Jump to content

Mirage problemer med lydemper


Sakura

Recommended Posts

Nå som det er begynt å bli kjøligere i luften så opplever jeg mirage/varmehildring over lydemperen allerede etter 3-4 skuddet.

Mener jeg leste i en eller annen tråd her inne om en slags neopren pløse el. lignende til å tre over demperen for å demperen for å hjelpe mot dette.

 

Er det noen som vet hvilke tråd det er, eller har erfaring med bruk av dette.

 

mvh

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Neoprentrekket fra XXL fungerer for meg. Sammen med en dreid ring til å ha rundt enden på demperen. Da har du noe å feste miragebåndet i, hvis du bruker det, og den hindrer også at trekket jobber seg fremover til det blir ødelagt av munningsblåsen. Jakt&Friluft i Arendal har/hadde sånne ringer ferdige i standardstørrelser.

Link to comment
Share on other sites

Camo tape funker greit for å unngå mirage. Du surrer det bare rundt lyddemperen, såklart :)

 

vis du menter dette funker så har du hatt flakt. eller lite kaliber.

var med camotap på min Br-refleks t8. var på trening på papp så brukte litt tid mellom seriene, hadde problem med mirage etter 3 skuddet. og når jeg gikk på andre serien smeltet (boblet) de siste 10cm på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Var på skytebanen på torsdag. 5 timer i 18-20 minusgrader. Hadde ekstreme problemer med mirage! Resepten ble å bruke ekstra lang tid på turene frem og tilbake til blinken. Fikk aldri skutt mer enn tre skudd før det ble problemer. Demperen var ikledd camotape, uten at det hjalp stort.

 

Så da må jeg vel ha meg et miragetrekk. Jeg tenker at et slikt trekk aldri vil eliminere flimmer helt, fordi det vil komme mirage fra selve munningen også? Tar jeg feil? Kal. 6,5 forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Miragetrekk og miragebånd brukt sammen eliminerer dessverre ikke problemet helt nei. Det blir definitivt bedre, men aldri helt borte. Ihvertfall ikke om du bruker høy forstørelse, noe de fleste av oss gjør på lange hold..

 

Du kan trøste deg med at det ikke finnes noen annen måte å fjerne mirage på helt heller... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde mitt eget miragebånd på jobben. Dreide en ring av pom som passer på demper, 1.5mm tykk og festes med settskruer, båndet som jeg lagde av en transportreim fra transmeca festes i settskrue og stikker 3 cm fremfor demper, elastisk snor eller strikk i andre enden av båndet som hektes over bakerste kikkertbaser.

 

Det var slutten på mine mirageproblemer.

 

Det ligner på dette http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=12004&prodid=25555 men mitt er 5cm bredt og leder varmen godt klar av synsfelt.

Link to comment
Share on other sites

Trekket mitt er av neopren og ble kjøpt på Magne Landrø. Passer som snus til Hausken standard :D

 

Jeg tørr ikke helt svare på det andre spm ditt.. Jeg skyter sjelden så veldig mange skudd raskt etter hverandre, og dersom jeg gjør det så skyter jeg uten demper. Demperen blir mest brukt på jakt og selvfølgelig litt trening. Men mengdetreningen foregår uten demper rett og slett. Det beste rådet er vel kanskje å følge godt med og stoppe når det erfart nok :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...