Jump to content

Kjøpte en "ulovelig" hagle


reteP

Recommended Posts

Jakt :

våpenet kan ikke romme mer en 1 patroner i magasinet. Dvs maks 2 patroner totalt i våpenet

Dette er hjemlet i forskrift

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... 13.html#15" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Annen skyting :

våpenet kan ikke romme mer en 5 patroner i magasinet. Dvs maks 6 patroner totalt i våpenet

Dette er hjemlet i forskrift

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-2 ... 930.html#3" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Da hadde jeg jo litt rett likevell.

Link to comment
Share on other sites

På våpensøknaden min skrev jeg "jakt" under bruk. Og den ble godkjent, så regner vel egentlig med at de ikke hadde godkjent den for jakt hvis det var ulovlig.. På jegerprøvekurset Så ble det sagt at man kunne ha 1i kammeret og ett i magasinet. Nå er jo ikke det noen fasit, men synes det er rart at politiet godkjenner våpensøknader som det står spesifisert jakt på hvis det egentlig er ulovlig. Og om det skulle være ulovlig så har jeg det jo skriftelig på papir at jeg har fått den godkjent til jakt ( med plombering selvsagt)

Link to comment
Share on other sites

Du må lese hele forskriften Erlend:

 

1. Forbudte skytevåpen

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

 

a)rifler i kaliber 50 bmg/12,7 x 99 mm,

 

b)pistoler og revolvere med kaliber hvor kulediameteren er større enn kaliber .455, med unntak av svartkruttvåpen, og

 

c)repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

 

Hagler som nevnt i første ledd bokstav c kan likevel etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha.

 

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

 

 

Faktisk betyr dette så vidt jeg kan se at eiere av pumpe/repeterhagler med magasiner eller magasinforlengere med plass til mere enn fem skudd må plombere magasinet permanent eller fjerne magasinforlengeren, uansett når haglegeværet er anskaffet.

Link to comment
Share on other sites

Helt utenom "topic" men har en franchi fast black som jeg gjerne skulle ha hatt midlertidig plombert nå som jeg skal på jakt, noen som har en fin løsning på dette? En pinne av noe slag som man kan ta ut når jeg kommer hjem igjen eller noe ?

min Franchi Fast Black (FFB) kom med magasinplombering for 2+1 montert i magasinet.

 

tas denne ut får jeg (om jeg husker riktig) 5+1 70mm patroner.

 

det jeg gjorde var å kjøpe meg et slikt verktøy for å løsne låseringer/sporringer og ett to meter langt plastrør på biltema, demontere hagla, ta ut sperringa i enden av magasinet som holder fjøra og plomba, kappe røret til lengde på plombe/sperring + ca 70mm og montere denne over plomba, med fjøre utenfor det igjen, så på med "låseringen" montere sammen halga og testet at jeg nå kun får et skudd i magasinet.

 

Jeg må ha verktøy for å få ut denne magasinsperra/plomba.

 

forøvrig samme metode jeg ble anbefalt av politiet når jeg snakka med de på våpenkontoret om halvauto hagle.

 

Sporringstang

K-rør

Link to comment
Share on other sites

Herregud for en tråd..

 

den gangen du kjøper en bil som kan gå fortere enn 80 km/h så håper jeg ikke at du anmelder selgeren.

 

Pust litt dypt, gjerne gjennom nesa.

Ønsket synspunkter rundt hva jeg mener er dårlig håndtering av saken fra selger.

 

Herregud for et oppgulp..

Link to comment
Share on other sites

Om man "tror" man kan alt om våpen eller bil er vel det samme...

"jeg er så dyktig at jeg gidder ikke sjekke" eller "jeg stoler blindt på alt som blir sagt"

 

I det hele uvesentlig da trådstarter helt sikkert har funnet svar på sine spørsmål

og som vanlig fucker vi opp tråden med å diskutere den ihjæl helt til en moderator

blir streng og lukker tråden etter å ha skrevet mange advarsler i blå fet skrift.

 

:clap::clap::clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå at det er noe vesentlig annet. Virker som at trådstarter aldri har demontert hagla, eller sett på magasinet i det hele tatt?

 

Har DU demontert pc'n din og sett etter om du har det minnet du ble fortalt skulle være der? f.eks.

Det jeg vil frem til er, noen kjøper for å bruke, andre er mer nysgjerrig...

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå at det er noe vesentlig annet. Virker som at trådstarter aldri har demontert hagla, eller sett på magasinet i det hele tatt?

 

Har DU demontert pc'n din og sett etter om du har det minnet du ble fortalt skulle være der? f.eks.

Det jeg vil frem til er, noen kjøper for å bruke, andre er mer nysgjerrig...

 

Det var faktisk det første jeg gjorde da jeg fikk den. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En liten systemtest evnt høyreklikke på Min datamaskin og vis egenskaper sparer deg for bryderiet...

Moralen må være: tro ikke på alt du hører, sjekk sjøl!

 

Du får kanskje svar på hvor stort det er (om du kjører 64bit) men ikke hvor raskt det er...

Vet det var flere som handlet inn 8GB minne til XP og Vista 32bit back inn the days... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...