Jump to content

Lisensfelling på 2 ulv i Agder og Telemark


Raudnakke

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan ikke lade være at skrive min holdning til ulvejakt her. "prøvede, men fingrene mine ville ikke lystre. Jeg er for naturen, og ser problematikken Hund/Ulv. Men er for at der skal være plass til alle individer i vores skønne natur. I hvertfall de individer som vi kan holde en vis kontroll på. Det forestiller jeg meg man kan med en ulvebestand. Er helt for regulering. Så absolut, og ulven vil forhåbentlig bringe flere gode jakt oplevelser end dårlige. Kan blive mange gode jakt historier at fortælle runt bålet når vi er sammen med jakt venner. Men syntes efter at have lest artiklen om den skudte telemarks ulv, at hende Beate Marie Dahl Eide kanske ikke viser den respekt som man bør vise for et stykke skutt vilt. Man kan gerne tenke litt og have respekt for de dyr som gjør at jakt er muligt. Og så lenge at ulven er jaktbar, har den lige så stor krav på respekt som et hvilke som helst annet stykke vilt vi nedlægger.

Men mit store spørgsmål her er. Får jægeren som nedlagde ulven ikke skinnet??? Hvis det var meg som havde nedlagt et så fint stykke vilt, ville jeg blive svært skuffet hvis ikke jeg kunne få skinnet på veggen.

Håber ikke at jeg har trådt noen over føtterne med min åpne mening.

Ønsker alle en god ulve jakt på de lovlig avskytbare ulve. Og håber i får en kjempe oplevelse som i vil fortælle os andre med den respekt som en god jæger altid viser sit bytte/trofe.

Hilsen Speikey

Link to comment
Share on other sites

På en skale fra 1 til 6, speikey, gir jeg deg en 6'er for ditt innlegg her.

I Agder/på Sørlandet har vel bekymringene om at elgen er blitt lettere og av dårligere kvalitet over mange år vært påtagelig og høylydte.

Når det kommer en ulv eller to i dette området som nå, tror jeg faktisk på at vi på sikt ville fått en langt sunnere og kraftigere elgstamme med ulven tilstede. Og den voldsomme reaksjonen som trekker 80-100 mann ut i terrenget for å få hatt ihjel disse ulvene med en gang de viser seg, er faktisk derfor litt forstemmende. Idag kan vi forvalte ulven på en slik måte at om stammen/populasjonen når en størrelse vi ikke er tjent med, har vi anledning til å sette inn ressurser som reduserer antallet fort og effektivt. Men, bak den intense ulvemotstanden som råder i Norge, ligger en ur-angst som det nok blir bortimot umulig å kurere.

Respekt - det var ordet du brukte, respekt for ulven også. Det er stikkordet. Jakte den er jeg med på, men dagens "ha-ihjel-omgående-politikk" er bare trist.....At elgstammen i sørlandsfylkene er blitt en uttalt degenerert, skyldes for mange dyr i for lang tid, med redusert næringstilgang som konsekvens. Vi klarer altså ikke skyte ned nok av dem - da ville, etter mitt syn altså, ulven blitt en god viltpleiefaktor i noen år fremover. Men, vi er vel slik at vi skal ha både i pose og sprekk....og, når vi blir mange nok som vil akkurat det, blir det til slutt ingenting igjen til hverken pose eller sprekk....for noen.

Link to comment
Share on other sites

Et flott innlegg fra speikey, ulven bør absolutt behandles med respekt. Ang. forvaltning av elgbestanden har det vært mye tull de siste år mener jeg. Mange plasser sørpå er elgen nær utskutt, svært få dyr, så der vil nok ikke ulven gjøre ting bedre. Å skyte ned elgbestanden er noe av det letteste man kan gjøre mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

For det første, ulven fortjener samme respekt som annet vilt, men å kritisere størrelsen på jaktlaget er bare tull. Det blir jo omtrent som om jeg skulle kritisere elgjaktlagene på 30-40 mann på endel områder av sørlandet. Det har jo vist seg at store jaktlag er mest effektivt og dette er jo lovlig ulvejakt. Såvidt jeg forsto beholder skytter ulven etter at alle prøver er tatt. At en lokalpolitiker prøver å slå billig politisk mynt på fellingen har jo ingen ting med jakta å gjør. Det er lov å være uenig med vedtak om ulvejakt, men ikke å kritisere ivrige dyktige lovlydige jegere!

:?

 

edit: regner med at ei felling i statlig regi, med helikopter og hagle hadde smakt dårligere, eller?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke for å verne viltet det er gitt felling på ulv her i Agder og Telemark...

Klippet dette fra vedtaket

"Rovviltnemnda syner til at heile regionen er ei prioritert sone for beitedyr utan krav om årlege

ynglingar av dei store rovpattedyra. Viktigaste førebyggande tiltak her er felling.

Vedtaka er etter nemnda si vurdering ikkje i strid med nasjonale mål for rovvilt eller

forvaltingsmålet for artar, jf natumangfaldlova §5."

 

"Grunneiernes frittstående organisasjon i Vest-Agder har bede nemnda om å opne for

lisensfelling av ulv på Agder i år. Lisensfellingsperioden for ulv er 1. oktober til 31.mars.

Bakgrunnen for søknaden er at det pr i dag er 2 ulvar i Vest-Agder som så langt har drepe

minst 29 lam (jf Rovbase). Fylkesmannen har gjeve skadefellingsløyve på 2 ulvar i heile

fylket fram til 30. september til det interkommunale skadefellingslaget."

 

Ikke la dette bli nokk en skal skal ikke tråd, det kan dere venligst starte i en egnet tråd

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt for ulvejakt. Har ikke noet mot at de stiller x antal folk på ulvejakt. Det er den had som skinner igennem noen inlegg, som at det ikke kan gå fort nok med at få skut ulven. Hvor blir all hyggen og jakt moralen av her. Tenk jer om, det er kanske one in a lifetime at skyte en ulv, så er det med at nyte jakten og ikke nedgøre det til en simpel nedskytning.

Og MRControl. Jeg er principiel her. Jakt må foregå med verdighet og respekt runt det dyr vi vil felle. Uanset om det er elg, hjort,rype eller ulv. Har aldrig hørt noen omtale elg jakt i sådanne toner som er lagt her runt en "som ellers skulle være en gave at få for lov at opleve" ulvejakt.

Speikey

Link to comment
Share on other sites

Alle som deltok i ulvejakten har respekt for viltet,mange fine timer med naturopplevelser.Neste jakt tror jeg Silverback må bli med for han kan jo raskt redusere stammen.Disse ulvene 2 mulig 3 hadde blitt til 6-10 stykk til våren,da hadde det vært ute av kontroll så dette måtte/må gjøres noe med nå.

Link to comment
Share on other sites

Synes folk generellt burde bli mer prinsippielle og ikke så egoistiske når det gjelder ulve spørsmålet, hilsen sauebonde ifra Agder.

Jeg er helt for ulvejakt. Har ikke noet mot at de stiller x antal folk på ulvejakt. Det er den had som skinner igennem noen inlegg, som at det ikke kan gå fort nok med at få skut ulven. Hvor blir all hyggen og jakt moralen av her. Tenk jer om, det er kanske one in a lifetime at skyte en ulv, så er det med at nyte jakten og ikke nedgøre det til en simpel nedskytning.

Og MRControl. Jeg er principiel her. Jakt må foregå med verdighet og respekt runt det dyr vi vil felle. Uanset om det er elg, hjort,rype eller ulv. Har aldrig hørt noen omtale elg jakt i sådanne toner som er lagt her runt en "som ellers skulle være en gave at få for lov at opleve" ulvejakt.

Speikey

 

:thumbup:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er ganske egoistisk å ville utrydde et dyr for at DU skal føle en ekstra trygghet for både deg og hunden din. Er selv hundeeier men ønsker ikke alt som kan være til trussel for meg og bikkja sin helse og sikkerhet utryddet for det.

 

Det er vel ikke MINDRE egoistisk å kreve at en århundrelang tradisjon med norsk løshundjakt skal kastes på dynga til fordel for en russisk ulvestamme som er blitt så til de grader stor at den har spredt seg helt til Norge?

 

Hvorfor er det MER egoistisk å ville verne om norsk jakttradisjon? Jeg fatter ikke hvorfor selvpisking er blitt så sabla populært her på berget?

Link to comment
Share on other sites

Ulve jakt snart tipper jeg...Mest sansynligvis er ulven som var i sirdal i drangedal nå.

Siste sikre spor er elghornfjellet, litt syd mellom bustrak å drangedal sentrum. Noen som vet noe mer :!: Noen i nærheten som skal ut å spore :?: Sjekk veien mellom bustrak å drangedal :!:

 

Vil iallefall anbefale å skrive minst mulig på et åpent forum hvor ulven sist er sett osv. Såg bare hvilket helvete vi fikk etter å ha skutt noen gauper her nede nå nylig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Den forrige ulven registrert i Vestfold viste seg, og ble avbildet, ved Teie torv i Tønsberg for mange år siden. Ble deretter sporet nordover igjen og tråkka 100 meter fra revebåsen min - omtrent der jeg hadde sett spor av den da den (antagelig) var på vei sørover mot Tønsberg i uka før.

Så tok den en elgkalv litt nord for Holmestrand (tror jeg det var) - for så å bli ihjelkjørt av NSB nærmere Drammen.

Sic transit gloria mundis. Og alle sauehjerter gledet seg.

....og slik går nu dagan. Vet ikke helt om alt vi gjør, og alt vi mener så sterkt, alltid er det riktigste, jeg...men de som kommer etter oss

vet nok å vite det.

Vil vi ha natur så må vi ville det - kort og godt. Sau er det mer enn nok av på New Zealand til at vi kan spise alt vi hælær av helstekte lammelår, lammekoteletter og får-i-kål - om det er slik at vi ikke kan gjete all sauen vår skikkelig her i Norge.

Men, gratis fjell- og skogsbeite er jo gratis her til lands - hvor vi samtidig har verdens høyeste kjøttpriser - så jeg kan jo til dels forstå sauebonden også, jeg da. Men, natur produserer ikke han - den stakkels bondemann.

Hver ørn i Norge spiser 64 rein i året - og lenger sør, hvor det ikke er rein, tar hver ørn omtrent like mange lam.

Det er rart at norske ørner ikke er tre meter lange og veier 150 kilo - så mye som de eter.

Det var bare det jeg ville ha sagt.

Link to comment
Share on other sites

Hver ørn i Norge spiser 64 rein i året - og lenger sør, hvor det ikke er rein, tar hver ørn omtrent like mange lam.

Det er rart at norske ørner ikke er tre meter lange og veier 150 kilo - så mye som de eter.

 

Regner med at det er kongeørn vi snakker om? Den Norske bestanden er på knapt 3000 fugler om våren før hekking. Mener du virkelig at disse fuglene spiser 3000x64=192000 rein/lam i året? Hvis du skal harselere med bønder og samer bør i hvert fall dine tall stemme med det som blir erstattet (i 2012 var det 2088 lam/sau og 4251 tamrein. Altså spiser hver fugl i snitt 2 lam/reinkalv i løpet av hele sommeren) Jeg og de fleste oppegående har liten grunn til å tvile på disse tallene. Det er dermed heller ikke grunn til å tvile på de langt styggere tallene for de firbeinte store rovdyra.

Vi kan diskutere rovdyrpolitikk, men da bør innleggene være av en mer moden karakter enn slik bortiveggen harselering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar det jeg skrev i en annen "ulve-tråd":

 

"Hvorfor skal man, i enhver rovdyr- eller ulvetråd, gjenta absolutt alle argumenter for og mot rovdyr, hvilken glede/nytte/plage/død og fordervelse man kan ha rundt om i verden, argumenter som er blitt luftet ørtenhundre ganger før, hvertfall i enhver tråd der "ulv" er nevnt? Og som uvergelig fører til at moderatorkorpset må ut med saks, blåskrift, og kanskje advarsler?

 

I dette tilfellet handler tråden (eller den burde, hvertfall) om - - "

 

- og denne tråden handler altså om lisensjakta i Agder og Telemark sist vinter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kansje en smule OT men isåfall så får moderator slette kommentaren.

 

Jakter i vest-agder og har registrert meg som lisensjeger. Men kan ikke lengre finne info av betydning om lisens jakta her, sikkert bare jeg som er ubrukelig på data... men er det noen som kan legge ut en link til nyttig info? Hadde skrevet ned tlf til de som skulle varsles på lisens arket men det ble til papirgrøt i en pose som ikke var helt tett. Har printet ut nytt og trenger disse numrene også. Er det egen telefon som en må ringe til vær dag en skal ut i skogen for å høre om det enda er jakt på ulven?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

"Vrimler" er vel å ta hardt i, men det er klart at en ulv som beveger seg over store områder kan gi det inntrykket. Jeg skal jakte på kvinesheia om to uker, å fått sett ulvespor hadde vært en opplevelse for min del. Regner med det blir lisens på sørlandet i vinter :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...