Jump to content

10/22 TD - man kan ikke slutte å smile!


Malle

Recommended Posts

I følge produsenten skal jeg ende opp med et lang bedre avtrekk. Vekten vil reduseres til rundt 1,5 kg, avtrekket vil bli "crispere" og shimsene sørger for at det blir mindre slingring/ sideveis bevegelse.

 

Det var reklamen, men hva som blir virkeligheten gjenstår selvfølgelig å se. Uansett: værre enn det det er ut av esken blir det ikke!

 

Denne videoen sier mer:

 

 

Jeg skal teste, dokumentere og rapportere!

Link to comment
Share on other sites

Flott video, veldig oversiktlig og grei å følge.

 

Blir spennende å høre hvordan dette funker for deg. Jeg har dessverre ikke fått siktene mine enda, men så fort de er i hus er det nok avtrekket som er neste på lista, så det er fryktelig greit at noen andre tester ut ting først. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Monterte et sett med ny hane, fjørsett og sluttstykkeutløser fra Volquartsen i dag. Jeg trodde jeg hadde bestilt avtrekker fra samme produsent, men den viste seg å være fra Power custom, og følgelig fikk jeg den ikke til å fungere (lærdom: ikke bestill deler med utgangspunkt i dårlig tid og mobiltelefon). Jeg skal forsøke å finne ut av det, men inn til videre får plastavtrekkeren duge.

 

Resultatet ble et vesentlig lettere avtrekk, men med litt kryp. Det fungerer uansett vesentlig bedre enn slik det var, men godfølelsen uteblir. Uansett, så er sette vel verd de kr 550,- det kostet, og de minuttene selve utbedringen tok! Siktene fra Skinner har imidlertid ikke dukket opp enda. Antagelig sitter det en ivrig tollaspirant og lurer fælt på hva hva slags skumle metallbiter dette kan være...

Link to comment
Share on other sites

Synd det med avtrekkeren din, men jeg regner med at du finner ut av det.

 

Hvor lenge siden er det siden du bestilte fra Skinner? Jeg har fått mine, men det tok fulle 14 dager før de dukket opp. Har vel egentlig lovet bilder og slikt av disse, men pga. kamera, dårlig vær og sykdom har det ikke blitt noe særlig testing enda. Førsteinntrykket er veldig bra så langt da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner tråden litt for å lure inn ett spørsmål..

 

Har noen kjøpt eller kan poste bilde av ALM's heldempede 10/22 TD?

Jeg bestilte nettopp en heldempet versjon uten å ha sett hvordan de løser det..

 

 

Forresten litt déjà vu dette..

På 90 tallet hadde jeg også Ruger 10/22. Men dengang var ikke internett vanlig, så kjøp av avtrekksdeler fra det store utland var en fjern tanke. Veid opp mot Marlin 60, så falt valget dengang på sistnevnte med knapp margin.

Nå ligger det an til en ny duell, Rugeren skal få få nye avtrekksdeler - men Marlin'en stiller ikke helt uforberedt. Den har siden sist blitt beddet og fått forbedret avtrekk. Så det blir spennende ;)

Som ved forrige duell, vil en av de to selges.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette klarer du fint selv med ei fil eller med en dremel. Det finnes mange videoer på youtube av hvordan man gjør det. Gjorde dette selv og fungerer fisefint. Kjøpte en ferdig på nett tilfelle jeg klarte å "fucke opp" før jeg begynte, men har ikke satt den inn siden den hjemmelagde fungerte fisefint, og det er jo "best" å bruke noe man har lagd selv? :)

Man låser bolt i bakre posisjon som vanlig, men for å løsne den trekker man bare bolten tilbake og slipper, så er man klar. Slipper å fikle under etter utløseren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da falt jeg for fristelsen jeg også. Kjøpte Lindskogs TD. Blir mest plinking og skadedyrskyting og en smule fuglejakt en eller annen gang innimellom.

Første oppgradering blir gjenging av løp, blir en del skyting hos far og søstra som bor inntil har hunder som ikke er glade i skytelyder. Er også deilig å kunne bruke den uten hørselvern.

Tenkte bruke min a-tech demper, noen med erfaring av den kombinasjonen?

Link to comment
Share on other sites

Olal: klart eg kan anb den, det er en kanon børse, liten og lett genial å hive i sekken når du skal du fugle jakt.

Eg kommer ikkje til å selge min! Få på en liten og bra kikkert så du holder vekten nede:) den e gansk presis for å være en 10/22.

 

Malle: Du kom aldri med en tilbakemelding ang avtrekket du skiftet!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Malle: Du kom aldri med en tilbakemelding ang avtrekket du skiftet!

 

Nei, det gjorde jeg kansje ikke...

 

Jeg har ikke frekventert dette forumet så mye i det siste. For mange idioter som roper "ulv!" i en hver sammenheng -og ikke nødvendigvis ift ulv - og så er jeg egentlig drittlei hele forumet.

 

Avtrekket ble bedre. Mye bedre, men fortsatt langt unna bra. Det ble mye lettere, men med en myk og litt "svampete" følelse - og dermed langt i fra å "brekke som en istapp".

 

Sammen med siktene fra Skinner ble det uansett en stor forbedring ift originaloppsettet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte det dioptersiktet -med tilhørende stolpe- som passer i sporet til det originale baksiktet (dog med litt filing). Jeg liker oppsettet og det passer bra på en slik liten plinkebørse. I likhet med andre har jeg lekt med tanken på å modde en trestokk. Jeg registrerer at det fra tid til annen ligger originale valnøttstokker med bakkappe i metall på ebay.

Link to comment
Share on other sites

Prøvemontere Skinner siktene er brukbare sammen med skinna, men synes den er litt i veien.

Skinna dekker for nedre del av siktet/ringen så det forstyrrer ikke muligheten å sikte, men jeg likte ikke hvordan det føltes. Men som reservesikte hvis kikkerten kutter ut og raskt demonteres er det helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...