Jump to content

Jakttur til Tyskland.


Bamsegutt

Recommended Posts

Er blitt invitert på tur til Tyskland på meget kort varsel. Det er under 2 uker til.

Hva må jeg huske på?

Må jeg ha Våpenpass? Holder det med norsk våpenkort?

Hva kreves for en Nordmann å jakte i Tyskland?

 

Som dere ser er det veldig kort tid til ellers hadde jeg sjekket ut detta selv.

Men turen var ikke planlagt, men fikk invitasjon av en viltforvalter som en kamerat av meg kjenner. GRATIS. :shock:

Kun flybilletten som koster. :o

Link to comment
Share on other sites

Det du trenger for å jakte i Tyskland er en skriftlig invitasjon fra den du skal jakte hos, samt europeisk våpenpass. (Våpenpass får du på ca ei uke hos det lokale politikammeret) Vel fremme på flyplassen i Tyskland må du fremvise våpenpass og åpne kofferten for tollerne. Dersom du har våpenpasset i orden bruker det å ta maks 5min i tollen (i Hannover i alle fall). I Tyskland må den du jakter hos, skaffe deg et "Jagdschein" som er Tysklands svar på vår jegeravgift. Dette er ei lita grønn bok hvor det føres opp perioden du skal jakte. Husk å ta med et passfoto til det.

 

Info om Innførsel og Utførsel av våpen finner du her.

 

Hvor går ferden hen? Tyskland er et fint jaktland med mengder av vilt.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Betingelsen for jagt i Tyskland, er et tysk ”Jagdschein”. Behandlings tiden er oplyst til ca. 2 uger ved at sende følgende dokumenter:

• Norsk jegeravgiftskort / bevis for at have bestået jagt eksamen (første gangs ansøger).

• Kopi af Pas.

• Pasfoto (kun ved den første udstedelse og genudstedelse).

• Bevis for en fyldestgørende jagt ansvarsforsikring / (Tysk jagtforsikring).

 

Stadt Flensburg, Rathausplatz 1. D-24937 Flensburg.

Der er åben; Mandag til Fredag , 08:30-12:00 samt Torsdag 14:00-17:30.

 

Telefon +49 461 85 1574 - fax +49 461 85 2992

 

Untere Jagdbehörde, Email: thietje.bettina@stadt.flensburg.de

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg tillater meg å kuppe denne tråden litt...

 

Vi (jeg og min tyske samboer) er invitert til Tyskland for å jakte i jula. Samboer ringte derfor til jaktansvarlig i nærværende kommune (Freistaat Sachsen, Landkreis Meissen) vi skal jakte i for å forhøre seg om hvordan vi kunne ordne det formelle så praktisk som mulig.

 

Og der fikk vi beskjed:

 

1. Bekreftet kopi av jegeravgiftskort og jegerprøvebevis

 

2. Oversatte kopier av ovennevnte dokumenter oversatt av et godkjent oversettelses-byrå

 

3. Bevis for ansvarsforsikring for et visst minstebeløp for personskade (500.000 euro) og materielle skader (50.000 euro) (kunne være godt være norsk, men måtte i såfall behørig dokumenteres med tysk oversettelse)

 

4. Passfoto

 

5. Kopi av pass

 

6. Skriftlig invitasjon fra noen i Tyskland

 

7. Skriftlig søknad om ausländerjagdschein

 

8. Dokumentene må sendes i forveien, men jagdschein må hentes personlig hos kommunen samtidig med at orginale papirer fremvises for kontroll.

 

 

Nr. 1, 3, 4 og 6 er jeg kjent med fra før bortsett fra at det skal være bekreftete kopier. Er det imidlertid noen som har erfaring med at man må fremlegge bekreftede kopier, oversatte dokumenter og personlig fremmøte???

 

Nå ser det i det hele ganske svart ut av den grunn at samboer som har tatt jegerprøven i Norge ikke får lov til å jakte i Tyskland uten tysk jegerprøve. Det er jo åpenbart at hun har flyttet ut av landet for å omgå reglene når hun tar jegerprøven i Norge allerede 7 år etter at hun flyttet hit! :overrasket:

 

Forstå det den som kan.

 

Er det noen her som har gjort seg tilsvarende erfaring ved forsøk på å reise til "ordnung muss sein"-landet for å jakte???

 

Hvis ikke; hvordan har dere i såfall gått frem?

 

Bør nevne at jakta skulle foregå i privat regi, og ikke organisert gjennom et byrå.

Link to comment
Share on other sites

........... og min tyske samboer) .....

 

Skal din tyske samboer jakte i Tyskland og? Så må ho ha den "tyske jegerprøven", ho får ikke jakte på "Auslænderjagdschein", selv om ho bor i utlandet, har jegerprøven fra Norge og ikke er meldt i Tyskland lenger.

Link to comment
Share on other sites

........... og min tyske samboer) .....

 

Skal din tyske samboer jakte i Tyskland og? Så må ho ha den "tyske jegerprøven", ho får ikke jakte på "Auslænderjagdschein", selv om ho bor i utlandet, har jegerprøven fra Norge og ikke er meldt i Tyskland lenger.

 

Det var planen ja... Men som du sier får hun ikke jakte i hjemlandet med norsk jaktprøve.

 

Løsningen for henne må derfor enten bli å ta 2-3 ukers ferie i hjemlandet for å ta tysk jegerprøve, eller å skifte statsborgerskap. Akkurat som om det siste endrer noe på realitetene... Men byråkrati er byråkrati.

Link to comment
Share on other sites

Hei Streamdip,

 

La samboer ringe Untere Jagdbehörde i Landkreis Meissen.

Forklar situasjon og kanskje det ordne seg.

Untere Jagdbehörde er instans du skal henvende til.

Når en Tysk statsborger med bestått Norsk jegerprøve vil jakte i Tyskland som Gjestjeger gjelder kanskje untakk.

Men skal en Tysk statsborger med Norsk jegerprøve flytte tilbake til sitt hjemmland da må de ta Tysk jegerprøve.

Jeg er nederlansk statsborger med Norsk jegerprøve og bor nå i Tyskland og har jagdschein.

Skal jeg jakte i NL som gjestjeger er det lov,men skal jeg flytte til NL må jeg ta NL jegerprøve.

Evt kan du ta kontakt med en venn jeg har her i Tyskland ham har hjelpet meg med å få papirene i orden.

Han snakker Tysk.

Ta en kikk http://www.der-jagdspezialist.com/?lang=de" target="_blank

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tror det varierer litt alt etter hvor man søker, en Freistat kan ha en annen praksis enn de andre, en Landkreiz gjør det anderledes enn naboen, og en Beamter gjør ikke nødvendigvis som den på kontoret ved siden av.

 

Den gangen jeg skulle ordne det formelle sendte jeg bare passfoto, kopi av jegeravgiftskort og en skriftlig uttalelse fra en saksbehandler på Brønnøysundregisteret til jaktverten i tyskland, han ordnet deretter med både Jagdschein og tysk jaktforsikring.

 

Det eneste jeg har fått av overraskelser var at ved siste fornyelse av "Gästjagdschein" krevde de på nytt kopi av jegeravgiftskortet....noe som visstnok hadde sammenheng med en nyansatt Beamter.

Link to comment
Share on other sites

@Streamdip

 

Nesten alle spørsmålene dine har blitt besvart fra tyskerne/nederlenderne her på tråden. :D Siden jeg er også tysk kan jeg fortelle deg at det egentlig er rimelig lett for Skandinavene å få jakte i Tyskland med tanken på den utrolig vanskelige tyske jegerexamen vi var tvungen å levere. Denne kalles også med rett for "grønt examen artium" ... Alle jegere fra europeiske land som har anerkjente jaktprøver (er ikke særlig mange) blir anerkjent i Tyskland og har lov til en «Auslaenderjagdschein». Så lenge en person fortsatt er tysk statsborger og vil jakte i hjemtraktene sine skal denne personen inneha tysk Jagdschein. Det er nesten illusorisk å tro at man kan ta tysk jegerprøve etter 2 – 3 uker, vanligvis tar det med undervisning osv. mellom 6 – 9 måneder bare for å vise perspektivet. Skal en ta en såkalte crash – kurs (3 – 4 uker inkl. examen) koster det mellom 3000 – 5500 Euro. Forhåpentligvis hjelper dette din tysk samboer under vurderingen, men du skulle i alle fall dra dit og oppleve skikkelig tysk jakt. Du kommer å like det, det kan jeg nesten garantere deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...