Jump to content

Åtejakt


Foxhunting

Recommended Posts

Vet ikke hva som er vanlig, men når jeg startet med åte der jeg skyter så var den første reven der dagen etter. Hadde noe kråke og skjør der etter 2-3 timer. Nå er det noen innom der hverdag tror jeg enten det ligger noe der eller ikke. Stortsett så ligger det noe der men noen ganger fyller jeg ikke på igjen noe pga sykdom eller ferie eller noe annet. Men da er de der ofte igjen etter 1-2 dager. Eller samme dag.

Link to comment
Share on other sites

På sommeren kan det gå lang tid før mikkel dukker opp. Tilgang på annen mat gjør at han ikke er så tent på åta.

Men man har jo likavel ikke noe garanti for at han ikke dukker opp.........beste måten er som det sies over her, nemlig å fore jevnlig. Da vet han at det ligger mat der å slipper derfor å bry seg med annen fangst.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har lagt på godbiter fra elgjakta, samt et par poser med kylling på åta på formiddagen idag. Blir vel sikkert ikke liv før i morgen da vil jeg tro, eller er det noen med andre erfaringer? Vet det er rev i området, og de var på åta for 2 uker sia, men den var skrapt før jeg fylte på idag.. krysser fingre å tær på at det skal pipe i varsleren snart :)

Link to comment
Share on other sites

Mikkel holder seg unna i flere dager etter at jeg har vært å fylt på åte. Ser ut til at han er veldig var menneskelukt til tross for at åta ligger nært bebyggelse. Noen som har triks?

Han har brukt å dukket opp rimelig kjapt hos meg :) etter 1-2 dag er han nesten bestandig på plass igjen etter påfylling.

Åta mi er langt fra bebyggelse, så er litt snodig. Sies at det er bra å dra åta etter seg! Kan vel være et lite tips. Hvor stor virkning dette har er jeg usikker på - Regner med at noen drevne med peiling kan gi et godt svar :)

Som relativt fersk predatorjeger hadde jeg også satt pris på noen gode tips!

Link to comment
Share on other sites

Mikkel holder seg unna i flere dager etter at jeg har vært å fylt på åte. Ser ut til at han er veldig var menneskelukt til tross for at åta ligger nært bebyggelse. Noen som har triks?

 

Kom inn i natt etter å vært borte siden natt til 14. Inne på samme tidspunktene som tidligere rundt midnatt og i 5-6 tiden.

Har fått tak i laksehoder som jeg skal binde fast på åta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skjønner ikke en dritt! Har hatt en del rev på åta for en månedes tid siden. Nå som jeg endelig har tid til å dra inni bua, er den aldri der! Har ute mms kamera og den har ikke vært der på leeenge. Fylte på for 1 uke siden med masse snadder. Kylling, bogside av elg og oppkokt matblod. Skjønner ikke hvorfor den ikke kommer :( Vet det er rev i området, mye spor. Kan det være armeringsnettet tro? skjønner ingenting. Flere som har armeringsnett over åta?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd armeringsnett. Tror du kan finne noe trevirke i stedet. Mer naturlig enn jern.

 

Om du i perioder har lite besøk, kan det skyldes fallvilt i nærheten. Reven foretrekker

det om den kan velge. Når dette er borte vil den nok dukke opp igjen.

Har tørke her også akkurat nå. Noe pga. elendig vær, men også trolig fordi naboen dumpa

noe slakteavfall 400 m unna her. Men, trøsta er at de dukker opp, bare enda større. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

om du har mistanke om at det skremmer reven, så sett det slik at åta ligger helt i utkanten av lyset. Skal ikke mye lys til før du klarer å se den i kikkertsiktet.

Har selv lyset rett mot åten, å har ikke merket at han er skeptisk. Men nå står mitt over 100 meter unna.

Også en fordel å ha lyset mest mulig rett mellom gluggen å åta, da reven aldrig ser rett mot et så skarpt lys når det er mørkt ute. Å skulle den likavel finne på å gjøre det, så ser den ikke deg.

Beste testen er å selv stå på åta å se mot gluggen......har du vansker med å se den pga lyset rett mot deg, så har mikkel enda bedre nattesyn, å vegrer seg enda mer mot å se mot lyskilden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...