Jump to content

Diskusjonstråd om Garmin Rino 650


slemmo

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med den? Tenker da mest på skjermen og mulighetene til å se hvor de andre befinner seg. Funker dette like bra som en kan få inntrykk av når en leser omtalene om den.

Joro

 

Ingen som har testet det? Er vel denne funksjonen som skiller denne Jaktradioen fra andre jaktradioer så noen må vel ha erfaringer med det eller?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med den? Tenker da mest på skjermen og mulighetene til å se hvor de andre befinner seg. Funker dette like bra som en kan få inntrykk av når en leser omtalene om den.

Joro

 

Ingen som har testet det? Er vel denne funksjonen som skiller denne Jaktradioen fra andre jaktradioer så noen må vel ha erfaringer med det eller?

 

 

Så lenge du har radio dekning så fungerer disse funksjonene glimrende... syntes jeg. Veldig kjekt å se hvor de andre jegerne befinner seg i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kjøpt meg rinoen + kart og diverse tillegsutstyr orginalt,har vært en stor skufelse,skjærmen låser seg,får ikke lastet inn kart,og skjærmen er svart,enheten er opdatert med siste softwear,ser ut som jeg har fått et mandagsprodukt ? har kontaktet garmin for å løse problemet,håper det ikke er brukerfeil.

Kommer tilbakemelding om saken

-----------

Var i butikken og benyttet meg av åpent kjøp og fikk pengene til bake,da jeg ikke fikk noen garantifra GARMIN at eventuelt att denne saken skulle få noen spesiel prioritet for når eventuelt reprasjon skulle være ferdig,snart er det elgjakt og det er nå jeg trenger Rinoen.Kjøpte meg en ny en på G MAX håper denne er feilfri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Med

Hilsen arne

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Rino før reinsdyrjakta.

Syns den har vært helt grei i bruk - selv om førsteinntrykket var fryktelig skuffende. Virker gammeldags, stor og klumpete.

 

Har jo blitt bortskjemt med kart på android som jo er ekstremt mye bedre å navigere etter, med knallbra oppløsning og detaljnivå.

Navigasjonsmessig er du 110% avhengig av å ha med seg kart i tillegg med Rino - det syns jeg ikke du er med smartphone.

 

Skuffende at man er begrenset til 2watt sendeeffekt med tørrbatterikassetten. Det burde ikke være noe problem med 5watt når man bruker Energizer Lithium batterier - men klart med Ikea AA batterier får du ikke ut 5watt så forstår jo hvorfor begrensningen er satt sånn.

 

Men, totalt sett duger den jo fint i bruk, og du får til det du vil. Du vet hvor du er, hvor evt jaktkompis er og radion funker jo...

 

Ser det er tilbud på den nå, 2490kr :

http://radiocom.no/nb-NO/produkter/jakt ... rdisk.aspx

 

Spørs om det er ny versjon på tur snart da?

Skulle ikke forundre meg, for det er jo stort forbedringspotensiale her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og to jakt kompiser kjøpte denne før rypejakta, og den fungerte fint for vår del.

Jeg hadde investert i "skogsantenna", men da vi alle tre sto ved siden av hverandre og en 4. person snakket med oss fikk ikke jeg inn det han sa, men de to med Rino medfølgende antenna fikk det inn, så ble litt skeptisk til hvor god denne Astro antenna egentlig fungerer med Rinoen....

 

Kjøpte også PTT mic/headset og det fungerte glimrende når det var mye vind. Hørte de andre veldig godt (så sant de ikke sto og pratet med mic'en vendt direkte i 20 m/s.)

 

Det at man ser hvor de andre er var jeg ikke helt klar over hvordan fungerte... jeg trodde den til enhver tid oppdaterte meg hvor de andre befant seg, men de må altså prate/klikke å PTT knappen en gang for a det skal oppdatere seg på mitt kart hvor vedkommende befinner seg. Går man et stykke uten å klikke PTT knappen kan jaktkameraten tro at du befinner deg et helt annet sted.

 

Batterikapasiteten fungerte fint for min del. Jeg brukte den i 6-7 timer hver dag med moderat prating/sjekk av kart og test av funksjoner og da holdt den i 4 dager (6 x 4 = 24 timer).

Jeg har også kjøpt et ekstra batteri samt et "tørrbatteri", og rakk aldri å teste tørrbatteri da det holdt mer en nok med 2 stk lithium.

Link to comment
Share on other sites

Garmin sin eksterne microfon som de fleste kjøper syntes jeg ikke står til forventingene.

Kommer det en dråpe eller to inn i microfonen, så fungerer den dårlig, det vil si at lyden blir ikke noe særlig.

Samtidig må man snakke høyere og nærmere microfonen enn andre som jeg har benyttet tidligere til andre radioer.

 

Dagens tips får heller bli at jeg har en bedre opplevelse med å benytte "Yaesu MH-34B4B", en rimelig microfon

som fungerer mye bedre enn Garmin sin. Finnes rimelig på nettet (fra China). Husk at man også må kjøpe øre

pluggen i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg rinoen + kart og diverse tillegsutstyr orginalt,har vært en stor skufelse,skjærmen låser seg,får ikke lastet inn kart,og skjærmen er svart,enheten er opdatert med siste softwear,ser ut som jeg har fått et mandagsprodukt ? har kontaktet garmin for å løse problemet,håper det ikke er brukerfeil.

Kommer tilbakemelding om saken

-----------

Var i butikken og benyttet meg av åpent kjøp og fikk pengene til bake,da jeg ikke fikk noen garantifra GARMIN at eventuelt att denne saken skulle få noen spesiel prioritet for når eventuelt reprasjon skulle være ferdig,snart er det elgjakt og det er nå jeg trenger Rinoen.Kjøpte meg en ny en på G MAX håper denne er feilfri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Med

Hilsen arne

Jeg har god erfaring med service fra Garmin. Min Oregon konket ut for et par år siden. Sendte tilbake den kaputte på en fredag og hadde en ny i eske med alt dilldall førstkommende mandag.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg rinoen + kart og diverse tillegsutstyr orginalt,har vært en stor skufelse,skjærmen låser seg,får ikke lastet inn kart,og skjærmen er svart,enheten er opdatert med siste softwear,ser ut som jeg har fått et mandagsprodukt ? har kontaktet garmin for å løse problemet,håper det ikke er brukerfeil.

Kommer tilbakemelding om saken

-----------

Var i butikken og benyttet meg av åpent kjøp og fikk pengene til bake,da jeg ikke fikk noen garantifra GARMIN at eventuelt att denne saken skulle få noen spesiel prioritet for når eventuelt reprasjon skulle være ferdig,snart er det elgjakt og det er nå jeg trenger Rinoen.Kjøpte meg en ny en på G MAX håper denne er feilfri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Med

Hilsen arne

Jeg har god erfaring med service fra Garmin. Min Oregon konket ut for et par år siden. Sendte tilbake den kaputte på en fredag og hadde en ny i eske med alt dilldall førstkommende mandag.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

-------------------------

 

Det her er produkt som ikke har fungert fra første dag når du bruker 3000,- på et produkt så forventer en att den virker ,jeg hadde den mindre en 14 dager. ps jeg sente Garmin mail med de gadd ikke å ta kontakt,så jeg måtte ringe de !!!!!!!!!!!!!

Hilsen arne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg sliter med å få vist POI'er med Rino 650N. Det er enkelte stedsnavn som vises, men ikke alle. Dersom jeg søker etter veipunkt, så kommer de lokale navnene opp - slik at jeg kan lagre dem som veipunkt. Dette er dog rotete, siden det da dukker opp mange punkt. De lokale punktene er der i kartet jeg har (Topo Premium Bergen) i Garmin Basecamp.

 

Kort sagt, navn på f. eks. vann og åser kommer ikke med - men navn på bygder gjør det.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få dette til?

 

Jeg har lett og lett i innstillingene for kartvisningen...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

jeg har en slik en. og skal nåbestille kart til den. og ser da til min store ergelse at jaktterrengene mine er akkurat i grenseland mellom to jaktpakker. noen som vet om en kan kjøpe to kartpakker, ha et minnekort i og så kompletere med enkelte kartblad fra den andre kartpakken ?

Link to comment
Share on other sites

jeg har en slik en. og skal nåbestille kart til den. og ser da til min store ergelse at jaktterrengene mine er akkurat i grenseland mellom to jaktpakker. noen som vet om en kan kjøpe to kartpakker, ha et minnekort i og så kompletere med enkelte kartblad fra den andre kartpakken ?
Det skal gå fint å ha mange kartblader samtidig. Du kan da også velge i menyen hvilke kart du ønsker at skal være aktive (om du f.eks har et gammelt og et nytt kart inne samtidig).

Når det gjelder grenseland så er det ofte at kartet viser en del utover det som står avbildet på "oversikts kartet", altså at kartene overlapper hverandre litt. Om denne overlappingen dekker hele jaktområdet ditt spørs jo hvor stort området er, men da jeg var i samme stiuasjon holdt det alikevel med et kart selv om det så ut i fra oversikten at jeg trengte begge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Hei

...Har ikke GPS eller radio. Kan det være lurt å kjøpe en kombinert sak?...

 

Jeg har ingen erfaring med Rihnoen, men på generelt grunnlag så kan jeg jo si at så lenge det funker så er det sikkert praktisk med en alt i ett løsning. Det kan dog være greit å ta med i vurderingen at med en slik løsning så har du ingen radio hvis gps'en krangler og må fikses. Og heller ingen GPS hvis radioen må repareres. Jeg vil også tro at batterikapasiteten er en langt dårligere på en slik kombiløsning, enn på en dedikert enhet. Men akkurat det kan en sikkert kompensere med ekstrabatterier. Det har en jo plass til det når en eliminerer en enhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

nå er det 2 sesongen med Rinoen og kartet fungerer greit har brukt den men under elgjakta var det mange ganger håpløst og høre va hundeføreren sa vi har veldi kupert tereng,og da har jeg brukt skogsantenne.

Var innom Winge våpen og kjøpte den største anntena til garmin beregnet til hundepeilere og de jalp vesentlig,men selv med den lange antenna så har andre jegere problemer å høre meg,radioen har stått på 5 w , har snakket med en selger av jaktradioer og han sa att jeg bør sende den inn,til garmin,så jeg er ikke helt fornøyd fornøyd med rekevidden.

 

Men for å komme med noe positivt om Rinoen så når du setter den på scanning så tar den inn alt så det jelper ikke å ha subb eller pilot toner den tar alt

 

Med Hilsen

Arne :P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg vurdererer denne for meg selv og muligens en kompis. Må kjøpe meg jaktradio og liker kombiopplegget, spesielt på reinjakt når vekt betyr noe. Funksjonen med å se de du jakter med i terrenget tiltaler meg også. Noen fler som har noe info?

Man får den ned i 1700 kr nå. Er jo ikke halvgalt det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det skal være 8 kanaler på denne. 6 jaktkanaler og 2 sankekanaler.

Kanalene er bare nummeret med 1-8. Hvilke av disse er sankekanalene? Mest sannsynlig 7-8.

 

Hadde jeg hatt en annen jaktradio her så hadde jeg bare prøvd meg frem, men det har jeg dessverre ikke.

 

Er det noen som vet?

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Bruker Jabra Clipper som driver halsslyngen til Soundscopes øreplugger. Et tips til andre som prøver dette, er å legge halsslyngen to ganger rundt halsen. Det går akkurat for meg, men man kan og forlenge den med en helt vanlig labkabel med bananplugger. Poenget er å øke feltet som skapes av spolen rundt halsen, og dermed få et brukbart volum på ørepluggene.

Link to comment
Share on other sites

Første jaktdag unnagjort med Rino 650N, og topokart fra frikart.no.

Førsteinntrykket når jeg har trykt på den hjemme i stua er at den føles ikke helt på høyde med rene jaktradioer. Jeg var derfor veldig spent på hvordan denne ville oppføre seg i skogen og under reelle forhold. Siden jaktlaget jeg var med på har investert i samme jaktradio, blir det straks mye mer bruksområde på den. Det fungerte veldig bra med å koble sammen enhetene, og få de forskjellige jegerne opp på skjermen. Samt å følge hundefører igjennom terrenget, og det førte også til mindre prat over radioen da man kunne følge med på skjermen hvordan jakta utviklet seg. Nå har jaktlaget jeg var med på, gjort en god jobb på pcen før jakta og lagt inn alle de forskjellige postene med nummer og navn. De har lagt inn jaktgrensen, og referansepunkter i terrenget. De har også lagt inn elgobservarsjoner, brunstgroper osv. Alt sammen er gjort i Garmin Basecamp. Så er punktfilen sendt ut på epost, så det er bare å laste over på sin egen radio før jaktdagen :-)

 

Batteriet med GPS og radio på, tappet seg 28% u løpet av vel 8 timer i skogen. Da var det en god del skjermbruk, og noe radiobruk. Både musling og øreplugg fungerte helt greit, samt den medfølgende antennen.

 

Jeg må bare innrømme at jeg ble veldig positivt overrasket, da førsteinntrykket ikke var veldig høyt. Blir spennende å se hvordan den fungerer over tid, og i regn og rusk. i går var det strålende solskinn hele dagen 8)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte også denne nå i høst som "testpilot" på vegne av jaktlaget, kun for å teste rekkevidde i første omgang, i håp om suksess for å få hele jaktlaget oppsatt med Rino (GPS tracking). Et latterlig godt tilbud på Magasinet gjorde utslaget, da med Garmin original miniheadset inkludert. Kjøpte da samtidig med Garmin original skogsantenne og et Topo Experience Pro kart.

 

Forventningene til årets jakt var dermed skrudd opp enda et par hakk!

 

Men, en regnfull jakt i ganske kupert terreng skulle vise seg å bli heller frustrerende. Må da først presisere at jeg er veldig fornøyd med enheten i seg selv, da både mtp touchskjerm / menyhåndtering, batteri, kart / GPS osv. Jeg (og til dels mine jaktkompiser) hadde dog noen negative erfaringer rundt Rino som radio (skal da sies at det kan være innstillinger som hjelper mot noe av dette, men det kjenner ikke jeg til i såfall):

 

[*] Irriterende lyd hørt på mottakers radio ved bruk av PTT (også ved bruk av mic på headset)

[*] Generelt vanskelig å høre tale (måtte justere lyd opp på maks)

[*] Mottatt tale på øret kom ofte inn forsinket (klippet første del av tale).

[*] Også generell klipping av tale (selv på relativt nært hold)

[*] Opplevde tidvis at tale startet med en "ringelyd"..?

[*] Fikk fort klager på at det var ingen som kunne høre hva jeg sa via headset mic (vann..?)

[*] Mest skuffende er nok rekkevidden, da jeg fikk med meg veldig lite av det som skjedde på radio ila enkelte drev

 

Endte faktisk med å gå over til min gamle Icom på tampen av jakta. Til informasjon er da mine jaktkompiser satt opp med enten Icon eller Lafayette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
10 minutter siden, tiders skrev:

Denne tråden har ligget nede en stund. Er erfaringene at dette ikke funker? Jeg jakter blant annet fugl i ulendt skogsterreng uten hund og hadde hatt god hjelp dersom jeg hadde et system som holdt kontroll på andre i laget så vi går på linje. 

Hei, som jeg skrev tidligere: Det at man ser hvor de andre er var jeg ikke helt klar over hvordan fungerte... jeg trodde den til enhver tid oppdaterte meg hvor de andre befant seg, men de må altså prate/klikke å PTT knappen en gang for a det skal oppdatere seg på mitt kart hvor vedkommende befinner seg. Går man et stykke uten å klikke PTT knappen kan jaktkameraten tro at du befinner deg et helt annet sted.

 

Kort sagt får du ikke noen "live info" av de andre du går sammen med. Er det en liten topp mellom dere så vet du ikke om kameraten din befinner seg 50m bak deg eller foran, eller på linje, så lenge han ikke har trykket inn PTT knappen siste sekundene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 13.11.2019 den 14.06, YOkerman skrev:

Hei, som jeg skrev tidligere: Det at man ser hvor de andre er var jeg ikke helt klar over hvordan fungerte... jeg trodde den til enhver tid oppdaterte meg hvor de andre befant seg, men de må altså prate/klikke å PTT knappen en gang for a det skal oppdatere seg på mitt kart hvor vedkommende befinner seg. Går man et stykke uten å klikke PTT knappen kan jaktkameraten tro at du befinner deg et helt annet sted.

 

Kort sagt får du ikke noen "live info" av de andre du går sammen med. Er det en liten topp mellom dere så vet du ikke om kameraten din befinner seg 50m bak deg eller foran, eller på linje, så lenge han ikke har trykket inn PTT knappen siste sekundene.

 

Det at man ikke får live-oppdatering av posisjon gjør Rino helt ubukelig til tiders bruk etter min mening.

 

Til støkkjakt der flere går på linje tror jeg det ville fungere bedre med Garmin Alpha med hundepeilere. Alle må da ha hver sin hunde-unit i sekken. Hver jeger får da live-oppdatering av posisjonene til alle de andre jegerne samtidig. På displayet vises enten kart med alle jegernes posisjon og spor, eller store piler som viser retning og avstand til hver av de andre jegerne. Luksusvarianten er å koble Alpha'n til en fenix sportsklokke modell 3, 5 eller 6. Bare noen av disse klokkene har kart, men alle kan vise pilene. Nå kan du (omtrent) uten å slippe taket i geværet sjekke retning og avstand til hver av de andre jegerne real-time. Burde ikke dette fungere greit?

 

Alpha har riktignok ikke jaktradio, men med de små avstandene det er snakk om når man går sammen på støkkjakt ville det kanskje holde med en billige walkie-talkie? Det lille jeg har brukt walkie-talkie på støkkjakt i skogen har i hvert fall funket fint.

Edited by meis
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...