Jump to content

Nytt Mauser prosjekt?

madmag

Recommended Posts

Hei og hopp.

Har for kort tid siden fullført mitt første Mauser M98 bøsjemaker prosjekt, med akseptabelt resultat :).

I og med at fingrene konstant klør, så er det på høy tid å starte ett nytt prosjekt 8) . Går nå rundt med masse tanker og ideer svevende rundt i hodet. Men får ikke riktig bestemt med for noen ting. Har nemlig to mausere til som står å samler støv i skapet. Trenger derfor noen gode råd/tips om hva som kan være gøy å bygge ut av en av disse mauserene.

Kandidat #1

-Er en M98 fra 1941 merket FLY

-Kaliber 30-06. (7.62)

-Denne er langt fra støken, men har akseptabel presisjon med de åpne siktene. Løpet ser ok ut innvendig.

-Oppe på kassen står det LL med løkkeskrift. Hva betyr dette?

IMG_1350.jpg

IMG_1351-1.jpg

IMG_1353.jpg

IMG_1354.jpg

Kandidat #2

-Er en M67? Banemauser? fra 1959.

-Kaliber 30-06. (7.62)

-Har ikke skutt med denne. Grunnet at tuppen av løpet innvendig er "fint" og rustent.

-Vet egentlig veldig lite om denne riflen. Takker for alt av info ;). Er vel den fineste av de to, men absolutt ingen perle.

IMG_1355.jpg

IMG_1356.jpg

IMG_1357.jpg

IMG_1358.jpg

Det første man bør bestemme seg for når man skal bygge ny rifle er vel bruksområde. Har egentlig per i dag det jeg trenger av utstyr til den jakten jeg bedriver. Så har ingen voldsome behov jeg trenger å dekke med denne bøsja. Er åpen for alt av forslag som høres artig ut :D . Dette blir da et langtidsprosjekt.

Kom gjerne med innspill på:

- Hvilken av de to kandidatene bør jeg bruke som utganspunkt?

- Kaliber valg?

- Type våpen? Scout? Langhold? Safari? osv....

Takker på forhånd på alle innspill :winke1:

Ville brukt FLY Mauseren din, (som sikkert har vært bukt i flyvåpene etter krigen en gang)

Ikke KV 59 Mauseren din som er et flott eksemplar.

Ville satt på denne stokken:

http://www.mcmillanusa.com/mcmillan-sto ... .php#m40a1

Ville valgt kaliber 338 winmag som passer i kassen.

Et ypperlig kaliber til storviltjakt.

Eller 308 win eller 6,5x55 som en skarpskytter børse.

Leopold QR montassje.

Kikkertsikkte som passer lommebok og JAKT

MADMADS

Tøff stokk. Hva ligger disse på i pris? Hvor får man handlet mcmillan? Noen som har erfaring med disse stokkene?. Jeg kjøpte en bell & carlson medalist stokk med aluminium bedding block. Denne måtte freses å herjes ganske bra med samt beddes før den passet. Fikk ikke kassen halvveis ned i stokken en gang sånn den kom fra produsent.

Heen muffe er faktisk veldig interesant. Har skjønt at denne koster en tusing. Men hva koster tilpassingen med to løp?

Har tittet litt på leupold sine QR ringer. Men leste i en annen tråd her på kammeret at det ble anbefalt QRW fremfor QR. Hvis det blir rødpunkt, så ville jeg gjerne hatt festepunkt på begge festene for å minske faren for treffpunkt endring.