Jump to content

Anbefaling fra 22. juli komm. ang halvautomatiske våpen


SjefsElgen

Recommended Posts

Det bør etableres et forbud mot anskaffelse av halvautomatiske våpen og våpendeler som kan gjøre vanlige skytevåpen om til halvautomatiske våpen. Halvautomatiske våpen har lite med norsk jakttradisjon å gjøre og representerer en økt risiko for alvorlige kriminelle handlinger.

 

Detaljer her: http://ng01.07.no/22julifiles/Kap17_-_Vapen_og_kjemikalier.pdf

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:(

 

gjøre vanlige skytevåpen om til halvautomatiske våpen

Er dette noe vanlig da?

 

Med slikt utstyr kan for eksempel en pistol som blir solgt på en ordinær sportshandel i Norge, omgjøres til å bli en helautomatisk maskinpistol. Slike anskaffelser registreres ikke, og modifikasjoner er heller ikke forbudt.

Dette stemmer vel ikke helt heller. Litt dumt at det gjøres venstrehåndsarbeid i en slik kommisjon.

Link to comment
Share on other sites

I lys av disse observasjoner mener kommisjonen at det bør foretas tiltak for å sikre at det ikke blir et større gap mellom den forventning samfunnet har til kontroll med våpen, og den risiko samfunnet faktisk løper med dagens praksis:

 

– Et velfungerende våpenregister er en forutsetning for å forstå risikonivået i samfunnet og for å sikre kontroll med hvem som er og kan være i besittelse av våpen.

– Det bør være tidsbegrensinger på våpenkort, slik at man etter en periode igjen sjekker om vilkårene er til stede. Det bør gjennomføres en større gjennomgang av straffesaksregister og våpenregister og deretter iverksettes relevante tiltak som inndragning av våpenkort og beslag av våpen.

– Det bør etableres et forbud mot anskaffelse av halvautomatiske våpen og våpendeler som kan gjøre vanlige skytevåpen om til halvautomatiske våpen. Halvautomatiske våpen har lite med norsk jakttradisjon å gjøre og representerer en økt risiko for alvorlige kriminelle handlinger.

– Ordningen med å tillate betydelige private våpensamlinger bør vurderes i lys av den samfunnsmessige risiko disse innebærer. Det bør vurderes forbud mot samlinger av operative våpen i privat eie, eventuelt innføres strengere krav til inspeksjon og kontroll med samlerlisens.

– I de senere år er det blitt gitt våpenamnesti to ganger, i henholdsvis 2003 – 2004 og i 2008. Til sammen om lag 43 000 skytevåpen er innlevert. Regjeringen har bestemt at det kun skal være amnesti ved behov. Vårt syn er at omfanget

av våpen er så stort og oversikten så mangelfull at ordningen med våpenamnesti bør videreføres som et viktig bidrag i å rydde opp i hvem som har og bør ha våpen i landet.

 

Det oser gjennom det kapittelet at det er visse personer som vi alle kjenner som har hatt meget å si om utformingen av det kapittelet.

Link to comment
Share on other sites

Dersom de tror at det er enkelt å lage en halvautorifle ut av en Mauser, Tikka T3 eller Cz455 så vil jeg påstå at de har absolutt NULL peiling på hva de snakker om.

 

ov4f2f2834.jpg

 

Og dersom "de" får det som de vil så skal alle bruke Krag på jakt uansett hva, hvor og hvordan de jakter. En Ruger 10/22 og Brno Mod 2 kan ha helt forskjellige bruksområder, for eksempel.

 

[edit][/edit]

 

"Mange halvautomatiske våpen kan omgjøres til helautomatiske våpen. Dette kan skje ved kjøp av ekstrautstyr som nye magasiner."

 

Nettopp; denne gjengen har ikke et FNUGG av kompetanse.

Link to comment
Share on other sites

Står det noe om ulovlige våpen? Sitter på et utrolig dårlig nett, og får ikke sett selv.

 

"– Det bør etableres et forbud mot anskaffelse av halvautomatiske våpen og våpendeler som kan gjøre vanlige skytevåpen om til halvautomatiske våpen."

 

Dette stinker jo av inkompetanse.

Link to comment
Share on other sites

Står det noe om ulovlige våpen? Sitter på et utrolig dårlig nett, og får ikke sett selv.

 

"– Det bør etableres et forbud mot anskaffelse av halvautomatiske våpen og våpendeler som kan gjøre vanlige skytevåpen om til halvautomatiske våpen."

 

Dette stinker jo av inkompetanse.

de har sikkert blandet sammen med utstyr som kan gjøre halvauto om til helauto :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva kommisjonen skriver om ulovlige våpen (min utheving):

I tillegg til våpen i privat eie og politiets og Forsvarets våpen er det et ikke ubetydelig antall illegale våpen i Norge. Disse er enten stjålet i Norge eller er importert ulovlig. Det er beslaglagt 798 skytevåpen på grensen til Norge de siste ti år. Det finnes derimot ingen fullgod oversikt over hvor mange ulovlige skytevåpen som er beslaglagt av politiet i Norge i samme periode. 687 skytevåpen er etterlyst i politiets ELSYS-system fra 2008, tall som til dels gjelder våpen som er overført fra et tidligere system. Antall saker med tyveri av våpen er over 14 000 siden 2001, men disse sakene inkluderer tyveri av alle typer våpen, også kniver.

 

En del våpen importeres som deaktiverte til samlere uten lisens. Disse våpnene kan for eksempel brukes som dekorasjoner og henge på veggen. Denne typen våpen regnes ikke lenger som våpen etter våpenloven, registreres ikke, og handelen er heller ikke regulert. Det kan være tale om både hel- og halvautomatiske våpen. Politiets erfaring ut fra beslag de har gjort, viser at en rekke av disse våpnene lett lar seg aktivere igjen. Det er derfor grunn til å tro at en del av de illegale våpnene i Norge stammer fra import av denne typen våpen.

Ikke mye her, sett i sammenheng med resten av gjennomgangen av våpen. Det som sitter igjen hos meg etter å ha lest dette er hvor lite god data som finnes på dette punktet...

Link to comment
Share on other sites

"Mange halvautomatiske våpen kan omgjøres til helautomatiske våpen. Dette kan skje ved kjøp av ekstrautstyr som nye magasiner. "

 

Rapporten går i gjennom hel- og halvauto våpen og forteller funksjonsmåte. Påstanden er faktisk at magasiner kan gjøre halvauto om til helauto... Jeg vet ikke hva jeg skal si!

 

"Det finnes en rekke filmer på Inter-nett som illustrerer hvordan rimelig ekstrautstyr kan omgjøre halvautomatiske våpen godkjent i Norge til helautomatiske våpen. Med slikt utstyr kan for eksempel en pistolsom blir solgt på en ordinær sportshandel i Norge, omgjøres til å bli en helautomatisk maskinpistol. Slike anskaffelser registreres ikke, og modifikasjoner er heller ikke forbudt."

 

Gud bedre...

 

Begge sitatene er fra side 401.

 

Våpenrådet og våpenkommisjonene må på banen med en gang. Dette er en katastrofe hvis dette får stå uimotsagt.

Link to comment
Share on other sites

Står det noe om ulovlige våpen? Sitter på et utrolig dårlig nett, og får ikke sett selv.

 

"– Det bør etableres et forbud mot anskaffelse av halvautomatiske våpen og våpendeler som kan gjøre vanlige skytevåpen om til halvautomatiske våpen."

 

Dette stinker jo av inkompetanse.

de har sikkert blandet sammen med utstyr som kan gjøre halvauto om til helauto :roll:

Regner med det samme, men det er litt teit å komme med slik oppsummering - og ikke lese korrektur.

Link to comment
Share on other sites

Fra konklusjonen i rapporten:

 

Til tross for at Norge er et land med stor utbredelse av våpen, inklusive våpen med høy kapasitet, er registreringen av våpen mangelfull, og kontrollreglene for eierskap blir usystematisk håndhevet. Kontrollen er dermed svakere, og risikonivået høyere, enn forutsatt.
Link to comment
Share on other sites

Dårlig registrering og skeiv håndhevning er det vanskelig å være uenig med, så de har gode ting i rapporten også.

Men nøyaktigheten er så elendig på mange punkter, og det trekker ned helhetsinntrykket betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

I lys av disse observasjoner mener kommisjonen at det bør foretas tiltak for å sikre at det ikke blir et større gap mellom den forventning samfunnet har til kontroll med våpen, og den risiko samfunnet faktisk løper med dagens praksis:

 

– Et velfungerende våpenregister er en forutsetning for å forstå risikonivået i samfunnet og for å sikre kontroll med hvem som er og kan være i besittelse av våpen.

– Det bør være tidsbegrensinger på våpenkort, slik at man etter en periode igjen sjekker om vilkårene er til stede. Det bør gjennomføres en større gjennomgang av straffesaksregister og våpenregister og deretter iverksettes relevante tiltak som inndragning av våpenkort og beslag av våpen.

– Det bør etableres et forbud mot anskaffelse av halvautomatiske våpen og våpendeler som kan gjøre vanlige skytevåpen om til halvautomatiske våpen. Halvautomatiske våpen har lite med norsk jakttradisjon å gjøre og representerer en økt risiko for alvorlige kriminelle handlinger.

– Ordningen med å tillate betydelige private våpensamlinger bør vurderes i lys av den samfunnsmessige risiko disse innebærer. Det bør vurderes forbud mot samlinger av operative våpen i privat eie, eventuelt innføres strengere krav til inspeksjon og kontroll med samlerlisens.

– I de senere år er det blitt gitt våpenamnesti to ganger, i henholdsvis 2003 – 2004 og i 2008. Til sammen om lag 43 000 skytevåpen er innlevert. Regjeringen har bestemt at det kun skal være amnesti ved behov. Vårt syn er at omfanget

av våpen er så stort og oversikten så mangelfull at ordningen med våpenamnesti bør videreføres som et viktig bidrag i å rydde opp i hvem som har og bør ha våpen i landet.

 

Det oser gjennom det kapittelet at det er visse personer som vi alle kjenner som har hatt meget å si om utformingen av det kapittelet.

 

Det lukter litt takk for sist til samlerne ja.

Link to comment
Share on other sites

Står det noe om ulovlige våpen? Sitter på et utrolig dårlig nett, og får ikke sett selv.

 

Ulovlige våpen ja...syns denne er litt fin jeg da:

"Britisk politi har fortalt

kommisjonen at denne endringen har bidratt til å

redusere omfanget av våpen, og minst like verdifullt: De fleste håndvåpen de kommer over, vil dermed være ulovlige, og dette gir politiet anledning

til å innlede etterforskning og også komme på sporet av andre kriminelle handlinger"

 

Forby alle våpen så kan man straffeforfølge alle som har våpen, fryktelig praktisk

Link to comment
Share on other sites

Har hittil kun lest denne biten om våpen. Denne saken er ikke verdig slikt slurvete arbeid som man kan lese i den delen av rapporten.

 

Jeg har ingen problem med å respektere at kommisjonen har en annen mening, men slurv og grov subjektiv faktavridning liker jeg dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Vedkommende kommisjon, politikere og andre trenger ikke å ha inngående kunnskap om jakt, skyting, våpen eller registrering av disse. Hele tragedien kommer til å ende opp som politikk, og da trenger man kun overtalelsesevner, overbevisende argumentasjon og de riktige bekjentskapene.

 

Et hvert tiltak som er ment å ivareta sikkerhet og trygghet kommer til å bli vurdert i forhold til kostnad og effekt. I sin tur kommer dette til å føre til at de mest påtrengende løsningene blir gjennomført, men samtidig kommer man til å søke innføring av en rekke forbud mot aktuelle gjenstander og handlinger. Ikke fordi at det nødvendigvis har så stor effekt, men fordi at det koster lite og gir inntrykk av at "man har gjort noe konkret".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Halvautomatiske våpen har lite med norsk jakttradisjon å gjøre og representerer en økt risiko for alvorlige kriminelle handlinger.

Norske våpentradisjoner handler vel heller ikke utelukkende om jakt. Det er ikke lenge siden jeg hørte en mann av den eldre garde snakke varmt om skytterlagene som ble etablert etter krigen, og hvilken rolle de spilte for folkets frihet og sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Rapporten klager over datakvaliteten i våpenregistrene for deretter å konsekvent rote til navn og modell på rifla som ble brukt ... :roll:

 

Døh, alle vet at det var Mini Ruger 14 i kaliber 233 han brukte da. Et så super-duper topphemmelig og livsfarlig våpen at det bare er kommisjonen som vet at det finnes.. Selv ikke Breivik har hørt om våpenet han brukte.

 

Edit:

Riflen kan på den måten omgjøres til å få et mer militært eller politimessig preg.

Well, there's your problem.

Link to comment
Share on other sites

- Maken til inkompetanse angående våpen..."egnede magasiner kan gjøre halvauto-våpen til helauto.."

 

Hvilke amatører har skrevet avsnittet om våpen...?

 

Med fare for å bli kalt konspirasjonsteoretiker vil jeg nesten si at dette tenderer i retning av et politisk bestillings verk

for å oppnå det sterke krefter ikke klarte ved innstillingen til ny våpenlov...

 

Mye av det andre (har bare skumlest..) virker fornuftig, på tide at hele ruklet, Regjering, PST, NSM og ikke minst Politiet

får berettiget kritikk

 

ER SAMFUNNET SNART VILLIG TIL FAKTISK Å BETALE FOR EN NASJONAL TERRORBEREDSKAP, SOM ER LIKE GOD I

FINNMARK SOM I OSLO..?

Link to comment
Share on other sites

Halvautomatiske våpen har lite med norsk jakttradisjon å gjøre og representerer en økt risiko for alvorlige kriminelle handlinger.

Norske våpentradisjoner handler vel heller ikke utelukkende om jakt. Det er ikke lenge siden jeg hørte en mann av den eldre garde snakke varmt om skytterlagene som ble etablert etter krigen, og hvilken rolle de spilte for folkets frihet og sikkerhet.

Kan vel til en viss grad stemme at halvauto rifle ikke har så lang tradisjon her til lands men det kommer jo av at vi ikke har så mange arter der dette er noe prioritet. I framtiden derimot kan det jo se ut til halvauto absolutt vil være en foretrukket børse til villsvinjakt. Halvauto hagle derimot er jo temmelig mye brukt vil jeg si, særlig blandt de som jakter på sjøfugl.

Jeg blir provosert av folk som skal gi råd og dermed burde vite mer enn de fleste, har så dårlig kunnskap om hva de gir råd om. Dette er en av grunnene til at jeg sier til alle jeg kjenner at de bør ta jegerprøven så fort som råd er og skaffe seg en børse hvis de eier et snev av interesse for jakt fordi det kommer ikke til å bli noe lettere i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

ER SAMFUNNET SNART VILLIG TIL FAKTISK Å BETALE FOR EN NASJONAL TERRORBEREDSKAP, SOM ER LIKE GOD I

FINNMARK SOM I OSLO..?

Ville ikke håpet på, dekker den det sentrale østlandet, kristiansand, stavange, bergen og trondheim så tipper jeg de fleste ser seg fornøyde..

 

Noen som blir med på å kjøpe halve Canada og danne Kammerlandia? Fine våpenlover, hyggelige mennesker, kammersmellen hver helg, buejakt og røverhistorier? :roll:

Link to comment
Share on other sites

- Ikke enig...det er store utbygginger på olje og gassiden i havet uten for Finnmark de nærmeste årene..

 

Her må det tenkes framover......adekvat terrorberedskap for hele landet...

 

Men dette har ikke de rødgrønne lyst til å betale ser du.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt faktafeil og misforståelser er vel ikke noe mottakerne av rapporten vil henge seg oppi. De vil jo bare samfunnets beste, og vil nok gjennomføre nødvendige tiltak.

 

Skal bli "moro" å se om pressen påpeker disse feilene, eller om de nå peiser på for et forbud i tråd med rådene i rapporten.

Link to comment
Share on other sites

- Ikke enig...det er store utbygginger på olje og gassiden i havet uten for Finnmark de nærmeste årene..

 

Men dette har ikke de rødgrønne lyst til å betale ser du.... :mrgreen:

Sant, tenkte ikke på oljen, kan droppe og ta Finnmark istedenfor da.. :roll:

 

Edit: jeg driver bare å loker nå, greit nok at en tåpelig rapport rettferdigjør en tåpelig tråd, men kanskje la de som vil være seriøse få lov til å diskutere :P (Mest ment som kritikk til meg selv..)

Link to comment
Share on other sites

At forbud av halvautomatiske våpen står som tiltak nr 10 er en alvorlig anbefaling.

Både politikere og pressen har allerede sagt at disse 31 anbefalingene skal få høy fokus og det skal iverksettes tiltak.

 

Slik jeg oppfatter det betyr det at vi nok kan regne med en ny runde på om halvautomatiske våpen skal være tilgjengelig for oss alminnelige borgere.

I hvilken grad politikerne/lovmakerne vil være villig til å se nyansert på hvordan de skal iverksette anbefaling nr 10 gjenstår å se.

Jeg er ikke optimistisk, spesiellt med tanke på den kompromissløse aksjonen til britiske politikerne etter Dunblane som kansje vil bli mal for enkelte av de politiske partiene også i Norge.

Link to comment
Share on other sites

[utblåsing]

Etter 22/7 ble det sagt "aldri mer 22. juli". Dette er jo selvsagt en bløff. Ingen kan forhindre at 22.juli skjer igjen eller sagt på en annen måte. Hadde vi klart å forhindre 22.juli i å igjen skje for evig tid, er det samfunnet som hadde tapt på det. Man kan aldri forhindre at en tulling med adekvate skyteferdigheter setter seg på en høyblokk med en kasse skudd og en presis elgbørse i å ta livet av en haug med folk før noen rekker å gjøre noe, selv midt i Oslo. At noen da tror at slikt kan bli forhindret noen andre steder i landet er en utopi. Samfunnet vårt er bygd på at alle i utgangspunktet er snille å greie og ikke gjør noe gærnt.

Jeg klarer derfor ikke å være enig med dem som sier at Politiet er ansvarlig her. De har vel bare gjort det de er blitt trent til med det utstyret de har fått til rådighet i alle år i håp om at ingen går amokk mer enn gangavstand fra nærmeste politihus.

Dette er jo akkurat det samme med oss som er i HV. Vi trener på det vi tror kommer til å skje med det utstyret vi har og gjør det de over oss sier at vi skal gjøre i håp om at ingen gjør noe helt annet på en helt annen plass enn der vi har vært å surret i alle år. Hvordan kan det være HV's skyld dersom en større gruppe tullinger klikker(forutsetningen er at dette er en HV-sak og at politiet har nok å stri med) og angriper noe helt annen enn det HV har trent på? Plutselig kjenner vi ikke terrenget, sliter med å komme oss fram fordi vi ikke har noe annet enn noen slitne feltvogner og Hertz leiebiler, folk har skutt alt for lite med skarpt, MP5'ene er ubrukelige til det oppdraget HV får, Ludviksekken skrangler og er vond og jævlig å drasse på osv osv. Scenarioene er jo uendelig.

 

Hvis det er noen som skal kritiseres, må det være de som bestemmer hvordan selve beredskapen skal utformes. I slike saker burde det jo være en selvfølge at alt av heilkoptere, F16, AWACS, krysser missiler og stormvogner ble gjort tilgjengelig. I stedenfor har ikke den norske stat råd til å ha et - 1 - politihelikopter parat til å gå på vingene. Jeg kjenner jeg blir forbanna hvis politikere klarer å snu det dithen at noe slikt skulle være Politiet sin skyld. De som alle andre ville vel helt hatt disse maskinene i luften 24/7 bare fordi det er kult. At de ikke har muligheten til det er jo bare staten selv sin skyld.

[/utblåsing]

Sånn, ellers vil jeg igjen si at jeg fryktet at noe sånt skulle komme ut av denne saken angående halvauto våpen. Jeg er faktisk overrasken over at halvauto stoppet ble løsnet før dette makkverket av en rapport ble publisert. Inn i meg tenkte jeg at når all halvauto tillatelser ble lagt på is etter 22/7 ville det bli sånn helt til etter denne rapporten, hvor det ble en formell regel. Likevel tror jeg at dersom man skal ha en halvauto eller tror man vil ha det, er tiden nå inne for å klinke til :?

Link to comment
Share on other sites

Den ubehagelige sannheten er at ingen kan beskytte seg mot en gal mann som operer alene.

 

Det vi kan gjøre noe med er alt som ikke virket etter at bomben gikk av;

Råkjøret mot politiet og PST er blodig urettferdig; ansvaret ligger hos politiske myndigheter som over lang tid har prioritert feil.

Link to comment
Share on other sites

Det er en del faktafeil i rapporten men det som jeg skvatt over er Sitat: " Et velfungerende våpenregister er en forutsetning for å forstå risikonivået i samfunnet" Sitat slutt

Hvilket risikonivå ? Er Ola skytter en risikofaktor , blir vi skyttere oppfattet som en trussel i de "velmøbelerte" kretser? finnes det komiteer/utvalg/statstjenestemenn som vurderer skytterne i Norge dithen at vi er en trussel.....

Jeg vet at for noen årtier ble det vurdert at "enkelte" politiske grupper ikke burde få våpen men trodde at dette var et avsluttet kapittel.

 

 

Pål

Link to comment
Share on other sites

Langt på veg enig Chief......dette er for det meste et politisk ansvar..

 

Hvor mye verre kan det bli enn i dag..?

 

* Politiet er for lite og for dårlig utstyrt/trent...klarer ikke å bli mer operative uansett budsjett..inkompetent ledelse..

* PST virker for lite sultne på oppgavene...feil fokus..?

* Det er nærmest et vanntett skott mellom Politiet og Forsvaret, dette vet jeg av egen erfaring...sjokkerende..ressurssløsende

strid..

* Det territoriale forsvaret av Norge er tillagt HV, som ikke er en stridende avdeling..

* Marinen har 5 nye fregatter som de ikke evner å seile..

* Forsvarssjefen la ned HV-16, HV sin skarpeste avdeling.....trusselen var borte...??! Totalt feilvurdert og inkompetent..

* Hæren er redusert til 4 - 6 bataljoner, det er ikke en Hær, det er 1 - 1,5 regiment...ikke nok til å forsvare Oslo..

 

ALT som lukter av operativt tjeneste er vingeklippet politisk......det nytter ikke med mer penger hvis ikke det omsettes

til en skarpere ende..

 

Det som må til er en ny politisk ledelse...les Regjering..

 

 

Politidirektoratet må legges ned....bare akademisk vrøvl....la justisdepartementet overta..

Link to comment
Share on other sites

Helt trist å lese de enkelte ting de har skrevet om våpenloven.

Noen må virkelig komme fram på banen og si imot dette, vil jo ramme hele jakt og skyttermiljøet :(

 

Trist...? Det er helt håpløst. De snakker om norske jakttradisjoner, men nå har jo øvrigheta nettopp gruset en mer enn 400 år gammel jakttradisjon i Norge med ett pennestrøk. Tradisjon... Makan til misbruk av et ord.... Det er trist og jeg for min del mister gnisten helt. At de bruker en tragisk hendelse, hvor en forvrengt fascistjævel som bedriver lystmord på det som i hovedsak var barn og unge for å poengtere det perverse tankegodset sitt, for å nøre oppunder frykt og stemple våpeneiere som potensielle samfunnsfiender er faen meg helt utrolig. Språkbruken i kapittelet som omhandler våpen er så vag, upresis og mangelfull, at jeg egentlig begynner å lure på om det er en engasjert, veslevoksen 14-årig våpenmotstander som har bidratt. Det skumle her er jo at NOUen skaper presedens og du kan gi deg en god faen på at dette vil bli brukt som mat for de som vil sivilt våpeneierskap i samfunnet til livs. Men, men... Får nyte hobbyen så lenge det varer. Snart er det slutt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nå vi burde ta for oss faktafeilene i rapporten, og lage et skriv som sendes til politikere og andre som skal behandle og ta avgjørelser ut fra denne rapporten. Kan nok god kopiere noen journalister også, vi må få ut faktafeilene til vanlige folk. Å si at man kan gjøre halvauto til helauto med å bytte magasin, vil tilsvare å gjøre en bil om fra manuell til automatgear med å bytte bensin.....

 

 

Trist at slike amatørmessige feil kommer i en så viktig rapport. Lurer sterkt på kvaliteten på resten av rapporten.

Link to comment
Share on other sites

En ting er den totale mangel på kompatanse når det gjelder våpen og skyting i Norge, men det som skremmer meg mer er muligheten for at enkelte politikere og polititjenestemenn vil bruke uskyldige våpeneiere og skyttere som en syndebukk, noe de kan bruke for å få bort fokus fra seg selv og egne feil. Og logikken der er jo klar; tv og aviser elsker jo store overskrifter om våpen og de vil jo ikkje møte motstand.. Norske jegere og skyttere har en stygg tendens til å oppføre seg som unger i en barnehage, altfor mange tenker bare på seg selv og egne interesser i øyeblikket. Utsiktene for jakt og skytesport i Norge i fremtiden tenker vi ikkje på.. Man skulle tro at forbundene forstod at man må henge sammen eller bli hengt hver for seg, men neida.. DFS tenker bare på sine kjære Sauere og er sikker på at onkel forsvaret passer på dem, NSF tenker bare på å beholde sine luftgevær og GSP'er, om eksempelvis NFPS opphører å eksistere plager ikke dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel strengt tatt ikke "vi" som burde forfatte et skriv for å påpeke åpenbare faktafeil. Den kompetansen og det initiaivet burde burde ligge hos NJFF, DFS og andre interesseorganisasjoner. At DFS passer på seg og sitt, tviler jeg ikke ett sekund på. De er et tungt system med god og grundig innflytelse der det trengs. Men de gjør vel det de gjør best, å passe på seg og sitt. NJFF forventer jeg egentlig ikke noe særlig fra. De arrangerer vel et fiskestemne for barn, smiler søtt og håper på at det blåser over, mens de gauler om lakselusa og forgifter norske elver. De andre organisasjonene er sikkert så uglesett hos POD og JD, at det de evt måtte komme med havner i makulatoren før konvolutten er åpnet.

 

Journalister sier du..? Nuvel... Passer en på å finne noen som er i stand til å skrive objektive artikler og har nok fagelig integritet til å sette seg inn i hva de skriver om, så kan vi kanskje øyne et håp, enn hvor vagt det måtte være. Men effekten av en konstruktiv debatt tipper jeg blir marginal. Hylekoret vinner som oftest fram, og oddsen er dessverre ikke i vår favør.

 

Edit:

 

En liten dementi fra meg:

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3450742.ece

 

- For oss er halvautomatiske rifler og hagler vanlige jaktvåpen som er hensiktsmessige våpen på jakt. Slik jeg ser det så er det ingenting som tyder på at det blir kriminalitet ved å innføre et slikt forbud, sier han til Nettavisen.

 

Nilsen mener det er viktigere å sørge for at det kun er skikkede personer som får erverve våpen.

 

- Jeg mener det er viktigere å ha en bedre kontroll på hvem som får erverve våpen I Norge. Det ekstremt sjelden at lovlig registrerte våpen brukes i kriminelle handlinger. Jeg er også overbevist om at kriminelle ikke vil slutte å bruke halvautomatiske selv om det forbys. Det kan tenkes at effekten er motsatt, nemlig at det illegale markedet blir større, sier Nilsen.

 

Hatten av for jaktkonsulenten. Han slår til og med ett slag for "de andre":

 

- Vil drepe en idrett

Jaktkonsulenten opplyser at alle halvautomatiske rifler er innom Kripos først for å sjekke at våpnene ikke kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild.

 

- Det er streng kontroll med alle halvautomatiske våpen i dag og det er allerede flere modeller som ikke er lovlige.

 

I tillegg mener Nilsen at et forbud mot våpen vil drepe idretter som konkurranseskyting.

 

- Det vil bli til at man legger denne idretten død. Det blir vanskelig å være pistolskytter uten pistol. Alle pistoler er i utgangspunktet halvautomatiske, sier han.

 

Godt å bli positivt overrasket også. Bare synd det ikke publiseres i en avis med større tyngde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen burde gjøre alvor av å skrive en artikkel under overskriften "Å løpe terroristens ærend"*

 

..for det er det som er i ferd med å skje: Vi lar ham begrense oss. Dette er ikke mer kjærlighet og mer demokrati.

Dette er å la ham påvirke oss langt over og utenfor de forferdelige handlingene hans, det kommer til å negativt påvirke mennesker han ellers aldri kunne ha rammet.

 

 

 

*: Idè fra Jegermeisterns innlegg: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=746351#p746351

Link to comment
Share on other sites

Det er to ting jeg finner skremmende rapporten, når det gjelder våpen.

 

1) Man ser ut til å ofra frihet på trygghetens alter, og det har da aldir gjort folk tryggere...

2) Om den lemfeldige omgangen med fakta / slurv med begreper og feil i rapporten er representative for rapporten... da er det alvorlig.

 

Jeg tror fortsatt det er dumt å så frø med mistnaker om at det ligger noen "hevn" eller andre kjipe motiver i dette. Det er dårlig håndverk basert på populistisk oppfattning av hva våpen og våpeneierskap er. våre våpen er fakta og opplysning. Lar man kosnpirasjonen få råde og almment sinne mot den "fæle regjeringe, dumme POD" osv få styre tror jeg vi undergraver vår egen sak.

Videre så er det i min mening usedvanlig viktig å skille mellom terrodåd av den typen vi hadde på Utøya og vanlig kriminalitet med ulovlige og legale skytevåpen. Det er to helt forskjellige saker og problemstillinger.

 

Jeg har ved fler anledninger slått inn spiker med en skiftenøkkel når jeg ikke har funnet hammeren min....

Å fjerne et redskap hindrer ikke at målet nåes, det endrer bare metode.

Link to comment
Share on other sites

Det står ganske mye rart i rapporten når det gjelder våpen - imidlertid er det verdt å merke seg at det ikke er mange sidene det er snakk om, så jeg tror ikke dette er noe kommisjonen har brukt mye tid på, bortsett fra å lese litt på nettavisene når det har vært litt rolige dager.

 

Som det står over er det fullt av feil, blant annet ser de ut til å tro at "vanlige" skytevåpen (boltrifler?) kan gjøres om til halvautomatiske (I wish - tenk om jeg kunne ha en halvautomatisk M98!) og at det er lett å bygge om sivile halvautomater til helautomatisk. Det siste går sikkert an, men det blir vel i de fleste tilfellene ikke mange seriene før både låsekasse, løp, og andre deler sier takk for seg.

 

Jeg antar at både DFS, NJFF, NOJS, NSF og alle de andre skytterorganisasjonene ikke vil ha noen problemer med å slakte kommisjonens analyse av sivilt våpeneierskap i Norge og den trusselen det representerer, og at de heller ikke vil ha noen problemer med å innse at de må gjøre det.

 

For øvrig noterer jeg meg at kommisjonen faktisk har sett elefanten i rommet og nevner at "enkelte" land tillater sine borgere å bære våpen til selvforsvar... Men den diskusjonen hører vel ikke hjemme her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at de sidene vil vedlegges stor tyngde med tanke på bearbeidelsen av våpenloven som pågår nå. Det står spesifikt som et av punktene de ber politikerne (og andre) gjennomfør at "halvautomatiske våpen bør forbys" (ikke kun halvautomatiske rifler, men *alle* halvautomatiske våpen, inkludert pistoler). Det er en anbefaling som veier tungt, og der det burde snartest begynnes et informasjonsarbeid om feilene i det kapittelet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har fulgt med på den i dag? Jeg hørte på fremleggelsen, og merket med Alexandra Gjørv bemerkning om Breiviks våpen, og at komiteen foreslo et forbud mot halvautomatiske våpen. Jeg har ikke lest rapporten, så jeg vet ikke helt om hun mente alle halvautomatiske våpen, eller bare rifler. Det vil nok gi Mæland vann på mølla.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...