Jump to content

Lade 45 Long Colt med svartkrutt


clausdl

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Hege-Uberti 1873 SAA kopi i 45LC. Har ladd og skutt masse røyksvak ammo i den (250gr Keith SWC og 7.2gr m N320). Nå har jeg lyst til å lade litt med svartkrutt. Har vært hos onkel blå og ordnet tillatelse på 3KG svart pulver. Skal bruke 250gr ogival-kuler med naturfett fra Clarry Haglund.

 

Før jeg handler krutt og setter i gang med å lade vil jeg gjerne høre fra andre som har erfaring med svartkrutt-lading og 45LC patroner.

 

Ting jeg er usikker på:

- Hvilket krutt (Sveitser-krutt eller Wano)?

- Hvilken korning?

- Hvor mye pulver trenger jeg i patronen?

- Hva bruker man til mellomlading?

- Bør man smøre mellomladingen (hvis man fx bruker filt-propper)?

- Bruker man vanlige tennhetter ?

- Bruke "vanlig" ladeutstyr eller trenger man noe spesielt ?

- Bruke kruttmål eller måle opp hver ladning?

 

Målsetning: ladning som kan brukes i stevner i regi av NSU. Håper på feltmessig grei presisjon og det kan godt være litt "trøkk" i patronen, det er jo en .45

 

Tips og erfaringer mottas med takk :-)

 

Mvh

Claus

Link to comment
Share on other sites

Den hadde såvidt jeg kan huske , opprinnelig 40 grains svartkrutt. En ganske fresk ladning etter datidens standard? Mener også å ha lest at ladningen ble redusert noe etterhvert...?

 

Moderne hylser rommer mindre, så der er det ikke plass til 40 grains lengre

Link to comment
Share on other sites

He he, med mindre du får tak i de gamle Baloon-head hylsene så går det nok ikke 40grains i nei. Tror hæren reduserte

ladningen til 34 grains eller noe sånt da 40 ble litt mye ja.

 

I min 36cal perkusjons-revolver mener jeg å huske at jeg bruker ca 18 - 20 grain bak en rundkule. Lurer egentlig på

hvor mye jeg må ha for å få anstendig hastighet på kulene. Er jo ikke ute etter noen maksladning :-)

Link to comment
Share on other sites

Du finner noe om lading av svartkruttpatroner på Svartkrutt.net

http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=44

 

Prinsippene er enkle for en svartkruttpatron.

 

1. Ingen luft mellom krutt og kule, skal du redusere ladningen så bruk et fyllstoff som ikke brenner.

"som fyllstoff nevnes papir, smurt filt Wad, semule, polenta "du får det i velassorterte matvare

forretninger""

 

2. Reglen for krutt i håndvåpen kan enkelt sies på denne måten.

opp til kaliber .45 bruker du FFFg granulering eller tilsvarende.

Fra .45 og oppover FFg eller på de virkelige flotte store kalibrene over .58 Fg

Sveitser eller wano..... jeg har brukt mye av begge deler og kommet fram til at det er liten forskjell i

de for min del, prøv deg fram.

 

 

3. maks ladedata for kalibret er det du kan få plass til i hylsa med kule og en svak komprimering.

 

4. Bruk vanlige tennhetter som passer i hettelomma, du får ikke lest trykktegn på samme måte som med

røksvakt krutt.

 

5. Vanlig ladeutstyr funker helt greit, har hørt om bruk av progressive presser funker fint,

Mange sier at du må ha svartkruttmål for å lade men med litt forberedelser går det helt fint med det

du har fra før.

Vask kruttholderen med grønnsåpevann og la det lufttørke så lades det ikke så lett statisk.

 

6. 45 LC patroner kan fint lades til mye smell og røyk om du får presisjon av det er jeg ikke sikker på men

for showfaktoren og stress som kan oppstå blant dine venner på standplass er det klart en vinner.

prøv også med .457 kuler og se hvordan du treffer, Jeg tviler på at Morgan Kane ikke traff like godt

som forfatteren beskriver i sine bøker.

 

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har skutt mye med 45lc svartkruttladninger.

Utgangspunktet til US army var 34grains fffg, dette ble ganske snart redusert til 30grains og senere til 28grains (Ref gamle manualer)

30grains fffg i en hånholdt SAA røkker og rokker en del, kommer ann på hvordan en ser det. Jeg anbefaler deg å gå ned til 24grains fffg Wano,

da blir det håndterbart. Har erfart skyttere som går helt ned til 17grains fffg, men da MÅ du fylle opp med semulegryn ellers kan det faktisk bli ganske farlig!

En svartkruttpatron skal aldri ha luftrom inne i seg!

du kan og velge å gå ned på kulevekta til f.ex: 200 grains RNFP

 

Å brenne løs med en SAA og svartkrutt gjør noe med verdensbildet og historieforståelsen....! IIHAAW

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Du får vel 45 colt magtech med CAS ladninger og blykule til en sån 6-8 kr smellen... lade selvl gjør du vel for rundt krone.

Ellers vet jeg av erfaring av 36gr med FFF i 45 colt får tøffe voksne militærmenner til å fnise som 10 år gamle jentunger :mrgreen:

 

Sweitser brenenr renere og etterlater mindre guffe en wano. Jeg har brukt å blande sweiseter og wano 50/50. rundt 28gr og en dasj med polenta oppå der for å presse ut luft. Best resultat hadde jeg med rundkule krympet rundt "ekvator" og med å fette forran kammerene som på perk. Bruker samme ladning i 44-40 med 200gr kule uten skiver med fett og slikt. funker fint uten for my griseri i vaqueroene. 45 colt griser mer så da er fett og lurium lurt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Visste dere forresten at sabotasjegruppen MilOrg Aks D13 fikk niklede Colt SAA med 4,3/4, 45LC, i slipp i Nordmarka ved Oslo og at disse var med på aksjoner. Dette er antagelig den siste dokumenterbare distribusjonen av fabrikknye SAA'er til en militær avdeling. Tenk på det; fra Little Big Horn til Hakloa! Skikkelig historisk vingesus :-)

 

Kjøpte en 45, 4,3/4" Colt gen 3 i fjor etter å ha startet på den nye kronologiske Morgan Kane-serien.. Colten stod på bucketlista siden jeg aldri hadde eid en slik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...