Jump to content

Pussesett til kaliber 22


virrvarr

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har googlet litt etter pussesett til kaliber 22, men blir ikke helt klok på hvilket produkt jeg skal velge. Jeg kjøper meg

ny CZ 22lr i disse dager og vil ta ekstra godt vare på den. Leser at Hoppes skal være gode produkter. Men finner bare et stort

universalsett fra de. Så var det olje da, hvilken olje trenger jeg til en 22lr, både for rengjøring og for å smøre løpet etter rengjøring.

 

Prisen bryr jeg meg ikke så veldig mye om, men produktet må være bra! Noen erfaringer ideer? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt hel pussestokk, altså ikke slike som kommer i tre deler på diverse universalsett. Tipton og Parker Hale er eksempler på to ulike systemer, til ulike priser. Tipton skal være i toppklasse, der koster pussestokken aleine 400 spenn. Jeg har en Parker Hale jeg tror jeg betalte 275 for. Den gjør også jobben. Vær obs på at gjenger og slikt er ulik for de to stokkene, slik at du ikke kan bruke børster og øyer fra de ulike systemene om hverandre uten adapter.

 

Vil anbefale bruk av pussepropper, det er genialt. Pass på riktig kaliber og husk adapter til proppene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt hel pussestokk, altså ikke slike som kommer i tre deler på diverse universalsett. Tipton og Parker Hale er eksempler på to ulike systemer, til ulike priser. Tipton skal være i toppklasse, der koster pussestokken aleine 400 spenn. Jeg har en Parker Hale jeg tror jeg betalte 275 for. Den gjør også jobben. Vær obs på at gjenger og slikt er ulik for de to stokkene, slik at du ikke kan bruke børster og øyer fra de ulike systemene om hverandre uten adapter.

 

Vil anbefale bruk av pussepropper, det er genialt. Pass på riktig kaliber og husk adapter til proppene.

 

Trenger jeg børste i tillegg til propper?

Link to comment
Share on other sites

Trenger jeg børste i tillegg til propper?

Ja. Du bruker propper i stedet for lapper, og må ha børste i tillegg for å børste løs sot og dritt fra løpet. Bronsebørste er vanligst og best. Jeg vet om flere som foretrekker nylonbørste. Den kan du snu i løpet og pusse fram og tilbake. Det går ikke med bronsebørste, da knekker busta.

 

Søk litt rundt på kammeret og andre steder for pusseprosedyrer, men vær obs på at det er mange og sterke meninger om dette temaet :lol:

 

Ser også nå i etterkant at det er ei 22LR-rifle du skal ha utstyr til. Her er det mange som mener at puss er noe du gjør hvert skuddår. Puss skader heller ikke her, men vær obs på at kulene til dette kaliberet vanligvis er innsatt med fett. Noe av dette fettet vil ligge igjen i løpet etter skyting, og når du pusser bort dette, vil det fort gå noen skudd før du får samme presisjon i børsa som før pussen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og husk alle 22lr løp har godt av å ha "møkk" i seg. Pusser min 22lr kun 1 gang i året. Må da skyte ca 100skudd før presisjonen blir like bra igjen :evil: Utvendig puss og i låsekassa er det greit å grave ut fett og møkk hver gang du har skutt.

 

Mitt tips:

 

parker hale pussestokk. VFG adapter og propper. Kobber børste til .22 for den grove pussen 1 gang i året. Pussefiller(til puss utvendig). Olje type Super 1 osv til alt metall og invendig i løp etter puss. Og en treolje til stokken(dette bare om du har trestokk og om det ikke er lakkert stokk)

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden bittelitt:

Inni kammeret samler det seg mye skit, men føler ikke jeg får gjort godt nok reint inni her. Gjelder på 223'n og, da pølsefingrene mine ikke går inn..

 

Noen gode tips til hvordan få det gullende rent inni her? Tipper det ligger oppsamlinger med skit der nå..

Link to comment
Share on other sites

Inni kammeret samler det seg mye skit, men føler ikke jeg får gjort godt nok reint inni her.

 

Enkelt: Bruk pussestokken din med børste: Surr en passe bit av tørkerull, spray CRC Breakclean / Biltema Bremserens på den biten av tørkerullen og rotèr inne i kammeret. Da blir det rent.

 

Dette er måten jeg rengjør BR rifla mi på.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Den tiden jeg drev miniatyrskyting, pusset vi geværet hvert jubelår.  Ellers bruker jeg utelukkende WD-40 til alt som er, og ferdig med det.  Enkelt og greit.  Ser også børsjemakerne bruker denne spray oljen.  En pusselapp med WD-40 fra klammeret og ut av løpet. Deretter kastes lappen.  Dra gjennom med bronsje/kobber børsten et par-tre ganger, deretter en tørr pussefille. Ferdig.  WD-40 løser opp alt kruttslam, og kan også brukes til å dra over geværet utvendig med.  Unødvendig å sette inn geværet med olje hvis den lagres inne.  Alle disse dyre spesialoljene jeg en gang hadde gikk på søppelfyllingen -:)

 

Edited by Edvart
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...