Jump to content

Kongsberg hagle


LakseLorden

Recommended Posts

Hei! Min filleonkel hadde ei Kongsberg sideligger hagle som jeg mener er en m46. Hagla er i god stand og har serienummer 33. Hvis jeg har forstått det rett er denne hagla produsert i 1946 og i bare 50 eksemplar. Men på låskassen står det Kongsberg Våpenfabrikk med å istedet for aa og da skal den være produsert etter 1950. Er det noen som kan svare på når denne hagla er produsert og eventuelt om den har samleverdi. Hvis den ikke har samleverdi blir den brukt til vanlig småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det er helt riktig at det er en M/46, og at det er produsert kun 50 stk. i den perioden (Serienr. 21 - 70 ) 1946-47.

Den er absolut et samlevåpen fremfor et bruksvåpen. Disse sideliggerne som blei produsert ved KV ( tot. 1003 produsert) er ikke av den beste kvalitet og bør ikke skytes for mye med, i allefall ikke med stål-haggel da dette trolig vil ende galt. Det er forøvrig 65 mm kammer, så 70 mm vil også muligens føre til gale ting.

Jeg samler på disse (godkjent samler), så er du interesert i å avhende, send en PM for vidre kontakt.

 

Mvh

Sjømann

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med Kongsberg Våpen Forening som bekrefter at hagla er en -46 modell. De visste bare om 3 intakte våpen fra samme serie så dette er vel å anse som et samlevåpen. KVF antydet en verdi på hagla som er så lav at den nok blir beholdt i familien som et klenodium.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt.

 

Har en Kongsberghagle fra 1958 i kjelleren. Denne tar unødig plass i våpenskapet, så kunne tenkt meg å henge den på veggen. Den tar seg unektelig bedre ut der.

 

For å gjøre det, må jeg fjerne en vital del og hive i skapet. Menneh... Hva er vital del her, og hvordan fjerne den!?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...