastigheter. Hva med 630 m/s med 156 grn blyspiss :lol: . Kulene til partizan er litt underdimensjonerte, så det blir vel gasslekkasje, og dårlige hastigheter av den grunn. Kjøp heller kvalitet fra Lapua eller Norma.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte en pakke med fmj patroner i 308w av denne partizan ammoen. Mata det inn i min weatherby vanguard og det går som bare det. 5 på rappen innenfor 9'ern. Skal sies at jeg enda ikke har funnet noe ammo til vanguarden som har gått dårlig. Jeg vurderer om dagen om jeg skal gidde å lade noe emr treningsammo, koster bare noen få øre mer for denne partizan ammoen...

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg partisk i saken all den tid min arbeidsgiver selger dene amoen.

 

Her er en av mine kammeraters tilbake melding på amo fra partisan i 308.

 

No har eg testa ammo'en eg kjøpte på xxl i går.

 

Meir enn presis nok for mi trening.

Trenger ytterste leddet på tommelen for å dekke ein 5 skots serie på 100m

(med halvautomat og middelmådig skytter), dvs avlangt hol på ca 2,5 cm.

Ingen høydespredning av praktisk betydning (mindre enn 1 cm frå øverste treff til nederste), dette kan likså godt skyldes skytter.

 

Ingen funksjonering, utkast, eller ladefeil på 20 skot.

Til 3,99 pr. skot så meiner eg det er bra valuta for pengane.

 

En som kjøpte 60 test skudd i 6,5 x55

Kom inn å kjøpte resten av lageret vi hadde.

Disse to er for meg bevis på at amoen er innefor akseptable kriteria når det gjelder pressisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For min del så trenger jeg ikke ha benkskytter pressisjon, tenker evt for å ha noe liggende til reserve ammo om jeg av en eller annen grunn er tom for hjemmeladning og ikke rekker å lade før en trening eller evt ett jaktfelt stevne.

 

Ser nå at prisen har gått opp fra 3,99 til 4,99, det var vel kanskje ett tilbud forge uke, men det er fortsatt 2,50 kr billigere pr smell fremfor norma rekrutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kvaliteten både på ammo og hylser er etter min efaring veldig varierende.

Har hatt en del hylser der messingen brister ved første gangs avfyring.

Hylsene strekker seg også vesentlig mer i alle mine våpen kontra kvalitetsmessing som Lapua Norma Ruag osv.

Dfs selger treningsammo i 6,5x55 for rundt 7 kr fra kvalitetsprodusentene Lapua/RA og Norma.

Jeg velger og bruke patroner fra de kontra Partisan fra XXL.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Regner med at flere har fått testet denne ammoen. Er det et greit alternativ til jegerne på skytebanen? Har tidligere solgt UMC til jegerne, men er på jakt etter et alternativ. Norma GT er en mulighet, men mange jegere har angst for 50pakninger.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Partizan er snodige greier...

Har skutt en god del i 6,5x55 med god presisjon, men når jeg skal lade hylsene så har de så ugjevn kvalitet at det nesten er utrolig at de samler såpass bra som de gjør fabrikkladet.

Har et lite lager av partizanhylser i tilfelle krisetider, men det er faktisk mindre styr å lade gamle berdanhylser enn nye partizan (ihvertfall de jeg har, mulig den lot'n jeg har er noe gaøt med...).

Link to comment
Share on other sites

partizan blyspiss samler bra i drillingen min (7x57r) og går likt med oryx. Har alltid med en patron i tilfellet det dukker opp en rev. Klarte å forveksle den med oryx under rådyrjakta og det ble ikke noe pent syn :lol: men var svært effektivt ;)

I 9,3'n bruker jeg 286grs partizankuler som treningsammo, samler greit og er billig.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at flere har fått testet denne ammoen. Er det et greit alternativ til jegerne på skytebanen? Har tidligere solgt UMC til jegerne, men er på jakt etter et alternativ. Norma GT er en mulighet, men mange jegere har angst for 50pakninger.... :wink:

 

 

Vi prøvde å selge dette på vår bane et år, men valgte å gå tilbake til DFS/Selier&Bellot igjen.

 

Mye funksjonsfeil, amo som ikke kammret, hylser som satt fast, elendig pressisjon, og mye klaging fra skyttere som ikke fikk børsene sine til å gå lengre.

Vi prøver ikke Partizan mer.

Link to comment
Share on other sites

Har testet litt Partizan blyspiss til valmet 412n i 7x65R, presisjonen har ikke vært akkurat overbevisende til nå, samler ifra 5-10cm på 80m, men nå er jo dette ei dobbeltrifle og ganske kresen på ammunisjonen. Når det gjelder hylsene så mener jeg de er helt OK, det er noe vekt forskjell på de ca 5-6grain, men med god ladningen med Nosler Accubond 160grain og en passelig dose krutt samler våpenet konsekvent på 10-15mm (80m), bare man passer på å ikke skyte den for varm. Jeg har ikke opplevd antydninger til funksjonsfeil, eller annet tull.

 

Er det noen som har testet disse Partizan blyspiss kulene på hjort/rådyr? Såg en lenger opp her, men ett skudd er ikke nok til å dømme kula nord og ned, treffer man grove bein blir utfallet stygt uansett kule..

Link to comment
Share on other sites

Brukte partizan på rådyr en gang, sendt ut fra en 7x57R. Aldri igjen. Forferdelige ødeleggelser selv ved reint skudd ribein-ribein. Så da ble det nye kuler neste sesong !

 

Ser jeg bommet litt her. Men det jeg skriver over gjelder blyspiss

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Både på 6,5x55 og 308 (har ikke prøvd 223 og 30-06) får jeg god presisjon med blyspissen. FMJ går omtrent likt med jaktmatch i mine børser ihvertfall.

Har en på jaktlaget som har brukt slike på hjort før, og det vistes godt hvilke det var han brukte. Har også hørt om en som skøyt en rev rett forfra med partizan blyspiss. Det var bare skinnet igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har brukt partizan på hjort, og det er siste gang. Det er mye "drep" i di vertfall, nesten på høyde med silvertip.

Hagle på 5 meter gir samme resultat omtrent :winke1: har skutt 4 dyr med partizan og 3 dyr med silvertip.

Samme gørra hver gang..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har fyrt av en 20pakning i 6.5 nå. En av patronene hadde en liten grop i blyet på tuppen. Det skuddet traff vel ca en halvmeter høyere enn der hvor kikkertsiktet lå på blinken. Bare en liten tankevekker hvis noen bruker disse til jakt :) Ellers var det grei presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

tømme lageret hos xxl på Gulskogen for 156 grains i 6.5x55 ( de fyller sikker på ...)

 

 

Har prøvd både 140 og 156 grains. begge er innenfor 10er sirkelen på 100M.

 

Partizan oppgir 730 M7S for 156 og 780 for 140 grains.

 

Har ingen problemer å anbefale disse til trening.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte 2 pakker 30-06 for 2-3 år siden, første pakken/loten var grei, men under trening til storviltjakta i år så holdt det på å gå gale...merket heldigvis midt i serien at det var berre tennhetta som gjekk av ... tok ut patrona som var tom av krutt, mens kula stod rett innenfor bommene...tør ikke tenke på hva som kunne ha skjedd om eg hadde tatt ladegrep og trekkt av et skudd...fekk staket ut kula mot kammeret og har tatt vare på den til skrekk og advarsel...har noen skudd igjen , men dei går på sjøen, som også er veien for ammo en har ladet og er usikker på hva er...etter mange år.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg nettopp vært på banen og sendt avgårde 40 skudd Partizan, og har bare én ting å si: Dette er drittammo, rett og slett. Åpnet dagen med 40 skudd Fiocchi FMJ, og det gikk mer eller mindre i 10'ern på 100m (rem 700, .308). Gikk tom for italienern, og byttet til PPU (Partizan) FMJ, og man skulle tro jeg satt med en hagle. De fleste skuddene satt rundt 9, i en fin sirkel rundt sentrum. Beste samling kom ikke under 5-6cm. Jeg tror det er en del forskjell fra lot til lot, og dette må nok ha vært den værste hittil, men aldri har jeg fått PPU under 4cm på 100m.

 

Jeg vil aldri kjøpe PPU igjen, det er ikke verd det rett og slett. Bruk heller noen kroner mer pr. skudd, slik at man slipper å tvile på hva som er problemet - deg eller ammoen. Klart, klarer du ikke å ligge i svarten på 100m så spiller det ingen rolle, men har du tenkt å øve presisjon er det bare å glemme! :evil:

Link to comment
Share on other sites

presisjon er et relativt begrep..... noen sier "god nok for jakt"....... ja det spørs jo hva du jakter på :-) det nytter ikke med noe som sprer 40-50mm på 100 meter når du prøver og treffe et lite selhode ute i sjøen.... på en SVÆR elg har det ingenting og si

 

hvorfor må på død og liv folk spare noen øre på ammo ??

her sitter folk med rifler til 20-30 000kr med like dyre kikkerter og så skal de spare på og kjøpe billig "dritt" ammo

til de 30 skudda de må ta på banen før storvilt prøven....

folk som gjerne skyter 2-3000 skudd per år er det noe annet for men de fleste av de lader gjerne selv

 

har prøvd en pakke 6.5x55 Partizan i Saueren min..... 55mm samling fra tofot.... i min bok er ikke det bra nok

Norma DL Felt som koster rundt 7kr.... tja det blir somregel bare 1 hull per 5 skudds serie

nå lader jeg det meste jeg skyter selv.... blir en 3-4kr per smell med Hornady 140grs A-Max kuler og Vithavouri N160 krutt

så vist folk absolut må ha bilig ammo.... begynn og lade sjøl :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er topp fornøyd med Partizan ammo/komponenter så har man rett og slett hatt flaks eller ikke vært borti så mye av det. Jeg har sett Partizanammo som ikke har kamret i standard våpen, underdimensjonerte kuler som såvidt har rullet ut av løpet, hylser uten hold osv.

 

Og selv om de skulle funke så går de stort sett ikke bra nok. Jeg må bare si meg 100% enig med ThomasO - hva er poenget å spare noen lusne kroner på ammo? Spesielt til elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tar opp igjen denne posten. Ser at nå som XXL har dette vennetilbudet, får man 200 stk for under 900 kr inkl. frakt(kaliber 30-06). Noe jeg ser som svært billig. Er det mye problem med denne ammunisjonen i forhold til presisjon mot denne og Sellier & Bellot? Tenker ikke på 100% presisjon da skytter er for dårlig til det likevel.

 

Hva syns dere?

Link to comment
Share on other sites

Både helmantel og blyspissen? Tenker kanskje å bruke blyspiss på rev dersom disse to ladningene går ganske likt, men det tviler jeg på :P

 

Federal Fusion 11,7 g - 30-06 og Sellier & Bellot - 11,7 g - 30-06 går dønn likt i børsa mi, hvertfall beinere enn hva jeg klarer å skyte :P

 

EDIT: Så at du hadde endra posten din, men kanskje noen andre har prøvd den :)

 

EDIT2: Hvordan fungerer det å sende in våpenkort og legitimasjon til XXL? Skriver jeg bare en mail med emne "Våpenkort + pass - Kai-Morten Omdal" eller noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

bruker selv disse som treningsammunisjon og for å skyte prøven. Dette er de mer enn bra nok til.

 

tipper jeg har skutt litt over 200 skudd med de i år, og det har ikke vært noen problem.

 

Som jakt amunisjon, er jeg litt mer skeptisk, da dette er en tradisjonell blyspiss design....

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøkte partizan på skytebanen her på mandag, og den hadde overraskende god presisjon. Bedre enn remington treningsammo.

Det eneste jeg har å sette fingeren på er at det var litt tungt å lukke hevearmen med ammoen. Må faktisk bruke litt makt.

 

Samme problem har jeg hatt i en tikka m55; 308 med denne ammo, er det noen som vet hvorfor denne er hardere å kamre' samt om det kan være skadelig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...