Jump to content

Tar Posten eget gebyr for våpen?


jULF

Recommended Posts

Kjøpte et par magasiner(verdi under 100$) fra Brownells i slutten av Juli, magasinene ble stoppet i tollen noen dager før jeg purret på posten pr. Telefon. I den samtalen ble det hevdet at jeg forsøkte å importere noe som er reg. pliktig. noe jeg benektet og ba dem om å sjekke regler på nytt. Enda på visa er at jeg fikk pakken på mitt postkontor og hentet den ut fort som mulig for å komme meg på banen, vel hjemme ser jeg at gebyret for fortolling er høyere enn beregnet(betalt) MVA. Jeg liker ikke å bli svindlet så når jeg tar kontakt med posten får jeg høre at dette faktisk er feil da pakken har en verdi under 1000kr eller noe slikt og blir bedt om å sende dem kontonummer for tilbakebetaling av de overskytende 130kr. Men når jeg nå somlet meg inn på epostkontoen fikk jeg opp følgende melding:

 

Hei.

 

CGXXXXXXXXXUS.

 

Gebyret du henviser til er riktig da sendingen din inneholdt våpendeler, og sendingen da måtte fortolles ordinært, og ikke forenklet.

 

Dette er årsaken til at gebyret da er 234,-kr.

 

Med hilsen

Posten Norge AS

 

Kan dette stemme, at vi ikke lengre kan handle magasiner fra utlandet uten å betale skjorta for det? 234kr er jo halve sendingens verdi...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På postens nettsider står følgende i FAQ-en for forenklet tollbehandling.

Spørsmål 10:

Er det noen varesorter som ikke omfattes av ”Forenklet fortolling”? Svar:

Unntatt fra ordningen er varer med restriksjoner og særavgifter som f.eks. tobakksvarer og alkoholholdige drikkevarer.

Jeg ville tatt opp med dem at magasiner selges uten restriksjoner både i avsenderlandet og i Norge, og at de følgelig IKKE krever ordinær fortolling. Prøv å flette inn en diplomatisk omformulering av at du faktisk ikke kan lastes for at postens personale er inkompetent.

Link to comment
Share on other sites

Greia er vel egentlig at posten mener at alt med våpen må fortolles ordinært, da jeg påpekte feilen. Har nå skrevet til dem på nytt, så får vi håpe....

 

Jeg tipper at korrekt dokumentasjon bør sikre at du får tilbake de 130,- kroner. Bare å legge saken frem tilstrekkelig godt dokumentert/saklig.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et par magasiner(verdi under 100$) fra Brownells i slutten av Juli, magasinene ble stoppet i tollen noen dager før jeg purret på posten pr. Telefon. I den samtalen ble det hevdet at jeg forsøkte å importere noe som er reg. pliktig. noe jeg benektet og ba dem om å sjekke regler på nytt. Enda på visa er at jeg fikk pakken på mitt postkontor og hentet den ut fort som mulig for å komme meg på banen, vel hjemme ser jeg at gebyret for fortolling er høyere enn beregnet(betalt) MVA. Jeg liker ikke å bli svindlet så når jeg tar kontakt med posten får jeg høre at dette faktisk er feil da pakken har en verdi under 1000kr eller noe slikt og blir bedt om å sende dem kontonummer for tilbakebetaling av de overskytende 130kr. Men når jeg nå somlet meg inn på epostkontoen fikk jeg opp følgende melding:

 

Hei.

 

CGXXXXXXXXXUS.

 

Gebyret du henviser til er riktig da sendingen din inneholdt våpendeler, og sendingen da måtte fortolles ordinært, og ikke forenklet.

 

Dette er årsaken til at gebyret da er 234,-kr.

 

Med hilsen

Posten Norge AS

 

Kan dette stemme, at vi ikke lengre kan handle magasiner fra utlandet uten å betale skjorta for det? 234kr er jo halve sendingens verdi...

 

Hei! Prøver å bestille magasiner fra Brownells nå, men får beskjed om at de sendes kun til militæret og politiet. Fikk du denne beskjeden? Eller kjøpte du mag under 10 skudds kapasitet?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg så enda en gang tar kontakt med posten får jeg denne i retur...tror jeg gir opp nå

 

Hei.

 

Takk for din henvendelse den 03.08.2012.

 

Det er ikke mulig å foreta forenklet tollbehandling på den type vare som du har innført.

Enkelte varetyper skal fortolles ordninært, og gjelder for varen du har innført.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke hjelper å klage til posten hva med å prøve post og teletilsynet? Er det ikke de som legger føring på fortollingssatser osv?Jeg har hatt mine krangler med posten flere ganger og skulle tro at alle som jobba på kundesenteret skal bli politikere for jeg får aldri ett ordentlig svar på det jeg spør om, så du kommer nok ikke til å få noe bedre svar derfra med mindre du skriver ett jævla godt brev med henvisninger til noen paragrafer.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg diskuterte denne saken med høna. Hun er Postførstebetjent eller noe sånt.

 

Hun sier at så lenge det er en vare som fritt kan tas inn i landet så kan du fortolle selv, forenklet tollbehandling som koster 125kr.

 

Når du ikke gjør dette selv må posten gjøre det, ordinær fortolling, og det koster 245kr.

 

Det er forskjellen på hvorfor det ble dyrere. Hadde du gjort det selv hadde det blitt litt rimeligere

 

Forenklet tollbehandling kan man gjøre dersom varens pris overstiger 200kr, men ikke over 1000kr.

 

Her finner du informasjon og hvordan du klager etc http://www.posten.no/produkter-og-tjene ... ing-privat

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har skjønt det så er det ikke restriksjoner på magasiner og så lenge verdien er under 1000 kr så er det forenklet tollbehandling på det uansett hvem som gjør det. Får du noe i posten som det skal betales mva så får du som regel ett brev i posten hvor posten tilbyr deg at de kan fortolle pakken for deg og du må undertegne en fullmakt som du leverer på posten.

 

Men du kan jo fortolle pakken selv gratis på tollvesenet sin egen side. Med det har liten nytte siden posten skal ha den samme summen som de tar for å fortolle den i "lager kostnader"

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Send de dette:

 

LOV 1961-06-09 nr 01: Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v. [våpenloven]

§ 2. Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper.

 

Magasiner er med andre ord ikke våpendeler og de kan derfor ikke bruke det som argument for økt saksbehandling.

 

Her er nok sakens kjerne.

Tar denne fra hukommelsen, men det går omtrent slik:

 

Ein pakke med eit brukt kikkertsikte frå UK blei holdt tilbake og Posten krevde dokumentasjon på verdi av siktet.

I brevet stod siktet beskrevet som "våpendel".

 

Posten fekk sin prisdokumentasjon, og som en liten P.S. i e-posten meinte eg at eit kikkertsikte ikkje er ein våpendel. Då eg følte eg måtte poengtere dette. I tilfelle Posten skulle kreve kopi av våpenkort eller liknande. (Tiltenkt brukt på Field Target luftgevær utan våpenkort)

 

Neste svar frå Posten var då:

"Alt som er tiltenkt montert på eit våpen er å rekne som våpendel"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...