Jump to content

Rekyl på hagle


Odisle

Recommended Posts

Ingen har vel til nå nevnt ei skikkelig rekylkappe på kolben ala Pachmayr eller noe slikt. Sjekk i såfall om den bygger så mye på lengden at det blir vanskelig for Søs å bruke den.

 

Ellers finnes det jo noe greier en kan montere inn i kolben som både øker vekta en smule og skal dempe følt rekyl. Jeg har aldri forsøkt noen børse med slikt montert. Jeg har sett noen tråder her på Kammeret, men klarer ikke finne dem igjen (kanskje noen kan hjelpe med søket....) Men det dreier vel seg om noe slikt som dette her:

http://www.nokick.com/Edwards_Adjustable_Recoil_Reducer_3_1_2_p/ed%20a350.htm

 

Av med kappa, bor et 1" hull og monter inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Hei har ein gut på 14år som just he feje ei 16cal hagle men han e litt skeptisk te rekylen han e ikje den sterkaste æ he sitt han løfte 25 kg lett å he så lyst te å våre med på rådyrjakt med hagla si så æ lurte på om det finnes någen svake hagel skudd te rådyrjakt og om dei e dyre

Link to comment
Share on other sites

Bruker du hagle halvauto så fjerner den mye av rekylen i ladingen, synes det er en fryd å skyte med(Hatt 3 halvauto og 3 O/U og en S/S). Har vært flere unger å prøvd min halvauto med positiv tilbakemelding der di synes S/S min hadde heftig rekyl med samme skudd og kaliber:) 

 

Ikke noe vits i svake patroner på rådyr. Man trenger den kraften man kan få til rådyr med hagle!

Edited by Hare4
Link to comment
Share on other sites

Om gutten er 14 år er det skytetrening som skal til for å takle rekylen bedre. Ikke begynn å minske marginene på ammunisjon. Det fører fort til skadeskyting og en særdeles dårlig opplevelse på jakt.

Kjøp inn x00 leirdueskudd, tren på montering å gode skudd i rolig tempo. Da lærer han seg fort å takle rekylen som hagla gir. Jeg ville ikke tatt med guttungen ut på post med våpen, før jeg vet at han håndterer våpenet greit. Dette ganske enkelt for at jakta skal bli en positiv opplevelse. 

 

Dumt å sitte på post å grue seg til den skumle rekylen om han må skyte...Lykke til, håper guttungen får en positiv opplevelse med jakt. Vi trenger flere ungdommer der ute. 

 

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kvalifisert instruksjon, og trening. Holde hagla godt inn i skuldra, før den reiser dit selv... Og tilvenning. Hagler har da reelt sett ikke SÅ mye rekyl. Nok til at det ville ødelagt avtrekket for mange med ei rifle, men det er litt mindre nøye med kontrollerte pressavtrekk ved hagleskyting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Efter å ha korrigert spinkle menn og små kvinners anlegg under skyting fremfor jägarexamen har jeg notert meg at en forbausende andel legger kolben an mot nøkkelbenet og da vil det alltid gjöre vondt og rekylen oppleves derefter. Sjekk nøye at anlegget ikke kommer før høyt opp og langt inn. De som har pupper kan også få vondt ved anlegg for langt ned. Lær din søster å skyte rett med haglen i anlegg før eventuell  øving med montering/anlegg efter duerop.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, higraver said:

Eller investere i hagle kaliber 20 . Din søster skulle være verdt det . 

Over tid er det uansett bedre å skyte med egen våpen .

Tråden er vel 9 år gammel så jeg regner nesten med at hans søster har lært å skyte på denne tiden😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...