Jump to content

Gaupejakt innenfor rovdyrgjerde


Truls

Recommended Posts

Det er gitt fellingstillatelse på ei gaupe som angivelig befinner seg innenfor et rovviltgjerde i Flendalen i Trysil. Jakta har pågått siden før helgen, med hunder, men de har ikke fått fatt i gaupa. Det er jo ikke så sabla merkelig, det går jo 900 sauer der inne. Det skal litt til å få hunden til å plukke ut gaupa da. Ikke er det særlig gunstig å slippe en rovdyrskarp hund blant ulldottene heller.

Kanskje de heller skal slippe ut noen gjeterhunder der inne?

Link to comment
Share on other sites

De har vel måttet velge hund ut fra saurenhet, heller enn rovviltskarphet tenker jeg. Dessuten er det vel svært få hunder her til lands som kan slippes på fritt søk etter gaupe, de aller fleste som fungerer godt i gaupejakta slippes jo på mer eller mindre blodferske spor. Gaupejakt om sommeren er ikke enkelt, men jeg har full tiltro til at det finnes jegere i Trysil som behersker gaupejakt godt nok til at det skal være unødvendig å få inn utenbygdsjegere.

Link to comment
Share on other sites

Skulle like å vite om noen har hørt om hunder som er såpass spesialiserte at de plukker ut gaupelukta på sauebeitet og sporer gaupa frem til dagleie, og som etterpå jager gaupa og tresetter den eller stiller den så jegerne kommer til.

 

Jeg har en hund som stiller gaupe, nesa hans er det ikke noe i veien med, men jeg tror jeg kan glemme å få ham til å oppføre seg ryddig i en saueflokk.

 

Tror ikke sauebøndene er tålmodige nok til å vente på sporsnø heller. Men at det finnes gaupejegere med gode hunder i Trysil, det vet jeg. Problemet er barmark og sauetetthet.

 

Jeg kjenner en kar som var på ettersøk etter slagbjørn i sauetette områder. Hunden hans var kanskje en av de beste bjørnehundene vi har hatt her i landet i nyere tid. Men han måtte bare gi opp barmarksjakta i sauelandet.

Link to comment
Share on other sites

Dere diskuterer om en hund som er rovdyrskarp,men ikke er saueren !

 

DRESSUR !!!

 

En av de hundene som har hatt flest bjørneloser her i landet var jeg heldig å bli kjent med eier av.

Den hunden har jeg sett flere videoopptak av i bjørnelos og slikket lamunger dagen etter !

 

En hund som er rovdyrskarp er ikke noe mere villdyr, enn en fullstendig udugelig hund av samme rase !

Link to comment
Share on other sites

Skulle like å vite om noen har hørt om hunder som er såpass spesialiserte at de plukker ut gaupelukta på sauebeitet og sporer gaupa frem til dagleie, og som etterpå jager gaupa og tresetter den eller stiller den så jegerne kommer til.

 

Jeg har en hund som stiller gaupe, nesa hans er det ikke noe i veien med, men jeg tror jeg kan glemme å få ham til å oppføre seg ryddig i en saueflokk.

 

Tror ikke sauebøndene er tålmodige nok til å vente på sporsnø heller. Men at det finnes gaupejegere med gode hunder i Trysil, det vet jeg. Problemet er barmark og sauetetthet.

 

Jeg kjenner en kar som var på ettersøk etter slagbjørn i sauetette områder. Hunden hans var kanskje en av de beste bjørnehundene vi har hatt her i landet i nyere tid. Men han måtte bare gi opp barmarksjakta i sauelandet.

 

Det gjør mine hunder ofte om tidlighøsten aug / sept , bare at viltet er rev. Engelske Foxhounds driver jo rev veldig ofte i / rundt / gjennom STORE saueflokker på både innmark og utmark. Så er det rette hund så er IKKE sau problemet.

 

Hvordan det er med gaupe aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Dere diskuterer om en hund som er rovdyrskarp,men ikke er saueren !

 

DRESSUR !!!

 

En av de hundene som har hatt flest bjørneloser her i landet var jeg heldig å bli kjent med eier av.

Den hunden har jeg sett flere videoopptak av i bjørnelos og slikket lamunger dagen etter !

 

En hund som er rovdyrskarp er ikke noe mere villdyr, enn en fullstendig udugelig hund av samme rase !

 

Den hunden var ganske spesiell, la oss være enige om det. Men mannen du snakker om, det er trolig samme mann som jeg kjenner, var nettopp i en slik situasjon jeg snakker om: Hunden hans maktet ikke å plukke ut bjørnelukta på sauebeitet. Hunden hans var ikke en sauedreper, den kunne nok gjerne snuse på et lam uten å gjøre noe mer hvis det var under rolige omstendigheter med far i andre enden av båndet. Men i fri dressur, med jaktinstinktet på topp, tror jeg ikke det er sikkert at engang den hunden ville vært til å stole 100 prosent på.

 

Bikkja mi er rovdyrskarp, han er Iikke sauerein. Og jeg tviler på at han lar seg dressere til å ignorere sauen selv om han får gaupelukta i nesa, i hvert fall hvis sauen er i nærheten. En annen hund jeg hadde, var også rovdyrskarp, han ignorerte heller ikke sauen viste det seg, men han skadet dem ikke. I stedet samlet han sauene i en flokk og loset som ville helvete. Om en av sauene forsøkte å stikke, var han over den som en tornado.

 

Men den jeg har i dag, er nok hakket hvassere, er jeg redd. Han har aldri møtt sau uten at han har vært i bånd, derfor vet jeg heller ikke om han hadde angrepet sauene. Kanskje han hadde gjort det samme som den forrige jeg hadde.

 

Noen hunder er født sauereine, andre lar seg dressere til å bli sauereine for alltid, andre lar seg dressere til sauereinhet for en periode, mens andre rett og slett ikke lar seg dressere til det i det hele tatt.

 

Det er i hvert fall mine erfaringer.

 

Det Foxhound skriver får meg til å tenke på en dunker jeg en gang hadde, som vokste opp sammen med et kopplam. De ble kjempekompiser og lekte sammen i fri dressur på gården. Hunden jaget aldri sau etterpå, men kunne jage hare rundt sauegjerdet. Synd at sauebonden misforsto det som foregikk. Han skjøt hunden og anmeldte meg.

Link to comment
Share on other sites

Det går sikkert an, hunder kan jo trenes opp til å plukke ut det mest utrolig. Selvsagt er det sikkert riktig at rovdyrhunder ikke nødvendigvis må være halvville berserkere. De beste hundene er ofte veldig rolige, det er jo ofte tegn på at de er trygge og selvsikre nok til å utfordre rovviltet.

 

Jeg har nok vært litt uklar igjen, mitt poeng er mer at jeg tror det er langt mellom rovdyrskarpe hunder som er sauereine og enda lenger mellom sauereine rovdyrjagere som er i stand til å plukke ut lukta av ei gaupe og gå for det midt i sauebeitet.

Link to comment
Share on other sites

Det går sikkert an, hunder kan jo trenes opp til å plukke ut det mest utrolig. Selvsagt er det sikkert riktig at rovdyrhunder ikke nødvendigvis må være halvville berserkere. De beste hundene er ofte veldig rolige, det er jo ofte tegn på at de er trygge og selvsikre nok til å utfordre rovviltet.

 

Jeg har nok vært litt uklar igjen, mitt poeng er mer at jeg tror det er langt mellom rovdyrskarpe hunder som er sauereine og enda lenger mellom sauereine rovdyrjagere som er i stand til å plukke ut lukta av ei gaupe og gå for det midt i sauebeitet.

 

Nja.....jeg har ennå tilgode å ha støvere som jager sau , som ikke er født sauereine :wink: Og jeg jakter bare rovvilt. Og her hos oss er det mye sau i marka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mange støvere, de fleste av dem har jeg fått sauereine, men ikke alle. Jeg har vært nødt til å strømme et par hunder.

 

En annen sak er at de jeg har hatt som jeg har klart å få til å bli rådyrreine, også har vært sauereine.

Link to comment
Share on other sites

Går vel ann å få sauereine rovdyrhunder og? Burde jo i og for seg være enklere enn å få sauereine rådyrbikkjer, som det jo fins mange av. Likheten mellom gaupe og sau er ikke akkurat slående, hverken utseende eller lukt.

 

Gaupa lukter veldig ofte av sau...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...