Jump to content

Kjøpte en "ulovelig" hagle


reteP

Recommended Posts

Hei.

Vil bare høre deres synspunkter om dette.

I oktober i fjor kjøpte jeg meg en ny halvautomatisk hagle fra forhandler.

Siden dette var mitt første halvatomatiske jaktvåpen sørget jeg for at selger viste meg både det ene og det andre før jeg gikk derfra.

Det siste jeg spurte om var "og magasinet er nå plombert på korrekt måte slik at våpnet er helt lovlig?"

Svaret jeg fikk var: "Ja selvsagt, bare ut å jakte!"

 

Har deretter aldri brukt våpnet på annen måte enn å ha et skudd i magasinet og et i løpet så jeg har altså ikke testet magasinets kapasitet selv. Sikkert dumt, men så ble det.

 

I går satt jeg på jakt og kjedet meg litt og testet derfir magasinet. Ble litt forbauset når jeg fint fikk in 5 (!) skudd der.

Sjekket så selv ved å ta især magasinet og der fantes ikke noe som lignet på plombering.

Jeg lagde derfor en egen plombering av en blyant slik at jeg følger loven fra nå av i det minste.

 

Selv blir jeg skuffet og irritert over at forhandler utsatt meg for en teoretisk risiko å bli tatt for lovbrudd.

 

Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Er vel egentlig deg som skal sjekke dette før du jakter tror jeg,er jo lovelig å ha hagla og skyte med den uten,er bare på jakt den må sitte i er jeg nokså sikker på.Men var jo dårlig av selger å opplyse den sto i og den var fjerna,men feil kan jo skje men burde ikke skje.

Link to comment
Share on other sites

Å ja nå blir jeg gruset av Norsk moralistforbund.!

 

Ja, det må du nok regne med, hehe...

 

 

 

Jeg har også stusset litt over hva som er lov og ikke.

 

Lovteksten sier:

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

Bruk av hagle for mer enn 2 skudd sier lovteksten ja.

 

Jeg finner da frem til ei tilfeldig hagle, Browning Maxus Premium 12-76

Og den har en magasinkapasitet på 4+1

 

Jeg vil da si at den er for 5 skudd

 

Men så er det slik at noen har fått det for seg at haglene kan plomberes til mindre kapasitet. Javel, men hvor lettvindt skal det være å fjerne, evt sette inn, en slik plombering?

 

Ovenforstående hagleprodusent gjør det enkelt:

og har en elegant måte å håndtere magasinplomberingen på. Du bruker simpelthen chockenøkkelen og vrir 90 grader.

 

Nå er det selvsagt ingen seriøse jegere som har 5 skudd i våpenet sitt under jaktutøvelse, og evt setter inn (vrir på) plomberingen når de går av post , er ferdig med jakten.

Men det er faktisk ganske lett for den litt mer useriøse ??

 

Har en slik plombe egentlig noen hensikt????

 

Jeg ville nok si at ovenfornevnte hagle er for 5 skudd uansett......

Link to comment
Share on other sites

Hagle for mer enn to skudd er vel så tydelig som det går an da :smile:

Mener samme diskusjon har vært oppe ang rifle her på kammeret der spørsmålet var om en kunne ta med en ruger 10/22 med 10 skudds magasin på rypejakt så lenge det ikke var mer enn 3 skudd i våpenet.

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

Hagle for mer enn to skudd er vel så tydelig som det går an da :smile:

 

Ja, så da er alle hagler som er lagd for mer enn 2 skudd forbudt å bruke. Og dette forbudet er uavhengig av om det er en plombering?

 

 

Det er jo faktisk en nyanseforskjell på ordlyden når det gjelder rifle og hagle:

 

Fra lovteksten:

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Ganske klart her at det er antall skudd i våpenet som defineres her, og ikke våpenets kapasietet.

 

Fra lovteksten:

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

Og her er det våpenets kapasitet som beskrives.

 

 

Beklager om dette ble litt off-topick...

 

For meg ser det ut som at hagla til reteP er ulovelig å bruke på jakt, med eller uten plombe. Og sikkert i selskap med mange andre jegere. Ett annet spørsmål er jo hvordan denne lovteksten utøves....

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye synsing synes jeg.. Man må da kunne sjekke opp med hvilke lover som gjelder før man uttaler seg. Det har jeg gjort (siden jeg har jobbet litt i en jakt butikk)!

Våpenet trenger ikke plombering, det er opp til eieren og kun lade med det man har lov til.

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye synsing synes jeg.. Man må da kunne sjekke opp med hvilke lover som gjelder før man uttaler seg. Det har jeg gjort (siden jeg har jobbet litt i en jakt butikk)!

Våpenet trenger ikke plombering, det er opp til eieren og kun lade med det man har lov til.

 

@Lapua.... Du tar feil, det du skriver er TØV og du bør holde kjeft når du faktisk ikke har kompetanse på dette.

 

Til jakt SKAL hagler kun kunne lades med to -2-skudd.

 

Viltloven regulerer dette i sin § 20. (bruk av våpen under jakt)

 

    "   Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt."

 

@Lapua slike idiotiske skriverier du kommer med uten substans ødelegger forumet.

      

Link to comment
Share on other sites

Halvautomat og pumpehagler kan selges og eies og brukes,men ikke på jakt,her må vi vel være enige folkens, ingen kan si noe om jeg skyter på blink med 6 skudd i magasinet.trådstarter spurte om selger hadde gjort noe ulovelig,mener han ikke har det,jegeren har da også ansvar :shock: som regel sjekker vi jo litt før en drar på jakt,jeg kan jo gå i butikken å kjøpe enn 222 men drar jo ikke på elgjakt med denne,Vi som jegere har ett stort ansvar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så man er stor i kjeften når man påpeker at enkelte vrøvler og dikter opp "sannheter" som kan føre til at andre kommer i problemer om de tror på sprøytet?

Jeg har ikke tall påp hvor mange ganger jeg har hørt ansatte i våpenavdelinger si noe de omtrent må hja funnet på selv om lov, eller såkalte jegerprøve instruktører som vrenger ut av seg den ene falske påstanden etter den andre...

Link to comment
Share on other sites

For å svare på det trådstarter faktisk spør om (jeg vet, uhørt): Selger har gjort en slett jobb, men det har også kjøper siden han ikke sjekket ting selv. Det er tross alt du som får boten om noe skjer, derfor må du selv også dobbeltsjekke ting. Og regel nr 1 gjelder alltid: Om du baserer en avgjørelse på selgers informasjon gjør du en tabbe. En selger er nettopp det, en selger. En god selger prøver å sette kundens behov høyt, men til syvende og sist er jobben hans å selge ting selv om det ikke er i kundens beste interesse.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hvor store i kjeften enkelte her på kammeret kan bli. Ta dere en bolle..

 

Bolle er godt det Tommen :wink: Men når du skal jakte eller ha våpen plikter du å kjenne til noen enkle regler( lover/ forskrifter).

 

Forumet blir forsøpplet når kunnskapsløse "pattebarn" slenger ut av seg påstander om lover, forskrifter og som kan få andre "pattebarn" i store problemer når de lytter til dette tøvet.

 

Det er JEGER og ikke selger som skal kjenne lover og regler for utøvelse av jakt.

Link to comment
Share on other sites

Halvautomat og pumpehagler kan selges og eies og brukes,men ikke på jakt,her må vi vel være enige folkens, ingen kan si noe om jeg skyter på blink med 6 skudd i magasinet.trådstarter spurte om selger hadde gjort noe ulovelig,mener han ikke har det,jegeren har da også ansvar :shock: som regel sjekker vi jo litt før en drar på jakt,jeg kan jo gå i butikken å kjøpe enn 222 men drar jo ikke på elgjakt med denne,Vi som jegere har ett stort ansvar.

:eh:

Link to comment
Share on other sites

"kan selges og eies og brukes"

 

"Lov og forskriftsgiver" - bruker gjerne å gjøre litt forarbeider.

Det "denne" har tenkt - blir kanskje ikke "helgardert" godt nok skriftlig, og det blir rom for fortolkninger.

 

 

Kan det være det samme som har skjedd når det gjelder den skriftlige utformingen i dette tilfellet også?

 

Kanskje "denne" har ment at man kan jakte med disse våpenene?

 

Hvis ikke:

 

Hvorfor står det ikke at det er forbudt å jakte med denne type hagler?

Link to comment
Share on other sites

Halvautomat og pumpehagler kan selges og eies og brukes,men ikke på jakt,her må vi vel være enige folkens, ingen kan si noe om jeg skyter på blink med 6 skudd i magasinet.

 

 

 

:roll:

 

For å ta det siste først. Hvis du leser forskriftene ser du at, jo det er noen som kan si noe om du skyter på blink med 6 skudd i magasinet. Nemlig Politi/POD! Det er IKKE lov.

 

Det første poenget; så du sier at DN tar feil når de mener/sier at pumpe/halvauto er lov jakt???

De har bare det forbeholdet om at det ikke må være mulig med mer enn 1+1 i den, og sperren ikke nå kunne fjernes med enkelt håndgrep.

Fra DNs rundskriv:

Under jakt og felling med haglevåpen er det ikke tillatt med mer enn to

skudd, det vil si ett i magasinet og ett i kammeret. Dette betyr at det må

settes magasinsperre på magasinhagler/pumpehagler før de er lovlige

under jakt og felling. Dette må gjøres på en slik måte at det ikke kan

fjernes ved et enkelt håndgrep.

Det står ikke at de må modifiseres permanent og praksis til nå har jo vært at sperrer man må demontere våpen for å legge i magasinrøret har vært bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Står det svart på hvitt at selve våpenet IKKE kan ha mulighet for flere patroner?

Nesten. Dette er tatt fra forskriftens § 15: Våpen under jakt og felling

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

...

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

Som du ser er det for rifle kun en begrensing på antall skudd våpenet kan lades med, magasinkapasitet spiller ingen rolle. For hagle er ordlyden ganske forskjellig og må tolkes som at begrensingen gjelder våpenets kapasitet og ikke antall skudd det lades med.

Link to comment
Share on other sites

Helt utenom "topic" men har en franchi fast black som jeg gjerne skulle ha hatt midlertidig plombert nå som jeg skal på jakt, noen som har en fin løsning på dette? En pinne av noe slag som man kan ta ut når jeg kommer hjem igjen eller noe ?

 

Har selv en pumpehagle og til den laget jeg plombering/magasinsperre av en bit 10mm rør med en stoppskive sveist på enden,enkel å bruke.Bare å skru av troppen på enden av magasinet for å montere/fjerne etter behov,slipper å plundre med låsing og fjær. :D

 

P.s bruker hagla til jakt,det var det den ble anskaffet for i sin tid... :winke1:

Å skyter jeg leirduer eller bare for morroskyld,ja da er det null plombering og 4+1 som gjelder.2 sekunder med gøy... :twisted:

 

Edit: Originalt var det med en treplugg som begrenset magasinet til 2(to) skudd....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så en hjemmelagd dings, helt uten krav til utforming, og som sikkert kan fjernes i løpet av 10-15 sekunder, er godkjent som "plombe"??

 

Skulle likt å vite hva lovgiver legger i "Dette må gjøres på en slik måte at det ikke kan fjernes ved et enkelt håndgrep."

 

Mitt eksempel med Browningen over her virker jo å være "et enkelt håndgrep", de reklamerer til og med med akkurat det!

Link to comment
Share on other sites

Og hva er en "plombe"!

 

I min verden er en "plombe" noe en øvrighetsperson kan sette, og som ved ett senere tidspunkt kan verifiseres som ubrutt, evt brutt, av en representant fra samme øvrighet.

 

Men så nevnes heller ikke ordet "plombe" i lov eller forskrift i denne forbindelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket gjør den Browningen fulstendig lovlig til jakt, da man faktisk må ha verktøy for å slå av/på magasinsperre. Og ikke minnst ha det tilgjengelig (tar minst like lang tid som for hvilken som helst annen 1/2 haggle det der, er kun enklere).

 

Der er flere eksempel som ligner på nye våpen i dag, der demontering av magasinet kun tar ett par sekunder med hurtig mutter (enkelte nye Berettaer?). Slik at lovlig pinne kan settes i / tas ut på ca 10sek (om man fomler litt). Jeg brukte vel ca 15-20sek på å demontere magasin, sette i pinne og skru sammen igjen på den Urikaen jeg hadde, med hurtigmutter tar det betydlig kortere tid.

 

Tror ikke vi trenger å mase så mye med hvorvidt det tar kort eller lang tid å sette i / at ut magasin sperrer, da allt vi trenger å vite er at den skal stå i fra vi starter til vi slutter jakta for dagen.

Samt at nevnte magasinsperre kun skal tillate 1skudd i magasinet.

 

Personlig solgte jeg min 1/2auto av denne grunn, da jeg av sikkerhetsgrunner ønsket å gå med 2 i magasinet og ingen i kammeret., Derfor mener jeg at man heller burde endre regelverket fra 2 skudd til maks 3 skudd i våpenet under jakt.

 

P.s. Det er snakk om magasin begrenser, ikke plombe. Og der er krav til utformingen, da det ikke er godkjent at den kan tas ut samme vei som man mater i og tar ut patronene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Loven burde helt klart vært endret til at magasinet maks kan ta 2 patroner, og at man kun kan ha to patroner i børsa totalt om gangen.

Da hadde pumpe brått vært den sikreste mekanismen, med kun ulempen at enkelte kunne jukset seg til 2+1, og det kan de jo uansett.

Link to comment
Share on other sites

Så en hjemmelagd dings, helt uten krav til utforming, og som sikkert kan fjernes i løpet av 10-15 sekunder, er godkjent som "plombe"??

Ja. Poenget er at det i de fleste tilfeller tar såpass lang tid å montere den at man ikke lett kan komme unna i en kontroll, men om man kverulerer nok så kan det alltids hende at vi får strengere krav. Jeg ville latt det temaet ligge, reglene fungerer fint som de er.

Link to comment
Share on other sites

Den som vil jukse kan fint gjøre det, er ikke vanskelig i det hele tatt.

 

Men poenget er jo (for TS, og oss andre) at vi gjerne vil være lovlydige.

Lovteksten for hagle åpner for tolkninger, og det er ikke bra.

 

Dessuten, hvorfor kan ikke forskriften for hagle også gå på antall patroner, slik som for rifler, og ikke på våpenets kapasitet.

 

Hvorfor er det nødvendig å differensiere her? Er det noe som henger igjen fra den gang vi som 16-åringer kunne kjøpe hagler over disk, uten søknad?

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye synsing synes jeg.. Man må da kunne sjekke opp med hvilke lover som gjelder før man uttaler seg. Det har jeg gjort (siden jeg har jobbet litt i en jakt butikk)!

Våpenet trenger ikke plombering, det er opp til eieren og kun lade med det man har lov til.

 

@Lapua.... Du tar feil, det du skriver er TØV og du bør holde kjeft når du faktisk ikke har kompetanse på dette.

 

Til jakt SKAL hagler kun kunne lades med to -2-skudd.

 

Viltloven regulerer dette i sin § 20. (bruk av våpen under jakt)

 

    "   Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt."

 

@Lapua slike idiotiske skriverier du kommer med uten substans ødelegger forumet.

      

 

Det står mer der:

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt.

 

Så er våpenet på en godkjent liste vil det være naturlig å anta at selv om magaseinet tar fler enn to skudd kan det fremdeles nyttes til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Selger har gjort en slett jobb, men det har også kjøper siden han ikke sjekket .

 

Enig og er klar over dette som jeg prøver å vise til i mitt innlegg.

Jobber selv med salg og lever faktisk av at mine kunder kan stole på mig og min fagkunnskap.

Nettopp derfor synes at det er rævva av selger å mangle denne kunnskapen når han åpenbart ser at kunden er helt novis på området.

 

Hadde satt meg "out of buissnes".

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Halvautomat og pumpehagler kan selges og eies og brukes,men ikke på jakt,her må vi vel være enige folkens, ingen kan si noe om jeg skyter på blink med 6 skudd i magasinet.

 

 

 

:roll:

 

For å ta det siste først. Hvis du leser forskriftene ser du at, jo det er noen som kan si noe om du skyter på blink med 6 skudd i magasinet. Nemlig Politi/POD! Det er IKKE lov.

 

Det første poenget; så du sier at DN tar feil når de mener/sier at pumpe/halvauto er lov jakt???

De har bare det forbeholdet om at det ikke må være mulig med mer enn 1+1 i den, og sperren ikke nå kunne fjernes med enkelt håndgrep.

Fra DNs rundskriv:

Under jakt og felling med haglevåpen er det ikke tillatt med mer enn to

skudd, det vil si ett i magasinet og ett i kammeret. Dette betyr at det må

settes magasinsperre på magasinhagler/pumpehagler før de er lovlige

under jakt og felling. Dette må gjøres på en slik måte at det ikke kan

fjernes ved et enkelt håndgrep.

Det står ikke at de må modifiseres permanent og praksis til nå har jo vært at sperrer man må demontere våpen for å legge i magasinrøret har vært bra nok.

Jeg skrev feil her de er lovelige på jakt men ikke med mer enn 2 skudd,var ikke klar over de ikke kunne brukes på blink eller bane med mer enn 2 skudd,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...