Jump to content

ladehjelp 6,5x284 norma


stuegris

Recommended Posts

Heisann :)

Jeg trenger litt ladehjelp til min 6,5x284 norma. Jeg har nå ladet den med 140 grains A-max og 52 grain med MRP. Presisjonen ble grei, men er veldig skuffet over hastigheten. Fikk ikke mer enn 848 m/s med denne ladningen.

 

Jeg lurer på om det er noen her inne som har gode råd til annet krutt, andre ladningen som ikke er helt ville og som gir bra hastigheter. Om jeg går etter ladeboken så er jeg på max nå med MRP og skulle da ha hatt en hastighet rundt 923 m/s.

Jeg bruker en Blaser r93 og har full lengde på løpet (65 cm).

 

Råd taes imot med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Ladedatene på 6,5x284 i ladeboken er "svært heldige" om en kan si det slik. Veldig veldig veldig få våpen er istand til å oppnå de hastighetene uten at hylsene skal blåse gass ut i begge retninger.

 

Normalt sliter en med å oppnå særlig over 2900f/s(885m/s) innenfor normalt trykk og normale piper med 9g kuler i 284'n

 

I S&L og omkammrede sauer løp har vi hatt svært gode resultater med Rhino/Re25 og 56grs + med 140grs Berger.

Link to comment
Share on other sites

Ladedatene på 6,5x284 i ladeboken er "svært heldige" om en kan si det slik. Veldig veldig veldig få våpen er istand til å oppnå de hastighetene uten at hylsene skal blåse gass ut i begge retninger.

 

Normalt sliter en med å oppnå særlig over 2900f/s(885m/s) innenfor normalt trykk og normale piper med 9g kuler i 284'n

 

I S&L og omkammrede sauer løp har vi hatt svært gode resultater med Rhino/Re25 og 56grs + med 140grs Berger.

 

Sauer 150.

Jeg har Berger 140grs. liggende så kunne ha tenkt meg å prøve dette, men hvor får jeg tak i nevnte Rhino krutt.......og hvilket Rhino krutt. Re25 står vel for Reloader???

 

Takk for svar Sauer 150.

Link to comment
Share on other sites

Du kan søke litt på forumet. Jeg har postet endel data, som jeg ikke har i hodet. 52gr MRP høres veldig lite ut forøvrig, det kan en jo nesten bruke i x55...

50gr n19 var forøvrig min std. ladning, den gav 885-900ish i 65cm pipe. Det var forresten ei Sauerpipe.

Men Blaserpipa er nå strengt tatt ei Blaserpipe den og, den er gnudd ut på samme maskin.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67....du sier at du syns 52 grain med MRP er lite, men det er jo max i ladeboken. Hva er i så fall galt med det som står i ladeboken? (tenker på at hastighetene de har i Ladeboken også ikke henger på greip i forhold til virkeligheten).

 

Jeg ser det lades mye med opp til 56 grain n15 og N15 er vel nokså likt MRP. Hvordan ser dette ut i forhold til trykk? Ser jo at alle som lader slik er flinke til å se etter trykktegn.

Hvordan ser disse ladningene ut i QL?

Link to comment
Share on other sites

Kan kort føye til at jeg med 140grs Amax bruker 54grs N15@79mm COL i 74cm Sauer pipe. I 15 grader får jeg da 909m/s med min LOT N15 krutt og det er ikke en veldig hard ladning men mere et resultat av lang pipe. Bruker denne ladningen da jeg får veldig god presisjon med den.

 

Hørte fra en av gutta hos Norma at 6,5X284 pipene til Blaser ikke ga de helt høye hastighetene,men uten å noe gi noe videre begrunnelse for dette.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken skiller seg ifra de fleste andre ladebøker ved at den er laget av glade amatører - trolig fins det folk på dette forumet med mer kunnskap om temaet, og utstyr til å måle det, enn de hadde å hjelpe seg med.

Det er såpass mange tøysete ladninger i ladeboken ( i andre ladebøker er det nesten aldri farlig høye ladninger) at den er, som noen sier, veiledende. Den beste kilden til ladedata er i så måte Vithavuori/Lapua.

 

Det som skiller 6.5-284 fra 6.5-284 er løpsdimensjonene. Norma sin ladebok har tilsvarende anemiske ladninger, men de skriver det iallefall. De har med vilje laget data i et amerikansk løp, fordi de mener de fleste 6.5-284 våpen vil være customvåpen på amerikanske piper - og da får en høyere trykk/hastighet.

Men så sitter vi her med våre Schultz & Larsen og Sauer/Blaser piper...

 

Jeg ser av notatboken, for de to 6.5-284 løpene jeg hadde, at 56grs N15 var med 130gr Norma GT - da 930m/s, men at jeg har operert med 55 på Hornady A-max som std. ladning over tø bøtter kuler, med rundt 895-908m/s som resultat. Det er 1000 skudd og jeg ville nok merket det om den var livsfarlig. En liten testlot med 56grs N15 og 140 Amax har gitt 927m/s. Swift A-Frame 140gr, 55gr N15 og "høyt trykk" i kommentarfeltet, men 925m/s..

 

55gr N15 ser ut til å blitt brukt en stund med 130grs GT-kula også, og gav da rundt 915m/s. Den, og 50grs N19 med 130GT for 885-890m/s er gjengangere i hele boka, og det virket, selv om jeg har notert "elendig samling på 965m" med store bokstaver over en side med 130grs GT og 50grs N19. Men det var sikkert litt vind også...

 

50grs N15 og 140 Amax har jeg notert 812m/s og soting på. 55grs N15 og 8g Scenar har gitt 830m/s og sot om vinteren.

 

Amax og 58grs MRP2 har gitt 900m/s flatt uten andre notater enn "5 skudd 24mm"... 58grs VV N165 og 8g Scenar 925m/s, Norma fabrikk BallTip, 826m/s

 

Jeg har jo ikke trykkmåleutstyr, så det eneste jeg kan si er at jeg ikke kan huske at jeg ødela en eneste hylse - eller rettere sagt en - den ladningen finner jeg ikke, men jeg husker at noen hadde rådet meg til å gå minst 2gr ned fra maks når jeg satte kula i bommene - så jeg gikk OPP 2grs, og satte kula i bommene... :oops:

K

Link to comment
Share on other sites

Har gjort en del tester med 130 gr Golden Target kula i 6,5-284, og kommet til den konklusjon att den ikke samler godt i hastigheter over 900ms.

Tok opp dette med Norma, og de kunne bekrefte att dette stemmer i ei pipe med 1-8 tommer stigning.

(den begynner å flagre som de kaller det)

Link to comment
Share on other sites

Ja, den gikk utvilsomt best rundt 900m/s, men det jeg lurer mest på med den er egenskapene på lengre hold - 900m og utover. Sa de noe om det?

 

K

Det ble ikke nevnt noe om egnenskaper på lange hold (900m og utover).

Jeg har testet den på 300m i 880ms hvor den er perfekt.

Grunnen til att den flagrer over 900ms ligger nok her, sitat fra Ragnar Hansen:

-Et annet fenomen som er lite kjent er ved bruk av kuler med tynn mantel ved høyere hastighet enn de er beregnet for. Kula kan fragmentere i lufta noe som sees ganske tydelig .Sentrifugalkraften kan også separere mantelen fra kjernen så kjernen tumler fritt inni mantelen. Da blir presisjonen veldig dårlig samt at mantelen ofte springer på anslag i pappen eller skinnet på dyret. Disse anslagene i pappen kan da lett mistolkes som understabilisering.

 

Har forøvrig testet Lapua Scenar 139gr i 900ms på 540m med perfekt resultat, så jeg tror nok det er en bedre kule til de lange hold :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hei begynner å lade 6,5 x 284 nå. Har mrp , n 19, n 15, og realoader 15 krutt.

 

ser av tråden her at det er flere muligheter... Tenkte å starte m 53 Grain n 15 bak 143 grain Hornady eld-x

Noen tanker/forslag ref de krutt typene jeg har nevnt? 

 

N15 lotten min gir 873ms med maxladning på 48,8 grains ladning, og 140 grains sierra kule, i kal 6,5x 55

 

 

på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...