Jump to content

Nytt kamera til jakta


sunnfjording

Recommended Posts

Lurer på å investere i eit nytt kamera til jakta. Vil ta litt bilde på hjortejakt og litt anna. Trenger eit kamera med god zoom sidan det ofte blir lange avstandar til hjorten. Ønsker også gjerne eit kamera som klarer å ta bilde i dårleg lys. (Det gamle Olympus kameraet mitt er ubrukeleg på det feltet.) Har sett på Fujifilm FinePix S1000FD, Nikon Coolpix P80, Panasonic DMC-FZ18 sort og Olympus SP-570.

Link to comment
Share on other sites

Canon Powershot G9 er et kjempekamera, men til det du seier du skal ha det til og du vil ha god zoom, så ville eg nok ha satsa på et Canon PowerShot S5 IS.

Her er litt av ytelsene til kameraet :

 

12x optisk zoomobjektiv med IS

8.0 megapiksler

Omfattende filmalternativer

DIGIC III og iSAPS

Ansiktsgjenkjenning AF/AE/FE

Korrigering av røde øyne

ISO 1600 og automatisk ISO-justering

2,5-tommers vribar LCD

22 opptaksprogrammer

Blant tilbehøret finner du Speedlite-blits

 

I tillegg, så har du macro funksjon ned mot 0 grensa, og det er innebygd stabilisator i det. Det er også VGA video opptak med stereolyd, og ei knallbra linse. Du får et lyssterkt og godt objektiv med 1 : 2,7-3,5. Så skulle du kjøpt deg et speilrefleks kamera og hatt linser som skulle matche dette, så hadde det kosta deg dyrt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisann.

Jeg låner denne tråden litt da jeg ikke ser behovet for å starte en ny.

Saken er kanskje enkel for noen, men jeg har lest så mange tester nå at jeg er helt sliten i toppetasjen.

Ønsker et kompakt kamera med bildestabilisator og mest mulig zoom.

Er det noen som kan komme med anbefalinger på kameraer de testet selv?

Link to comment
Share on other sites

Odd12, et lite kamera til å ha i lomma, med bra zoom og stabilisator, det trur eg ikkje du finn desverre. Eg kan ikkje huske å ha sett det.

Men sjå kva eg har skreve i den posten over her, der er to gode kandidater til lomme kamera, iallefall ytterlommene påei jakt/frilufts jakke.

 

Eg har et ultra kompakt Casio kamera, som eg vann i ein konkurranse, det kan du få kjøpe billig av meg, men eg er ikkje så fornøyd med det sjølv. Eg kan godt sei at sjølv om eg har lest i test at kameraet er bra for pengene, så slår det ikkje det Canon G3 kameraet eg har, på nokon områder. Det einaste måtte være at det har større skjerm, men desverre mykje dårliger oppløysning på skjermen.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha et ultrakompakt kamera til skjortelomma, kommer du knapt forbi Canons Ixus-modeller. Vi har en Ixus 50 og en Ixus 70 i familien, og de tar riktig så bra bilder. Zoomområdet er 35-105mm (ekvivalent), lysstyrken er "grei" på korteste brennvidde, men ingen IS og ingen eksponeringskontroll. Størrelsen er betydelig mindre enn en tjuepakning Teddy uten filter. Gir kun JPG-filer, så muligheten for å fikse eksponering, kontrast og fargebalanse i Photoshop er begrenset.

 

Det hele avhenger av hvor mye kontroll du ønsker å ha over det tekniske. Generelt gir de ultrakompakte kameraene deg ingen kontroll, kanskje bortsett fra innfyllingsblits og muligheten for eksponeringslås. Ønsker du mer kontroll, må du nesten litt opp i størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...