Jump to content

hvor godt samler din salong ?


R-tech

Recommended Posts

hadde vært morsomt om dere kunne lagt inn deres beste samlinger på 50meter og 100meter

med min savage mk2f klarer jeg 12mm på 50meter og 45mm på 100meter 5skudds serier jeg har 45cm langt løp

min savage har bare gått 125skudd så mulig det kan bli enda bedre ;)

Link to comment
Share on other sites

Anschutz 64 MSR, Atec cmm rimfire, og toppet med March 3-24x42. Ammo for tiden Eley Team. Alt ble bedre når Slurry satte opp et nytt vindflagg midt på banen.

Avstand - samling i ideelle forhold - samling på det jevne

50m 5 skudd: 2-3mm, 5-6mm

100m: 8-9mm, 20-30mm

200m: 40-50mm, 100mm til mye mer, her er vinden...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bruker 22lr nesten bare til innendørs 15m dfs skyting, i Saur 200 str.

Testskyting fra benk med kikkert gir 5skudds samlinger på omrent kulediameter, tomhylsen passer akkurat i hullet.

Dette med eley match og tenex, iten foskjell på disse på 15m. med tenex henger hylsa fast i hullet mens med match faller hylsa ut om du rister i skiva.

Eley club samler ok.. holder tieren uten problem, men det er mulig å se a det er flere skudd i samlingene.

cci standard med loten jeg har gi ofte slengere som åpner samlingene nok til at di ikke holder tieren.

På 100m har jeg testa litt liggende med reim og diopter, 50 serier på 100m dfs skive går greit med ok ammo om vinden ikke ødelegger.

Rekrutt skyttere i dfs skytter kun med 22lr nå og det er flere resulater på 350 på 100m med 22lr i år.

Link to comment
Share on other sites

Nytt vindflagg var til stor hjelp ja, bare så synd at det står under vann nå...

Med Fiocchi biathlon og RWS R100 så samler Sako finnfire varmint 5 skudd 15-25mm på 100 meter under salongforhold.

Top shot 30-40mm. Med cz 452 std så kan det legges til 10-15mm på det som står over.

Link to comment
Share on other sites

hadde vært morsomt om dere kunne lagt inn deres beste samlinger på 50meter og 100meter

Dette er som å legge inn hvem som har den strste lottogevinsten.

Skyter du mange nok serier får du før eller senere alle i ett hull - uansett avstand.

Legg inn gjennomsnittet av 5 serier skutt etter hverandre, det gir noe som kan sammenlignes med det andre oppnår.

Link to comment
Share on other sites

Salongen min samler lett fem personer tett rundt salongbordet! :lol: (sorry, måtte bare...)

 

Menneh, jeg har også salong å skyte med. :wink:

 

Dvs, det er dattera mi på 11 sin, en Remington 597 halvauto i .22 lr. Etter å ha solgt en Anschütz 1415 som jeg aldri skjøt særlig med, og ikke ønsket å kappe/ødelegge stokken på, samt at frøkna er linksskytter, endte jeg med å kjøpe denne 597'en. Skeptisk til presisjonen på et slikt treskeverk i forhold til Anschützen, men den var lett å bruke for frøkna.

 

Før modifikasjon testet jeg den på skytebanen, med innskytingsavstand på 40 meter (har nå byttet båte montasje og sikte, fått på demper, kappet stokken og byttet avtrekk, samt satt på tofot). Da ble det ned mot 5 mm med fem skudd. Slettes ikke ille med dårlig sikte og et avtrekk hentet fra helvete. Var som å dra et anker gjennom en steinrøys...

 

Har ikke målt siden, men jeg skyter da av strå og småkvister på inntil 40 meters hold, så ja den samler utrolig bra til å være slikt billigræl! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Saueren er testet litt på 50m.

 

 

Eley practice 100 med div forskjellige moment:

215981_4049093474758_655364007_n.jpg

 

Eley match med 5 - 4,5 på skjefte skruene:

382119_4049092674738_697742728_n.jpg

 

Skutt av en nabo som skyter mye med sauer i benk.

 

skuddet ut til høyre på siste bildet er vistnok siste skuddet, siktepunktet og avtrekket var vist ikke helt bra.

 

Bør uansett samle bra på 15m.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
trodde de fleste bare samlet støv.

Nja, jeg har jo sett noen som samler rust også :wink:

 

Men hvagjelder samlinger: Jeg har inntrykk av at de fleste salongrifler, med noen unntak, egentlig samler omtrent så bra som det Jmonsen viser til - men det er få (utenfor konkurransemiljøer) som får ammo som samler så bra... Og veldig få skyttere som kan skyte så bra.

 

Min påstand er at så og si alt vi har sett av samlinger fra salongrifler her inne, tester av rifler og ammo, egentlig viser hvor bra skytteren kan skyte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nylig en strøken lite brukt Brno 2 fra 1967. Testa litt før jeh leverte den til kapping og gjenging. Morro å se hva som skjer når 18 cm løp forsvinner.

 

Testa på dagen på 100 meter i knapt merkbar trekk i lufta, og ble ikke særlig imponert. 10 skudd serier med CCI std, og SK standard som satte alle kulene i et hull på størrelse med et .38 hull på 25 meter, samla ikke bedre enn ca 50-60mm på 100 meter. Så tok en tur på banen sent på kvelden i totalt vindstille, og skjøt i flomlys. 2-3 minusgrader. Testa litt med CCI og RWS rifle match..

 

RWS`n gikk best med 24mm/10 skudd, CCI hadde et dårlig skudd men om jeg ser bort fra det, samla de andre 9 skudda på 35mm.

 

Blir spennende å se hva presisjonen blir med 44 cm løp :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kan muligens oppfattes som frekk her men. Jeg har sett mange salonger, og 'endel' samlinger men har enda til gode å se noen som skyter 1-2mm samlinger på 50m gjentatte ganger. Faktisk ikke i nærheten engang. Og med cci std??? Fast 2.5 gr forstørrelse og telefonstolpe retikkel?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er 22 lr svært sensitiv for kulde.

Ved forrige gang på skytebanen i kuldegrader fikk jeg 10-skudds samlinger

på 30-35mm... :D veldig fornøyd med det. Å den går bedre i varmen:)

 

Gleder meg til å se hva 17hmr løpet duger til! Er jo kjent som hull i hull kaliber :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tar denne opp igjen :D Blir rimelig frustrert over lesinga her. Har cz455 og har testa litt sub ammo på 100 bana. Klarer ikke samlinger under 5cm, OG det med tofot og 3 forskjellige skytterer bak spakan. Når fler ligger på 2cm så er det litt frustrerende. Skal være sagt at cci standard og Elay Sport samlet best. Nesten så jeg tror jeg skal skifte avtrekk. Ser ut som det er gull for di fleste :D Men har det SÅ mye å si??

 

har også testa mini mag og det var no søppel i min rifle. Har ikke fått tak i Stinger enda men det skal prøves.

Link to comment
Share on other sites

renegade77,

hva slags ammo har du prøvd? Hvis CCI std er det beste du har fått til så er der en del å gå på - jeg kan skyte 2-3cm med god ammo i gode forhold, men med CCI std vil 5cm være bra, som et snitt av endel samlinger.

Vi ser 9åringer som skyter 3cm samlinger, med diopter og dårlig anlegg, men ikke med CCI std.

Uansett er det ikke alle gitt, uten endel trening, å skyte 22LR så mye under 5cm @ 100m. Det er lite som skal til av vind før en er 2cm ut.. Sist jeg var på banen slet jeg med å holde med innom 8eren.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sako Quad har jeg, har bare et hull i skiva uansett ammo og avstand. Går hull i hull

 

Hehe, bullshit. Men det hadde vært drømmerifla det, en slik som Veslefrikk fikk seg, som treffer alt man sikter på.

 

Sikkert mye fine salongrifler der ute, men det denne tråden hovedsaklig sier meg er at det jaggu er mange folk her inne som skyter myyye bedre enn meg med rifle. Her holder det ikke bare med ny salong, jeg må nok legge meg i hardtrening også gitt.

 

Fin tråd, flott med tips til både rifler og ammo.

Link to comment
Share on other sites

Anschutz 64 MSR, Atec cmm rimfire, og toppet med March 3-24x42. Ammo for tiden Eley Team. Alt ble bedre når Slurry satte opp et nytt vindflagg midt på banen.

Avstand - samling i ideelle forhold - samling på det jevne

50m 5 skudd: 2-3mm, 5-6mm

100m: 8-9mm, 20-30mm

200m: 40-50mm, 100mm til mye mer, her er vinden...

 

K

Vet du er en god skytter. :) Men når vi måler grupper, er det vanlig å måle cc. Dvs. fra ytterkant av en kule , over kulen (kulediameter) og til innvendig kant, av ytterste kule (størrst diameter). Måler du samlinger på en annen måte, bør du opplyse om målemetoden! Ellers hadde der sikkert vært greit om vi brukte samme metode. :)

 

22LR har en dim på 5,6 mm! Hvordan kan du da få samlinger på 2 - 3 mm på 50 meter?

Link to comment
Share on other sites

Slik:

f4424477.jpg

 

Du tar forresten feil. Jeg er ikke noen spesielt god skytter, men muligens litt over middels. De som kan å skyte er ikke her og skriver.

 

Hvor store er disse samlingene? Dette er ei eske, 50 skudd, midten er knestående, nede til høyre er med tofot, og resten er vanlig liggende. For å si det med en gang - dette er over gjennomsnittlig skyting for meg på 15m, langt over. Men samlingene er vel under 5.56mm selv om det er kulediameteren?

3AAF52EC-CA6A-4AEE-B84C-BC4066A826B6-14119-00001F4C3657F8B3_zps5d1ffe12.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Slik:

f4424477.jpg

 

Du tar forresten feil. Jeg er ikke noen spesielt god skytter, men muligens litt over middels. De som kan å skyte er ikke her og skriver.

 

Hvor store er disse samlingene? Dette er ei eske, 50 skudd, midten er knestående, nede til høyre er med tofot, og resten er vanlig liggende. For å si det med en gang - dette er over gjennomsnittlig skyting for meg på 15m, langt over. Men samlingene er vel under 5.56mm selv om det er kulediameteren?

En får ALDRI en samling under kulediameter, hvis en måler på normal måte. Det blir kule diameter + spredning! På din første skive, er samlingen ca 25 - 27 mm + minus noe. Vet ikke hvilken avstand, det er skutt på.

 

De du sier er på 15 meter, må du måle selv.

 

Editt: Ser det blir feil å bruke begrepet "aldri". Og jeg burde ha visst bedre. Jeg forutsetter jo, at spredningen er større enn kulediameter. Og det behøver den jo ikke være. :) Vet jo - når jeg tenker meg om, at luft-/ minjatyr- og BR-skyttere, skyter slike samlinger, på div hold.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Halvmetersskiva er skutt på 100m. 5 skudd sier fint lite, og den samlinga kan god være flaks, og da jeg teste ammo til 22-riflene mine skjøt jeg stort sett 20-skuddsgrupper, og over kronograf samtidig. Da ser en hvorfor noen skudd går lavt med noe ammo. God ammo gikk da 30-35mm, kan ikke huske at noe var under 30mm med 2 skudd.

 

Det kan godt være at din måte å måle grupper på er normal for deg. Og det er ingen som klager på det, det står enhver fritt. Innen BR-skyting, der en skyter grupper, måler en senter til senter over hele verden, sidenjeg konkurrerer endel innen NBSF, så har jeg valgt å følge deres måte å måle på. Elektronikkskivene til både KTS og Megalink oppgir også senter til senter, og en kan fint få ei samling under kulediameter - tilogmed på 200m, selv om det ikke er hvert år...

Men nå vet du hvordan jeg måler :wink:

 

15m samlingen som er skutt med tofot måler altså ca. 0.05-0.1mm, det er godt nok for meg. Mer interessant var at jeg med en annen ammo som er i vanlig bruk i DFS ikke klarte å skyte konsekvent 10er, med tofot, baksekk og kikkert... Hvordan skal folk da klare det liggende, eller langt mindre, knestående og stående?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Normal måte å måle presisjon er Senter kulehull-Senter kulehull. Så samlinger på 2 mm er ikke umulig ;)

John

Det er riktig det du skriver. CC er egenltlig fra senter til senter, så det er mulig. Men på normale hold, så måler en likevel over første kule. Men for all del mål gjerne cc-kule.

 

Men det er vel ikke mange som skyter 2-3 mm samlinger på 50 m, 100m o.l. Hvordan en måler er uvesentlig, enten det er fra senter kule, til senter kule. Eller fra kant, til kant på kule.

 

Resultatet blir det samme, så sant spredningen er større enn kulediameter! Burde kanskje ha pressisert det. :)

 

Men prater vi om samling, med en småviltrifle (som 22 LR), er vel 15 meters samlinger uinteressant, i alle fall for jaktbruk. Mulig det er interessant for miniatyr skyting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Halvmetersskiva er skutt på 100m. 5 skudd sier fint lite, og den samlinga kan god være flaks, og da jeg teste ammo til 22-riflene mine skjøt jeg stort sett 20-skuddsgrupper, og over kronograf samtidig. Da ser en hvorfor noen skudd går lavt med noe ammo. God ammo gikk da 30-35mm, kan ikke huske at noe var under 30mm med 2 skudd.

 

Det kan godt være at din måte å måle grupper på er normal for deg. Og det er ingen som klager på det, det står enhver fritt. Innen BR-skyting, der en skyter grupper, måler en senter til senter over hele verden, sidenjeg konkurrerer endel innen NBSF, så har jeg valgt å følge deres måte å måle på. Elektronikkskivene til både KTS og Megalink oppgir også senter til senter, og en kan fint få ei samling under kulediameter - tilogmed på 200m, selv om det ikke er hvert år...

Men nå vet du hvordan jeg måler :wink:

 

15m samlingen som er skutt med tofot måler altså ca. 0.05-0.1mm, det er godt nok for meg. Mer interessant var at jeg med en annen ammo som er i vanlig bruk i DFS ikke klarte å skyte konsekvent 10er, med tofot, baksekk og kikkert... Hvordan skal folk da klare det liggende, eller langt mindre, knestående og stående?

Er samlingen under kulediameter, blir jo også samlingen mindre enn kulediameter, uavhengig av måte å måle på. :) Og jeg har registert her, at du er god til å skyte. (Samt at vi har nok felles bekjente). :) Forvirrende, da jeg ikke har hørt om noen som har samlinger med 22 LR innenfor 2-3 mm, på den avstanden. Og din 100 meter samling og senere kommentarer bekrefter dette. 2 -3 mm samling på 50m meter er tvilsom. :)

Link to comment
Share on other sites

Det som er interessantn er ka dere klarer stående på 50 og 100 meter uten noe form for støtte.

Hvem har "sagt" at det skal være stående skyting? I alle fall ikke TS. Vil tro de fleste betrakter dette som egenspredning på våpen , med div ammo. Det gjør i alle fall jeg.

 

Det du sikter til går mer på skytter, enn på våpen/ammo og dets egenspredning.

Link to comment
Share on other sites

Merk at jeg har skrevet "ideelle forhold". Det betyr at alt, fra sol og vind, til humøret til kjerringa, er linet opp og perfekt. :wink:

Da betyr skyteferdigheter ingen ting, i vind må man lese vind, men uten vind - "trigger pulling" kaller amerikanerne det. Og stille for skyting med salong, det er STILLE. Hvis du får sjansen, prøv på 50m inne, det er magisk. Og da ser du hva rifle og ammo kan.

 

Poenget er at slike samlinger som f.eks Fredrik viser over her - representerer delvis ammoen og delvis vinden den dagen. Både mann og rifle er sannsynligvis gode for under halvparten. Vi har sett mer enn en aha-opplevelse på banen når fil finner god-ammoen en stille lørdags morgen. Det er det flere her som kan bekrefte.

 

Måten å måle samlinger på ser jeg ingen grunn til å diskutere, den er nedfelt i reglene i NBSF sine programmer, og de som deltar i, og arrangerer BR-stevner, uansett avstand, har dette rimelig innarbeidet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at noen i denne tråden uttaler seg negativt om (og muligens betviler resultatene med) CCI standard.

Da må jeg spørre: Er det målingen med skyvelæret på skiva etter skyting som teller, eller er det prislappen på ammopakningen?

Det burde være kjent for de fleste at ammo må testes i hvert enkelt våpen. Jeg har testet mer enn 10 typer i min Quad, og akkurat den rifla går best på 50 meter med CCI. Det er godt mulig at det finnes ammo som går enda bedre, men ytre diameter på hullet på 5,7 mm (spredning 1,4 mm) holder for meg.

Jeg viser også til ammotesten i Vapentidningen med >40 typer ammo i tre ulike matchpistoler. Her var det ingen sammenheng mellom pris og presisjon. CCI std og Eley grønn (den billigste) kom best ut.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at slike samlinger som f.eks Fredrik viser over her - representerer delvis ammoen og delvis vinden den dagen. Både mann og rifle er sannsynligvis gode for under halvparten.

 

Tjo. Dette er jo den billigste ammunisjonen du får over disk her på berget (så vidt meg bekjent), så samling på 12mm er HELT bra for min del. Har skutt betraktelig bedre med andre ammunisjonstyper, men da har som du sier, forholdene vært noe roligere og ikke minst ammunisjonen flere ganger så dyr.

 

Må jo og sies at jeg helt bevisst tok en samling som jeg vil kalle "gjennomsnittlig". Kunne lett fram bilder av blinker med "hull-i-hull"-samlinger, men dette representerer på ingen måte hvor godt top shot samler i min i gjennomsnitt. Det er mer flaks akkurat de 5 skuddene.

 

Jeg har forøvrig aldri skutt innendørs med salong, noe jeg ser fram til å prøve en gang. Da er plutselig flere variabler visket vekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Jeg er så heldig at Top Shot samler godt i min CZ 455 american. Den er beddet med yodave-kit på avtrekket.

 

null_zpsb998a4d1.jpg

En gjennomsnittlig samling på 50m

Har du skutt inn børsa med topshot eller?

Jeg får enda bedre samling uten bedding og yodave kit.børsa er ikke blit gjort noen ting med.skulle vist hvordan legge inn bilder så skulle jeg poste noen.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Samlinger skutt på 100m

Cz455, fiochi biatlon 340

3 grader C, 2m/s fra kl 11

Moment 3Nm på både løp og skjefteskruer

12206709443_f54e35c263_z.jpgby -killertriz-

Fiocchi biathlon 340, -3 grader vindkast fra kl 9, 2.5m/s (62m) for mye vind til å skyte åpent på 100m, måtte sette blinken inne i skogen for litt mindre vind.

14047277304_aa0f4c61ea_z.jpgPhoto 2 - 2014-04-28 by -killertriz-

-5 graderC, mye klær og hansker.

14047167474_fb48e7caec_z.jpg20140428-090426-4 by -killertriz-

14043513222_0428f8d748_z.jpg20140428-090406-3 by -killertriz-

14043509272_d754d2030d_z.jpg20140428-090458-2 by -killertriz-

 

Nylig retaurert, 1966 brno2. Avtrekket har fått seg en real omgang og er nå helt nydelig.

14046602835_5f31c910d3_z.jpgMy Photo Stream-946 by -killertriz-

Testing på 100m

Brno2, cci standard

15 grader C 3.2m/s fra kl 10

3Nm på skjefteskruene

14043355881_3fb253e7fe_z.jpgMy Photo Stream-943 by -killertriz-

Dette er 20 skudd skutt mrd en blanding av cci stinger, geco, cci standard. Samme dagen som forige bilde.

14023542226_aba72d8454_z.jpg20140428-090429-1 by -killertriz-

 

Testing av skjefteskruer -3graderC, vindkast 2.5m/s fra kl 9

14047280144_42519f429f_z.jpgPhoto 3 - 2014-04-28 by -killertriz-

3Nm

14043623192_fc91931556_z.jpgPhoto 1 - 2014-04-28 by -killertriz-

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg får og enkelte samlinger som er betydelig bedre enn dette, men la inn en helt gjennomsnittlig en. Hva man får til den dagen Jupiter står i korrekt grader i forhold til månen og du har fått et godt haill dagen i forveien er ikke hva som er interessant. Det er mer det man klarer å repetere 10 ganger på rad..

 

Salongen min var skutt inn med Top shot da det bildet ble tatt ja.

 

Jeg har funnet ut at Geco-ammunisjon er det min spiser best av billig-skudd. Av de dyrere har jeg ikke testet så mange, så får komme tilbake til det. :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fått testet litt forskjellig ammo.

Topshot funker bra som plinkeammo, og veksler stort sett uten hang up's.

Samler under tommen på 50m. Kanskje under èn klistrelapp når skyttern har en god dag.

 

Det som samler best av det jeg har prøvd så langt, er Norma Nr.2

 

Ruger 10/22 Takedown, lett modifisert, bedda i en Hogue nylon overmold stock.

BSA sweet 22, 3-9x40 oppå, A-tec CMM-4 rimfire med 5 moduler på tuppen.

Orginalt avtrekk. Friflytende løp. Harris tofot.

20140807_133525_zps80dd7937.jpg

 

Skiva satt opp og målt til 50 m med lasern.

5 skudds serier med Norma nr.2, skutt liggende med tofot, og sandsekk under kolba bak.

20140807_130052_zps0e5e77f7.jpg

20140807_131618_zpsbd4780f5.jpg

20140807_130624_zps19cade8a.jpg

 

Noen flyvere. Børsa skyter bedre en skyttern klarer, men det kommer seg med trening :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg dro en tur på banen med min 10-22, 20" green mountain løp, target stokk (ikke beddet), 4x32 Nikko Stirling kikkert, originalt avtrekk, harris tofot.

 

100 meter, så å si vindstille. Hadde med 6 typer forskjellig ammo, PMC standard, CCI standard, 22 Trainer, 22 winchester Hi-Vel, CCI mini-mag, CCI Velocitor

 

Jeg slet med å komme ned mot 50 mm / 5 skudd, snittet lå vel på 6-7cm jamt, og ingen av ammoene utmerket seg i særlig grad, hverken ene eller andre veien. Selvfølgelig forskjell i treffpunkt, men jeg så bare på gruppene.

Jeg tror derfor at det her først og fremst var skytteren som var begrensninga, samt en kombinasjon av uegnet kikkert og rufsete avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...