Jump to content

Oppskrift på bandhundsele


Tron

Recommended Posts

For et par år siden etterlyste jeg en enkel lærsele til bandhund, minst mulig deler og helt lydløs var kravet. Som bandhundjegere vet vil hunden riste seg 139 ganger i løpet av en jaktdag, med mindre det regner hvor frekvensen blir tredoblet. Da nytter det ikke med D ringer i stål og annen dritt, hvis ikke du har en fetisj for teip.

 

Jeg fikk et tips fra en bandhundjeger og -dommer på sørvestlandet, Taisto Erkinharju, som jeg fant genialt og vil formidle her:

 

Begynn med et glatt lærbelte uten sømmer, ca. 3-4 cm bredt. Skjær av endene på beltet slik at du blir kvitt spennen i den ene enden og hullene til spennen i den andre. Du skal sitte igjen med et rektangel som er 3-4 cm bredt og ca. 80 – 100 cm langt, alt etter størrelsen på hunden.

 

Ta en 8mm hullpipe og stans ut et hull i hver ende.

 

Videre skjæres det med skarp kniv og linjal ut to snitt igjennom beltet, som markert på tegningen under. Dette er åpningene til hundekroppen. Lengden på disse må avpasses etter hundens størrelse, ikke skjær de for lange i første omgang. Åpningen til bakkroppen bør være ganske trang rundt hunden.

 

Jeg bruker en 4mm hullpipe til å begynne og avslutte disse åpningene (snittene), tanken er at en avrundet avslutning på åpningen hindrer at den revner ved belastning og at åpningen slik blir for store.

 

Målene for den selen jeg bruker til en vanlig stor NEG hanne, 53cm og 25kg, er som følger:

 

Totallengde på selen er 94 cm, åpningen til bakkroppen er ca. 30 cm og til forkroppen (halsen) ca. 40 cm. Fra 8mm hullet til linen til slutten av åpningen til forkroppen er det ca. 8 cm, i andre enden er avstanden ca. 4 cm. Det hele stykket (uten snitt) mellom åpningen, på midten, som utgjør bryststykketblir da ca. 8 cm.

 

I bruk fungerer det som følger: Du trer hunden bakfra gjennom den minste åpningen i beltet frem til rett bak skulderen på hunden, slik at beltet henger ned fra buken og den korteste enden står opp fra ryggen som et lite "håndtak". Så trer du beltet opp mellom forbeina og den største åpningen over hodet på hunden, så den lengste enden møter den korteste bak skulderen. Så trer du lina gjennom hullene du har stanset ut i de to enden og slår en stopp knute i enden av lina. Vips så har du en perfekt bandhunsele som består av kun to lydsvake deler, hunden kan riste seg, rulle seg, gå igjennom snar og busker etc, uten en lyd. Selen belaster ikke halsen i det hele tatt om du har fått til de rette målene. Åpningen til halsen skal være stor nok til at evt. belastning fra linen overføres til ryggen og brystet.

 

Jakter du i så bratt terreng at du trenger selen til å dra opp bikkja hver gang han ramler utfor et stup ville jeg enten laget denne veldig trang eller satset på en mer komplisert sele med stramme anordninger, til alt annet bruk er denne her perfekt.

 

2dbj8u9.jpg

 

168wfv4.jpg

 

vhtijp.jpg

 

1zwd6x0.jpg

 

2wf60lx.jpg

 

256db8p.jpg

 

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Det finnes masse seler som ikke bråker når hunden rister seg, dersom man ikke nødvendigvis MÅ ha karabinkrok på lina. En D-krok alene bråker ikke. Til Basset så passer Norsk Hundeutstyr sine seler helt utmerket. Har slike til alle mine, og det sier ikke lite :oops: Har forresten slike til alle elghundene også, så jeg har vært en betydelig kunde. Som med alt annet er det viktig å kjøpe seler som passer, ikke for store og ikke for små. Har løftet selv tunge elghundhanner over gjerder etc og aldri hatt problemer.

Link to comment
Share on other sites

Kan du si noe om lina di også ??

 

Det er lassoline fra Maritex Gavpi, http://www.gavpi.com/

 

Det hender du får tak i denne lina som ferdig sporline i hundebutikker, bare å kappe av karabinkroken så er det brukbart. Det jeg liker med denne lina er at den glir greit gjennom ur og rundt busker etc. men allikevel er den aldri glatt å holde i, selv når den er våt. Videre er den myk når det er kaldt, strekker seg lite så du kan gi kontante signaler til bikkja og endelig er den slitesterk.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å kuppe tråden, si i fra viss jeg gjør det :) ,er like greit å samle alle i en tråd. Her er en sele pappa lagde til Metso. Funker veldi bra den å. Den er laget av strammeband 35 mm bredde. Jeg legger ut godt med bilder så blir den enklere å eventuelt kopiere.

 

Slik ser sela ut på Metso

DSC_3298.jpg

 

DSC_3299.jpg

 

Liggende med magebelte strammet

DSC_3300.jpg

 

En liten jernplate med ett øye sveiset fast å polstret.

DSC_3301.jpg

 

DSC_3302.jpg

 

DSC_3303.jpg

 

Liggende helt utslått

 

DSC_3304.jpg

 

Vi har sporet der han har trekt hardt å sela fungerer godt. Mye bedre enn den forje vi hadde, der han fikk pusteproblemer når han trekte hardt i sela.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er det noen her som har noen tips om sele jeg kan kjøpe på nettet ?

 

Har en ung NES som jeg er utrulig fornøyd med, en hund det er skutt mye dyr for til tross for at den bare er 1. år og 9 måneder.

Dessverre har den i det siste begynt å pese litt når den går på, selen kjøpte jeg når han var yngre, og ble tipset om at jeg burde ha en som ikke gikk over luftrøret.. Men er ikke så nevenyttig av meg at jeg burde lage en selv trur jeg.. :?

 

så da er spørsmålet mitt, er det noen som har gode erfaringer med en de har kjøpt på nettet ?

 

evt. link ?

 

er det feil å ta dette opp i denne tråden så send meg gjerne videre, er helt fersk her på kammeret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sele laget av belte er genial. Laget en slik til min unghund i vår og har brukt den mye over 500 timer i skogen i allslags vær. Jeg trer hunden mothårs gjennom den bakre delen av sela uten å ta lina ut av bakre gjennomgang. Det ser sikkert litt komisk ut når jeg trer sela på armen min, tar tak i bakbeina på hunden og løfter opp og trer sela fremover mot bogen før fremre delen kommer på plass etter først å ha løftet hundens ene forbein mellom halsdelen og lina. Jeg ser heller ikke at lærsela sliter på pelsen slik det blir fortalt at en liknende sele av gummi gjorde.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Rapport etter enda 1000 timer, totalt ca 1500 timer i skogen med gråhund i bandhundsele modell "Tron": Sela er fremdeles like god som da jeg laget den i fjor vår. Det eneste som vises av slitasje er at læret i fremre ende av sela, ved knuten på lina er blitt litt tynnere, men holder enda lenge i massevis.

Jeg har ei NEG-tispe 48 cm og sela har følgende mål: Belte 3 cm bredt og 77 cm langt. Linehull 8 mm i hver ende. Fremre slisse er 29 cm, mellomrommet er 7 cm og bakre slisse er 32 cm. Ser at fremre slisse godt kunne bært litt kortere, men jeg er ikke plaget med at hunden hekter seg fast i vegetasjon.

Har brukt litt forskjellig til line: 8 mm flaggstangline, 8 mm lassoline og har endt opp med Dogman Dressyr/Spårlina i passende lengde. Lassolina var fin å ha under sportrening og jakt- og sporprøve der jeg brukte 5 m lang line. Ulempen med de lassolinene jeg brukte var at de hadde litt minne som gjorde at de selv om de gled lett i terrenget hadde tendens til å bråke litt av og til. Jeg ser også behovet for hanske for å unngå brannsår i hendene dersom man har en heit og gal hund i ene enden og en ditto hundefører i den andre. Den røde Dogmanlina av flettet polypropylen er nesten helt død, bare litt strekk, uten minne og den er mye bedre å holde i.

Heller ikke pelsen til den firbeinte har vist antydning til slitasje under selen.

Link to comment
Share on other sites

Så rart at dette kommer opp igjen akkurat i dag som jeg har brukt lunsjen til å handle inn beltelær hos en skinnmaker nær jobben for å lage en "reservesele"! Ikke at det ser ut som jeg trenger det, har samme erfaring som deg Dadden, denne selen holder i all evighet. Har brukt samme sele fire sesonger nå med trening og jakt uten særlig tegn på slitasje. Men den nye skal lages enda trangere, interessant å få vite hvilke mål dere bruker.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Laget meg en sele ala Tron på fredag. Ble testet ila helga på min jämttispe med gode resultater. Hun er i utgangspunketet en løshund, mne av og til behov for litt styring i nærheten av begyggelse ol. Denne kan jeg ha i rygglomma på vesten uten at den tar for stor plass. Takk for tipset!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei igjen,

Sju år og maange elger senere: Bandhundsela modell Tron fra 2010 lever i beste velgående. Er blitt smurt med lærsmurning år om annet og forsterket linefestet i foran med en dobbel beltebit limt over det opprinnelige hullet. Pussig at ingen har funnet ut at det hadde gått an å produsere noe så bra for salg?

Edited by Dadden
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Lag deg en slik sele av tynt tau først gjennom å slå overhåndsknuter på ett tau lagt dobbelt, så kan du enkelt tilpasse den til din hund, og således finne målene du trenger 🙂👍

Har laget nødsele slik flere ganger, men det best å lage den av ett stykke skinn (belte) for da slipper man knuter som gnager. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 6 months later...

Jeg har forsøkt mange forskjellige seler til bandhund. Noen kunne hunden krype seg ut av - baklengs - de rygget ut av selen. Andre seler var klumpete og selv om spennene ikke laget så mye lyd så kunne det bli lyd når de ristet seg. Jeg brukte samme sele til både hann og tispe og da ble enden på stroppene litt for lange på tispene så det ble smell når de ristet seg. Lærseler krever også vedlikehold. Har etter råd fra Roald Normo, Mosjøen for mange år siden gått over til KUN å bruke selen fra Norsk Hundeutstyr på Rena. Den er lydløs, gir frie luftveier så gir ingen strupelyd, ikke bråk når hunden rister seg, ikke bråk når hunden går i tett vegetasjon, like fin om den er våt eller tørr og unasett temperatur. Jeg bruker leietau av typen seiltau. Velg et som er godt å holde i. Jeg bruker forholdsvis tykke - men du finner tynne tau også - viktig at de er like gode under alle forhold og at de ikke "brenner" i hendene når du lar dem gli gjennom fingrene når du gir ut band m.m. og at selen ikke lett hekter seg i vegetasjonen - men noe løsning må man regne med uansett - avhengig av vegetasjonen. Jeg fester leietauet med en permanent knute - da unngår du klyper som kan løsne.  Da har jeg et komplett sett - har vel 5 slike nå - rød til tisper, blå eller sort til hanner. Fantastisk gode seler og til ca. halvparten av prisen inkl. frakt sammenlignet med andre seler som tilbys av forskjellige. Noen som lager seler i lær for salg m.m. Bilde med sele av lær (som jeg brukte tidligere) og seler fra Norsk Hundeutstyr, Rena er vedlagt. Ring dem - si om du skal ha sele til hann eller tispe og rase. Da vet de hva du skal ha. Jeg anbefaler å be om 2-3 cm ekstra i enden på stroppen som går gjennom låsen. Jeg liker å ha en ekstra sikkerhet og lager ei løkke som jeg kan tre enden gjennom. Har ikke sett at det er behov for det, men jeg liker å gjøre det uansett. Har du en hund som er hard i bandet så er dette en ekstra sikkerhet. 

Bandhundseler m tekst2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...